مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان:اصل این است که افراط گرایی با اسلام سازگار نیست و اسلام دینی وسیع و معتدل است. |
افراط گری در حال حاضر علت های گوناگونی دارد. یکی از دلایلش این است که برخی دولتها به صورت عملی تمام یا بخشی از مطالبات ملت های خود را بی پاسخ می گذارند. این مسئله در عمده ای از موارد دست آویز گروه های تندور و افراطی می شود.این عالم برجسته اهل سنت ایران درباره خشونت و افراط گرایی در کشورهای اسلامی و ایران، مطالبات اهل سنت ایران از حکومت و ارزیابی رویکردهای دولت روحانی در رابطه با حقوق اقوام و اقلیت های دینی با پیام نو گفتگو کرد. وی از زمره رهبران دینی است که اعتقاد به پیگیری مطالبات از طریق مسالمت آمیز و قانونی دارد و هرگونه خشونت ورزی برای پیگیری مطالبات اهل سنت را مذموم دانسته و رد می کند. وی ارزیابی مثبتی از عملکرد دولت روحانی دارد و درباره عملکرد جیش العدل و اسارت ۵ مرزبان ایرانی می گوید که این رفتارها میان اهل سنت هیچ پذیرشی ندارند.
مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، عضو مجمع فقهی مکه، امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان و مدیر مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان، بزرگترین مرکز دینی و آموزشی اهل سنت در ایران و سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان است. او در بین اهل سنت ایران با عنوان "شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید” معروف است.
این عالم برجسته اهل سنت ایران درباره خشونت و افراط گرایی در کشورهای اسلامی و ایران، مطالبات اهل سنت ایران از حکومت و ارزیابی رویکردهای دولت روحانی در رابطه با حقوق اقوام و اقلیت های دینی با پیام نو گفتگو کرد. وی از زمره رهبران دینی است که اعتقاد به پیگیری مطالبات از طریق مسالمت آمیز و قانونی دارد و هرگونه خشونت ورزی برای پیگیری مطالبات اهل سنت را مذموم دانسته و رد می کند. وی ارزیابی مثبتی از عملکرد دولت روحانی دارد و درباره عملکرد جیش العدل و اسارت ۵ مرزبان ایرانی می گوید که این رفتارها میان اهل سنت هیچ پذیرشی ندارند.
* چنانکه می دانید گروه های افراطی در جهان اسلام که برای دسترسی به مطالبات خود به اقدامات خشونت آمیز دست می زنند، عملکرد خود را به قرآن و سنت منتسب میکنند. از دیدگاه شما اینرویکردها تا چه حد ریشه در قرآن و سنت نبوی دارند؟
- اصل این است که افراط گرایی با اسلام سازگار نیست و اسلام دینی وسیع و معتدل است. قرآن در این باره می فرماید:«و کذلک جعلنکم امتا وسطا». خداوند به ما می گوید که "امت وسط” به معنا معتدل و میانه باشید. در اسلام افراط و نه تفریط جایی ندارد. همچنین در دین اسلام نه از سختی و سختگیری زیاد خبری است و نه از سستی و کاهلی. از این رو است که خداوند این دین را دین "وسط” خواسته است وپیامبر اسلام صلیاللّه علیه وسلم می فرماید: «یَسِّرواولاتُعَسِّرواوبَشِّرواولاتنَفّروا »(سهل بگیرید وسخت نگیرید، بشارت دهید ونفرت مپراکنید)
از دیدگاه من افراط گری نوعی انشعاب است که در گرایش ها و فرق مختلف اسلامی بهوقوع پیوسته و نباید آنها را اصل و گوهر دینداری و از گرایشات اسلامی دانست. البته این افراط گرایی تنها به فرق مذهبی محدود نمی شود و در عرصه سیاست نیز رخ نموده است. جریان های سیاسی افراطی نیز در کشور ما و جهان اسلام فعال هستند و متاسفانه عرصه را بر دیگران به شدت تنگ کرده اند. این افراط گرایی در گذشت نیز در فرقه های مختلف اسلامی بوده و امروز نیز هست. افراط گری در هر گرایش و تفکری باعث نقصان و ضربه زدن می شود و ما نیز در اسلام از بابت این افراط گرایان در جریان ها و مذاهب مختلف اسلامی، ضربه خورده ایم. * از نظر شما دلیل بروز این افراط گرایی ها در جوامع مسلمین و کشور خودمان با توجه به تاکیدات صریح قرآنی و نبوی درباره اعتدال و میانه روی چیست؟
- از نظر من افراط گرایی در حال حاضرعلت های گوناگونی دارد. یکی از دلایلش این است که برخی دولتها به صورت عملی تمام یا بخشی از مطالبات ملت های خود را بی پاسخ می گذارند. این مسئله در عمده ای از موارد دست آویز گروه های تندور و افراطی می شود.
تحلیل من از قضیه این است تا وقتی که دولتها در خاورمیانه و جاهای دیگر به حق و حقوق اقلیتهاتوجه نمیکنند و حتی حاضر به شنیدن حرف آنها نیستند، گروههای افراطی در میان مردم این گونه تبلیغ کنند که راهی جز مبارزه خشونت آمیز با دولتهای حاکم وجود ندارد. راه حل این مساله هم این است که در این کشورها و همچنین در کشور خودمان هم که دچار این پدیده شده است، به حق و حقوق اقلیتها توجه شود و عدالت برقرار شود، این خود بهترین راه مقابله با افراطگرایی است. شنیدن حرف مخالف بهترین روش جلوگیری از افراطگرایی است. البته گاهی برخی در اعتقاداتشان دچار انحراف میشوند و دچار افراطگرایی میشوند. با این حال از نظر من مهمترین دلیلی که باعث دامن زدن به این مسئله می شود و گروههای تندرو را پر رنگ می کند همین عدم توجه به حقوق بخش هایی از مردم و اقلیت هاست.
* مهمترین مطالباتی که اهل سنت در ایران دارند چه مطالباتی است و جنس آن بیشتر سیاسی است یا مذهبی؟
- مهمترین مطالباتی که در اینجا میتوان به آن اشاره نمود، مطالبات قانونی است و ما فراتر از قانون چیزی نمیخواهیم؛ یعنی همان حق و حقوقی را که قانون برای اهل سنت قایل شده است و به دنبال چیزی بیش از آن نیستیم. مهمترین مطالبهای که اهل سنت خواستار آن هستند، رفع تبعیض است و اینکه همه به دید یکسان نگریسته شوند و شایستگان شیعه و سنی بر اساس شایستگیهاشان در مناصب گوناگون به کار گرفته شوند. از توانمندان اقوام و مذاهب نیز استفاده شود و در مناصب مدیریتی کلان و منطقهای و استانی به صورت عادلانه به کار گرفته شوند. برای انکه پیوند اخوت و برادری شیعه و سنی پایدار شود و ما به امنیت پایدار دست پیدا کنیم، بهترین راه این است که ما همه را در کنار هم استفاده کنیم. خصوصا در استان هایی که اهل تسنن در اکثریت هستند از آنان در سمت های سیاسی و اداری استفاده شود. این اخوت و برادری در میان فرق مختلف اسلامی از تاکیدات مقامات عالی رتبه نظام نیز هست و ما نیز به همین مسئله اهتمام داریم. ما معتقدیم اگر امنیت نباشد ما نمی توانیم به توسعه پایدار دست بیابیم. در واقع مقدمه توسعه همه جانبه و پایدار برقراری امنیت است و برقراری امنیت پایدار نیز در گرو برقراری عدالت و رعایت حقوق همه اقوام و مذاهب است.در قانون تفاوتی بین اقوام و مذاهب نیست.
نکته دومی که اهل سنت به عنوان یک مطالبه جدی به دنبال تحقق کامل آن هستند، نهادینه شدن رعایت آزادی های مذهبی اهل سنت در تمام نقاط کشور است. در نقاطی که اهل سنت در اکثریت هستند با مشکلاتی کمتری مواجه هستیم اما در جاهای دیگر مشکلات بیشتری وجود دارد. توقع ما این است که در همه نقاط کشور و علی الخصوص کلانشهرها و پایتخت نیز این آزادی برای برپایی مناسک و اعیاد، نمازهای جمعه و جماعات و برگزاری عیدین را داشته باشند. این ها مهمترین انتظارات و توقعات اهل سنت در ایران است.
* روی کار آمدن دولت آقای روحانی و انتصاب حجت الاسلام یونسی به عنوان دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی چه تاثیری بر بهبود وضعیت اهل تسنن داشته است؟
- از وقتی دولت تدبیر و امید بر سر کار آمده است امید زیادی در دل اقوام و مذاهب به وجود آمده است و امیدوار شده اند. شعارها و وعده های دکتر روحانی درباره اجرایی کردن همه اصول قانون اساسی و اینکه فرمودند که اقوام و مذاهب دیگر را نیز در سازندگی و مدیریت کشور دخالت خواهند داد، موجب امیدواری شده است و انتظار است که این وعده ها هر چه زودتر محقق شود.
انتصاب شخصی چون آقای یونسی به عنوان دستیار ویژه نیز مایه امیدواری است اگرچه توقع این بود که ایشان در قامت یک معاون از معاونان رییس جمهور فعالیت می کردند. با این حال انتصاب شخصی مثل آقای یونسی که شخص فهیمی هستند و به دلیل اینکه زمانی مسئولیت وزارت اطلاعات در دولت اصلاحات را نیز بر عهده داشته اند با مشکلات آشنا هستند، مثبت است. امیدواریم که ایشان بتوانند دسته بندی مناسبی از مشکلاتی انجام داده و به رییس جمهور محترم منعکس نمایند تا زمینه رفع مشکلاتی که وجود دارد، فراهم گردد. * تاکنون به طور عملی نیز اقدامی از سوی دولت صورت گرفته است؟
- تاکنون در دو استان کردستان و سیستان و بلوچستان که اکثریت آن از اهل سنت است، قدم هایی برداشته شده است. وزیر محترم کشور گفته اند که دو معاون در استانداری کردستان و همچنین سیستان و بلوچستان از میان اهل تسنن انتخاب شده است و درباره فرمانداران شهرستان هایی که در آنها اکثریت از اهل سنت هستند، به دنبال افراد شایسته هستند که بتوانند این مسئولیت را برعهده بگیرند. با این حال در مرکز کشور هنوز قدمی برداشته نشده است. با این حال گفته شده است که باید کمی صبر کنیم تا با تدبیر و بررسی شرایط در آنجا نیز اقدامات مقتضی صورت پذیرد. یکی از نکات مثبت این دولت همین صبر و حوصله و تاملی است که در نجام امور انجام می دهد و ما نیز امیدواریم.
* انتصاب زنان به سمت فرمانداری و معاونت استاندار در استان سیستان و بلوچستان را در فعال تر شدن زنان و ایفای نقش اجتماعی شان در سطح استان چگونه ارزیابی می کنید؟
- دولت آقای روحانی و شخص استاندار، آقای هاشمی در این زمینه اهتمام خاصی دارند. به کارگیری زنان در سمت ها با توجه به توانمندی هایشان می توان تاثیر مثبتی در هر چه فعال تر شدن زنان در عرصه اجتماعی شود. به نظر من زنان با توجه به روحیه پر عاطفه ای که دارند در پاره ای از امور به مراتب یهتر می توانند نقش آفرینی کنند. ضخصا این انتصابات در سطح معاون استاندار و فرمانداری را برای استان و زنان مثبت ارزیابی می کنم و امیداورم برای مردم استان نیز مفید واقع شود.
* ما در رابطه با همین بحث خشونت های مذهبی و افراط گرایی هایی که دامن کشور ما را نیز گرفته است، با چند تن از مراجع و علمای شیعه مانند آقایان بیات زنجانی، برقعی و فاضل میبدی سخن گفته ایم. آیت الله بیات زنجانی به عنوان یک مرجع تقلید شیعه نسبت به رفتارها و گفتارهایی که باعث تفرقه و کینه در میان مسلمین شود، نهی کرده اند و توصیه اکید داشته اند که از اعمال و رفتاری که در آن به هر نوعی توهین و تخفیف نسبت به عقاید اهل تسنن باشد شرعا مجاز نیست. دیگرانی از میان مراجع مذهبی شیعه چنین نگرشی دارند. به عنوان یکی از علمای برجسته اهل تسنن نظرتان درباره این چنین مواضعی چیست؟ و متقابلا چه پیامی برای این مراجع و علمای شیعه دارید؟
- بسیار این روش و دیدگاه های مراجع شیعه که این نوع پیام ها را داده و می دهند و افراط گرایی را در هر لباس و مذهبی محکوم کرده اند، پسندیده است و ما هم متقابلا هر نوع تحریک مذهبی مسلمانان شیعه را حرام می دانیم. شیعیان برادر ما هستند و اخوتشان، اخوت اسلامی و دینی است. هر نوع تحریک و اهانت کردن به مقدسات شیعه و توهین های مذهبی به برادران شیعه را حرام می دانیم. خون، عرض، مال و ناموس برادران شیعه و سنی را مساوی می دانیم و هتک آن را نیز به صورت برابر حرام می داینم و معتقدیم اخوت و برادری شیعه و سنی دینی است و مقطعی و سیاسی و برای منافع نیست، بلکه اخوتشان اسلامی است و تعرض به مال و جان و آبرویشان را برای یکدیگر حرام می دانیم. ما این نوع افراط گرایی را که باعث شود به یک مذهبی حمله کنند و خون وآبرو و حیثیتش را حلال بدانند، خلاف شرع می داینم و محکوم می کنیم.
* در چند وقت ه گذشته فضای کشور تحت تاثیر گروگان گیری ۵ تن از مرزبانان شکورمان توسط گروه افراطی "جیش العدل” قرار گرفته است. فضای استان و مردم سیستان و بلوچستان و به خصوص برادران و خواهران اهل تسنن پس از وقوع این اتفاق چگونه دیدید؟ و همچنین ارزیابی تان از آینده این مسئله و تاثیر آن بر فضای استان را می خواهیم بدانیم…
- ما مطلقا با خشونت مخالف هستیم و اهل سنت نیز هیچ پذیرشی نسبت به این رفتارها ندارند. هرچند که اگر گروهی به دنبال مطالبات و حقوق خود باشد، خشونت و رفتارهای این چنین راه حل نیست و از نظر ما تنها راه پیگیری مطالبات، گفتمان و راه های مسالمت آمیز و از مسیرهای قانونی است. این از نظر ما یگانه راه پیگیری مطالبات است و هر گونه دست بردن به خشونت مذموم است و آینده ای ندارد و بیشتر بر عمق کینه ها می افزاید. این کسانی که دست به خشونت می زنند، اهل سنت با اینها همراه نیست و در مجامع مختلف خود اینها را ملامت کرده اند. این گروگان گیری نیز مورد ملامت مجامع علمی و سیاسی اهل سنت قرار گرفته است.
* چه اقداماتی از سوی اهل سنت در منطقه برای آزادی این ۵ مرزبان کشورمان انجام شده است؟
- اهل سنت در منطقه در تلاش است از راه به کار گیری دیپلماسی و راه های مردمی و از طریق طوایف موضوع را پیگیری کنند تا ان شالله منجر به آزادی گروگان ها گردد. از راه دیپلماسی و هم از راه مردمی خود مردم اهل سنت استان در حال پیگیری هستند تا مرزبانان آزاد شوندند و این خشونت که در این مناطق هستند از طریق مردمی دفع شود.باید افرادی که دچار اشتباه شده اند و فریب خورده اند به مسیر گفتگو بیایند. به حمدالله دولت تدبیر و امید این ظریفت را دارد که نه تنها حرف موافقان خود را گوش کند بلکه حرف مخالفان و دشمن خود را نیز گوش کند. این ظرفیت مناسبی است و توصیه من به کسانی که فکر می کنند حقی از آنان ضایع شده است و به این دلایل سلاح به دست گرفته اند و دست به چنین اعمال خشونت باری می زنند این است که سلاح را زمین بگذراند و وارد گفتگو شوند. حل مشکلات از طریق گفتگو و از طریق شیوه های مسالمت آمیز از نظر ما یگانه راه رفع وضعیت موجود است |
- دوستی با مردم دانا نکوست دشمن دانا ، به از نادان دوست
- مدارای اسلام با ادیان دیگر
- گفتوگوی عاشقانهی "خسرو و شیرین" به زبان آلمانی
- گفتگوی تمدنها ، صلح و امنیت جهانی
- لبنان نماینده تمدن های گوناگون
- برخورد تمدنها
- گفتگوي تمدن ها - انسان هاي روي زمين
- روز گفتگوی تمدن ها
- قانون در طب ابن سينا، ميراث فرهنگي و حاصل گفتگوي تمدنها
- زادروز تولد آلفرد نوبل : از اختراع ديناميت تا اهداي جايزه صلح
- گفتاری از آیت الله شهید، دکتر سید محمد حسینی بهشتی / حج مسخ شده
- فرزندان آدم و حوا چگونه ازدواج کردند
- پیشنهاد آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه در ایران
- سلمان فارسی برگرفته از ویکیپدیا ، دانشنامهٔ آزاد
- خیابان کوروش در شهرهای اسرائیل
- اهداء دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان به یک گروه ایرانی
- مقایسه «روابط جنسی قبل از ازدواج» در میان پیروان ادیان بزرگ
- ره یافتی برای تحلیل تاریخی قیام ابا عبدالله الحسین (ع)؛ "فاجعه جهل مقدس" در عاشورا؛ گفتاری از دکتر مصطفی محقق داماد
- روشنفكري ديني در تحقق اهدافش موفق بود 'گفتگو با فاطمه صادقی
- در سی ساله انقلاب همیشه در برهه حساس بوديم! انقلاب کردیم تا بتوانیم اعتراض کنیم اما ميگويند انتقاد هم نكنيد
- گفت و گوی عصر ایران با دکتر مهدی گلشنی درباره "نسبت علم و دین" علم نمی تواند خدا را نفی کند
- قدرداني واتيکان از مواضع آيت ا... سيستاني
- نسل ما نسل کورش کبير است
- پیام صلح کریسمس در "سرزمین موعود" مراسم کریسمس در بیتلحم، زادگاه عیسی مسیح
- «میرجلالالدین کزازی» در جشن بزرگداشت شب چله : کریسمس از یلدای ایران اقتباس شده است
- معصومیت از دست رفته : لزوم همدلی جهانی در مورد حقوق کودکان
- وکلند و سیدنی آغازگر جشنهای سال ۲۰۱۳ میلادی : سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد
- عملكردها در زمينه حقوق انسان نبايد به تضعيف دين بيانجامد
- سيماي پيامبر اسلام حضرت محمدابن عبدالله (ص) در قرآن کريم
- حجتالاسلام مقدم : انبيا براي احترام گذاشتن به حقوق انسانها آمدهاند
- پيامبر براي چه غمگين بود ؟
- صالحی: توهین به صحابه پیامبر (ص) و همسر ایشان [عایشه] کار دشمنان اسلام است
- یادداشتی از رسول جعفریان؛ برخورد امام رضا (ع) با ادعاهای هاله نوری غالیان
- بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم ... فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
- شهر زیر زمینی «مطماطه» در تونس + تصاویر
- متن دستنویس سخنرانی «همینگوی» در مراسم نوبل ادبیات کشف شد
- پيام آيتالله هاشمي رفسنجاني به همايش بيداري قرآني
- آيتالله هاشمي رفسنجاني : استقلال و پیشرفت نیاز به همکاری احزاب، اقوام و مذاهب دارد
- حسين کرمي، جراح زبردست کليه، قاري ممتاز بين المللي و حافظ کل قرآن / قرآن نقاط تاريک زندگي ام را روشن کرده است
- امید بخشترین آیه قرآن کریم کدام است؟ «و لسوف یعطیک ربک فترضی»یعنی «و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی»
- ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است ؟!
- این عالم که به پایی بود، با اعتدال در پای بود / نوروز؛ زمان بازگشت به خط اعتدال و آغاز حیات نو
- جایگاه زنان در نقاشی های صدر اسلام چگونه بود؟ از خنیاگری زنانه تا نماد بالندگی
- ارتباط مسئله شر و وجود خدا در مسحیت بر اساس دیدگاه افلاطون وآگوستین
- يكي از اهداف حضور من در بُعد سياست خارجي، كم كردن كينههاي مذهبي و تقويت وحدت بين شيعه و سني در جهان اسلام بود
- رابطه انسان و دين 1 حجتالله جودکی *
- «سفيد» مردی بر چهره «سیاه» دنیا : ميبخشم اما فراموش نميکنم / به بهانه 95 سالگي نلسون ماندلا
- اسلام در دنيای مدرن از نگاه آيتالله سيد مصطفي محقق داماد
- دين تعبدي/ حجتاله جودكي / از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
- مفهوم و گستره «اعتدال» در گفتمان ديني
- در نظر آقا نجفی قوچانی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.
- تدابیر امامصادق (ع) برای مقابله با فرقه های انحرافی و شیعیان غالی
- نقد شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه .::نه خودش اصل دین و نه انکارش کفرآور و فسق است. کسانی که غیر از این را می گویند نیز اهل بدعت بوده و از باب نهی از منکر باید آنان را طرد کرد
- در مسير گفتوگوي تمدنها تا ائتلاف تمدنها در گفتوگو با تقي آزاد ارمکي / گفت و گوی تمدن ها ؛ گذر از تعارض به تعامل جهانی
- عضو هیات رئیسه مجلس ششم در گفتگو با "تدبیر و امید": گفتگوی تمدن ها جایگاه انقلاب را به حركت عقلاني و بشردوستانه تبديل كرد
- «اخلاق» را بر صدربنشانيم / مصطفي ملكيان
- امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی ؟ و نقد آن توسط محمدعلی شاهآبادی / روزنامه بهار
- محمد تقی فاضل میبدی استاد برجسته حوزه و دانشگاه مفید قم / در حاشیه سخنان نادرست مصباح یزدی
- « انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»
- نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی
- عللِ ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) / حسين(ع)؛ پرچمدار اصلاحطلبي و اصلاحگري
- مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان: قیام امام حسین، قیام در برابر ظلم و استبداد بود
- دکتر معصومه ابتکار: عاشورا،مصاف عاشقان آزاد نه مقلدان موظف
- مراسم ویژه دهه دوم محرم در بنیاد امید ایرانیان / عاشورا زمانی رخ داد که جامعه اسلامی از درون پوسیده شده بود
- درس های عاشورا برای انسان ایرانی
- امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد؛ نلسون ماندلا، «نماد آزادیخواهی» در جهان در گذشت
- هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان : اسلام دین گفتوگو و شنیدن نظرات مختلف است
- جماران در گفت و گو با علیرضا بهشتی حسینی استاد فلسفه سیاسی : قانون اساسی مشروعیتش را از مردم می گیرد نه ولی فقیه
- دکتر محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی : تفكر دينی اصالتاً ضدپوپوليسم است
- جواد طباطبایی : فهم ما از فلسفه سياسی ابتدایی است
- ضياء موحد : وضعیت فلسفه تحلیلی در ایران
- جریان انحرافی در شیعه و غلو درباره امام حسین (ع)
- بیست و پنجم دسامبر سالروز تولد پیامبر صلح و دوستی، مهربانی و مودّت عیسی مسیح(ع) مبارک باد.
- محمد؛ رحمهللعالمین است و برترین بنده خدا / تو آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی
- آیتالله غرویان در گفتگو با سلام نو: نباید کارهای حساس به جبهه پایداری سپرده شود/جبهه پایداری میخواست جلوی اندیشه مرا بگیرد
- یونسی: نباید کسی به دلیل اعتقاد به یک دین و مذهب احساس محرومیت کند / باید همه دنیا را به صلح و آشتی دعوت کنیم
- آیات یکم تا پنجم سوره بقره (۱) تفسیر آیت الله خامنه ای از تقوا و خصوصیات متقین
- آیت الله امامیکاشانی : رییسجمهور با منطق و استدلال با دنیا سخن میگوید
- آیت الله مصطفی محقق داماد: دین رحمانی را در انقلاب اسلامی نشان دهیم
- تکرار اظهارات جنجالی در مورد نظر امام (ره) درباره «جمهوریت» و «حکومت اسلامی» از سوی مصباح یزدی: امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند/ امام براي اقناع طرفهاي مقابل، به رأي مردم استدلال ميكنند
- سیدحسین موسوی بلده: از فیس بوک در مسیر فعالیتهای قرآنی استفاده میکنم
- آیت الله غرویان: فعالان سیاسی در اظهارنظرها، شرایط زمان را در نظر داشته باشند
- قرائتی: هم آسمان و هم زمین را از دست دادهایم/ از دین، خنده را رها کرده و به گریه چسبیدهایم
- ویژگیهای حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و … از نگاه علی(ع)
- نوروز که هرساله توسط ميليونها انسان در سرتاسر دنيا جشن گرفته ميشود پيام آور احترام، درک متقابل و صلح براي همه مردان و زنان است.
- / محمدجواد حجتی کرمانی / «آشتی ملی» و تبار ایرانی عمامه و کراوات
- بازرگان و سه گانۀ ایران، دین و دموکراسی
- نخستین گفتگوی والرشتاین در ایران
- پیام صلح و دوستی ایران برای منطقه ملتهب و آشوبزده خاورمیانه
- مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مداحان : در جلسات دینی به کینهورزیهای مذهبی دامن نزنید
- اعتدال و ميانهروي / منبع: روزنامه آرمان روابط عمومي
- سخنرانی منتشر نشده ای از شهید دکتر بهشتی در میان مردم قم/ مبادا بر خلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زيستن را بر مردم تحميل كنيد
- سروش محلاتی تشریح کرد؛ تقابل عدالت خواهی علی(ع) با افراط گری های مریدان خود
- سه مشخصه فرهنگ آلمانی/ روحیه تیمی، تمرکز مطلق روی هدف و کادرسازی
- علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: خداوند سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خود مقدم قرار داده است، پس هر کس که برای اداء حقوق بندگان خدا قیام کند، در حقیقت، این عمل، او را به ادای حقوق الهی می کشاند.
- عبدالعزیز آل شیخ رئیس هیئت علمای مسلمانان و مفتی اعظم پادشاهی عربستان سعودی نسبت به "آسان پنداشتن ارتکاب جنایت قتل" از سوی گروههای افراطی مدعی اسلام شدیدا هشدار داد.
- صبر و ملایمت طالقانی در برخورد با مخالفان ریشه در ایمان او به پیروزی و برتری اندیشههای اسلامی داشت.
- آیت الله وحید خراسانی: استفاده از آنتن ماهواره اشکالی ندارد
- خلاصه دعای عرفه ( با ترجمه دکتر علی شریعتی )...پروردگار من! من را از شر آنان كه در زمين ستم مي كنند در امان بدار!
- تقدیر مولوی عبدالحمید از ایجاد عیدگاه جدید برای اهل سنت در زاهدان
- در آستانه عید غدیر، بررسی شاخصه های حکومت امیر المومنین علیه السلام، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن موحدی ساوجی
- آزادي انديشه و بيان از منظر قرآن كريم/ موحدی ساوجی، عضو هیات علمی پژوهشی مرکز مطالعات قرآن دانشگاه مفید
- جاي خالي انديشههاي طالقاني/ استراتژي طالقاني براي رواج انديشههاي خالص ديني در جامعه، گفتوگو، مدارا و بحث بود
- برتری عدالت بر مصلحت در کلام علی (ع)، استاد مرتضی مطهری
- ريشه همگرایی توسعه یافتهها و واگرایی جهان سوميها در چيست؟
- بررسی علت فاجعهآفرینی دینداران در کربلا/ سروش محلاتی: بسیاری از فجایع، با انگیزه های دینی انجام میشود
- دسته بندی جامع از براهین باور به وجود خدا/ مصطفی ملکیان: ایمان به خداوند، در زمره عواطف است
- دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است
- نقش متفکران و علمای دین در پيدايش افراطيگري/ دکتر حسن اکبری بیرق
- پاسخ فاضل میبدی به رحيميان و آقاتهراني
- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که شیعه واقعی باید رعایت اخلاق اسلامی و احترام به همنوعان را از تعالیم ائمه (ع) بیاموزد.
- چرا جلوی رفتار خلافوحدت گرفته نمیشود؟ «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است.
- اگر قرار است وحدتی پیدا شود جز در بستر اخلاق پیدا نمی شود و جز در بستر اخلاق نمی ماند
- درسهای حضرت محمدمصطفی(ص)؛ از مصلح تا حاکم/ میثم محمدی
- این مدعیان را با محمد (ص) چه کار؟ غلامعلی رجائی
- رئیسجمهور آمریکا: کشورش نه با اسلام بلکه با کسانی در جنگ است که اسلام را به انحراف کشانده اند/ مسئول خشونت و تروريسم نه اديان بلکه انسانها هستند.
- گفتمان امام موسی صدر؛ “برای انسان، گرد هم آمدهایم”
- آیا روشنفکری دینی همان روشنفکری دینداران است؟| یاسر میردامادی
- آنچه «روشنفکری دینی» نیست/ من چه غم دارم که ویرانی بود؟... زیر ویرانی گنچ سلطانی بود
- مولوی عبدالحمید، امام جمعه مسجد اهل سنت مکی زاهدان: شیعه و سنی به مشترکات، وحدت و اعتدال اتکا کنند
- سیدهادی خامنهای: عبدالعلی بازرگان جوابهای خوبی به اظهارات سروش داده است
- حکمت و حکومت؛امام علي (ع) وسياست ازمنظر نهج البلاغه* دکتر محمد جواد اطاعت
- ارائه اولین ارزیابی علمی از قیام بشر علیه خود/ دوازده دستاوردی که به پایان جهان میانجامد
- این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم.
- پیام تبریک یونسی بمناسبت تولد زرتشت: «زرتشت»اولین پیامآور یکتاپرستی، صلحطلبی، رعایت حقوقبشر، راستی و درستکاری در جهان بود.
- تحول معنی کلمه «عورت» در قرآن| ابوالفضل ارجمند
- تحول معنی کلمه «خاتم» در قرآن – ابوالفضل ارجمند
- فهم قرآن بدون شناخت فرهنگ عرب پیش از اسلام ممکن نیست| ابراهیم منهاج
- چگونگی سازگاری دین و عقل(1)/ منبع: مجله چشم انداز ایران شماره ۹۰ ویژه اسفند ۱۳۹۳ و فروردین ۱۳۹۴
- چگونگی سازگاری دین و عقل، پرسشی دیرین است که...(2)
- نزديكي آمریکا و کوبا پس از ۵۷ سال خصومت/ رائول کاسترو: باراک اوباما انسانی صادق است
- باید راه را دوباره تعریف کنیم| سید علیرضا بهشتی
- رضا صادقیان در یادداشتی در سایت انصاف نیوز: ایران و عربستان و واکنشهای عاطفی
- گزارشي از سفر سرمایهگذاران آمریکایی به تهران/ تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريمها
- ایران در «تعامل» يا «تقابل» با شرق و غرب؟ / عطا افشاریان
- مولوی اسحاق مدنی: اگر علی(ع) نبود، اسلام پیش نمیرفت
- نقش مثبت "فارسی ایر" و "انگلیسی ظریف" آنها یکدیگر را "جان" و "جواد" خطاب میکنند
- سیدحسن خمینی: بزرگترین دِین ما این است که نام امام را برای جامعه و نسل بعد، توام با آزادگی، رفاه و مشکل گشایی زنده نگه داریم.
- گزارش یک مناظره؛ از «علم و دین» تا «علمِ دینی»
- فراستخواه: مدرنیته به معنای افول دین نیست
- بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور
- وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.
- آیت الله محمد علی ایازی: نشانی از اینکه پیامبر(ص) بخواهد فردی را به زور و با جنگ مومن کند نیست/ قرآن تنها اجازه جنگ با کفاری را می دهد که به جنگ روی آورده اند
- روایتی خواندی از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب
- حجت الاسلام سید حسن خمینی یادگار گرامی امام گفت: راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل وجود اعتماد بین نسلی است.
- بامیان در افغانستان رسما پایتخت فرهنگی سازمان سارک شد
- گفتمان اصلاحات بر پایهٔ اعتقاد به کنش ارتباطی میان فرهنگها و دولت با مردم به ارادهٔ آزاد و آزادی خواهی ذاتی انسان میرسد
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- رهبر معظم انقلاب اسلامی: پذیراى جوان ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.
- باراک حسین اوباما، رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای حلول ماه مبارک رمضان را به مسلمانان تبریک گفت.
- مربی تیم آمریکا: مردم ایران عالی هستند/ بسیار مشتاقم باز به ایران بیایم
- دکتر شهریار عدل درگذشت: شهریار عدل به هزینه خود برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغا زنبیل و میدان نقش جهان اصفهان وارد عمل شد
- ایرانیان همچنین بر اساس آموزه های الهی خود، ارزش های انسانی و انسانیت را نیز همواره در سرلوحه کاری خود قرار داده اند.
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- رییس جمهور اتریش: مردم ایران و امریکا توافق را تایید خواهند کرد
- اوحدی در گفتوگو با ایلنا اعلام کرد: جزییات سفر زائران به حج تمتع 94/ امسال 60 درصد پروازها مستقیم به مدینه میرود
- واشنگتن پست: آنان مبناي اعتمادسازي را گذاشتند/ نام کري و ظريف در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد
- روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مدعی شد باراک اوباما قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند
- آیت الله هاشمی: گره های بی ربط سیاست خارجی بعد از توافق باز خواهد شد
- ترجمه فارسی/ متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)
- کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمیخواهم به آنجا بروم»
- اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است/ دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا ديپلماسي
- وزیر خارجه بریتانیا اعلام كرد: سفارت انگليس در تهران بازگشایی ميشود
- فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه ال موندو خاطرنشان ساخت که در صورت عدم توافق هسته ای، حمله نظامی جایگزین آن بود.
- باراک اوباما و دیوید کامرون عید فطر را به مسلمانان جهان از جمله مسلمانان آمریکا تبریک گفتند.
- روحانی در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان: خواهان توسعه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابلیم
- وزارت خارجه ايران منتشر كرد؛ متن کامل و ۵ ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک
- بازخوانی نامه تاریخی امام(ره) درباره موسیقی و شطرنج: با برداشت بعضی ها از اسلام مردم باید بروند در صحراها زندگی کنند
- ملکیان و پساروشنفکری دینی/ دکتر مصطفی ملکیان
- نقد حال تشیّع: امیدها و نومیدی ها/ سخنرانی دکتر سیدحسین مدرسی طباطبایی درمونتریال کانادا
- «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را اصلاح کنیم،
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای هاینس فیشر رئیسجمهور اتریش: تاکنون صحبتهایی از طرف دولتهای اروپایی مطرح شده است، اما باید منتظر آثار عملی این اظهارات بود.
- روحانی دوم مهر به نیویورک میرود: امروز جهانیان آماده شنیدن پیام صلح آمیز مبتنی بر حقوق متقابل هستند.
- مباهله رسول اكرم (صلي الله عليه وآله) با مسيحيان نجران: . شما را دعوت میکنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید
- سروش محلاتی در پیش همایش بین المللی حقوق و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س): عده ای از زمان تدوین قانون اساسی بنای تعارض با اندیشه امام را گذاشتند/ برخی حق تعیین سرنوشت از سوی مردم را به رسمیت نمی شناسند
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- پژوهشی در موانع عملی وحدت| سیدمحمدعلی ایازی
- به بهانه اهدا جایزه صلح نوبل به تونس؛ جهان، صلح مردمی میخواهد
- رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر: حضور انبوه نخبگان جوان و حرکت عظیم و پرشتاب علمی و فناوری که آغاز شده است، آینده ای روشن و همراه با پیشرفت و اقتدار و نفوذ روزافزون معنوی در منطقه و جهان خواهد بود
- بررسی آداب عزاداری در گفت و گوی جماران با حجت الاسلام والمسلمین غرویان؛ مردم در مجالس عزاداری که حرف های تفرقه انگیز گفته می شود، ننشینند/ جهانیان عزاداری ما را می بینند پس امام حسین(ع) را درست معرفی کنیم
- حجه الاسلام عبدالرحیم اباذری: اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
- آیتالله سید محمد علی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه: این نیست که بگوییم اصل در اسلام جنگ است. اتفاقا اصل صلح و پیشگیری از خونریزی است. بدینجهت نه امام حسین(ع) هیچگاه میخواسته وارد جنگ شود و نه امام حسن(ع).
- سنت اسلام لیبرال به چه معناست؟ نگاهی به کتاب سنت اسلام نواندیش در ایران
- وزیر خارجه آمریکا از مسجد «سلطان» و قرآن تاریخی که در آن نگهداری می شود در «آستانه»، پایتخت قزاقستان بازدید کرد.
- مولوی عبدالحمید: مشترکات شیعه و سنی غیرقابل شمارش و اختلافات جزئی است/ به امام حسین(ع) اقتدا میکنیم و جلوی افراطگری ایستادهایم
- حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب از مدرسین برجسته حوزه و دانشگاه و شرح و تفسیر سوره مبارکه عصر
- یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد/ «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان»
- «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴)
- رئیس جمهوری: بله امکان پذیر هست که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار شود/ کلید این کار در واشنگتن است و در تهران نیست. اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم
- باراك اوباما با حضور درمسجدی در آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از افزایش آزار مسلمانان، اسلام را حامل پیام صلح دانست و از رسانه های آمریکا خواست به جز انتشار حوادث مربوط به شمار اندکی از افراط گرایان منحرف، پیام صلحطلبانه اسلام و مسلمانان واقعی را به تصوی
- یک آموزگار فلسطینی به دلیل تلاش و فعالیت های آموزشی، جایزه نوبل بهترین آموزگار جهان را به دست آورد.
- دیپلماسی ایران در قبال آمریکا/ با امریکا چه کنیم؟/ «شاه کلید» یک رابطه خاص/ «سید حسین موسویان» استاد دانشگاه پرینستون امریکا
- ایران، کشوری هسته ای، اما متعهد به صلح جهانی/ پایان «جان سخت ترین بحران»/نقطه ای طلایی در تاریخ دیپلماسی جهان
- باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۵ را تبریک گفت. او گفت امیدوار است دوستی بین مردم ایران و آمریکا به رشد خود ادامه دهد.
- دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- کنسرت موسیقی سنتی ایرانی همزمان با جشن باستانی نوروزی توسط گروه صبا در شهرهای مختلف یونان برگزار شده است.
- حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد: ساختن جامعه، حلم، رحمت، عفو و سعه صدر میخواهد/ باید با توجه به مشترکات فراوان گرد هم بیاییم، هم خودمان حرف بزنیم و به دیگران اجازه دهیم حرف بزنند و آنچه میتواند موفقیت بیاورد، اعتدال است
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: در گذشته برخی حتی با داشتن تلویزیون و رادیو مخالف بودند و آن را حرام تلقی میکردند ولی با آمدن جمهوری اسلامی برخی از این کجفهمیها از بین رفت.
- مولانا عبدالحمید روحانی، امام جمعه اهلسنت زاهدان: مردم ایران «دارای تمدن دیرینه هستند و هرگز در تردد حجاج بیتالله الحرام مزاحمت ایجاد نخواهند کرد».
- سید مصطفی محقق داماد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در یزد: ریشه اتفاقات و جنایتها در کج اندیشی های دینی و برداشتهای غلط از ظواهر دین است و جای انکار نیست.
- ایت الله امجد در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مطرح کرد: کسی می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند که دو شرط "عقل" و " اعتدال" را داشته باشد/ اگر عدالت را در جامعه رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود
- دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی»،امکان حقوق شهروندی در جامعه دینی
- نگاهی به آثار و فعالیت های ابوریحان بیرونی خالق نظریه های ماندگار
- سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور و دستیار ارشد رهبر انقلاب: «پیشنهاد من این است که ما باید روابط مان را با کشورهای عمان، کویت و قطر بیشتر کنیم و در رابطه با سعودی ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی ها حرکت کنیم.»
- عاشورای حسین (ع) نماد چيست؟ فرهنگ حسینی؛ فرهنگی ضد افراط گرایی/ محمد توکلی
- روز کوروش کبیر، بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، مدارا، صلحدوستی، خردورزی، مردمداری، کشورداری و انساندوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است.»
- برای صلح بين اسرائیل و فلسطین اوباما - کری در کسوت نلسون ماندلا؟ روزنامه بهار/ امید پورعزیز
- بازخوانی یک اندیشه/ هاشمی رفسنجانی: هیچ مشکلی با اقلیتهای مذهبی به ویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم
- نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی: فرهنگ ایران در جهت احترام به انسانیت به گونهای است که همه ما در کنار هم زندگی میکنیم و برای پیشرفت کشورمان تلاش میکنیم.
- یونسی: توسعه کشور نیازمند مشارکت همه اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی است
- پنج نشانه چرخش عربستان/ به گزارش دنیای اقتصاد، نشانههایی از نرمش ریاض در قبال تهران در حال هویدا شدن است.
- در گفتوگو با جاوید قربان اوغلی مطرح شد: روایتی از تجریه آشتی ملی در آفریقای جنوبی
- کاروان سرزمین برادری در پایان این سفر، که نشان دهنده وحدت میان شیعه و سنی است، به اقامه نماز جمعه در کنار مردم و روحانیون اهل سنت خواف پرداختند.