نام شما:
ایمیل مقصد:

حمیدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد: برخورد نامناسب با سرمایه‌های اجتماعی باعث کاهش مشارکت مدنی مردم می‌شود

حمیدرضا موحدی زاده، نایب رئیس شورای شهر مشهد: برخورد نامناسب با سرمایه‌های اجتماعی باعث کاهش مشارکت مدنی مردم می‌شود


گروه: نگاه اعضاء و اهل مدارا
تاریخ درج: 1399/5/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 3

ایسنا/ خراسان رضوی نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاه‌های نظارتی در برخورد با منتخبان مردم، برخوردهای نامتناسب را سبب بی انگیزه شدن مردم، جوانان و از دست رفتن حمایت ایشان از حاکمیت و دولت دانست.

حمیدرضا موحدی‌زاده، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است، نوشت:

«برخورد اشتباه و تندروانه با سرمایه‌های اجتماعی، از جانب حاکمیت و دولت اسباب بی‌اعتمادی و ناامیدی مردم و نسل جوان را فراهم می‌کند. بی‌شک بیشترین و مهم‌ترین دارایی هر حکومت و دولتی سرمایه‌های اجتماعی آن است که البته با سختی‌های فراوان، سرمایه گذاری، ممارست، سال‌های سال کار صادقانه و بی‌منت، ارزش گذاشتن به شخصیت انسان‌ها، جایگاه منتقدان و آحاد جامعه شکل می‌گیرد، اما نحوه نامناسب و زیاده‌روی در برخورد با سرمایه‌های اجتماعی سبب از دست رفتن آن‌ها و سرخوردگی مردان، زنان و جوانان شهر و کشور می‌شود.

به عنوان مثال وقتی‌ که آقای امیر شهلا، عضو موثر و مردمی شورای شهر که در اوج جوانی و بالندگی توانسته با رأی بالا، اکثریت مطلق آراء یعنی 260000 رای را در کلان‌شهری مثل مشهد به دست بیاورد و منتخب اول شهر گردد، به اتهاماتی بازداشت و در مرحله‌ای در دادگاه هم حکم برائت می‌گیرد، مجددا در پی لغو این حکم به نحو ناروایی با وی برخورد و روانه زندان می‌شود. مجازات اعمال‌شده سبب می‌شود هم آن فرد روحیه کار اجتماعی را از دست‌داده و هم بخش قابل توجهی از جامعه و نسل جوان به دلیل این نوع و شیوه برخورد، انگیزه و دلیل خود را برای ادامه حضور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی از دست داده و نقش خود را کمرنگ و بی‌تاثیر ببیند.

 از نظر عقلای عالم باید قدر این سرمایه‌های اجتماعی را دانست، در حفظ و حراست آن‌ها کوشید و به‌خوبی از آن‌ها نگهداری و مراقبت کرد. ما معتقد به مصونیت از اعمال قانون به طور برابر و عادلانه نیستیم، اما اگر خطا و اشتباهی از فردی سر می‌زند، می‌بایست ضمن تلاش برای اصلاح رویه‌ها، طوری رفتار شود که به مسیر درست بازگشته و همچنان در همراهی و اعتماد مردم با دولت و نظام، ما و آنها را یاری کنند.اینکه در برخورد با اشتباهات افراد اثربخش و سرشناس که مورد وثوق و امین مردم هستند، طوری رفتار کنیم که اولین اشتباه آن‌ها آخرین اشتباهشان باشد و از گردونه فعالیت‌های مدنی و اجتماعی حذف بشوند، به‌ دور از تدبیر و آینده‌نگری است؛ چرا که عموم مردم با مشاهده چنین برخوردهایی دیگر رغبت به حضور در عرصه فعالیت‌های مدنی و سیاسی و تبدیل‌شدن به چهره‌هایی اثرگذار، اعتمادساز و امیدآفرین نخواهند داشت.

اگر مردم طعم شیرین رأی خود را بچشند و آن را کارساز و گره‌گشا بدانند، با نظام مدیریتی و حکومتی همراه خواهند شد. ولی نادیده گرفتن و خنثی کردن رأی مردم و برخورد نامناسب و بهانه‌جویانه با منتخبین و خواسته‌های برحق و قانونی ایشان، قطعاً و تحقیقا نتیجه معکوس و زیان‌باری برای همه به بار می‌آورد.

یکی از علل و دلایل روشن و واضحی که دولت‌ها همواره در دور اول و دوم با آرای قاطعی روی کار می‌آیند، اما در پایان دوره با نومیدی مردم و با شکل ناخوشایندی امور را تحویل به دولت بعدی می‌دهند، آن است که اراده منظم و قاطعی برای اصلاح روندها، فرآیندها و ساختارهای قدرت و مدیریت و آزادی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وجود ندارد، تناسبی بین مسئولیت و اختیارات قانونی نهادهای انتخابی و انتصابی وجود نداشته و ناکارآمدی اشخاص مسئول و تیم همراهشان هم مزید بر علت شده و در دور دوم در اجرای وعده‌ها و برنامه‌های خود دچار ضعف، قصور و عدول می‌شوند. همچنین نبود نظام حزبی مدون سیستماتیک و بسط‌یافته این چالش را دامن زده است.

در نظام حزبی مردم به احزاب رأی داده، احزاب نمایندگان مجلس را انتخاب کرده و سپس دولت‌ها را از بین خود بر می‌گزینند. این‌گونه احزاب نظارت مستقیم بر کار روزمره و درازمدت دولت‌ها و نمایندگان برگزیده خود دارند و از آن جا که تمایل دارند مجدداً در رأی مردم خود را به آزمون گذارند در نظارت بر دولت، خود نیز همواره حساسیت و اهمیت به خرج می‌دهند؛ چرا که همیشه نگران رأی مردم به حزب و تفکر جریان اجتماعی و سیاسی خود برای دوره‌ آتی انتخابات خواهند بود. اما دولت‌ها و روسای آن در دوره دوم وقتی چنین نگرانی‌ای ندارند طبیعتاً حساسیتی نیز روی اقناع و رضایت افکار عمومی و پایگاه اجتماعی خویش به خرج نمی‌دهند.

به امید گشوده شدن راهی برای برون رفت مردم و جوانان از شرایط نامناسب و تحمیل شده ناشی از تحریم‌ها و ضعف‌های ساختاری و مدیریتی و دایره بسته فقر، بیکاری، فساد و بی عدالتی به لطف حق و تلاش بی وقفه جامعه؛ ان شاء الله».

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات/موحد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494691     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: