نام شما:
ایمیل مقصد:

سال 1398 سال نوعدوستی، انعطاف و گشایش در مدیریت شهری  نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده*

سال 1398 سال نوعدوستی، انعطاف و گشایش در مدیریت شهری نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده*


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1398/1/16
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 5

در آستانه آغاز سال جدید 1398 به سر می بریم. این که سال 1397 چگونه بر ما و جامعه ایران گذشت، مستلزم ارائه تحلیل دقیق و چرائی تحولات و وقایع در روند مسائل ملی و بین المللی می باشد. این که چه چشم اندازی فراروی مردم، جوانان و فرزندان ما در سال 1398 می باشد، مرتبط با همین تحلیل و پیش بینی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می باشد. سخنی پرمغز و معنادار منسوب به بودا بر این باور است که،

"ما آن چه امروز هستیم که دیروز اراده کردیم. و آن چه فردا خواهیم بود که امروز اراده می کنیم !"

در سال 1397 چه تحولات مهم، دامنه دار و چشمگیری را تجربه کرده ایم ؟

در 18 اردیبهشت 1397 با خروج یکجانبه دولت ترامپ در امریکا از پیمان بین المللی "برجام" و تشدید تحریم های غیر عادلانه بر علیه دولت و ملت ایران و عوامل تاثیرگذار دیگری نظیر، مسائل ساختاری اقتصاد، ضعف و ناهماهنگی تیم مدیریت دولت، کارکرد معکوس و خنثی کننده دولت و تشکیلات موازی، هجوم و تضعیف بی امان برخی رقبا و مخالفان دولت در ناامیدکردن مردم و ... باعث شد روند رضایت بخش نسبی حاکم بر جامعه در 4 سال اول دولت "تدبیر و امید" در دوره دوم رو به نابسامانی رفته و اتفاقات نگران کننده و رنج آوری برای مردان، زنان وجوانان ایران رقم بخورد. از جمله،

·        افزایش نرخ ارز از 4000 تومان به بالای 12000 تومان و تاثیر آن بر روی بازارهای اقتصادی.

·        کاهش ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم، طبقات متوسط شهری و محرومین.

·        کاهش نرخ سرمایه گذاری خارجی و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری و تورم در عرصه اقتصادی.

·        افزایش آسیب های اجتماعی نظیر درصد طلاق نسبت به ازدواج، اعتیاد، بزهکاری، سرقت و ...

این همه مسائل و نابهنجاری ها خوشبختانه تاکنون نتوانسته است در عزم و اراده مسئولان، مردم و شهروندان خللی وارد کند و اکثریت مردم ایران دریافته اند که با صبر و شکیبایی، صرفه جویی، همبستگی ملی و ...قادرند این شرایط دشوار را پشت سر گذاشته و برای عبور از موانع و فشارهای سخت اقتصادی و اجتماعی پیش رو در سال 1398 خود را آماده و تجهیز نمایند. در این میانه مدیریت شهری در کلانشهرها و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی ایران متاثر از نرخ ارز و تحریم در صنعت پر خرج ساخت و ساز قطار شهری و توسعه خطوط و ایستگاه های مترو ناچار است بیش از 1000 میلیارد تومان بیشتر از هزینه ها در سال 1397 در این حوزه پیش بینی و جذب منابع جدید داشته باشد.

هم چنین در سال 1397 علیرغم اینکه نگاه خوش بینانه ای از سوی اکثریت جامعه ایران به حل و فصل مسائل اقتصادی و اجتماعی در سطح کلان و ملی در کوتاه مدت وجود ندارد، لیکن خوشبختانه به رویکرد و عملکرد مدیریت شهری در کلانشهرها به ویژه در مشهد نگاه امیدوارانه ای شکل گرفته است. شهروندان می بینند در سطح شهر همزمان با افزایش سطح رفاه و خدمات شهری، گسترش پارک ها و سرانه فضای سبز، توسعه حمل و نقل عمومی، پرداختن به مسائل ترافیکی و اصلاح هندسی معابر، توجه به مسائل زیست محیطی، گشایش بولوار نماز، بهره برداری از میدان سعدی و راه آهن، شفاف سازی و ایجاد سامانه های اطلاع رسانی در امور قراردادها و بودجه و ده ها اقدام عمرانی در شهر مشهد، تمرکز بر زیرساخت های شهری مانند توسعه خطوط مترو، خرید تجهیزات کنترل ترافیک، توسعه زیر ساخت های شهر هوشمند، ساماندهی بافت پیرامونی حرم مطهر، اصلاح بافت های ناکارآمد و فرسوده، توجه ویژه به امر سرمایه گذاری در مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر، فضای فرهنگی و هنری شهر مشهد نیز تغییرات رو به رشد و جدی را در حال تجربه کردن می باشد.

 امید، نشاط، اعتماد و شادی در دوران 14 ماهه آقای مهندس تقی زاده خامسی اولین شهردار منتخب لیست امید پایه گذاری و در حال حاضر تحت مدیریت جدید و جوان شهری آقای محمدرضاکلائی شهردار پرتلاش مشهد موج می زند.دیگر خبری از تابلوهای دلهره آور و ناامیدکننده مانند شمر، خولی و ... نیست و پیام های مثبت و امیدبخش فرهنگی، هنری صلح و مدارا، سرسبزی میادین و معابر، المان های فرهنگی، شاهنامه خوانی و بزرگداشت توس و فردوسی، موسیقی و برنامه های فرحبخش ایام نوروزی و ... روح و جان تشنه شهروندان صاحب حق و کرامت را نوازش می دهد.

 

برای سال 1398 چه چشم اندازی را می توان به تصویر کشید،

·        اولویت بخشیدن به منافع، وفاق و امنیت ملی از طریق درک، عزم و برنامه مشترک مسئولان عالیرتبه و عمل یکسان به قانون، حق و عدالت.

·        پذیرش و تصحیح اشتباهات نظام و دولت که در بیانیه گام دوم رهبری نیز به آن اشاره گردیده است، از طریق اصلاح رویکردها، ساختارهای تصمیم سازی، وحدت رویه در اجرا، قانونگذاری و قضایی، به نحوی که موجب هم افزایی و پرهیز از واگرایی بین قوای سه گانه، قوای مسلح و رکن چهارم دموکراسی یعنی رسانه ها و مطبوعات گردد.

·        باز شدن راه گفت و گو و هموار کردن راه ورود شایستگان به نظام قانون گذاری، اجرایی، قضائی و داوری عادلانه و بیطرفانه در تایید صلاحیت ها از طریق برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی، سالم، امن و با مشارکت بالای مردم، شهروندان و احزاب سیاسی.

·        بالا بردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و شهروندان از طریق اخذ مشاوره اقتصاددانان، بهادادن به بخش خصوصی، اصلاح دستمزدها و قیمت ها، جلوگیری از اتلاف منابع، فساد و اختلاس مالی و بانکی، صرفه جویی در مخارج دولت و تعطیلی کنفرانس ها و همایش های پر خرج و تشریفاتی، حمایت سیستماتیک از اقشار کم درآمد، کارکنان دولت، بازنشستگان، فرهنگیان، کارگران و سایر اقشار ضعیف و محروم جامعه.

·        افزایش امید، اعتماد عمومی، نشاط و شادی در جامعه از طریق گسترش فرهنگ نوعدوستی، آزادی های عرفی اجتماعی و فرهنگی، حرمت نهادن به حقوق زنان، جوانان و رفع موانع سبک زندگی در عصر جدید، عدم سخت گیری نسبت به آنان، آزادی برگزاری کنسرت موسیقی به ویژه در شهر ملی و بین المللی مشهد، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت های قومی و مذهب و به خصوص تکریم برادران اهل تسنن، دگراندیشان و منتقدانی که پذیرفته اند در چارچوب قانون اساسی فعالیت نمایند.

·        ایجاد آمادگی در مواجهه جدی، عادلانه و مستمر با مظاهر فقر، فساد، تبعیض، رانت و انحصار گرایی از طریق علاج و اصلاح ساختار و ریشه های معضلات فوق، عزم قوای سه گانه در برخورد یکسان با مصادیق مسائل فوق، استقلال در قضا و شهامت در اجرای قوانین به نحوی که هیچ حاشیه امنی برای فسادگران و رانت خواران باقی نماند و همه در برابر قانون یکسان باشند.

·        به فرموده امام علی (ع) در هنگامه ای که مردم در اوج مشکلات و کمبودها به سر می برند، مسئولان عالی و میانی نیز می بایست همسان و مانند مردم زندگی کنند تا تحمل و استقامت مردم بالا برود و در صورتی که غرق امتیازات و امکانات بی حد و حصر زندگی اشرافی و ملوکانه شوند باعث بروز شکاف بین مسئولان و مردم شده و در نهایت اعتراض و خشم عمومی را برخواهد انگیخت !

      این مهم از طریق حاکمیت شایسته سالاری، توزیع عادلانه مناصب و امکانات و اجرای عادلانه قوانین و مهربانی با مردم امکان پذیر می باشد.

·        شکیبایی و انعطاف بیشتر در عرصه روابط بین المللی در کنار حفظ عزت مردم، استقلال و تمامیت ارضی کشور، قدرت دفاعی و بازدارنده برای صلح و سازگاری عادلانه از طریق تداوم راهبرد "نرمش و مذاکره قهرمانانه" "حفظ برجام، علیرغم پیمان شکنی دولت ترامپ" "تقویت دیپلماسی موفق دولت آقای روحانی" و جلوگیری از دخالت های غیر مسئولانه نهادهای حاکمیتی.

·        و در نهایت تقویت مدیریت شهری و پارلمان های شهری و محلی به عنوان تنها مزیت نسبی باقیمانده در عرصه اداره و مدیریت شهرها و کشور از طریق افزایش اختیارات شوراهای شهر و روستا و به ویژه شورا و شهرداری کلانشهرها، تفویض اختیارات و تفکیک بین وظایف ملی و استانی، پرهیز از تمرکزگرایی دولت و مجلس و بازگشت نظام درآمد _ هزینه شهرداری ها در قالب اخذ عوارض و دریافت بهای تمام شده خدمات ارائه شده به شهروندان (دولت ها برای کاهش فشار به شهروندان سالانه هزاران میلیارد به شهرداری ها یارانه می دهند) و افزایش سهم دولت از 50 درصد به 80 درصد در اوراق مشارکت در ساخت و ساز قطار شهری، بافت های ناکارآمد و فرسوده اطراف حرم مطهر امام رضا (ع)، توجه ویژه به مناطق پیرامونی و کم برخوردار شهر، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی و نظائر آن قادر است اعتماد و امید و نشاط آسیب دیده عموم مردم به کارآیی و مشروعیت نظام سیاسی و دولت جمهوری اسلامی را ترمیم، بازسازی و برگرداند. ان شاالله

 

·         نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1398-01-16-18-17-16.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494688     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: