نام شما:
ایمیل مقصد:

در نظر آقا نجفی قوچانی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.

در نظر آقا نجفی قوچانی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1392/6/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

پارسینه-گروه فرهنگی: آیت الله سید محمد حسن نجفی معروف به آقا نجفی قوچانی در سال ۱۲۹۵ ه.ق، روستای خسرویه از توابع قوچان به دنیا آمد.  

آقا نجفی قبل از هفت سالگی قرآن را نزد پدر ختم کرده، گرچه مریض و رنجور بوده ولی از همان کودکی علاوه بر دانش اندوزی به کارهای سخت مثل نهالکاری، درودگری و پشته کشی، آبیاری می پرداخته است. به واسطه هوش و ذکاوت فطری در مدتی کوتاه دروس فارسی و عربی مرسوم آن زمان را در مکتبخانه روستا به اتمام رسانید.
 
وی سعی کرد به پدر بقبولاند که همین مقدار تحصیل برای او کافی است بویژه که امکان ادامه تحصیل در روستا نیست، اجازه خواست دست از تحصیل بکشد و در کارها به او کمک کند. پدرش ضمن نصیحت او با این بیان که  «والناس موتی و اهل العلم احیا » او را در حالی که ۱۳ سال داشت وادار به ادامه تحصیل کرد و روانه شهر قوچان ساخت.
 
به منظور دریافت تصویرسازی در اندازه بزرگ روی تصویر فوق کلیک نمایید.
 
تحصیلات
آقا نجفی پس از سه سال تحصیل در قوچان پیاده به مشهد رفت و در مدرسه دو درب و پریزاد ادبیات و سطح را تا قوانین فرا گرفت.
در سال ۱۳۱۳ قمری در سن ۱۹ سالگی همراه یکی از همدرسانش پیاده از راه طبس و کویر به یزد و از آنجا به اصفهان رفت و در مسجد «عربون » ساکن گردید.
در اصفهان منظومه حاج ملاهادی سبزواری را نزد آخوند کاشی، رسائل را نزد شیخ عبدالکریم گزی و حکمت را نزد میرزا جهانگیرخان قشقایی فراگرفت.
 
گاهی نیز در درس فقه و خارج آقا نجفی اصفهانی حاضر می شد. تحصیلات آقا نجفی قوچانی در مشهد و اصفهان با دشواری بسیار همراه بود، چنان که گاه ناچار می شد برای گذران زندگی کار کند و یا برخی از کتابهای خود را به بهای اندک بفروشد، وی در سال ۱۳۱۸ و در سن بیست و سه سالگی پس از چهار سال توقف در اصفهان یا یکی از دوستانش که شاگردش نیز بود پیاده عازم عتبات عالیات گردید.
 
چون به نجف رسید در حجره ای متروک واقع در یکی از مدارس شهر ساکن شد. و به حوزه درس آخوند ملا محمدکاظم خراسانی راه یافت و همین امر موجب شد تصمیم بگیرد برای ادامه تحصیل در نجف بماند.
 
وی به آیت الله آخوند بسیار ارادت می ورزید، به گونه ای که در قیام آخوند و سایر علمای نجف به هواخواهی از مشروطیت، وی نیز از طرفداران مشروطیت گردید. ایشان حقایقی از نقش روحانیت را در جنبش مشروطه در کتاب سیاحت شرق یاد کرده است.
 
آقا نجفی که در ابتدا به تحصیل بی علاقه بود چنان اشتیاق به آن پیدا می کند که به فکر ریاضت می افتد البته به خاطر منع مذهبی، از ریاضت منصرف می شود ولی در عین حال به مراقبت و تزکیه نفس سخت مقید می شود.
آقا نجفی در کتاب سیاحت شرق خاطرات زیادی از ناملایمات و خوشیهای زندگی بیست ساله خود در نجف آورده است.
 
به منظور دانلود کتاب سیاحت شرق، با فرمت HTML (وب) روی تصویر فوق کلیک کنید.
 
سرفصل های کتاب سیاحت شرق:
  • مقدمه ناشر
  • فصل اول : دوران کودکى
  • فصل دوم : خروج از خراسان
  • فصل سوم : در اصفهان
  • فصل چهارم : ورود به عتبات
  • فصل پنجم : در محضر آخوند
  • فصل ششم : تدارک ازدواج
  • فصل هفتم : آوازه مشروطیت در ایران
  • فصل هشتم : هتک حرمت مرقد مطهر امام رضا علیه السلام
  • فصل نهم : جنگ بین المللى اول
  • فصل دهم : جنگ داخلى
  • فصل یازدهم : زیارت و سیاحت …
  • فصل دوازدهم : به سوى ایران
 
بازگشت به قوچان
آقا نجفی بعد از بیست سال زندگی در نجف از فوت پدرش در قوچان آگاه می شود و ناگزیر تصمیم به مراجعت به ایران می گیرد و در روز سوم رمضان المبارک ۱۳۳۸ ه . ق رهسپار وطن می گردد.
وی پس از زیارت مرقد امام هشتم علیه السلام در مشهد و توقفی کوتاه در این شهر به درخواست مردم قوچان به آن جا وارد و در قوچان ماندگار می شود و متجاوز از بیست و پنج سال بقیه عمر را در مقام فقاهت و حاکمیت شرع در قوچان می گذراند و در ضمن به اداره حوزه علمیه دینی و تدریس در مدرسه عوضیه می پردازد.
 
بازگشت این مرد عالم و عارف به قوچان و سکونت در آن به حوزه علمیه این شهر رونقی بسزا بخشید. محضر درس ایشان همه روزه قبل از طلوع آفتاب دایر بود. با همه طبقات حشر و نشر داشت.
 
در صدور احکام مردی قاطع، در محضر درس، استادی بزرگ و والامقام و در برخورد با مردم انسانی ساده و بی پیرایه و بسیار متواضع و در عین حال بسیار شجاع و صریح و با هیبت بود.
 در گرفتاریها حامی حقیقی مردم بود. عده ای از بستگان ایشان معتقدند که اگر آقا نجفی به قوچان نمی آمد و مثلا در قم ساکن می شد مقام و شهرتش بیشتر بود ولی با کمی دقت در طرز تفکر و شخصیت ایشان می توان پی برد که در نظر آقا نجفی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.
 
این مرد وارسته تا آخر عمر از کار و تلاش دست برنداشت. همواره با خرافات در ستیز بود و در این راه جدی بلیغ مبذول می داشت، پیوسته در این فکر بود که چرا دیگران آن قدر در علم جلو رفته و ما عقب مانده ایم.
 
تألیفات
 آثار و تألیفات گرانبهائی از این عالم ربانی بجا مانده؛ از آن جمله است:
۱. سیاحت شرق: در این كتاب به سرگذشت خود، از ولادت تا گذشت اكثر و عمده عمر خود، كه به قوچان بازگشته و در این شهر سكونت گزیده، می پردازد. این اثر با قلمی شیوا و سلیس توام با عبرت و وعظ و رمز مشحون از طعن و نقد و بررسی و كنایه است.
 
سیاحت شرق که از تالیفات مهم ایشان است، درباره سوانح عمر از ابتدای زندگی، گزارش تحصیلات و مشقات دوران تحصیلی، و مباحث و معارف اسلامی را به استناد آیات و روایات با قلمی ساده شرح داده است و خواننده را با نکات علمی و رویدادهای آن زمان آشنا می کند، رویدادهای تاریخی و انعکاس نهضت مشروطیت را در عراق بویژه در نجف به تفصیل شرح داده است مسائل تعلیم و تربیت و تزکیه نفس نیز در این کتاب به چشم می خورد.
این کتاب در۱۳۴۷ قمری نگارش یافته و در ۱۳۶۲ شمسی در تهران چاپ شده است.
 
۲. شرح ترجمه رساله معروف به " تفاحیه": اصل رساله از ارسطو، فیلسوف شهیریونانی، و ترجمه ازحكیم نامی، بابا افضل كاشانی است تاریخ نگارش شرح، سال ۱۳۵۴ه- ق، مطابق ۱۳۱۴ه- ش در شهر قوچان بوده است.
۳. رساله ای تحت عنوان" عذر بدتر از گناه": كه به زبان فارسی و عربی، شبیه برخی از آثار مرحوم محقق مبرز، فیض كاشانی است. این اثر را به سال ۱۳۲۸ه- ق در دفاع از مشروطیت نوشته است.
۴. شرح كفایة الاصول استادش، مرحوم آخوند خراسانی( ره) كه در دو جلد می باشد جلد اول مباحث الفاظ و جلد دوم اصول عملیه.
۵. اثبات رجعت: خطی و به نثر عربی و فارسی است. در سال ۱۳۲۱ه- ش نگارش یافته است.
۶. شرح دعای صباح: كه آن را در نجف اشرف به سال ۱۳۲۷ه- ق نوشته است.
۷. زندگی نامه استاد بارعش، محقق كبیر آخوند خراسانی، نام این اثر را در گنجایش سیاحت شرق آورده كه ظاهرا ناتمام است. عنوان كتاب چنین است:" حیوة الاسلام فی احوال آیة الله الملك العلاّم" از عنوان آن علاقه و اعتقاد علمی اش نسبت به دبیر پیر خود به خوبی روشن است.
۸. كتابی به نام" سفری كوتاه به آبادیهای قوچان": كه محتوا از عنوان آن هویداست و بیش از آن، ذوق هنری مؤلف و علاقه اش به دیار و اوطان ظاهری و معنوی خود...
۹. سیاحت غرب: كه راجع به عالم پس از مرگ است؛ به تبع لسان دین و اهل دل و حكمای الهی، از آن تعبیر به" غرب" كرده است.
 
به منظور دانلود کتاب سیاحت غرب، با فرمت HTML (وب) روی تصویر فوق کلیک کنید.
 
 
برای دانلود فایل صوتی سیاحت غرب ( ۱۸+ ) روی تصویر زیر کلیک نمایید.
 
در مورد اهمیت  کتاب سیاحت شرق همین بس که از قول آقای مدرسی طباطبائی نقل شده که کتاب سیاحت شرق جزء السنه شرقی در دانشگاه پرستون ایالت نیوجرسی آمریکا تدریس می شود.
سیاحت غرب نیز، در کیفیت عالم برزخ و سیر ارواح بعد از مرگ در ۱۳۱۲ ش نگارش یافته است و در۱۳۴۹ شمسی چاپ شده است.
 
وفات
 

آیت الله سید محمد حسن آقا نجفی قوچانی، در شب جمعه ۲۶ ربیع‎الثانی ه.ق در ۶۸ سالگی در قوچان زندگی را بدرود گفت و در حسینیّة خود به خاک سپرده شد.آرامگاه او اکنون زیارتگاه مردم قوچان است.


منبع: فرهنگ نیوز

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/آقا-نجفی-قوچانی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496077     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: