نام شما:
ایمیل مقصد:

عضو هیات رئیسه مجلس ششم در گفتگو با

عضو هیات رئیسه مجلس ششم در گفتگو با "تدبیر و امید": گفتگوی تمدن ها جایگاه انقلاب را به حركت عقلاني و بشردوستانه تبديل كرد


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1392/7/4
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
خاتمي طرف دعوت بسياري از مجامع جهاني قرار گرفت اما متاسفانه در داخل با كارشكني‌ها و ايجاد محدوديت‌ها اجازه ندادند كه ...

عضو هيات رئيسه مجلس ششم با تاكيد بر اينكه جنس دولت جديد در گفتمان ملي جنس گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ و اعتدال و عقل‌گرايي است، افزود: حتما دولت جديد هم مي‌تواند و هم بايد در پي احياي گفت‌وگوي تمدن‌ها باشد چرا كه مي‌تواند جايگاه دولت را در سطح بين‌الملل ارتقا بخشد.

جليل سازگارنژاد با تاكيد بر اينكه گفت‌وگوي تمدن‌ها يكي از فاخرترين فرصت‌هاي گفتمان ما در عرصه بين‌المللي بود، گفت: در واقع شايد بر فراز شاخص فرهنگ در عرصه بين‌المللي ما شايد هيچ نمادي را پس از انقلاب بهتر از پيشنهاد گفت‌وگوي تمدن‌ها نتوانسته‌ بوديم عرضه كنيم.

اين نماينده ادوار مجلس در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت: شايد به نوعي انقلاب با طرح موضوع گفت‌وگوي تمدن‌ها وارد يك عرصه جديدي در دنيا شد و جايگاه انقلاب اسلامي را كه در واقع يك حركت راديكال تلقي مي‌شد به حركت عقلاني و صلح‌آميز و بشردوستانه تبديل كرد و نشان داد كه در عمق انقلاب اسلامي مي‌شود عقلانيت و خردورزي را ديد.

وي افزود: طرح گفت‌وگوي تمدن‌ها بيش از آنكه در داخل كشور مورد استقبال قرار گيرد در عرصه بين‌الملل با اقبال روبرو شد و از 201 عضو سازمان ملل 200 عضو به آن راي مثبت دادند كه نشانه اقبال جامعه جهاني به اين پيشنهاد بود در حالي كه ما در عرصه ملي متاسفانه نتوانستيم حمايت‌هاي لازم و پشتيباني‌هاي گسترده را از اين ايده و طرح بسيار ناب داشته باشيم.

سازگارنژاد با تاكيد بر اينكه پس از دوره خاتمي اين ايده در كشور ما بيش از گذشته مهجور باقي ماند به نحوي كه حتي به تقابل با آن پرداختند، افزود:‌ ايده‌اي كه بيانگر انديشه ديني و ملي ما و در واقع يكي از شاخص‌هاي ممتاز و فاخر فرهنگي در داخل مورد تهاجم كساني قرار گرفت كه در واقع اين گفتمان را برنمي‌تابيدند و نهايتاً به دليل اينكه اين گفتمان متعلق به عصر اصلاحات و شخصيت خردمندي مثل خاتمي بود موضوع را شخصی كردند و حتي دفتر اين گفت‌وگو در تهران را دولت بعد از آقاي خاتمي بست، در حالي كه در ژنو و برخي كشورهاي ديگر و با پشتيباني سازمان ملل در واقع ذخاير و نمايندگاني براي اين موضوع پيش‌بيني شد.

وي افزود: خاتمي طرف دعوت بسياري از مجامع جهاني قرار گرفت اما متاسفانه در داخل با كارشكني‌ها و ايجاد محدوديت‌ها اجازه ندادند كه اين صداي رساي ملت ما و اين نشانه ممتاز و درخشان فرهنگي ما در عرصه بين‌المللي آن جايگاه رفيع خود را كه پيدا كرده بود، حفاظت كند و از آن دستاورد براي موفقيت‌هاي داخل كشور هم از آن استفاده شود.

سازگارنژاد گفت: سرنوشت گفت‌وگوي تمدن‌ها در داخل غم‌انگيز است در حالي كه در عرصه بين‌الملل با اقبال جهاني روبرو شده است و احياي اين گفتمان در واقع احياي خردورزي در كشور و احياي صلح و دوستي و بشردوستي ايرانيان و فرهنگ ديني و ملي ماست.
عضو هيات رئيه مجلس ششم گفت: قوام بخشيدن به اين گفتمان در عرصه ملي و عرصه بين‌المللي يك توفيق بزرگ براي كشور خواهد بود.

وي افزود: دولت جديد بايد از اين ايده به‌عنوان يك فرصت براي پيشبرد اهداف و برنامه‌هاي خود استفاده كند كه حتما مي‌تواند پشتوانه ممتازي براي كار دولت باشد.
سازگارنژاد گفت: جنس دولت جديد در گفتمان ملي از جنس گفت‌وگوي تمدن‌ها و فرهنگ‌ها و اعتدال‌گرايي و عقل‌گرايي است.
عضو هيات رئيسه مجلس ششم با بيان اينكه اگر اعتدال را نشانه يك عقلانيت بدانيم، گفت‌وگوي تمدن‌ها هم نشانه خردورزي است، افزود: حتما دولت جديد هم مي‌تواند و هم بايد در پي احياي گفت‌وگوي تمدن‌ها باشد، چون مطمئناً با اين احيا مي‌تواند جايگاه دولت را در سطح بين‌المللي ارتقا ببخشد.

گفتني است زماني كه سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري وقت ايران در سي‌ام شهريور 1377 ايده گفت‌وگوي تمدن‌ها در صحن مجمع عمومي سازمان ملل را به‌عنوان ابتكار جمهوري اسلامي ايران براي كمك به برقراري صلح و امنيت پايدار در جهان مطرح كرد، اين ايده بيش از آنكه انتظار مي‌رفت مورد توجه جهانيان قرار گرفت و پيشنهاد او به اتفاق آرا به تصويب اعضاي سازمان ملل رسيد.
15 سال از زمان طرح ايده گفت‌وگوي تمدن‌ها در مجمع عمومي سازمان ملل از سوي رئيس جمهوري وقت ايران مي‌گذرد، ايده‌اي كه اگر مورد توجه قرار مي‌گرفت بي‌ترديد مي‌توانست مانع از بروز بحران‌ها و التهابات شديدي شود كه امروز گريبانگير مردم نقاط مختلف جهان شده است

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/تدبیر-و-امید.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: