نام شما:
ایمیل مقصد:

ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است ؟!

ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است ؟!


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1391/11/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

وبلاگ قراجه در جدیدترین نوشته خود آورده است:
حضرت آیت الله سبحانی به پرسشی درباره ازدواج فرزندان آدم پاسخ داده اند.  متن پرسش و پاسخ به این شرح است:
ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است؟!، در حالى که همگى خواهر و برادر بودند؟!
پاسخ: در این مورد در روایات و سخنان دانشمندان پاسخهایى  به آن داده شده که در اینجا ـ بدون گزینش ـ مطرح مى کنیم:
۱٫ ازدواج آنها با خودشان انجام گرفته و مجوز آن، ضرورت آغاز آفرینش و نبودن همسرى دیگر بوده است.
۲٫ خداوند براى هر یک از پسران و دختران، زوجى از فرشتگان آفرید، و اولاد آنها با یکدیگر به صورت پسر عمو و دختر عمو درآمدند و تکثیر نسل صورت گرفت.
۳٫ آنها با نسل هاى باقى مانده از انسانهاى پیشین ازدواج کرده اند. درست است که شجره انسان کنونى به آدم ابو البشر مى رسد، ولى آدم، نخستین انسانى نیست که بر این پهنه گام نهاده، بلکه پیش از او انسانهایى در روى زمین زندگى مى کرده و منقرض شده اند [۱]; چیزى که هست، بقایایى از آنها در روى زمین وجود داشت که به تکثیر نسل کمک کرد.
چون مسأله مربوط به ما قبل تاریخ مى باشد اظهار نظر قطعى در باره ى آن بسیار مشکل است.

 

 

هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟!
هابیل و قابیل و فرزندان حضرت آدم(ع) با چه كسانى ازدواج كردند؟!
اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مى‏رسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم خویشاوندى دارند گر چه یكى‏سفید است و دیگرى سیاه و…
 

باید در جواب بگوییم: ازدواج فرزندان آدم بایكدیگر صورت گرفته است به خاطر اینكه در قرآن آمده «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً”كَثِیراً” وَ نِساءً”؛ از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان فراوانى در روى زمین‏منتشر ساخت» (نسأ آیه 1).
اگر در پدید آمدن نسل از آدم و حوا غیر هم نقش داشت باید قران مى‏فرمود: «و بث منهما و من غیر هما» و حال آنكه اینگونه‏نفرموده است افزون بر آن مرحوم طبرسى حدیثى از امام سجاد (ع) چنین نقل مى‏كند كه آن حضرت در ضمن گفتارى كه بهمردى قریشى بیان داشت جریان‏ازدواج هابیل را با بلوزا خواهر قابیل همچنین ازدواج قابیل را با قلیما خواهر هابیل شرح مى‏داد به او فرمود: این مطلب را انكار مكن چه آنكه روش الهى براین جارى شده است مگر نه این است كه خداوند زوجه آدم را از خود او آفرید وسپس براى او حلالش كرد… تا آخر حدیث.
علامه طباطبایى در توجیه این نظریه مى‏فرماید حكم ازدواج یك حكم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است و حكم‏تكوینى نیست كه قابل تغییر نباشد زمام چنین حكمى به دست خداست از این رو ممكن است روزى به خاطر ضرورت از جانب خدا حلال گردد افزون بر این‏نمى‏توان گفت فطرت با این ازدواج مخالف است به لحاظ اینكه متمایل نبودن طبع نه از آن جهت است كه از آن تنفر دارد بلكه به جهت آن است كه‏این را موجب اشاعه فحشأ و اعمال زشت و از بین رفتن غریزه عفت مى‏داند و اما در جامعه آن روز كه فقط چند خواهر و برادر بوده‏اند با در نظر گرفتن‏مشیت خداوند عنوان فحشأ صدق نخواهد كرد گذشته از آن ازدواج خواهر و برادر براى مدتى طولانى در بین مجوس شایع بوده است. حاصل مطلب این‏كه چه اشكال دارد كه به طور موقت براى گروهى به خاطر ضرورت این گونه‏ازدواج مباح باشد.
براى آگاهى بیشتر ر. ك:
1- ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 239 - ج 16 ص 399
2- سبحانى جعفر منشور جاوید ج 4 ص 198 ج س‏
3- اگر پذیرفتیم ریشه انسانها به حضرت آدم و حوأ تنها مى‏رسند بایستى قبول كنیم كه انسانهاى موجود همه با هم خویشاوندى دارند گر چه یكى‏سفید است و دیگرى سیاه و… البته متوجه این نكته باشیم كه براى خاطر تنظیم زندگى قوانین خاص میان انسانها وضع گشته خواه از سوى خدا و خواه‏از طرف خود انسانها. این نوع قوانین قوانین اعتبارى‏اند كه گاهى ممكن است مسائل تكوینى در آنها ملاحظه نشده باشد. قوانین موجود در مسأله ارث‏و مانند آن از این نوع قوانین است.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/فرزندان-آدم-و-حوا.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496101     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: