نام شما:
ایمیل مقصد:

«و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴)

«و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴)


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/9/3
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه سياسي: علی ورسه‌ای در وبلاگش نوشت: حجت الاسلام شجونی که از مخالفان جدی دولت اعتدال به شمار می‌رود، معتقد است واژه «اعتدال» را ابو موسی اشعری آورد تا علی(ع) را خانه نشین کند! وی می کوشد در هر مصاحبه و اظهار نظری، به این مسأله اشاره ای داشته باشد و بر آن تأکید کند؛ برای نمونه، در مصاحبه با روزنامه اعتماد که در تاریخ (۹ خرداد ۱۳۹۴) انجام گرفته، گفت: «اعتدال را ابوموسی اشعری آورد و با لفظ «اعتدال» علی(ع) را خانه‌نشین کرد و گفت علی تندرو است!»

و اخیراً (۲۹ آبان ۱۳۹۴) در گفت و گوی مبسوط با خبرآنلاین، اظهار داشته است: «اولین کسی که لغت اعتدال را آورد و امام علی را خانه نشین کرد، ابوموسی اشعری بود!» در حالی که همه می دانیم در قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام)، اعتدال و میانه روی، از شاخصها و ملاکهای جامعه اسلامی شمرده شده و در جای جای معارف دینی و آموزه های الهی، به اعتدال و میانه روی توصیه و سفارش گردیده است.

صریح آیه قرآن است که مسلمانان را به جهت پیروی از اسلام، به عنوان «امت وسط» و امت معتدل معرفی می کند و می فرماید: «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴) و امیر مؤمنان، علی (ع) در این زمینه فرموده‌اند: انحراف به چپ و راست هر دو غلط و گمراهی است و راه درست، راه میانه است؛ «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِی الْجَادَّةُ». آن حضرت همچنین ریشه و منشأ افراط‌گری را جهل و جمود شمرده، می فرمایند: «لاَ یرَى الْجَاهِلُ إِلاَّ مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»؛ «نادان و سطحی نگر را نبینی مگر در آن حال که: کاری را از اندازه فرا‌تر می کشاند و یا به آن حد که باید، نمی رساند.»

و همچنین فرموده است: «... فَمَنْ عَدَلَ عَنِ الْقَصدِ‌ جارَ وَ مَنْ اَخَذَ بِهِ عَدَلَ» «...کسی که از میانه روی روی گرداند، ستم کرده و هر کس به آن چنگ زند، ‌عدالت ورزیده است.» در این زمینه روایات فراوان است و ما در اینجا تنها به سه مورد اشاره کردیم و به جهت پرهیز از تفصیل و رعایت اختصار به همین ها اکتفا نمودیم. وَالسَّلامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/امت-میانه.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494529     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: