نام شما:
ایمیل مقصد:

دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است

دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1393/8/29
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 3
دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است/ تأکید آیت الله العظمی شبیری زنجانی و شخصیت های مذهبی و سیاسی بر تطبیق طرح مجلس با اندیشه امام

 

جماران: در دوازدهمین جلد صحیفه امام خمینی متنی خوانده نشده، اما با قاطعیت و صراحت فراوان وجود دارد که به نظر می رسد؛ بدون درک احکام شرعی و تذکرات و هشدارهای فرهنگی و سیاسی نهفته در آن، منطق هیچ قانونی درباره امر به معروف و نهی از منکر نمی تواند منطبق بر اندیشه و خواست او شکل گیرد.

 

13 تیر 59، امام خمینی، در پاسخ استعلامی درباره تعرض عده ای به بانوان بی حجاب با تذکر، این که «ممکن است تعرض به زن ها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد»؛ تأکید می کند که «از این جهت، کسى حق تعرض ندارد».

 

امام خمینی در مقام مرجع تقلید مسلم زمان و ولی فقیه نظام سیاسی جمهوری اسلامی، در ادامه با اظهار این که «این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است»، اعلام می کند: «باید پلیس و کمیته‏ ها از این گونه جریانات جلوگیرى کنند.» (صحیفه امام، ج‏12، ص: 502)

 

بدون اجازه حاکم شرع اجازه برخورد یدی برای امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست

 

آیت الله العظمی سید جعفر شبیری زنجانی در گفت و کو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران با تأکید بر اهمیت تطبیق مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره امربه معروف و نهی از منکر با دیدگاه امام خمینی، متذکر شد: کسانی که در حال به تصویب رساندن طرح امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ باید به خوبی با نظرات امام آشنا باشند.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که امام شرایط را برای این مهم کاملا ذکر کرده اند؛ بر ضرورت توجه به دیدگاه های امام خمینی در تحریرالوسیله درباره امربه معروف و نهی از منکر تأکید کرد و  گفت: بر اساس دیدگاه اسلام، علاوه بر آنکه شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می کند؛ باید کاملا آگاهی داشته باشد و  فسادی در کارش نباشد؛ توانایی انجام چنین کاری را داشته باشد؛ احتمال اثر بدهد و احتمال ضرر ندهد.

 

آیت الله العظمی سید جعفر شبیری زنجانی با تأکید بر اهمیت رعایت مراحل امر به معروف و نهی از منکر، متذکر شد: بدون اجازه حاکم شرع اجازه برخورد یدی برای امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست.

 

نقطه نظرات دولت درباره طرح امر به معروف را حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، مطرح کرده است

 

حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با جماران با اشاره به این که نقطه نظرات دولت درباره این طرح را حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری، مطرح کرده است، افزود: ما امر به معروف و نهی از منکر را نه تنها به عنوان یک امر اداری بلکه بالاتر از آن به عنوان یک تکلیف شرعی، اخلاقی و دینی بر خود فرض می دانیم؛ اما، آنچه که محل بحث است این است که چه باید کرد که امر به معروف ونهی از منکر اثربخش تر و تاثیرگذارتر باشد.

 

وی با تأکید بر ضرورت دیدگاه امام خمینی افزود: منظور این نیست که دولت با امر به معروف و نهی از منکر مخالف باشد اما ما دنبال اثربخشی موضوع هستیم و بحث های کارشناسی هم راجع به این طرح داشتیم که به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم.


.اعمال قوانین اسلامی باید توسط حکومت صورت گیرد 
نمایندگان در تصویب قانون راه را بر احتمال هر گونه سوء استفاده ببندند 


 دکتر عباسپور، رییس کمیسیون آموزش دوره هفتم و هشتم مجلس نیز در گفت و گو با جماران با تأکید بر این که اعمال قوانین اسلامی باید توسط حکومت صورت بگیرد،گفت: امر به معروف و نهی از منکر کاملا امری الهی و اجرای آن وظیفه هر مسلمان است، بر همین اساس حکومت به عنوان حکومت دینی این وظیفه را بر عهده دارد.  بنابراین، این طرح در مجلس باید طوری تصویب شود که اعمال قوانین اسلامی توسط حکومت صورت بگیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: مجلس باید در طرحی که به تصویب می رسانند از احتمال هرگونه سو استفاده جلوگیری کند.

 

 برخورد نابهنجار یا مزاحمت برای مردم
به نام امر به معروف و نهی از منکر ممنوع است

 

حجت السلام و المسلمین محمد حسن اختری در گفت و گو با خبرنگار جماران با اشاره به این که کسانی که می خواهند همه چیز را به امر به معروف و نهی از منکر ربط دهند یا جاهلند یا مغرض، گفت: همه مراجع اینگونه کارها را محکوم می کنند. 

 

وی با بیان اینکه یکی از احکام شرعی حضرت امام در کتاب تحریرالوسیله و کتب شرعیه به آن اشاره کرده اند، امر به معروف و نهی از منکر است؛ گفت: در زمان حیات امام خمینی، عده ای با رفتار ناشایستی امر به معروف و نهی از منکر کردند، امام دستور دادند که «باید پلیس و کمیته‏ ها از این گونه جریانات جلوگیرى کنند.» تا چنین فکری به سر دیگران نزند.

 

وی با تأکید بر ضرورت توجه به دیدگاه های امام خمینی؛ متذکر شد: به اسم امر به معروف و نهی از منکر نباید ایجاد مزاحمت برای مردم و یا برخورد ناهنجار دیگری ایجاد شود.

 

حجت الاسلام اختری یادآور شد: طرح امر به معروف و نهی از منکر یکی از اساسی ترین فرائض دینی و از اصول شرایط اسلام است. البته امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارت عمومی حتی در دین های دیگر هم وجود داشته است. در روایات ما به این موضوع اشاره شده است که فرایض دیگر اسلام با امر به معروف و نهی از منکر احیا می شوند. 


امام علی(ع) زمینه های اقتصادی و اجتماعی کج روی را از بین برد

 

دکتر سید کاظم اکرمی نیز در گفت و جماران با بیان این که امیر المومنین امام علی (ع) حاصل چند سال حکومت خود را، تامین آب شرب مردم، آباد کردن خانه آنها، تأمین گندم مردم کوفه، اعلام می کنند؛ گفت: در واقع امام علی(ع) با درست کردن زمینه های اقتصادی و اجتماعی مردم زمینه کج روی آنها را از بین برد. بنا بر این اساس اگر زمینه های اقتصادی و اجتماعی مردم درست شود به طور قطع بیشتر مردم که سالم عمل خواهند کرد و راه اشتباه نخواهند رفت. 

 

وی با اشاره به این که اندیشه امام خمینی متاثر از اسلام، قرآن کریم و مجموعه روایات اهل بیت بود، افزود: امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه دینی مطابق قرآن است، اما آنچه مهم است این است که زمینه های کار بد و خوب را شناسایی کنیم. باید برای از بین بردن این زمینه ها برنامه ریزی و تلاش شود چه برنامه هایی که مجلس به تصویب می رساند و چه در کارهایی که دولت انجام می دهد.

 

وی با بیان این که با از بین بردن تبعیض ها، گروه بازی ها و تندروی ها مقدار زیادی از بدی ها از بین می رود، گفت: اگر وضعیت اقتصادی جامعه را درست کنیم، دروغگویی و دزدی در جامعه کمتر و کمتر خواهد شد. اگر این کارها صورت بگیرد بیشتر افراد جامعه در رفتار به تعادل می رسند.

 

اختلاس، دروغ، تملق، بد مدیریت کردن ها، عدم شایسته سالاری هم منکر است

 

حجت الاسلام و المسلمین نقویان در گفت و گو با جماران گفت: به طور کلی اگر امر به معروف و نهی از منکر قرار باشد عملی شود باید در همه شئون کشور این مهم صورت بگیرد. امر به معروف و نهی از منکر فقط نباید راجع به حجاب یا بی حجابی باشد، باید در رابطه با اختلاس، دروغ، تملق، بد مدیریت کردن ها، عدم شایسته سالاری و دیگر موارد این چنینی باید باشد. اگر امر به معروف و نهی از منکر در همه این شئون باشد، آن زمان این طرح اثر گزار است.

 

وی افزود: اگر ما تنها به حجاب بانوان به عنوان موضوع نهی از منکر تأکید کنیم و مابقی منکرات را فراموش کنیم این طرح اثری نخواهد کرد.

 

امام خمینی مخالف بی قانونی بود

 

حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات در گفت و با جماران در این باره گفت: آنچه که امام خمینی با آن مخالف بودند بی قانونی بود، طرحی که به مجلس رفته است قرار است کار را به دست قانون بسپارد، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر زمانی که در دست قانون قرار بگیرد برای جامعه مفید خواهد بود.
بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/امام-خمینی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497775     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: