نام شما:
ایمیل مقصد:

بامیان در افغانستان رسما پایتخت فرهنگی سازمان سارک شد

بامیان در افغانستان رسما پایتخت فرهنگی سازمان سارک شد


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/3/15
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

در شهر بامیان در مرکز افغانستان جشنواره‌ای به مناسبت نامگذاری این شهر به عنوان نخستین پایتخت فرهنگی سازمان همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا، سارک، در سال ۲۰۱۵ برگزار شده است.

در این مراسم که با حضور مقام‌های ارشد دولت افغانستان، مسئولان سازمان سارک و نمایندگان کشورهای عضو این سازمان برگزار شد، محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان از سازمان سارک و کشورهای عضو آن خواست که در "تغییر سیمای بامیان" به این ولایت کمک اقتصادی کنند.
آقای دانش بامیان را محل زایش بخشی از فرهنگ جهانی خواند و گفت اماکنی مانند شهر غلغله، شهر ضحاک، شهر شاهی، بالاحصار و چهل‌برج و به‌ویژه پیکره‌های بودا بیانگر خلاقیت و تمدن مردم بامیان هستند.
او افزود: "دشمنان صلح و آبادانی این سرزمین در ۲۰ حوت (اسفند) ۱۳۷۹ بدترین و تلخ‌ترین جنایت فرهنگی را در بامیان مرتکب شدند و مجسمه‌های تاریخی و بی‌نظیر بودا را تخریب کردند و بخشی از هویت فرهنگی افغانستان را زیر آوارها دفن کردند."
 
 
آقای دانش اما تاکید کرد: "هویت فرهنگی و تاریخی بامیان تا آنجا عمیق و ریشه‌دار است که نه تنها در افغانستان بلکه امروز در منطقه و جهان از آن تجلیل می‌شود."
با این حال معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت که به دلیل "حجم وسیع محرومیت" بامیان کم‌تر شاهد پیشرفت و توسعه بوده است. او از روند کند توسعه در بامیان انتقاد کرد و گفت برنامه‌های توسعه‌ای در کشور باید به صورت "متوازن" اجرا شود.
سرور دانش گفت که حکومت وحدت ملی تصمیم دارد که به این وضعیت پایان دهد. آقای دانش از برنامه‌ریزی برای ساخت چند جاده یاد کرد که قرار است به گفته او، از ولایت‌های بغلان، بلخ و کابل به سوی بامیان و مناطق جنوبی و غربی کشور کشیده شود.
معاون رئیس جمهوری افزود که ساخت این جاده نه تنها هزاره‌جات را از "حصار طبیعت نجات خواهد داد"، بلکه دگرگونی مهمی را در تعاملات و ارتباطات همه مردم افغانستان ایجاد خواهد کرد.
ساخت جاده بغلان-بامیان و سمنگان-بامیان و همچنین کابل-هرات از طریق هزاره‌جات، از طرح‌هایی است که سال‌ها پیش از سوی حکومت در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی و حتی ده‌ها سال پیش به مردم وعده داده شده بود.
آقای دانش گفت: "از سازمان سارک و دیگر همکاران بین‌المللی و منطقه‌ای خود توقع داریم که در جهت تغییر سیمای بامیان و متناسب‌سازی آن با شرایط زمان و احیای جایگاه واقعی بامیان با دولت افغانستان بیش از پیش همکاری کنند."
همچنین آصف مبلغ، سرپرست ولایت بامیان در مراسم افتتاحیه این جشنواره از کشورهای عضو سارک خواست برای بهبود وضعیت گردشگری در بامیان همکاری کنند.
قرار بود این جشنواره در آغاز سال جاری میلادی در بامیان برگزار شود، اما به دلیل سردی هوا و آماده نبودن دولت افغانستان، برگزاری آن به امروز (۱۵ جوزا/خرداد) به تعویق افتاد.


بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/بامیان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497917     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: