نام شما:
ایمیل مقصد:

وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.

وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/2/26
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

رییس‌جمهور در مراسم افتتاحیه سی‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که در آستانه عید بزرگ مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد که نکند دیگران خبر راست را بگویند و ما خبر دروغ را.به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام  حسن روحانی با بیان این مطلب، افزود: نکند در روزگاری قرار بگیریم که از اسلام فقط نامش و از قرآن فقط نشانش در میان ما باقی مانده باشد. رییس جمهور گفت: گرچه خواندن و حفظ قران، عبادت و ارزش والایی دارد اما آنچه مهم است پیروی از قران است و باید اجرای دستورات آیات قران مجید را در زندگی و جامعه مشاهده کنیم. روحانی دراین مراسم که بیش از ۱۳۰ قاری و حافظ قرآن ۸۵ کشور از پنج قاره جهان، حضور داشتند، با طرح این پرسش که قرآن از جوامع اسلامی چه می خواهد؟ گفت: وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.

رییس جمهور افزود: مبادا روزی فرا برسد که غیرمسلمانان در عمل به قران از ما پیشی بگیرند. اکنون ملتهایی که سالها با هم می جنگیدند در کنار هم قرار گرفته اند و اتحادیه تشکیل داده اند و ما نباید شاهد گسترش تفرقه میان مسلمانان و کشورهای اسلامی باشیم. روحانی با بیان اینکه " اسلام یعنی صداقت، برادری، مدارا، دست هم را گرفتن و طرد افراط و خشونت"، گفت: آیا اگر ما برای تفوق منطقه ای خود بر سر همسایه بمب و موشک ریختیم، می توانیم ادعای قرانی بودن و اسلامی بودن داشته باشیم. اگر به جای کمک به فقرا به تروریست ها پول دادیم آیا اسلامی و قرانی عمل کرده ایم. امروز دنیای اسلام نیاز به عمل به قران و اجرای راه و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) را دارد.

رییس جمهور ایران با تاکید بر اینکه قرآن کتاب آسمانی و کتاب نور و هدایت برای ما مسلمانان و رحمت برای همه آن‌هایی است که به دنبال یافتن حق و حقیقت هستند خاطرنشان کرد: گرچه در امت‌های قبل خداوند کتب آسمانی را نازل کرد و قرآن نیز مصدق آن کتاب‌هاست اما قرآن کریم دارای ویژگی‌هایی است که کتب دیگر از آن برخوردار نیستند. وی با بیان اینکه نخستین ویژگی قرآن این است که تنها کتابی است که به عنوان کتاب آسمانی توانسته از تحریف و تغییر مصون بماند گفت: متاسفانه دیگر آثار وحی در طول تاریخ مورد دستبرد تحریف‌گران قرار گرفته‌اند اما قرآن کریم کتابی است که از ناحیه خدا و با جهاد مسلمانان به همان گونه که در قلب مبارک پیامبر عظیم‌الشان اسلام نازل شد امروز در اختیار ما قرار دارد و حتی نحوه جمع قرآن و ترکیب قرار گرفتن سور قرآن نیز طبق نقل‌های متعدد تاریخی به دستور شخص پیامبر اسلام بوده است.

رییس جمهور با بیان اینکه یکی از نعمات بزرگ پروردگار به مسلمانان این است که هیچ اختلافی امروز در مورد متن قرآن در دنیای اسلامی وجود ندارد خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که باعث اتحاد و وحدت مسلمانان شده است این است که خوشبختانه همه مسلمانان قرآن را به زبان وحی و زبان عربی قرائت می‌کنند. روحانی تاکید کرد: قرآن کتابی است که به عنوان کتابی مبارک سراسرش خیر و برکت برای جامعه انسانی بویژه جهان اسلام است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم جاری شدن آیات قرآن در زندگی انسان‌ها خاطرنشان کرد: گرچه نگاه کردن به قرآن و خواندن آن عبادت است و دارای ثواب بسیاری است و حفظ آن ارزش والایی محسوب می‌شود اما آنچه مهم است این که ما باید از قرآن پیروی کنیم و آیات قرآن را در زندگی‌مان و جامعه‌مان مشاهده کنیم. در آن هنگام است که ما مورد رحمت خداوند قرار می‌گیریم.

روحانی با تاکید بر اینکه قرآن مجید؛ معجزه پیامبر اسلام است اظهار کرد: قرآن کریم کتاب فخر و افتخار برای همه مسلمانان است. ما امروز افتخار می‌کنیم که به تلاوت و حفظ قرآن می‌پردازیم و قرآن خوانی و قرآن‌دانی یک فخر برای ما مسلمانان محسوب می‌شود. باید تلاش کنیم در همه جوامع اسلامی یکی از شاخص‌های خود را خواندن صحیح آیات آسمانی و دیگر شاخص‌ها را فهم و درک آیات و حفظ قرآن بدانیم. روحانی با تاکید بر اینکه در جوامع اسلامی به شاخصی بالاتر از شاخص‌های موجود نیاز داریم اظهار کرد: در جامعه اسلامی به شاخص عمل به قرآن نیازمند هستیم. آنچه قرآن از ما می‌خواهد در نهایت تقوا، وحدت و اتحاد در میان مسلمانان و الفت با یکدیگر و دعوت مردم به خیر و نهی از منکر است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قرآن از ما صلاة، صوم و حج می‌خواهد و از ما می‌خواهد که جامعه‌ با شور و مشورت اداره شود و اثری از استبداد در آن نباشد و جامعه سرشار از عدل و قسط و اعتدال باشد. روحانی با تاکید براینکه پیروی از قرآن یعنی اجرای فرامین و دستورات قرآن کریم در یک جامعه اظهار کرد: محققان و صاحب‌نظران و برنامه‌ریزان ما باید برای جامعه اسلامی شاخصی برای اجرای قرآن تهیه کنند چرا که همان طور که قرائت قرآن یک فخر است، بالاتر از آن یعنی اجرای قرآن در زندگی مسلمانان نیز یک فخر محسوب می‌شود. باید معیاری وجود داشته باشد که نشان دهد در یک جامعه اسلامی صداقت و راستگویی در چه حد وجود دارد.

او افزود: باید شاخصی وجود داشته باشد که نشان دهد در جامعه اسلامی و در میان مسلمانان ادای امانت در چه حدی وجود دارد. باید شاخصی باشد که نشان دهد خدای نکرده در جامعه اسلامی فساد در چه حد وجود دارد و مبارزه با فساد و مفاسد تا چه اندازه مورد توجه قرار دارد. این شاخص باید به ما نشان دهد که آیا در جامعه رشوه و ربا وجود دارد و آیا در این جامعه فقر وجود دارد یا نه.

روحانی اظهار کرد: نکند ما به دوران و زمانی بازگردیم که در جامعه ما ظاهر و قرائت و تجلیل از قرآن حاکم باشد اما عمل به قرآن وجود نداشته باشد. رییس جمهور با بیان اینکه قرآن مبارک است و هر گروه و جامعه‌ای که به متن و آیات آن عمل کنند به خیر، نیکی و برکت دست می‌یابند اظهار کرد: نکند در شرایطی قرار بگیریم که دیگران و غیر مسلمانان در عمل به مفهوم قرآن از ما پیشی بگیرند. نکند روزی فرا رسد که ما از علم که قرآن ما را بدان دعوت کرده فاصله بگیریم و دیگران و حتی غیر مسلمانان به آن عمل کرده و عالم و اندیشمند شده باشند.

روحانی افزود: نکند در شرایطی قرار بگیریم که برادری و اخوت و دوستی و صفا و صمیمیت در جوامع دیگر حاکم شود و ملت‌های دیگر که سال‌ها با هم در جنگ و ستیز بودند در کنار هم قرار بگیرند و اتحادیه تشکیل دهند و قانون اساسی واحدی به وجود آورند و میان ما مسلمانان تفرقه و اختلاف بیشتر و بیشتر شود. او با بیان اینکه آنچه که امروز برای ما اهمیت دارد عمل به قرآن و اجرای آن در زندگی فردی و خانوادگی ماست اظهار کرد: نکند اجناس تقلبی در دنیای اسلام رواج داشته باشد و در جوامع دیگر که غیر مسلمانند تقلب و فساد راه نداشته باشد.

روحانی گفت: همه آمار و ارقام در دنیای امروز ما را در یک مسابقه با دیگر امت‌ها و ملت‌ها قرار داده است. رییس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد:‌ باید معیار و شاخص‌مان عمل به قرآن در زندگی، خانه و خانواده و روزنامه و مجله‌مان باشد. باید عمل به قرآن در سایت، کتاب، نوشتار کاغذی و دیجیتالی ما باشد. نکند دیگران خبر راست را بگویند و ما خبر دروغ را. روحانی با تاکید بر اینکه اسلام یعنی صداقت، مروت، مدارا، برادری، و دست همدیگر را گرفتن گفت: اسلام یعنی افراط و خشونت از جامعه رخت بربستن. رییس جمهور کشورمان با طرح این پرسش که آیا اگر ما برای تفوق منطقه‌ای خود بر سر همسایه‌مان بمب و موشک ریختیم می‌توانیم ادعای قرآنی و اسلامی بودن داشته باشیم، اظهار کرد: اگر به جای کمک به فقرا و مستمندان در جهان اسلام به خشونت ‌گرایان و تروریست‌ها پول دادیم و آن‌ها را تقویت کردیم، آیا به اسلام و قانون عمل کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز دنیای اسلام به قرآن و عمل به قرآن و بعثت پیامبر و اجرای راه و شیوه پیامبر اسلام نیاز دارد خاطرنشان کرد:‌ نکند در روزی قرار بگیریم که از اسلام فقط نامش و از قرآن فقط نشان و کتابش در میان ما باقی مانده باشد. اگر چنان شود، آن روز خدای نکرده روزی می‌شود که ساختمان‌های بسیار زیبا و قشنگ به عنوان مساجد در میان ما است و از هدایت خبری نیست. روحانی ادامه داد: نکند روزی فرا رسد که آن‌ها که در مسجد و کنار خانه خدا با هم اجتماع می‌کنند، در کنارشان بدترین انسان‌های روی زمین باشند. آن روزی که در جمع ما مسلمانان خدای نکرده فتنه برخیزد و همه خطاها در میان ما مسلمانان باشد.

او گفت: نکند روزی فرا رسد که در شامات، عراق، افغانستان، یمن و همه جا ببینیم که گروهی به عنوان خشونت‌طلبان و تروریست‌ها در میان مسلمانان راه ا فتاده‌اند و ما مسلمانان ساکت و نظاره‌گر در برابر آن‌ها هستیم. روحانی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قرآن برای ما مبارک باشد باید از آن تبعیت کنیم و اجرای آیات و عمل به آن در جامعه خود شاخص قرار دهیم. رییس جمهور در پایان با بیان اینکه باید به خواندن، حفظ و اجرای قرآن‌مان افتخار کنیم اظهار کرد: آن زمان می‌توانیم که تولد و بعثت پیامبر برای ما برکت است و راهی برای نجات جوامع اسلامی است.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/1394-02-26-11-15-21.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496090     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: