نام شما:
ایمیل مقصد:

رهبر معظم انقلاب اسلامی: پذیراى جوان ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.

رهبر معظم انقلاب اسلامی: پذیراى جوان ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/3/27
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

بازخوانی سفر رهبری به خراسان شمالی و بیانتشان در این سفر در موقعیتی حساس ایراد شد. این حساسیت صرفا سیاسی نبود و جنبه های اجتماعی زیادی نیز داشت. یکی از مهم ترین معضلات و مسائلی که درباره آن بارها در ایام اخیر در محافل و رسانه ها  سخن گفته شده بود، مساله بدحجابی برخی از بانوان و نحوه برخورد با این پدیده می باشد. هر کدام از مسوولین و نهادها دارای خط مش خاص خود درباره مساله بدحجابی بودند. برخی معتقد به استفاده برخوردهای پلیسی و بازداشتهای گسترده بودند، برخی  توسعه حجاب را فقط از طریق کار فرهنگی ممکن می دانستند و برخی دیگر حتی آن را جز مسائل فردی می خواندند که لزومی به دخالت دولت ونظام در آن نیست و لذا نوعی اختلاف دیدگاه و سیاستگذاری در این زمینه وجود داشت.

لازم به ذکر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با روحانیون و طلاب استان خراسان شمالی ضمن تاکید بر مسلح شدن به سلاح معرفت و استدلال در مواجهه با جوانان، سماحت و مدارا را در این مواجهه ضروری دانستند. مهمترین فراز این سخنرانی که اشارات مستقیمی به این مساله دارد حائز نکات مهمی است که به آن پرداخته می شود:

1-آقایان! با مردم مدارا کنید:

"خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد؛ داشته باشد!"

2- آقایان! به خاطر بدحجابی یک نفر را طرد نکنید:

"بعضى از همین‌هائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟»"

3-امر به معروف و نهی از منکر ادامه پیدا کند اما...

" ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید."

البته به نظر می رسد ماموران ارشدی که تاکنون این رویه را اجرایی می کردند ، به سیاق دیگر مدیران اجرایی کشور، حاضر به عذرخواهی از مردم به خاطر عملکرد اشتباه و زیانبارشان نشوند و داستان "کی بود، کی بود، من نبودم" دوباره تکرار شود ، فلذا وظیفه رسانه هاست تا در میان انبوه مشکلات اقتصادی که به آن می پردازند ، به جد توصیه های اجتماعی رهبر معظم انقلاب در این زمینه را بسط و شرح دهند و به پیگیری آن بپردازند، تا لااقل اگر آقایان به فکر عذرخواهی نیستند ، از چنین پیشینه اشتباهی در انجام برخوردهای انتظامی با مردم ، نردبان ارتقای شغلی برای خود نسازند.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/سماحت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498356     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: