نام شما:
ایمیل مقصد:

آیت الله مصطفی محقق داماد: دین رحمانی را در انقلاب اسلامی نشان دهیم

آیت الله مصطفی محقق داماد: دین رحمانی را در انقلاب اسلامی نشان دهیم


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1392/12/10
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

امام در کتاب البیع با تبیین آیه حرمت ربا تاکید می‌کند که هدف احکام دینی ظلم نکردن، عدالت، مهربانی و… است. ایشان معتقد است که ربا از مصادیق ظلم است. خداوند با حرام خواندن ربا مصداق ظلم را برای ما بیان کرده است. امام با استناد به آیه حرمت ربا تاکید می‌کند که هدف دین این است که ظلم اتفاق نیفتد و معیار برای ما در احکام شرعی اهداف دین است. ما باید به اهداف دین برسیم تا ظلم در جامعه نباشد. هدف دین رحم، عدالت، مهربانی و… است. فصل ممیز و امتیاز مهم انقلاب اسلامی ایران در این است که یک مرجع تقلید در راس آن قرار داشت. به تعبیر دیگر آنچه انقلاب را به وجود آورد مرجعیت شیعه بود که به تدریج در رهبری حضرت امام خمینی (رضوان‌الله علیه) خلاصه شد. بنابراین روحانیت در پیشاپیش این انقلاب حرکت کرد و در آخر هم تقریبا همه احزاب رهبری امام خمینی را پذیرفتند. از سوی دیگر فکر می‌کنم یکی از مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین تئوری‌های حکومت که در دنیا ممکن است انجام شود حکومت دینی در قالب شیعی است. به این دلیل سخت است که وقتی رییس یک حکومت که از طریق انتخابات یا کودتا انتخاب شده باشد، یک حرفی بزند از او مستندی نمی‌خواهند. نهایتا اگر دموکرات باشد به او می‌گویند باید در حدود اختیاراتش حرف بزند اما وقتی رییس حکومت فقیه باشد و حکومتی بر پایه فقه شیعی تشکیل بدهد هر کلمه‌یی که می‌گوید، هر مطلبی که می‌نویسد و هر پیامی که می‌دهد تمام اینها یک فتواست و باید مستند به منابع فقهی باشد. لذا امروز بیش از گذشته ما نیاز جدی به تبیین آرا و اندیشه‌های فلسفی و عرفانی امام خمینی (ره) داریم چرا که یکی از افرادی که در دوره معاصر به مساله اهداف دین در علم اصول پرداخت.

دانشی در بستر تاریخ اسلام به نام «اصول فقه» رشد کرد که در نسبت سنجی با آنچه در غرب به نام «فلسفه حقوق» یا  «فلسفه حقوقی» وجود دارد، به نظرم «عموم و خصوص من وجه» است. بسیاری از مباحث ابداعی در علم اصول است که در فلسفه غرب مطرح نشده است و نیز مسائلی در فلسفه حقوق معاصر وجود دارد که می‌توان در اصول آن را مطرح کرد. یکی از مباحثی که در اصول فقه مطرح می‌شود این است که دین اهدافی دارد. برخلاف اشاعره، معتزله معتقدند- شیعه نیز پیرو این تفکر است- که کلیه احکام اسلامی تابع مصالح و مفاسد واقع است و هر حکم شرعی مصلحتی دارد.
 امام در کتاب البیع با تبیین آیه حرمت ربا تاکید می‌کند که هدف احکام دینی ظلم نکردن، عدالت، مهربانی و… است. ایشان معتقد است که ربا از مصادیق ظلم است. خداوند با حرام خواندن ربا مصداق ظلم را برای ما بیان کرده است. امام با استناد به آیه حرمت ربا تاکید می‌کند که هدف دین این است که ظلم اتفاق نیفتد و معیار برای ما در احکام شرعی اهداف دین است. ما باید به اهداف دین برسیم تا ظلم در جامعه نباشد. هدف دین رحم، عدالت، مهربانی و… است. احکام، اهداف دین هستند و اصل عدالت، اصل مهربانی، اصل یسر و… اصول پیش فقهی دین است و فلسفه شریعت در قضیه ربا «عدالت» است.‌ای کاش در آثار امام تحقیق صورت می‌گرفت که ایشان در کدام بحث‌ها به مذاق شریعت تمسک جسته است، زیرا زیربنای فکر امام در همین نکته است و عمده فتاوای و نظریات ایشان بر همین مبناست. «تاثیر زمان و مکان و بر اجتهاد» هم در همین نظریه ریشه دارد. به نظر می‌رسد تمام بنیان تئوری ولایت فقیه ایشان از همین مبحث است زیرا می‌گویند که شریعت را خداوند فرستاده است تا پیاده و اجرا شود و لی باید به اهداف شریعت پی برد. هدف شریعت وصول به مکارم اخلاقی است. به قول خود ایشان هدف شریعت تخلق به اخلاق الهی است. یکی از صفات ذاتی خداوند رحمانیت و رحیمیت است. ما باید برجنبه رحمانی دین اهتمام کنیم و جامعه انقلابی را به این سوی رهنمون
 شویم.
منبع: اعتماد


 
بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/محقق-داماد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494648     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: