نام شما:
ایمیل مقصد:

اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است/ دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا ديپلماسي

اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است/ دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا ديپلماسي


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/4/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهور آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 با بيان اين که این توافق فرصتی تاریخی به شمار می‌رود افزود: دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا توافق (ديپلماسي).

باراك اوباما در یک کنفرانس مطبوعاتی، به پرسش‌های خبرنگاران درباره توافق هسته‌ای اخیر میان ایران و کشورهای 1+5 پاسخ می دهد. اوباما درباره این توافق گفت: ما یک فرصت تاریخی داریم که امنیت را برای همه فراهم کنیم؛ فرصتی که باید آن را جدی گرفت. رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر گفته بود: من هر اقدام کنگره را که بخواهد جلوی اجرای موفقیت‌آمیز این توافق را بگیرد وتو خواهم کرد. وی درباره مخالفت احتمالی کنگره با توافق به عمل آمده در وین گفت: اعضای کنگره می‌توانند با توجه به منافع ملی آمریکا این توافق را مورد ارزیابی قرار دهند و من انتظار دارم این ارزیابی واقع‌بینانه باشد.

 اوباما با بیان این که کسانی که در کنگره مخالف این توافق هستند، باید به طور دقیق علت و راهکار جایگزین خود را ارائه دهند، گفت که انتقادات زیادی از توافق شنیده اما هیچ یک از منتقدان گزینه بهتری را پیشنهاد نمی‌دهند. رییس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: عده‌ای ممکن است معتقد باشند که می‌شد توافق بهتری به دست آورد که در آن ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته باشد. اما مشکل این نظر اینجاست که این نظر جامعه بین‌المللی نیست. جامعه بین المللی معتقد است که ایران حق دارد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ی داشته باشد. آنچه ایران نباید داشته باشد، سلاح هسته ای است. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که این توافق می‌تواند به روند مقابله با داعش نیز کمک کند.

او ضمن تشریح توافق اتمی به دست آمده با ایران گفت که این توافق آمریکا و جهان را امن تر می کند. اوباما گفت که اولویت اصلی در مواجهه با ایران جلوگیری از دست یابی این کشور به سلاح اتمی بود که توافق هسته ای اخیر این هدف را تأمین می کند. رئیس جمهور آمریکا گفت که ایران بدون بمب اتمی هم اختلافاتی با آمریکا خواهد داشت و مشکلاتی برای این کشور ایجاد خواهد کرد... "اما من و متخصصان هسته ای به شما اطمینان می دهیم که ایران با این توافق به بمب اتمی دست نخواهد یافت".

اوباما گفت که امیدوار است پس از این توافق، تعامل با ایران را ادامه دهد و این کشور را تشویق کند که رفتارهایش را در منطقه تغییر دهد. او گفت که ممکن است در مورد بحران های عراق، سوریه یا یمن هم بتوان با ایران همکاری کرد. رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت که رهبران ایران هم مثل سیاستمداران در هر جای دیگر دنیا، می خواهند وانمود کنند که همه چیز به نفع آنها تمام شده است، اما واقعیت در متن قرارداد آمده و قابل مراجعه است.

اوباما گفت که انتظار دارد کنگره آمریکا توافق اتمی با ایران را بر اساس واقعیت ها بررسی کند، اما می داند که ملاحظات سیاسی هم در این امر دخالت خواهد داشت. رئیس جمهور آمریکا گفت که انتقادات زیادی از توافق شنیده است، اما هیچ یک از منتقدان گزینه بهتری پیشنهاد نمی دهد. او گفت که اصولا دو راه وجود دارد: مسئله هسته ای ایران یا با دیپلماسی حل می شود یا با جنگ. این تنها گزینه های روبروی ما بوده است.

اوباما گفت عده ای ممکن است معتقد باشند که می شد توافق بهتری به دست آورد که در آن ایران هیچ فعالیت هسته ای نداشته باشد. اما مشکل این نظر اینجاست که این نظر جامعه بین المللی نیست. جامعه بین المللی معتقد است که ایران حق دارد برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشد. آنچه ایران نباید داشته باشد، سلاح هسته ای است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این نگرانی که ایران ممکن است پنهانی به سمت سلاح اتمی برود گفت که بر اساس تعهداتی که ایران پذیرفته، تمام معادن اورانیوم این کشور تحت نظر خواهد بود و در صورتی که بخشی از این اورانیوم بخواهد به مسیر مخفی برود، جامعه بین المللی متوجه خواهد شد. او تأکید کرد که اگر ایران از تعهدات خود تخطی کند، تحریم های بین المللی به جای خود باز می گردد و جامعه بین المللی از تخطی ایران آگاه خواهد شد. اوباما گفت که این دقیق ترین سیستم بازرسی ای است که برقرار شده است. او گفت که اگر ایران بخواهد به سمت دست یافتن به سلاح اتمی برود، دنیا یک سال فرصت خواهد داشت که جلوی آن را بگیرد.

تحریم های تسلیحاتی
رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سئوالی در مورد رفع تحریم های تسلیحاتی ایران گفت مکانیسم هایی تحت قوانین بین المللی و از جمله در همین توفق وجود دارد که می توان با آن جلوی ارسال احتمالی سلاح از ایران به همپیمانانش مثل حزب الله لبنان یا حوثی های یمن را گرفت. او گفت که برای سلاح های معمولی پنج سال و برای سلاح های بالستیک به مدت هشت سال محدودیت هایی علیه ایران اعمال می شود. اوباما گفت که قطعنامه های دیگری هم وجود دارد که می توان با اتکا به آنها ارسال سلاح از ایران برای گروه هایی مثل حزب الله را گرفت.

سوریه و عراق
ازاوباما پرسیده شد که آیا حاضر است با ایران در مورد سوریه و داعش همکاری کند. او گفت که عقیده دارد که مشکل سوریه بدون همکاری روسیه، عربستان، ترکیه و ایران حل نخواهد شد. رئیس جمهور آمریکا گفت که ایران باید بخشی از مذاکرات در مورد سوریه باشد. او تأکید کرد که انتظار ندارد روابط با ایران به سرعت عادی شود، بنابراین امکان همکاری عادی و مستقیم مثلا در مبارزه با داعش وجود ندارد اما تأکید کرد که ایران در عراق نفوذ گسترده ای دارد و مقامات عراقی می توانند با مقامات ایران گفت و گو کنند.

آمریکایی های زندانی در ایران
اوباما در پاسخ به سئوالی در مورد حصول توافق با ایران در حالی که چند آمریکایی در ایران زندانی هستند گفت که هیچ کس از زندانی بودن این افراد راضی نیست و مقامات آمریکایی تمام تلاش خود را برای آزادی آنها می کنند. او گفت که اگر توافق با ایران به آزادی این زندانیان گره زده می شد، ممکن بود که ایران به این نتیجه برسد که با زندانی کردن چند آمریکایی دیگر خواهد توانست امتیازات بیشتری بگیرد

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/1394-04-25-22-06-07.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496105     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: