نام شما:
ایمیل مقصد:

عملكردها در زمينه حقوق انسان نبايد به تضعيف دين بيانجامد

عملكردها در زمينه حقوق انسان نبايد به تضعيف دين بيانجامد


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1391/10/18
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار اعضاي جمعيت حقوقدانان ايراني مدافع حقوق بشر، با اشاره به آيات متعدد موجود در قرآن كريم و روايات بي‌شمار از ائمه معصومين(ع) درباره حقوق بشر، دين اسلام را دين كرامت انسان و توجه به تعالي مادي و معنوي آن عنوان كرد و گفت: زماني كه بسياري از كشورها در غرب و شرق عالم در بربريت بسر مي‌بردند و چيزي به عنوان حقوق انسان و بشر را نمي‌شناختند، رسول گرامي اسلام در جزيره‌العرب با آن فرهنگ ابتدايي، منادي كرامت بشر و تعالي انسان شد و همين وجه اسلام بود كه توسعه سريع آن را در قرون اوليه تاريخ اسلام در بخش وسيعي از دنيا و در دل انسان‌هاي آزاده ممكن ساخت.

آفتاب: سرویس سیاسی - آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تشكيل حكومت اسلامي زير لواي مكتب اهل بيت(ع) در دوران معاصر را لطف و حجت خداوند متعال براي اجراي درست و صحيح دين و معرفي اسلام به عنوان مدافع حقوق و تعالي و پيشرفت انسان‌ها خواند و تصريح كرد: در همين راستا و پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران ۲۳ اصل از قانون اساسي تحت عنوان فصل حقوق ملت تدوين شد كه اين امر نشان از توجه ويژه اسلام و امام راحل(ره) به عنوان بنيانگذار جمهوري اسلامي به حقوق انسان و ملت دارد. 

به گزارش آفتاب، عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به ظرفيت بالاي دين اسلام و نظام جمهوري اسلامي براي توجه ويژه و نيز تدوين حقوق بشر گفت: مسئله مهم براي ما به عنوان عالمان دين و حاملان مكتب تشيّع و نيز دلسوزان نظام اسلامي بايد اين باشد كه نتيجه حكومت اسلامي در ايران جز خوشنامي اسلام در نزد جهانيان و ساير ملت‌ها نباشد. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به ايثارگري‌ها و خون‌هايي كه بسياري از انسان‌هاي پاكدل در راه اعتلاء و عظمت نظام اسلامي اهدا كردند، تأكيد كرد: خلوص اعتقادي و وسعت ديد و آگاهي شهداي انقلاب اسلامي اگر با عملكرد ضعيف ما در زمينه حقوق و كرامت انسان تضعيف شود، ظلم به دين، انقلاب و جامعه اسلامي صورت گرفته است. 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه مقايسه احكام مترقي اسلام و حقوق بشر كنوني نشان از برتري احكام اسلام در اين زمينه دارد، تصريح كرد: متجلي شدن اسلام به عنوان دين رهايي‌بخش و حامي حقوق انسان، به عملكرد عاملان دين، مجريان نظام اسلامي و حوزه‌هاي علميه دارد و ما بايد به‌گونه‌اي در اين زمينه عمل كنيم كه مكتب اسلام در برابر مكاتبات مادي و انساني سربلند بيرون بيايد. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، سيره پيامبر گرامي اسلام و ائمه معصوم به خصوص حضرت علي(ع) در زمينه رعايت حقوق انسان را برشمرد و تأكيد كرد: با اين پشتوانه عظيم اخلاقي، معنوي و اعتقادي كه در اسلام و مكتب تشيّع وجود دارد، امروز برخي حكومت‌هاي مدعي اسلام چگونه مي‌توانند با عملكرد ضدبشري، خود را وارث به حق رسول خدا و امامان معصوم بزرگوار بدانند؟ 

عضو مجلس خبرگان رهبري به وظيفه خطير حوزه‌هاي علميه و پژوهشگران دين در زمينه تبيين و توضيح حقوق بشر در اسلام پرداخت و گفت: جاي آن دارد كه يك پژوهش جدّي همانند ساير باب‌ها و مباحث مهم اسلامي در زمينه حقوق بشر صورت گيرد تا اصالت دين اسلام و درستي آموزه‌هاي آن نزد جهانيان نيز روشن گردد، چرا كه عميقاً معتقدم اگر دين اسلام با ديد باز و به روز تفسير و اجرا گردد، امتيازات فراواني در زمينه حقوق بشر نسبت به ساير مكاتب دارد. 

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نقش NGOها و تشكّل‌هاي مردم نهاد را در دنياي كنوني و مجامع بين‌المللي بسيار تأثيرگذار خواند و گفت: وظيفه امر به معروف و نهي از منكر بنابر تعاليم اسلام در وهله اول به مردم و نهادهاي مردمي و سپس به حكومت واگذار شده است و همين امر ايجاب مي‌كند كه اين تشكّل‌ها به‌گونه‌اي مورد حمايت قرار گيرند كه بتوانند در مجامع بين‌المللي و جهاني مورد وثوق قرار گيرند و اين مجامع براي دريافت اطلاعات و تصميمات خود به تشكل‌هاي ضدانقلاب و معاند با نظام اسلامي روي نياورند. 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام آينده را متعلق به گروهها و تشكّل‌هاي مردم‌نهاد و گروههاي مدافع حقوق بشر خواند و با تأكيد بر لزوم حفظ اميد و پشتكار در اين زمينه افزود: جوشش افكار درست و صحيح از دل و ذهن مردم راه پيشرفت را علي‌رغم تنگ‌نظري‌ها و محدوديت‌ها باز خواهد كرد. 

در ابتداي اين ديدار آقاي نبي احمدلو، رئيس جمعيت حقوقدانان ايراني مدافع حقوق بشر گزارشي از روند شكل گيري و فعاليت اين تشكّل را عنوان و با بيان موانع و مشكلات پيش روي تشكّل‌هاي مردم نهاد، خواستار مساعدت بزرگاني چون آيت‌الله هاشمي رفسنجاني براي رفع محدوديت‌ها و تبيين جايگاه NGOها در كشور شد. 

همچنين چند تن از حاضران با بيان وضعيت رعايت حقوق بشر در كشور، دين اسلام و قانون اساسي را داراي ظرفيت فراوان خواندند و خواستار توجه بيشتر مسئولان نظام در اين زمينه شدند

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/حقوق-انسان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498202     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: