درسهای حضرت محمدمصطفی(ص)؛ از مصلح تا حاکم/ میثم محمدی |
اندیشیدن به این که اسلام چگونه فاتح قلوب مردمان عصر نزول وحی و پیامبری محمد شد، بدون اینکه به خشونت، سرکوب، انگ، ترور و یا کارناوال های جعلی و تبلیغات دروغین آویخته باشد، این فرض جدی را در ذهن ایجاد می کند که آیا این عمل به ایمان، عمل صالح و زندگی بر مبنای الگوی زیست مسلمانی نبود که مخاطبان آئین جدید را وا می داشت علی رغم مخاطرات فراوان و هول انگیز از مرام زندگی پیشین و جاری خود دست کشند و ایمان آورند که زندگی با سبک جدیدی که اسلام محمد بر اساس آموزه های قرآن پیش روی آنها می نهد، آئین رستگاری و زیست موفقیت آمیز است؟ اصلاحی بدون نیاز به شمشیرهای تیز – جز برای دفاع – و دستگاه تبلیغاتی وسیع و نفرات بسیار و ترورهای کور سران “دشمن” و در یک کلام بدون استفاده از همه ابزارهایی که مخالفانش داشتند و او آنها را نفی می کرد و خود را مجاز به استفاده از آن نمی دانست. این متن یک بررسی جامعه شناسانه است و طبیعتا از بررسی متن مقدس و روایات نبوی فارغ. صرفا یک تامل در باب تاثیر عمل اجتماعی پیامبر در تحقق ایمان و بالیدن اسلام در عصر نزول وحی است برای طرح این پرسش که: آیا محمد پیامبر خدا، به عنوان یک مصلح و بعد حاکم، جز با “عمل” به هرآنچه می گفت و زیستن آرمانش و معامله نکردن بر سر اصول اصلاحی اش توانست الگوی مطلوب خود را به باور مخاطبانش بیامیزد و سوالات جدی آنان را در باب فلسفه زندگی پاسخ گوید؟ اگر محمد مصلحی با واسطه بود، درگاه و حاجب و مفسر رسمی در قبال مردم داشت و در عمل به مضامین آئینش با مردم شریک نمی شد و در غم و اندوه و هرمان و هجران آنان سهیم نبود می توانست در ابلاغ پیامش موفق باشد و مخاطبانش را به این یقین برساند که اسلام ناجی آنان در زندگی و برطرف کننده موانع راه حیات سعادتمندانه است؟ نیز اگر مردمان را به این باور نمی رساند که مشارکت واقعی و نه تزئینی آنان در امور اجتماعی سیاسی، حق و تکلیف آنهاست و امربه معروف و نهی از منکر وظیفه هر مسلمان نسبت به یکدیگر و نسبت به صاحب قدرت سیاسی اقتصادی است و آنان باید با پرسش و انتقاد حقوق خود را مطالبه کنند و به وضع زندگی خود حیاتی معنادار ببخشند، می توانست از آنان “مومنانی انسان” بسازد که در کوره صبر و تقوا و اخلاق پخته و آماده برای ساختن جامعه فاضله اسلام شده اند؟ باور به این شیوه، بطئی و عمیق و در عین حال سخت و طاقت فرساست و وانهادن بسیاری امتیازات یا حقوق و شادی های کوچک و گذران زندگی سیاسی را می طلبد، اما سرچشمه ای از قدرت سازنده و متخلق در اختیار انسان می گذارد برای ساختن انسان و زندگی اخلاقی. درس هایی بسان جویبارهای زلال از آن سرچشمه جاری می شوند و در همه اعصار حاملان و معتقدان خود را می یابند.
• محمد با عمل خود به پیروانش آموخت که باید صبور باشند و نه ذلیل. گذشت کنند و قدرت را به هر قیمت نخواهند. مهربانی جزئی از زندگی مومنانه آنهاست و غیرت بر حقوق ناس نیز. باید در قبال هم مسئولیت داشته باشند. همه با هم برابرند و این تظاهر نیست. باید به فکر نان شب هم و فقر و ناداری هم باشند و هر کدام که نداند همسایه اش شب سر گرسنه بر بالین نهاده از اسلام بیرون است.
او به جد چنین رفتار کرد. به عنوان یک مصلح و بعد به عنوان حاکم وقتی به جمعی از خاک نشینان می رسید همچو آنان و در کنارشان روی خاک می نشست و لبخند می زد. از غذایشان می خورد و آنچه داشت بدیشان می بخشید. هیچگاه دروغ نگفت و پیروانش را با راستگویی به قبح دروغ آشنا کرد. به آنان آموخت که باید در قبال خطاکار یا کسی که عقیده ای متفاوت دارد با گذشت و مدارا باشند و او را از خود نرانند.
به آنان آموخت که در مقام حاکم نباید وضع و جا و امکانات و ثروت زندگی شان با قبل از آن تغییر کند و خود این “یکسانی” را زندگی کرد. آنان دیدند که او در مدینه همان لباس ها همان خانه همان اسب و استر و همان زیرانداز چوبین را دارد و از همان غذای پیشین می خورد که در مکه داشت. به این جهت بود که ایمان به اسلام برایشان طنین انداز ندایی تازه و روحی روان از زندگی نومولود شد.
• آنها دیدند که محمد در زمان مبارزه برای اصلاح هیچگاه تنهایشان نگذاشت. بر بلندایی ننشست و نگفت که من از خاندانی والایم و از اینجا زمام امورتان را بدست می گیرم اما طبیعتا نمی توانم همپای شما گرد خاک و خاکروبه و شکمبه شتر و تنگدستی و گرسنگی شعب ابیطالب را تحمل کنم! من چون از نخبگان جامعه و فردی بزرگ و اصلا پیامبر خدایم طبیعتا نباید همپای شما و مانند شما – کوچه خیابانی ها و کوی و برزنی ها – وارد مبارزه شوم! سطح مبارزه با این کفار برای من با شما متفاوت است! مثلا من کار فکری می کنم یا رهبری نهضت را به عهده دارم.
آنها هیچگاه این چنین سخنانی از آن منادی نشنیدند. بلال هیچگاه ندید که محمد بیانیه ای صادر کند و خود در عمل به آن پیش قدم نباشد! عمار نشنید که محمد بگوید از پناهگاهتان خارج شوید و اسلام را به همه عرضه کنید و خود در خانه نشسته باشد و همراه آنان زیر باران سنگ کودکان اشراف مکه و نیزه و تیر نگهبانان ابوجهل نباشد.
سالم غلام حذیفه هیچگاه این تنهایی را در شعب ابیطالب لمس نکرد. آنگاه که از گرسنگی لبان خود را می فشرد و از تشنگی با آب دهانش رفع عطش می کرد محمد را در چند قدمی خود می دید که سنگ بر شکم بسته و به غروب خورشید چشم دوخته و لبخند می زند. می دید که در آن دره سوزان و خشک و پر از سنگ باز هم روغن بر موهای خود می زند و بدنش را معطر می کند و نان خشکش را با یاران بر زانو می شکند. عمار می دید که اگر پدر و مادرش را در راه ایمان به راه تازه اسلام از دست داده محمد نیز خدیجه و ابوطالب را در یک عام الحزن به خاک سرد و غمگین بقیع سپرده است و اکنون بی پشتیبان تر از همیشه است. اگر برای هر کدام از آنها مشکلی سخت و جانکاه پیش می آید محمد آن را پیش از اینان چشیده و همراه آنان لمس کرده است پس اکنون ایمان می آوردند که پیام مکتب جدید – در عمل و نه در زبان – زندگی انسانی و آزاد و هدفدار و با معناست.
می شنیدند که محمد آیات قرآن را برایشان می خواند. سخنانی سخت شگفت و محکم و بی باکانه و به شدت درگیر با اولیات زندگی و اصول اخلاق . با معنا زندگی کنید. مدام تشنه چشیدن پیروزی های کوچک سیاسی و نظامی نباشید. برای اصول گرانبها و جاودانه ای زندگی کنید که به حیاتتان حیات می بخشد و شما را آزاد بار می آورد. ظلم نکنید و در قبال ظلم سکوت نکنید و همدست ظالم نباشید. آدم می سازید اگر انسان های با ایمانی باشید. هم خودتان را دوباره ساخته اید هم توان ساختن انسان هایی را بدست می اورید که می پذیرند مبداء تاریخ حیاتشان هجرت شما و “شدن” تدریجی و عمیق و معنادار شما باشد.
• پیروان محمد این همه را آموختند. درس دیگر پیامبر مصلح برای ما این بود که او دقیقا به “انسان” هایی که می ساخت و شخصیت و کیفیت و چگونگی آنان نظر داشت نه به تعداد و قدرت و نسب و تیره و تبارشان. وقتی به مدینه می رفت فقط کمی بیش از ۵۰ مسلمان از مکه خارج شده بودند اما ۵۰ انسان که هر کدام امامی برای جامعه ای تازه و خالی از دعوت به سعادت بودند. تعدادشان اصلا مهم نبود. نیز قدرتشان و تیغ و زر شان! خودشان اهمیت داشتند. این انسان سازی بود که عمر را به میانه بیت الله می کشاند تا پس از عمری کفر اینک نماز را با صدای بلند بخواند و پای این کار جانش را به مخاطره افکند. این انسان سازی بود که حمزه را از میانه صحرا و شکار شیر به دعوت خدای واحد رساند. این انسان سازی علی را، این بزرگ ترین و درخشان ترین پرورده اسلام و محمد، در لیله المبیت بر بستر رسول خدا، در آرامش خوابانید تا پذیرای نیزه ها و شمشیرهایی باشد که از ۱۰ قبیله برای قتل محمد صیقل داده شده بود. علی جانش را در راه چه می داد و چرا؟ او در خانه محمد و در زندگی با این زوج درخشان اسلام چه دیده بود و خدای را چگونه از عمل اخلاقی و صادقانه محمد شناخته بود که در اوج جوانی جانش برایش شیرینی نداشت و از آن برای بدست آوردن گنجی فراتر از تصور گذشته بود؟
گاه که توجه پیامبر به این مسئله با اصرار او مبنی بر اسلام آوردن سرانی از قریش و بزرگانی از مکه به قیمت – حتی – کوتاه نگاهی تلخ به یک صحابی نابینا و سمج و دست برندار به نام ابن ام مکتوم همراه می شد، تذکری جدی و سخت برای پیامبر از جانب خدای به همراه داشت. وقتی ابن ام مکتوم دامن محمد را می چسبید که: محمد! محمد! برایم قرآن بخوان! و محمد در حال بحث و صحبت با چند تن از سران قریش همچون عتبه و ابوجهل بود بدان امید که اسلام را بفهمند و پیام او را درک کنند و امید داشت که با ایمان آنان اسلام قوتی دو چندان می گیرد. نگاهی تلخ به یار سمج نابینا – که آخر این چه وقت قرآن خواستن است – هر چند به زبان نیاورد، همان لحظه رعشه ای وجودش را فرا گرفت و از مباحثان خود دور شد. به کنجی رفت. نمی لرزید همچون دفعاتی که گاه وحی چنین فرود می آمد اما در فکر بود. ندا را لمس می کرد. می چشید. هوا بوی آن چیزی را می داد که به قلبش نشسته بود و تذکر می داد که روی ترش کردی؟! این گونه ای از وحی بود:
عَبَسَ وَ تَوَلَّى. أَنْ جاءَهُ الْأَعْمى (عبس/ ۱و ۲)
مسلمانان حتی می دیدند که پیامبر – که برای آنان در میانه معجزه و اسطوره و انسان دور می زد – مورد عتاب خدای قرار می گرفت. محمد بارها گفته بود که خدا با هیچ کس قوم و خویشی ندارد و کسی پیشاپیش آمرزیده نیست و هیچ کس از عاقبت خود ایمن و مطمئن نیست. هرکس در گرو ایمان و عمل صالح خویش است و حتی به پیروانش می گفت که من هم از عاقبت خود ایمن نیستم و نمی دانم با من چه خواهد شد.
آنها اینهمه تلاش او را می دیدند تا آنگونه که می گوید و پیام می آورد زندگی کند. پس ایمان می آوردند. با مکتب جدیدشان زندگی می کردند. آن را می پرستیدند. تا پای جان. بارها با خود می اندیشیدم که چه چیز باعث شد حذیفه فرزند عتبه یکی از اشراف درجه یک قریش و سروران مکه یکباره چنان دگرگون شود و از باتقوا ترین اصحاب پیامبر شود؟ یا آنچه ابوبکر را به ایمان آوردن تحریک کرد چه بود؟ اساسا برای بزرگان و اشرافی که در مکه می زیستند چه دلایلی باعث ایمان به مکتبی جدید می شد که همه چیز را به هم می ریخت. سنت ها، نظم و آرامش و تجارت. در یک کلام قدرت را، آنهم با آنهمه هزینه. شکنجه و قتل و محرومیت و ممنوعیت و دست آخر هجرت! باعث ایمان چه بود؟ چه چیز باعث شد یاسر و سمیه پس از اسلام آوردن عمار، آیین جدید را بپذیرند؟ آن وقت که این عقاید کلامی هنوز وجود نداشت. چنین داستان هایی درباره تکوین و تشریع و سلطه وجودی پیامبر بر همه کائنات و مسخر نمودن همه چیز در لامکان و … که سال ها بعد به گوش مسلمانان خورد، آن وقت هنوز خلق نشده بود و اسلام، مدعی و مفسر و منصب و صنف و “کانال” رسمی نداشت. هنوز صاحبی نداشت که اسلام را چون مال خود ببیند و حس مالکیت به آئینی داشته باشد که برای رستگاری و رهایی و ساختن و شدن آمده است و دینی بی مالک و بی صنف است. همچنین چه چیز باعث می شد بسیاری از مردم در برابر پیام مصلحانه جدید برای تغییر الگوها و مدل های زندگی، و دریافتن هدف و معنایی برای زندگی به سایر ادیانی که وجود داشت روی نیاورند؟ چرا یهودیت نه و چرا نصارا و چرا صائبی ها نه؟ آیا عمل تمام و کمال منادی آیین جدید به همه آنچه می گفت عاملی موثر و تعیین کننده بر این رخداد نبود؟
• محمد یک اصلاح گر بود که برای تغییر سبک زندگی و زیر و رو کردن پوکی زندگی جاهلی پا پیش نهاد. قرآن پیام های خدای یکتا و عادل برای راه نمایاندن به مردمی بود که پیامی نو را می جستند و در آرزوی دمیدن هوای تازه ای از رمق افتاده بودند. حرف های تکراری و واعظان بی عمل فراوان بود. مدعیان ادیان دیگر بیشتر کاسبی می کردند تا حتی کاهنی! و دین مجموعه ای از مناسک بی روح و منجمد و بی زبان شده بود که در زندگی مردم نقشی ایفا نمی کرد و سخنی نو نداشت.
اینجا بود که اسلام از دستگیری یتیمان و نان دادن به گرسنگان آغاز کرد. پیام دین جدید نه بازی با کلمات برای اثبات حدوث و قدم خدا یا اثبات برهانی وجود خدا یا فرمان برداری از محمد در همان گام اول بود، نه، بلکه از عمیق ترین و هولناک ترین آسیب ها و انحرافات اخلاقی و اجتماعی پرده بر می داشت. اسلام نه چون اصلاح گری های ما در روزهای کنونی که چشم هایمان را بر کودکان کار، بر کارتن خواب ها، بر شکاف گسترده اقتصادی و دره های عمیق فقر در برابر کوه های ثروت رانتی، بر پدیده های ناهنجار و بی بنیان اجتماعی همچون اسیدپاشی و تلقی منحرف و عمل مبتذل به امر به معروف و نهی از منکر و … با بی اعتنایی و تبختر بسته ایم و دون شأن اصلاح طلبانه خود می دانیم که وارد این قبیل مقولات شویم و تنها از ائتلاف های قدرتمند برای سهمیه ای ناچیز و بی مقدار در انتخابات مجلس و کم تر شدن الطاف شورای نگهبان در رد صلاحیت آدم های نزدیک به جناح خودمان نگرانیم و سخن می گوییم و از این سهمیه انتخاباتی – با پذیرش هر شرطی – شادان و سرمستیم، از قضا از آغاز چشم بر این بلایا گشوده بود. سخن اول اسلام برای مردمان ایمان آوردن به خدایی بود که از زنده بگور کردن دختران نهی می کرد و عهدشکن را بدکار می نامید و سرزنش می کرد. اسلام آنگاه به ایمانی عمیق برای پروانش تبدیل شد که در عمل پیام آورش به خیر و توزیع نیکی، بی منت و مزد و انتظار جبران متبلور شد. در لبخند همیشگی محمد و تلاش او برای اینکه یتمیان از حقشان محروم نشوند و کسی مال بازرگانی بی پناه را بالا نکشد و گرسنه ای از گرسنگی در کنار کوی های بیت الله نمیرد حال آنکه بیت الله از طلا و خدایان و قربانی ها آکنده و لبریز است. خدا را در دین جدید حاجت به غذا نبود. غذا برای انسان بود همانگونه که خدا برای انسان سخن می گفت. و محمد از اینجا آغاز کرده بود. از همان نقطه ای که می اندیشید محل تقاطع سعادت و فضیلت آدمی با “کلمه و عمل” است. اینگونه وقتی از «والذین آمنوا و عملوا الصالحات» آغاز کرد و خود در ۴۰ سال عمرش پیش از برانگیختن دروغ نگفت و ظلمی نکرد و بر مظلومی خشم نگرفت و تکبر و تفاخر نکرد و تکاثر نورزید، در راستی پیام دین جدید به مخاطبان حیران و شگفت زده خود توفیق یافت.
• محمد به عنوان یک اصلاح گر اجتماعی، برای این توفیق، بیش از هر شیوه دیگر سیاسی، آئینش را زندگی کرد. در کنار مخاطبانی که بعدها پیروان آئینش شدند و همگان را نه به محور خود که به محور خدای و نه به ستون های اخلاقی خود که به ستون های استوار اسلام دعوت کرد. ازپیروانش می خواست که با او بر اساس آموزه های اخلاقی جدید معاشرت کنند و حریت و روحیه انتقادی شان را از دست ندهند. سوال کنند و سخن بگویند که دین جدید هر نوع پذیرش کورکورانه ای را از اساس رد می کرد و طاعت اجباری در آن راه نداشت.
نیز برای ابلاغ پیامش دست به شمشیر نبرد. از ترور منع کرد و ایمان را زنجیری بر پای “فتک” نامید. نهراسید از اینکه حقوق زنان را در آئین جدید به تمامی بیان کند و مورد تمسخر و تحقیر بزرگان و تریبون داران جامعه جاهلی آن روز قرار گیرد. نهراسید از اینکه بدون استفاده از نبردهای چریکی یا شبه نظامی در مکه قواعد بازی قریش را بر هم زند و فقط منذری باشد برای مردمانی که تا خرخره در یک زندگی بی هدف و آلوده فرو رفته بودند. و نیز نهراسید که تنها ماند!
• پذیرش قواعد منحط یک سیستم سیاسی فاسد، گاه از جمله روش هایی است که مصلحان سیاسی بکار می گیرند تا بخشی از قوای خود را بازسازی کنند. بخشی از کرسی های مجلس یا یکی دو وزیر بهای چنین معاملاتی است. آنچه نهایتا فاسدتر و منحط تر می شود همان نیروی سابقا اصلاح گری است که می خواسته با تن دادن به قواعد فاسد و بازی در ساختار فاسد، چیزی را اصلاح کند.
پیامبر نخستین کار سیاسی که در این حوزه انجام داد از قضا بر هم زدن همین قاعده های خودساخته و استبدادی و غیراخلاقی بود. هیچگاه به قریش التماس نکرد او را بپذیرند بلکه همواره با شجاعت حرف تازه خدا با بشر را به آنان عرضه کرد. جزئی از قواعد سیاسی آنان در مکه را نپذیرفت تا سهمی برای او در قدرت سیاسی در نظر گیرند. تهدیدها، تطمیع ها و تزویرها بی اثر بود. قربانی او برای ایمان آوردن آنان به اسلام، جانش، مالش و آبرویش بود. از نظر او اصلاح گری تحت عنوان اسلام، یک بازی در قواعد سیاسی طراحی شده در جاهلیت نبود که او هم سهمی از آن بطلبد. ماجرا سیاسی نبود. ماجرای زندگی بود. او می خواست به این غائله، به این زندگی نفرت انگیز خاتمه دهد اما این خاتمه را باید مردم می پذیرفتند و محمد در پی تحمیل آن نبود. خدای او چنین نمی خواست. پس انتخاب مردم و حق آزاد زیستن آنها از نظر خدا آنقدر بالا و والا بود که در قواعد بازی های قدرت قریش نمی گنجید.
از جانب دیگر، در مقام حاکم، در مدینه او تمام مسائل عمومی را نه در حلقه معتمدی از یاران یا نزدیکان بلکه در مسجد و در اجتماع مسلمانان طرح می کرد و در حل آن نظر ایشان را می خواست. مردم در نظر او “محرم” بودند و چیزی را از ایشان پنهان نمی کرد. تمام تصمیمات مهم را با مشارکت مردم اتخاذ می کرد و اینگونه تلاش کرد زمینه ای از کار مشارکت جویانه و سیاستی اجتماعی را فراهم آورد که درآن مردم خود برای امر اجتماعی یا مسئله سیاسی نظر می دادند یا مشارکت می کردند و از این طریق به بلوغ سیاسی آنان یاری می رساند. چرا که باور داشت آنها حق حرف زدن و فکر دارند. پیش شرط منطقی چنین حقی، پذیرش این اصل بود که مردم – حوزه عمومی – واجد و حامل بخشی از حقیقت اند و در ضلالت و گمراهی نمی زیند. این اصل طلایی راه را برای نظارت همگانی مسلمانان بر امر حکومت، تدوین قوانین و محافظت از ارزش های بنیادین حفظ می کرد و به مثابه مفهوم مدرن جامعه مدنی عمل می کرد که در آن مردم بازیگرانی واقعی و ناظرانی فعال بودند نه تابع همیشگی حکومت و پیرو و حامی همیشه در صحنه آن.
پیامبر این شیوه سیاست ورزی را به عنوان میراث سیاسی خود بر جای نهاد. میراثی که در آن مسلمانان واجد حقوق سیاسی اند و خود باید آن حقوق را بجای آورند. مسلمانان صغیر نیستند و حاجت به قیم و محافظ ندارند. مسلمانانی که تربیت شده آئین محمدند تصمیم گیر، موقعیت ساز و مشروعیت بخشند و از این رو حکومت در میراث سیاسی پیامبر، همچون وکیلی از جانب مردم و نه منصوب بر آنان است که باید با انتخاب مسلمانان نصب و عزل شود و بر کارش نظارتی بی حد و مرز صورت پذیرد.
محمد با میراث جاودان خود به همه ما وارثان خود در طول تاریخ آموخت – و می آموزد – که اسلام دینی جبار و اجباری، و دارای حاکمانی اجباری و جبار نیست. در اسلام برای مسلمانان قیم تعیین نشده است و این “قیمومیت” میراث جاهیلت بود که با تلاش محمد و ایمان او به روح آزاد و جستجوگر و انتخابگر انسان از اساس نفی شد. اگر در جاهلیت ابوسفیان و قریش قیم تصمیم گیر برای ناس بودند، در اسلام مردم اند که خود ناظر فاعل بر تمام امور زندگی و جامعه خویشند.
|
- دوستی با مردم دانا نکوست دشمن دانا ، به از نادان دوست
- مدارای اسلام با ادیان دیگر
- گفتوگوی عاشقانهی "خسرو و شیرین" به زبان آلمانی
- گفتگوی تمدنها ، صلح و امنیت جهانی
- لبنان نماینده تمدن های گوناگون
- برخورد تمدنها
- گفتگوي تمدن ها - انسان هاي روي زمين
- روز گفتگوی تمدن ها
- قانون در طب ابن سينا، ميراث فرهنگي و حاصل گفتگوي تمدنها
- زادروز تولد آلفرد نوبل : از اختراع ديناميت تا اهداي جايزه صلح
- گفتاری از آیت الله شهید، دکتر سید محمد حسینی بهشتی / حج مسخ شده
- فرزندان آدم و حوا چگونه ازدواج کردند
- پیشنهاد آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه در ایران
- سلمان فارسی برگرفته از ویکیپدیا ، دانشنامهٔ آزاد
- خیابان کوروش در شهرهای اسرائیل
- اهداء دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان به یک گروه ایرانی
- مقایسه «روابط جنسی قبل از ازدواج» در میان پیروان ادیان بزرگ
- ره یافتی برای تحلیل تاریخی قیام ابا عبدالله الحسین (ع)؛ "فاجعه جهل مقدس" در عاشورا؛ گفتاری از دکتر مصطفی محقق داماد
- روشنفكري ديني در تحقق اهدافش موفق بود 'گفتگو با فاطمه صادقی
- در سی ساله انقلاب همیشه در برهه حساس بوديم! انقلاب کردیم تا بتوانیم اعتراض کنیم اما ميگويند انتقاد هم نكنيد
- گفت و گوی عصر ایران با دکتر مهدی گلشنی درباره "نسبت علم و دین" علم نمی تواند خدا را نفی کند
- قدرداني واتيکان از مواضع آيت ا... سيستاني
- نسل ما نسل کورش کبير است
- پیام صلح کریسمس در "سرزمین موعود" مراسم کریسمس در بیتلحم، زادگاه عیسی مسیح
- «میرجلالالدین کزازی» در جشن بزرگداشت شب چله : کریسمس از یلدای ایران اقتباس شده است
- معصومیت از دست رفته : لزوم همدلی جهانی در مورد حقوق کودکان
- وکلند و سیدنی آغازگر جشنهای سال ۲۰۱۳ میلادی : سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد
- عملكردها در زمينه حقوق انسان نبايد به تضعيف دين بيانجامد
- سيماي پيامبر اسلام حضرت محمدابن عبدالله (ص) در قرآن کريم
- حجتالاسلام مقدم : انبيا براي احترام گذاشتن به حقوق انسانها آمدهاند
- پيامبر براي چه غمگين بود ؟
- صالحی: توهین به صحابه پیامبر (ص) و همسر ایشان [عایشه] کار دشمنان اسلام است
- یادداشتی از رسول جعفریان؛ برخورد امام رضا (ع) با ادعاهای هاله نوری غالیان
- بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم ... فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
- شهر زیر زمینی «مطماطه» در تونس + تصاویر
- متن دستنویس سخنرانی «همینگوی» در مراسم نوبل ادبیات کشف شد
- پيام آيتالله هاشمي رفسنجاني به همايش بيداري قرآني
- آيتالله هاشمي رفسنجاني : استقلال و پیشرفت نیاز به همکاری احزاب، اقوام و مذاهب دارد
- حسين کرمي، جراح زبردست کليه، قاري ممتاز بين المللي و حافظ کل قرآن / قرآن نقاط تاريک زندگي ام را روشن کرده است
- امید بخشترین آیه قرآن کریم کدام است؟ «و لسوف یعطیک ربک فترضی»یعنی «و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی»
- ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است ؟!
- این عالم که به پایی بود، با اعتدال در پای بود / نوروز؛ زمان بازگشت به خط اعتدال و آغاز حیات نو
- جایگاه زنان در نقاشی های صدر اسلام چگونه بود؟ از خنیاگری زنانه تا نماد بالندگی
- ارتباط مسئله شر و وجود خدا در مسحیت بر اساس دیدگاه افلاطون وآگوستین
- يكي از اهداف حضور من در بُعد سياست خارجي، كم كردن كينههاي مذهبي و تقويت وحدت بين شيعه و سني در جهان اسلام بود
- رابطه انسان و دين 1 حجتالله جودکی *
- «سفيد» مردی بر چهره «سیاه» دنیا : ميبخشم اما فراموش نميکنم / به بهانه 95 سالگي نلسون ماندلا
- اسلام در دنيای مدرن از نگاه آيتالله سيد مصطفي محقق داماد
- دين تعبدي/ حجتاله جودكي / از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
- مفهوم و گستره «اعتدال» در گفتمان ديني
- در نظر آقا نجفی قوچانی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.
- تدابیر امامصادق (ع) برای مقابله با فرقه های انحرافی و شیعیان غالی
- نقد شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه .::نه خودش اصل دین و نه انکارش کفرآور و فسق است. کسانی که غیر از این را می گویند نیز اهل بدعت بوده و از باب نهی از منکر باید آنان را طرد کرد
- در مسير گفتوگوي تمدنها تا ائتلاف تمدنها در گفتوگو با تقي آزاد ارمکي / گفت و گوی تمدن ها ؛ گذر از تعارض به تعامل جهانی
- عضو هیات رئیسه مجلس ششم در گفتگو با "تدبیر و امید": گفتگوی تمدن ها جایگاه انقلاب را به حركت عقلاني و بشردوستانه تبديل كرد
- «اخلاق» را بر صدربنشانيم / مصطفي ملكيان
- امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی ؟ و نقد آن توسط محمدعلی شاهآبادی / روزنامه بهار
- محمد تقی فاضل میبدی استاد برجسته حوزه و دانشگاه مفید قم / در حاشیه سخنان نادرست مصباح یزدی
- « انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»
- نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی
- عللِ ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) / حسين(ع)؛ پرچمدار اصلاحطلبي و اصلاحگري
- مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان: قیام امام حسین، قیام در برابر ظلم و استبداد بود
- دکتر معصومه ابتکار: عاشورا،مصاف عاشقان آزاد نه مقلدان موظف
- مراسم ویژه دهه دوم محرم در بنیاد امید ایرانیان / عاشورا زمانی رخ داد که جامعه اسلامی از درون پوسیده شده بود
- درس های عاشورا برای انسان ایرانی
- امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد؛ نلسون ماندلا، «نماد آزادیخواهی» در جهان در گذشت
- هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان : اسلام دین گفتوگو و شنیدن نظرات مختلف است
- جماران در گفت و گو با علیرضا بهشتی حسینی استاد فلسفه سیاسی : قانون اساسی مشروعیتش را از مردم می گیرد نه ولی فقیه
- دکتر محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی : تفكر دينی اصالتاً ضدپوپوليسم است
- جواد طباطبایی : فهم ما از فلسفه سياسی ابتدایی است
- ضياء موحد : وضعیت فلسفه تحلیلی در ایران
- جریان انحرافی در شیعه و غلو درباره امام حسین (ع)
- بیست و پنجم دسامبر سالروز تولد پیامبر صلح و دوستی، مهربانی و مودّت عیسی مسیح(ع) مبارک باد.
- محمد؛ رحمهللعالمین است و برترین بنده خدا / تو آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی
- آیتالله غرویان در گفتگو با سلام نو: نباید کارهای حساس به جبهه پایداری سپرده شود/جبهه پایداری میخواست جلوی اندیشه مرا بگیرد
- یونسی: نباید کسی به دلیل اعتقاد به یک دین و مذهب احساس محرومیت کند / باید همه دنیا را به صلح و آشتی دعوت کنیم
- آیات یکم تا پنجم سوره بقره (۱) تفسیر آیت الله خامنه ای از تقوا و خصوصیات متقین
- آیت الله امامیکاشانی : رییسجمهور با منطق و استدلال با دنیا سخن میگوید
- آیت الله مصطفی محقق داماد: دین رحمانی را در انقلاب اسلامی نشان دهیم
- تکرار اظهارات جنجالی در مورد نظر امام (ره) درباره «جمهوریت» و «حکومت اسلامی» از سوی مصباح یزدی: امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند/ امام براي اقناع طرفهاي مقابل، به رأي مردم استدلال ميكنند
- سیدحسین موسوی بلده: از فیس بوک در مسیر فعالیتهای قرآنی استفاده میکنم
- آیت الله غرویان: فعالان سیاسی در اظهارنظرها، شرایط زمان را در نظر داشته باشند
- قرائتی: هم آسمان و هم زمین را از دست دادهایم/ از دین، خنده را رها کرده و به گریه چسبیدهایم
- ویژگیهای حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و … از نگاه علی(ع)
- نوروز که هرساله توسط ميليونها انسان در سرتاسر دنيا جشن گرفته ميشود پيام آور احترام، درک متقابل و صلح براي همه مردان و زنان است.
- / محمدجواد حجتی کرمانی / «آشتی ملی» و تبار ایرانی عمامه و کراوات
- بازرگان و سه گانۀ ایران، دین و دموکراسی
- نخستین گفتگوی والرشتاین در ایران
- پیام صلح و دوستی ایران برای منطقه ملتهب و آشوبزده خاورمیانه
- مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان:اصل این است که افراط گرایی با اسلام سازگار نیست و اسلام دینی وسیع و معتدل است.
- مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مداحان : در جلسات دینی به کینهورزیهای مذهبی دامن نزنید
- اعتدال و ميانهروي / منبع: روزنامه آرمان روابط عمومي
- سخنرانی منتشر نشده ای از شهید دکتر بهشتی در میان مردم قم/ مبادا بر خلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زيستن را بر مردم تحميل كنيد
- سروش محلاتی تشریح کرد؛ تقابل عدالت خواهی علی(ع) با افراط گری های مریدان خود
- سه مشخصه فرهنگ آلمانی/ روحیه تیمی، تمرکز مطلق روی هدف و کادرسازی
- علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: خداوند سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خود مقدم قرار داده است، پس هر کس که برای اداء حقوق بندگان خدا قیام کند، در حقیقت، این عمل، او را به ادای حقوق الهی می کشاند.
- عبدالعزیز آل شیخ رئیس هیئت علمای مسلمانان و مفتی اعظم پادشاهی عربستان سعودی نسبت به "آسان پنداشتن ارتکاب جنایت قتل" از سوی گروههای افراطی مدعی اسلام شدیدا هشدار داد.
- صبر و ملایمت طالقانی در برخورد با مخالفان ریشه در ایمان او به پیروزی و برتری اندیشههای اسلامی داشت.
- آیت الله وحید خراسانی: استفاده از آنتن ماهواره اشکالی ندارد
- خلاصه دعای عرفه ( با ترجمه دکتر علی شریعتی )...پروردگار من! من را از شر آنان كه در زمين ستم مي كنند در امان بدار!
- تقدیر مولوی عبدالحمید از ایجاد عیدگاه جدید برای اهل سنت در زاهدان
- در آستانه عید غدیر، بررسی شاخصه های حکومت امیر المومنین علیه السلام، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن موحدی ساوجی
- آزادي انديشه و بيان از منظر قرآن كريم/ موحدی ساوجی، عضو هیات علمی پژوهشی مرکز مطالعات قرآن دانشگاه مفید
- جاي خالي انديشههاي طالقاني/ استراتژي طالقاني براي رواج انديشههاي خالص ديني در جامعه، گفتوگو، مدارا و بحث بود
- برتری عدالت بر مصلحت در کلام علی (ع)، استاد مرتضی مطهری
- ريشه همگرایی توسعه یافتهها و واگرایی جهان سوميها در چيست؟
- بررسی علت فاجعهآفرینی دینداران در کربلا/ سروش محلاتی: بسیاری از فجایع، با انگیزه های دینی انجام میشود
- دسته بندی جامع از براهین باور به وجود خدا/ مصطفی ملکیان: ایمان به خداوند، در زمره عواطف است
- دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است
- نقش متفکران و علمای دین در پيدايش افراطيگري/ دکتر حسن اکبری بیرق
- پاسخ فاضل میبدی به رحيميان و آقاتهراني
- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که شیعه واقعی باید رعایت اخلاق اسلامی و احترام به همنوعان را از تعالیم ائمه (ع) بیاموزد.
- چرا جلوی رفتار خلافوحدت گرفته نمیشود؟ «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است.
- اگر قرار است وحدتی پیدا شود جز در بستر اخلاق پیدا نمی شود و جز در بستر اخلاق نمی ماند
- این مدعیان را با محمد (ص) چه کار؟ غلامعلی رجائی
- رئیسجمهور آمریکا: کشورش نه با اسلام بلکه با کسانی در جنگ است که اسلام را به انحراف کشانده اند/ مسئول خشونت و تروريسم نه اديان بلکه انسانها هستند.
- گفتمان امام موسی صدر؛ “برای انسان، گرد هم آمدهایم”
- آیا روشنفکری دینی همان روشنفکری دینداران است؟| یاسر میردامادی
- آنچه «روشنفکری دینی» نیست/ من چه غم دارم که ویرانی بود؟... زیر ویرانی گنچ سلطانی بود
- مولوی عبدالحمید، امام جمعه مسجد اهل سنت مکی زاهدان: شیعه و سنی به مشترکات، وحدت و اعتدال اتکا کنند
- سیدهادی خامنهای: عبدالعلی بازرگان جوابهای خوبی به اظهارات سروش داده است
- حکمت و حکومت؛امام علي (ع) وسياست ازمنظر نهج البلاغه* دکتر محمد جواد اطاعت
- ارائه اولین ارزیابی علمی از قیام بشر علیه خود/ دوازده دستاوردی که به پایان جهان میانجامد
- این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم.
- پیام تبریک یونسی بمناسبت تولد زرتشت: «زرتشت»اولین پیامآور یکتاپرستی، صلحطلبی، رعایت حقوقبشر، راستی و درستکاری در جهان بود.
- تحول معنی کلمه «عورت» در قرآن| ابوالفضل ارجمند
- تحول معنی کلمه «خاتم» در قرآن – ابوالفضل ارجمند
- فهم قرآن بدون شناخت فرهنگ عرب پیش از اسلام ممکن نیست| ابراهیم منهاج
- چگونگی سازگاری دین و عقل(1)/ منبع: مجله چشم انداز ایران شماره ۹۰ ویژه اسفند ۱۳۹۳ و فروردین ۱۳۹۴
- چگونگی سازگاری دین و عقل، پرسشی دیرین است که...(2)
- نزديكي آمریکا و کوبا پس از ۵۷ سال خصومت/ رائول کاسترو: باراک اوباما انسانی صادق است
- باید راه را دوباره تعریف کنیم| سید علیرضا بهشتی
- رضا صادقیان در یادداشتی در سایت انصاف نیوز: ایران و عربستان و واکنشهای عاطفی
- گزارشي از سفر سرمایهگذاران آمریکایی به تهران/ تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريمها
- ایران در «تعامل» يا «تقابل» با شرق و غرب؟ / عطا افشاریان
- مولوی اسحاق مدنی: اگر علی(ع) نبود، اسلام پیش نمیرفت
- نقش مثبت "فارسی ایر" و "انگلیسی ظریف" آنها یکدیگر را "جان" و "جواد" خطاب میکنند
- سیدحسن خمینی: بزرگترین دِین ما این است که نام امام را برای جامعه و نسل بعد، توام با آزادگی، رفاه و مشکل گشایی زنده نگه داریم.
- گزارش یک مناظره؛ از «علم و دین» تا «علمِ دینی»
- فراستخواه: مدرنیته به معنای افول دین نیست
- بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور
- وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.
- آیت الله محمد علی ایازی: نشانی از اینکه پیامبر(ص) بخواهد فردی را به زور و با جنگ مومن کند نیست/ قرآن تنها اجازه جنگ با کفاری را می دهد که به جنگ روی آورده اند
- روایتی خواندی از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب
- حجت الاسلام سید حسن خمینی یادگار گرامی امام گفت: راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل وجود اعتماد بین نسلی است.
- بامیان در افغانستان رسما پایتخت فرهنگی سازمان سارک شد
- گفتمان اصلاحات بر پایهٔ اعتقاد به کنش ارتباطی میان فرهنگها و دولت با مردم به ارادهٔ آزاد و آزادی خواهی ذاتی انسان میرسد
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- رهبر معظم انقلاب اسلامی: پذیراى جوان ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.
- باراک حسین اوباما، رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای حلول ماه مبارک رمضان را به مسلمانان تبریک گفت.
- مربی تیم آمریکا: مردم ایران عالی هستند/ بسیار مشتاقم باز به ایران بیایم
- دکتر شهریار عدل درگذشت: شهریار عدل به هزینه خود برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغا زنبیل و میدان نقش جهان اصفهان وارد عمل شد
- ایرانیان همچنین بر اساس آموزه های الهی خود، ارزش های انسانی و انسانیت را نیز همواره در سرلوحه کاری خود قرار داده اند.
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- رییس جمهور اتریش: مردم ایران و امریکا توافق را تایید خواهند کرد
- اوحدی در گفتوگو با ایلنا اعلام کرد: جزییات سفر زائران به حج تمتع 94/ امسال 60 درصد پروازها مستقیم به مدینه میرود
- واشنگتن پست: آنان مبناي اعتمادسازي را گذاشتند/ نام کري و ظريف در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد
- روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مدعی شد باراک اوباما قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند
- آیت الله هاشمی: گره های بی ربط سیاست خارجی بعد از توافق باز خواهد شد
- ترجمه فارسی/ متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)
- کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمیخواهم به آنجا بروم»
- اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است/ دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا ديپلماسي
- وزیر خارجه بریتانیا اعلام كرد: سفارت انگليس در تهران بازگشایی ميشود
- فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه ال موندو خاطرنشان ساخت که در صورت عدم توافق هسته ای، حمله نظامی جایگزین آن بود.
- باراک اوباما و دیوید کامرون عید فطر را به مسلمانان جهان از جمله مسلمانان آمریکا تبریک گفتند.
- روحانی در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان: خواهان توسعه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابلیم
- وزارت خارجه ايران منتشر كرد؛ متن کامل و ۵ ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک
- بازخوانی نامه تاریخی امام(ره) درباره موسیقی و شطرنج: با برداشت بعضی ها از اسلام مردم باید بروند در صحراها زندگی کنند
- ملکیان و پساروشنفکری دینی/ دکتر مصطفی ملکیان
- نقد حال تشیّع: امیدها و نومیدی ها/ سخنرانی دکتر سیدحسین مدرسی طباطبایی درمونتریال کانادا
- «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را اصلاح کنیم،
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای هاینس فیشر رئیسجمهور اتریش: تاکنون صحبتهایی از طرف دولتهای اروپایی مطرح شده است، اما باید منتظر آثار عملی این اظهارات بود.
- روحانی دوم مهر به نیویورک میرود: امروز جهانیان آماده شنیدن پیام صلح آمیز مبتنی بر حقوق متقابل هستند.
- مباهله رسول اكرم (صلي الله عليه وآله) با مسيحيان نجران: . شما را دعوت میکنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید
- سروش محلاتی در پیش همایش بین المللی حقوق و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س): عده ای از زمان تدوین قانون اساسی بنای تعارض با اندیشه امام را گذاشتند/ برخی حق تعیین سرنوشت از سوی مردم را به رسمیت نمی شناسند
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- پژوهشی در موانع عملی وحدت| سیدمحمدعلی ایازی
- به بهانه اهدا جایزه صلح نوبل به تونس؛ جهان، صلح مردمی میخواهد
- رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر: حضور انبوه نخبگان جوان و حرکت عظیم و پرشتاب علمی و فناوری که آغاز شده است، آینده ای روشن و همراه با پیشرفت و اقتدار و نفوذ روزافزون معنوی در منطقه و جهان خواهد بود
- بررسی آداب عزاداری در گفت و گوی جماران با حجت الاسلام والمسلمین غرویان؛ مردم در مجالس عزاداری که حرف های تفرقه انگیز گفته می شود، ننشینند/ جهانیان عزاداری ما را می بینند پس امام حسین(ع) را درست معرفی کنیم
- حجه الاسلام عبدالرحیم اباذری: اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
- آیتالله سید محمد علی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه: این نیست که بگوییم اصل در اسلام جنگ است. اتفاقا اصل صلح و پیشگیری از خونریزی است. بدینجهت نه امام حسین(ع) هیچگاه میخواسته وارد جنگ شود و نه امام حسن(ع).
- سنت اسلام لیبرال به چه معناست؟ نگاهی به کتاب سنت اسلام نواندیش در ایران
- وزیر خارجه آمریکا از مسجد «سلطان» و قرآن تاریخی که در آن نگهداری می شود در «آستانه»، پایتخت قزاقستان بازدید کرد.
- مولوی عبدالحمید: مشترکات شیعه و سنی غیرقابل شمارش و اختلافات جزئی است/ به امام حسین(ع) اقتدا میکنیم و جلوی افراطگری ایستادهایم
- حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب از مدرسین برجسته حوزه و دانشگاه و شرح و تفسیر سوره مبارکه عصر
- یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد/ «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان»
- «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴)
- رئیس جمهوری: بله امکان پذیر هست که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار شود/ کلید این کار در واشنگتن است و در تهران نیست. اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم
- باراك اوباما با حضور درمسجدی در آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از افزایش آزار مسلمانان، اسلام را حامل پیام صلح دانست و از رسانه های آمریکا خواست به جز انتشار حوادث مربوط به شمار اندکی از افراط گرایان منحرف، پیام صلحطلبانه اسلام و مسلمانان واقعی را به تصوی
- یک آموزگار فلسطینی به دلیل تلاش و فعالیت های آموزشی، جایزه نوبل بهترین آموزگار جهان را به دست آورد.
- دیپلماسی ایران در قبال آمریکا/ با امریکا چه کنیم؟/ «شاه کلید» یک رابطه خاص/ «سید حسین موسویان» استاد دانشگاه پرینستون امریکا
- ایران، کشوری هسته ای، اما متعهد به صلح جهانی/ پایان «جان سخت ترین بحران»/نقطه ای طلایی در تاریخ دیپلماسی جهان
- باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۵ را تبریک گفت. او گفت امیدوار است دوستی بین مردم ایران و آمریکا به رشد خود ادامه دهد.
- دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- کنسرت موسیقی سنتی ایرانی همزمان با جشن باستانی نوروزی توسط گروه صبا در شهرهای مختلف یونان برگزار شده است.
- حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد: ساختن جامعه، حلم، رحمت، عفو و سعه صدر میخواهد/ باید با توجه به مشترکات فراوان گرد هم بیاییم، هم خودمان حرف بزنیم و به دیگران اجازه دهیم حرف بزنند و آنچه میتواند موفقیت بیاورد، اعتدال است
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: در گذشته برخی حتی با داشتن تلویزیون و رادیو مخالف بودند و آن را حرام تلقی میکردند ولی با آمدن جمهوری اسلامی برخی از این کجفهمیها از بین رفت.
- مولانا عبدالحمید روحانی، امام جمعه اهلسنت زاهدان: مردم ایران «دارای تمدن دیرینه هستند و هرگز در تردد حجاج بیتالله الحرام مزاحمت ایجاد نخواهند کرد».
- سید مصطفی محقق داماد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در یزد: ریشه اتفاقات و جنایتها در کج اندیشی های دینی و برداشتهای غلط از ظواهر دین است و جای انکار نیست.
- ایت الله امجد در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مطرح کرد: کسی می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند که دو شرط "عقل" و " اعتدال" را داشته باشد/ اگر عدالت را در جامعه رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود
- دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی»،امکان حقوق شهروندی در جامعه دینی
- نگاهی به آثار و فعالیت های ابوریحان بیرونی خالق نظریه های ماندگار
- سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور و دستیار ارشد رهبر انقلاب: «پیشنهاد من این است که ما باید روابط مان را با کشورهای عمان، کویت و قطر بیشتر کنیم و در رابطه با سعودی ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی ها حرکت کنیم.»
- عاشورای حسین (ع) نماد چيست؟ فرهنگ حسینی؛ فرهنگی ضد افراط گرایی/ محمد توکلی
- روز کوروش کبیر، بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، مدارا، صلحدوستی، خردورزی، مردمداری، کشورداری و انساندوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است.»
- برای صلح بين اسرائیل و فلسطین اوباما - کری در کسوت نلسون ماندلا؟ روزنامه بهار/ امید پورعزیز
- بازخوانی یک اندیشه/ هاشمی رفسنجانی: هیچ مشکلی با اقلیتهای مذهبی به ویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم
- نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی: فرهنگ ایران در جهت احترام به انسانیت به گونهای است که همه ما در کنار هم زندگی میکنیم و برای پیشرفت کشورمان تلاش میکنیم.
- یونسی: توسعه کشور نیازمند مشارکت همه اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی است
- پنج نشانه چرخش عربستان/ به گزارش دنیای اقتصاد، نشانههایی از نرمش ریاض در قبال تهران در حال هویدا شدن است.
- در گفتوگو با جاوید قربان اوغلی مطرح شد: روایتی از تجریه آشتی ملی در آفریقای جنوبی
- کاروان سرزمین برادری در پایان این سفر، که نشان دهنده وحدت میان شیعه و سنی است، به اقامه نماز جمعه در کنار مردم و روحانیون اهل سنت خواف پرداختند.