نام شما:
ایمیل مقصد:

مولوی عبدالحمید: مشترکات شیعه و سنی غیرقابل شمارش و اختلافات جزئی است/ به ‎امام حسین(ع) اقتدا می‎کنیم و جلوی افراط‌گری ایستاده‌ایم

مولوی عبدالحمید: مشترکات شیعه و سنی غیرقابل شمارش و اختلافات جزئی است/ به ‎امام حسین(ع) اقتدا می‎کنیم و جلوی افراط‌گری ایستاده‌ایم


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/8/14
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

امام جمعه اهل سنت زاهدان در دومین همایش قیام تاریخی عاشورا از دیدگاه اهل سنت دانشگاه آزاد، مشترکات شیعه و سنی را غیرقابل شمارش و اختلافات را جزئی دانست و اظهار کرد: ما به سیرت و روش ‎امام حسین(ع) اقتدا می‎کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی با سلام و خیرمقدم به مهمان ویژه، حجت‌الاسلام یونسی دستیار ویژه ریاست جمهوری در امور اقوام و مذاهب و از ارکان مهم دولت تدبیر و امید و هیات همراه، معاونان استانداری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، استادان، دانشجویان، علمای شیعه و سنی و مدیران، گفت: خوشحالم که در چنین همایشی شرکت می‎کنم و دوست دارم آنچه واقعیت است از دیدگاه اهل سنت مطرح شود و این بهتر است تا دیدگاه سایر فرقه‎ها را مطرح کنم.

این مسئول افزود: قیام امام حسین (ع) قیامی تاریخی است و در میان اهل سنت در این رابطه اختلاف نیست و اهل سنت در آن اجماع دارند، حسن و حسین (ع) هم صحابه و هم اهل بیت هستند و در بزرگی‎شان اختلاف نیست و اهل سنت ایشان را به عنوان اولیاء الله قبول دارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان عنوان کرد: آنچه آن بزرگواران انجام دادند از حضرت رسول(ص) درس گرفتند و در زمان نزول قرآن و وحی حضور داشتند پس عمل‎شان برای اهل سنت سند است.

افراطیون بدانند از مدیریت سیاسی تا مسئولان امنیتی همه بیدارند و این بیداری از دیدگاه خوب و سعه صدر سرچشمه می‌گیرد، ما باید جلوی افراطیون بایستیم و اخوت و برادری را پایدار کنیم

 
 

وی با بیان اینکه قیام عاشورا در زمانی صورت گرفت که حسین (ع) احساس کرد دین در خطر است، عنوان کرد: این مرحله مرحله‎ای حساس از تاریخ است و امام حسین (ع) کل قیام‎شان احساس مسئولیت است. وقتی در ایام حج از کوفه به عراق حرکت کردند، بسیاری از مردم التماس کردند نروید و به مردم کوفه اعتماد نکنید و مسیر خطرناک است، ولی امام حسین (ع) احساس مسئولیت داشت و حتی نگذاشت حج را تمام کنند.

مولوی اسماعیل زهی افزود: در صحرای کربلا هم، ایشان سر دو راهی قرار گرفت. این‎ها همان‎هایی بودند که مسلم را شهید کردند و فریب خوردند و علیه حسین (ع) آمده‎اند و سخنرانی‎های امام (ع) در این ایام در کتب شیعه و سنی موجود است که اثری در مردم کوفه نداشت حتی نگذاشتند امام به مدینه و مکه برگردند و آن‎ها آنقدر جهالت نشان دادند که حتی نگذاشتند امام با یزید مذاکره کنند و خواستند امام تسلیم شود.

وی بیان کرد: بنابراین امام حسین(ع)برای زندگی دنیا تن به ذلت ندادند و فرمودند هیهات من الذله... این را هم شیعه و هم سنی نوشته‌اند. امام فرمود تنها آنچه برای خود می‌بینم شهادت است و تا مرز شهادت ایستادگی کردند. جمعیت دشمن هم قابل مقایسه با جمعیت همراه امام نبود؛ توازن هم قابل قیاس نبود و امام و یارانش به درجه رفیع شهادت رسیدند. قیام امام در مقابل استبداد و حکومت فاسد بود، حکومت یزید فاسد و ناکارآمد بود. امام احساس کردند دستاورد رسول (ص) و علی (ع) در دست یزید افتاده و قیام کردند.

به دو علت یزید را نمی‌بخشم

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: به دو علت یزید را نمی‌بخشم: اول حادثه کربلا و تعرض به فرزندان رسول (ص)، که حسن و حسین را پیامبر، ریحانه خود نامیده (سیدا شباب اهل الجنه) و دوم پیامبر (ص) به صورت سری با زهرا(س) هنگام وفات صحبت کردند و خندیدند، عایشه بعد از وفات پیامبر (ص) از حضرت فاطمه(س) علت را پرسیدند: زهرا(س) فرمود: این بیماری مرگ است و من گریستم و چون فرمودند: تو اولین نفر هستی که به من می‌پیوندی، خندیدم.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی اظهار کرد: همانطور که شیعیان محب اهل بیت هستند اهل سنت هم چنین‌اند و به آنها عشق می‌ورزند و اهل بیت جزء مشترکات است. ما مشترکات زیاد داریم با اهل تشیع و اختلافات محدود هستند. تمام انقلاب‎ها از قیام امام حسین (ع) الگو گرفتند. قیام در برابر شاه و قیام در برابر یزید، بنابراین امام حسین (ع) برای قیام‎ها الگو است. شاید اگر وی این قیام را نمی‌کرد، دچار مشکل می‌شدیم چرا که الگو نداشتیم. در این قیام حکمت وجود داشت و برای آینده مسیر را نشان دادند و امت اسلام را جهت دادند.

وی با بیان اینکه یزید قابل بخشش نیست، او ظالم، ناتوان، مستبد و قابل اصلاح نبود و ابوبکر، عمر و عثمان، سه فرزند علی (ع) در واقعه کربلا شهید شدند، عنوان کرد: ابوحنیفه برای حمایت از اهل بیت به زندان رفت، ما اهل بیت را دوست داریم در دفاع از ایران اسلامی تردید نداریم و در برابر همه‎ دشمنان از وطن خود دفاع می‌کنیم، شیعه و سنی در کنار هم و در یک سنگر همانند 8 سال دفاع مقدس، از کشور اسلامی خود دفاع می‌کردند.

صدا و سیما و رسانه‌ها بیشتر فعالیت کنند و اعتقادات مشترک را نشان دهند

این مسئول تاکید کرد: صدا و سیما و رسانه‌ها بیشتر فعالیت کنند و اعتقادات مشترک را نشان دهند تا الفت شیعه و سنی بیشتر شود، انسانیت، هموطنی و مسلمانی از مشترکات ماست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: ما جلوی افراط‌گری ایستاده‌ایم و افراطیون بدانند از مدیریت سیاسی تا مسئولان امنیتی همه بیدارند و این بیداری از دیدگاه خوب و سعه صدر سرچشمه می‌گیرد، ما باید جلوی افراطیون بایستیم و اخوت و برادری را پایدار کنیم؛ اختلاف جز ضایعات چیزی ندارد، تنگ نظری در فرقه‌ها اول به خود فرقه ضربه می‎زند.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/زاهدان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496065     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: