گفتمان امام موسی صدر؛ “برای انسان، گرد هم آمدهایم” |
بوی باران| به مناسبت چهلمین سال سخنرانی مشهور امام موسی صدر، در کلیسای بیروت، نشست علمی «امام موسی صدر و گفتمان مشترک ادیان» دیروز به میزبانی انجمن علمی ادیان و مذاهب برگزار شد. در این نشست حجتالاسلام و المسلمین سید هادی خسروشاهی، حجتالاسلام نجف علی میرزایی و خانم حورا صدر سخن گفتند. کلمۀ سِواء، سرآغاز مشترک ادیان امام موسی صدر، نماد گفتگو و همزیستی
حجتالاسلام والمسلمین خسروشاهی دربارۀ آن سخنرانی معروف صدر گفت: امام موسی صدر پس از استقرار در لبنان که مرکز مسیحیت در خاورمیانه به شمار می رود، با استناد به این آیه شریفه روابط صمیمانهای با همۀ فرق مسیحی در لبنان که تجسم حقیقی اهل الکتاب هستند برقرار ساخت. سخنرانی چهل سال قبل ایشان در ۳۰ بهمن ۵۳ در کلیسای کبوشیه در بیروت در همین راستا بود. این سخنرانی در آغاز روزه مسیحیان که خطبه و موعظه نام دارد ایراد شد. شخصیتهای مذهبی در بالاترین سطوح مذهبی و سیاسی در آن مراسم شکرت داشتند و از امام موسی صدر به عنوان نماد گفتگو و همزیستی یا تعایش تجلیل کردند. شارل هب رئیسجمهور
“برای انسان گرد آمدهایم. انسانی که ادیان برای او آمدهاند. ادیانی که یکی بودند و هر کدام ظهور دیگری را بشارت می داده است؛ و یک دیگر را تصدیق و تأیید میکردند و خداوند به وسیلۀ همین ادیان تودهها را از ظلمت به سوی نور هدایت و رهنمون میکرد”
لبنان گفت من برای نخستین بار است در تاریخ مسیحیت میبینیم که یک روحانی و یک کاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان مسیحی در جایگاه موعظه سخن میگوید و این اتفاق نه تنها اعجابانگیز بلکه میتواند موجب تفکر و تعمق باشد.
“ادیان در خدمت انسان”
وی در ادامه خلاصهای از مهمترین بیانات امام موسی صدر را نقل کرد و گفت: این سخنرانی یا موعظه، آن روز تحت عنوان “ادیان در خدمت انسان” ثبت شد. در آغاز آن امام موسی صدر پس از ابراز اخلاص به پیشگاه خداوند همگان به علت بسترسازی برای قرار گرفتن اهل کتاب و مسلمانان کنار یکدیگر در راستای خدمت به خلق و تکیه بر کلمه سواء برای خوشبختی انسانها حق تعالی را سپاس گفت؛ و پس از مقدمهای کوتاه گفت: “برای انسان گرد آمدهایم. انسانی که ادیان برای او آمدهاند. ادیانی که یکی بودند و هر کدام ظهور دیگری را بشارت می داده است؛ و یک دیگر را تصدیق و تأیید میکردند و خداوند به وسیلۀ همین ادیان تودهها را از ظلمت به سوی نور هدایت و رهنمون میکرد.” وی افزود: امام صدر در این سخنرانی پس از این مقدمه که وحدت همه ادیان ابراهیمی است میپردازند و میگوید در اصل ادیان یکی بودند زیرا نقطه آغاز همه آنها یعنی خداوند متعال یکی است. هدف آنها یعنی نجات انسان یکی است. بستر تکامل آنها یعنی جهان هستی یکی است. سپس به عامل اصلی تفرقه و تضاد بین انسانها اشاره میکند و میگوید: آنگاه که هدف را فراموش کردیم از خدمت به انسان دور شدیم خداوند نیز از ما دور شد و ما را رها کرد؛ و در نتیجه به راههای گونان رفتیم و بخشهای مختلف بدل شدیم و جهان واجد را پارهپاره کردیم و منافع خاص خود معبودهای دیگری به جز خداوند انتخاب کردیم و در نتیجه انسان را به نابودی کشاندیم.
بازگشت به خدا راه نجات و اصلاح
آنگاه راه نجات و اصلاح را در بازگشت به خدای میداند و میگوید برای نجات از عذاب و کیفر طبیعی اعمال ناشایست خود و برای خدمت به انسان مستضعف رو به نابودی باید به خویشتن خویش برگردیم که هدف ادیان و خواست الهی در مورد بشر همین بازگشت به اصل و وحدت در تعایش و تعامل مبارک است. “اینک خود را در کنار شما میبینم، هم اندرزگو، هم اندرزپذیر”
خسروشاهی در ادامه به یکی دیگر از فقرات مهم از بیانات صدر پرداخت و گفت: من اینجا قصد ندارم همه مطالب ایشان در کلیسا را نقل کنم، آنچه میگویم یک پنجاهم سخنرانی روز موعظه نیست. امام موسی صدر آن روز گفت: “در این لحظه در کلیسا در ایام روزه در مراسم وعظ دینی و امام صدر به مسئله اصلی انسان و نیازمندیهایش میپردازد و راه تعایش و اعتدال را حاصل درک وضعیت دیگران میخواند، این راه باعث میشود انسان درد دیگران را درد خود بداند
بنا به دعوت مسئولان متعهد حاضر شدم. اینک خود را در کنار شما میبینم هم اندرزگو هم اندرزپذیر. با زبان خود سخن میگویم و با قلب خود میشنوم تاریخ گواه ماست بدان گوش فرا مینهیم تاریخ گواه لبنان است شهر دیدار شهر انسان. وطن رنجدیدگان و پناهگاه ترسیدگان. در این افق بلند میتوانیم شنوای پیامهای اصیل آسمان باشیم؛ زیرا ما همه به سرچشمهها نزدیک شدهایم. این عیسی مسیح است که فریاد می زند هرگز هرگز محبت خدا با دوست نداشتن انسان جمع نمیشود؛ و ندای دیگر از پیامبر رحمت اوج میگیرد که به من ایمان نیاورده است کسی که سیر به بستر خواب می رود اما همسایه او گرسنه باشد؛ و هر دو صدا در بستر زمان هم آوا شده است. “
همزیستی و اعتدال، حاصل درک وضعیت دیگران است
حجتالاسلام و المسلمین خسروشاهی با اشاره به ادامه وعظ امام موسی صدر گفت: او به مسئله اصلی انسان و نیازمندیهایش میپردازد و راه تعایش و اعتدال را حاصل درک وضعیت دیگران میخواند، این راه باعث میشود انسان درد دیگران را درد خود بداند و همین دعوت است که انسان را به روزهداری میخواند و این اعتدال است که ضامن صحت رشد هماهنگ فرد و جوامع بشری تواند بود. چند نمونه از حضور امام موسی صدر در محافل و مجامع مسیحی
خسروشاهی در ادامه سؤالی مطرح کرد و به آن پاسخ گفت: اما آیا امام صدر به شرکت در یک کلیسا و سخنرانی در آن بسنده کرد؟ نه، تنها کلیسای بیروت نبود که امام صدر در آن حضور یافت و سخن گفت. او در کشورهای آفریقایی در کلیساها و مراکز فرهنگی حاضر میشد و سخنرانی میکرد. وی سپس خاطرهای دربارۀ حضور امام موسی صدر در مجامع دیگر نقل کرد و گفت: یک بار در لبنان در دانشکدهای که حدود ۴۰۰ نفر بودند که ۹۵% آنها تقریباً بیحجاب بودند. در صف اول چند نفر اساتید دانشگاه بودند و بقیه خانم بودند. عرض کردم من معذورم نمیتوانم اینجا باشم. ایشان گفت میدانم شما اگر اینجا باشید و عکستان با این خانمها بیفتد نمیتوانید به قم برگردید. بعد به همراهانشان گفتند سید را جایی بنشانید که دوربین آنجا نباشد. هنگام بازگشت به ایشان گفتم حضور در چنین جلساتی چه ضرورتی دارد؟ ایشان گفت: آقای خسروشاهی
امام لبخند ملیحی زدند و گفتند مگر وقتی من در پاریس بودم برایم از تهران سنگک میآوردند بخورم. نان آنها را میخوردیم. بزرگان ما اینطور برخورد نمیکردند
اگر ما حقایق را به اینها نگوییم، که بگوید.
در الجزایر اجلاسی بود که ایشان خارج از اجلاس برای جوانانی که دانشآموختگان و تحصیلکردگان مدارس تبشیری بودند شبها سخنرانی میکرد.
پاکی اهل کتاب
در اجلاس الجزایر فرصتی بود که در خدمت ایشان بودیم. دربارۀ بستنی خوردن ایشان در کافیشاپ مسیحی پرسیدم، ایشان گفتند بله من این کار را انجام دادم برای اینکه در صور یک عدهای از جوانان به این هموطنان به چشم غیر مطلوب مینگریستند و غذای آنها را نجس میدانستند من برای بیدار کردن آنها این کار را کردم که آثار مثبت فراوانی داشت. پرسیدم به لحاظ فقهی نیز اهل کتاب را پاک میدانید. گفتند بله دراینباره نص صریح قرآنی داریم «الیوم احل لکم الطیبات و طعام الذین اوتوا الکتاب حل لکم و طعامکم حل لهم و المحصنات من المومنات…»(مائده:۵) ایشان گفتند این آیه دلالت صریح بر طهارت اهل کتاب دارد و طرح مشروعیت ازدواج با اهل کتاب نشان میدهد که نجاست ذاتی نیست بلکه عرضی است که علت آن آلودگی بر مشروب و گوشت خوک است که در روایات دیگر آمده است. در ایتالیا بودم که میدیدم مسلمانان آنجا احتیاط میکردند در خوردنیهای آنها.
عدهای از جوانان برای آموزش کشاورزی به ایتالیا آمدند. به من خبر دادند آنها از وقتی آمدهاند نه نان میخورند نه غذا. فقط موز و تخممرغ و میوه میخورند و باقی را نجس میشمارند. همان ایام به ایران آمده بودم از حضرت امام پرسیدم. فرمودند نه خیر حتماً بفرمایید جز گوشت همه چیز بخورند. گفتم دوستان میگویند نان را مسیحیان میپزند و دستشان به آن میخورد. امام لبخند ملیحی زدند و گفتند مگر وقتی من در پاریس بودم برایم از تهران سنگک میآوردند بخورم. نان آنها را میخوردیم. بزرگان ما اینطور برخورد نمیکردند.
امام موسی صدر و حرمت موسیقی
یکی دیگر مسئله موسیقی بود که امام صدر همۀ انواع موسیقی را حرام نمیدانست. موسیقی که منهی عن الله باشد یا اختلاط النساء بالرجال باشد حرام میدانستند. شاهدی هم از غیب رسید. وقتی استاد مطهری شهید شدند موسیقی ای ساخته شد که در امام موسی صدر بر اساس مقاصد کلان دینی به عنوان مبنای انسجام اجتماعی انسان عمل میکرد و انسان را فصل مشترک بین همۀ ادیان الهی میشمرد
آن از انواع آلات موسیقی حضور داشتند. برادر عزیزمان آقای لولاچیان رفتند سراغ امام پرسیدند تار مشکل دارد؟ امام فرمودند اشکال دارد. سه تار چطور؟ فرمودند اشکال دارد. یکییکی آلات موسیقی که بهکاررفته بود سؤال کردند. امام فرمود اشکال دارد. پرسیدند آخر همۀ اینها در سرود آقای مطهری هست. امام فرمودند سرود آقای مطهری اشکال ندارد. معلوم میشود که نوع استفاده از آلات مطرح است.
رویکرد واگرا و همگرا در تعامل ادیان
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین دکتر نجف علی میرزایی به سخنرانی پرداخت. وی فقدان شخصیتهایی فکری مانند امام موسی صدر در موقعیت کنونی جهان اسلام، شاهد تأثیرگذاری عمقی و مورد توقع نیستیم. وی نظام تفکری امام موسی صدر را قابل تحقق در تقریب مذاهب دانست و گفت: متأسفانه موانع تقریبی بین تشیع و مسیحیت بسیار کمتر از امکان تقریب بین شیعه و اهل سنت است. وی نگاه به ادیان را به دو رویکرد واگرا و همگرا تقسیم کرد و گفت: از مهمترین شاخصههای رویکرد واگرا، این است که معمولاً معرفت دینی در دستگاه یکپارچه و در تعامل و دادوستد شناخته نمیشود. امکان دارد فقیهی از نظر اخلاقی فتوایی بدهد اما در نگاه فقهی فتوایی بدهد که با نظام اخلاقی تعامل بین ادیان نسازد. وی دومین شاخصه نگاه واگرا را تهدیدانگاری دینها و اتباع ادیان و مذاهب دیگر دانست و گفت: بعضی وقتها گفته میشود اینها سرطان جامعه ما هستند. این نگاه به تصمیمات عملی و تعامل حذفی و برخوردی میانجامد. عضو هیئتعلمی جامعه المصطفی در ادامه گفت: این نگاه ادیان دیگر را بدون تفکیک بین شریعت و اخلاق و باور آنها را منسوخ میشمارد. آنچه تهدید مضر و منسوخ است نفی گفت و گو بر آن حاکم میشود. ضرورت اعمال سیاستهای تحریمی و برخوردی و مناظره برای ابطال طرف مقابل از دیگر شاخصههای تفکر واگراست.
دکتر میرزایی معتقد است، این نگاه به طور طبیعی نیازمند تولید فقهی دارد برای امروز چه آنکه میکشد و چه آنکه کشته میشود هر دو قربانی هستند. آنکه میکشد قربانی جهل خود است
عمل. تا منطق رفتاریای درست کند و نجس دانستن و نسخ و غیره را بتواند مشروعیت ببخشد.
انسان فصل مشترک همۀ ادیان
دکتر میرزایی که دکتری جریان شناسی اسلامی دارد گفت: رویکرد همگرا به معنای تنازل دین برای تعامل نیست و افزود: رفتار امام صدر مبتنی بر تنازل از دین در بخشی به نفع بخش دیگر نبود. امام بر اساس مقاصد کلان دینی به عنوان مبنای انسجام اجتماعی انسان عمل میکرد و انسان را فصل مشترک بین همۀ ادیان الهی میشمرد. یکپارچهسازی فقه اسلامی
امام موسی صدر وقتی به لبنان رفتند به او پیشنهاد مجلس اعلای شیعه را دادند، او قبول نکرد و معتقد بود نباید دو مجلس داشته باشیم. وی در نامه به مفتی لبنانی دو هدف میشمارد که یکی توحید الفقه است. او ۴۵ سال پیش از یکپارچهسازی فقه اسلامی سخن میگویند. نگاه او به دین اصلاً نگاه حداقلی نبود. امام موسی صدر همه فعالیتها برای در خدمت انسان میدانست حتی دین را. بنابراین فقه باید به سمتی حرکت کند که بتواند مسلمانان را یکپارچه کند. تنشهای امروز در خاورمیانه و نگاههای آیندهنگرانۀ امام موسی صدر
لحظات پایانی این نشست حورا صدر دختر امام موسی صدر، پشت میکرو فن رفت و از سخنرانان جلسه تشکر کرد و گفت: من در جایگاه تشکر از این دوستان نیستم، چون امام موسی صدر متعلق به من نبوده و نیست، او متعلق به حوزه است؛ اما نمیتوانم خوشحالیام را از برگزاری چنین مراسمی پنهان کنم. وی با اشاره به تنشهایی که اکنون در خاورمیانه هست، نگاههای امام موسی دربارۀ دین و تعامل ادیان و مذاهب را آیندهنگرانه خواند و گفت: امروز چه آنکه میکشد و چه آنکه کشته میشود هر دو قربانی هستند. آنکه میکشد قربانی جهل خود است. وی در انتها، به انسجام اندیشه و عمل امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: باید دید راهکار امام موسی صدر برای نزدیک کردن فاصله افراد ادیان و کم کردن جراحتها چه بود.
منبع: دین آنلاین
|
- دوستی با مردم دانا نکوست دشمن دانا ، به از نادان دوست
- مدارای اسلام با ادیان دیگر
- گفتوگوی عاشقانهی "خسرو و شیرین" به زبان آلمانی
- گفتگوی تمدنها ، صلح و امنیت جهانی
- لبنان نماینده تمدن های گوناگون
- برخورد تمدنها
- گفتگوي تمدن ها - انسان هاي روي زمين
- روز گفتگوی تمدن ها
- قانون در طب ابن سينا، ميراث فرهنگي و حاصل گفتگوي تمدنها
- زادروز تولد آلفرد نوبل : از اختراع ديناميت تا اهداي جايزه صلح
- گفتاری از آیت الله شهید، دکتر سید محمد حسینی بهشتی / حج مسخ شده
- فرزندان آدم و حوا چگونه ازدواج کردند
- پیشنهاد آمریکا برای بازگشایی سفارتخانه در ایران
- سلمان فارسی برگرفته از ویکیپدیا ، دانشنامهٔ آزاد
- خیابان کوروش در شهرهای اسرائیل
- اهداء دیپلم افتخار انجمن دوستی ملل یونان به یک گروه ایرانی
- مقایسه «روابط جنسی قبل از ازدواج» در میان پیروان ادیان بزرگ
- ره یافتی برای تحلیل تاریخی قیام ابا عبدالله الحسین (ع)؛ "فاجعه جهل مقدس" در عاشورا؛ گفتاری از دکتر مصطفی محقق داماد
- روشنفكري ديني در تحقق اهدافش موفق بود 'گفتگو با فاطمه صادقی
- در سی ساله انقلاب همیشه در برهه حساس بوديم! انقلاب کردیم تا بتوانیم اعتراض کنیم اما ميگويند انتقاد هم نكنيد
- گفت و گوی عصر ایران با دکتر مهدی گلشنی درباره "نسبت علم و دین" علم نمی تواند خدا را نفی کند
- قدرداني واتيکان از مواضع آيت ا... سيستاني
- نسل ما نسل کورش کبير است
- پیام صلح کریسمس در "سرزمین موعود" مراسم کریسمس در بیتلحم، زادگاه عیسی مسیح
- «میرجلالالدین کزازی» در جشن بزرگداشت شب چله : کریسمس از یلدای ایران اقتباس شده است
- معصومیت از دست رفته : لزوم همدلی جهانی در مورد حقوق کودکان
- وکلند و سیدنی آغازگر جشنهای سال ۲۰۱۳ میلادی : سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد
- عملكردها در زمينه حقوق انسان نبايد به تضعيف دين بيانجامد
- سيماي پيامبر اسلام حضرت محمدابن عبدالله (ص) در قرآن کريم
- حجتالاسلام مقدم : انبيا براي احترام گذاشتن به حقوق انسانها آمدهاند
- پيامبر براي چه غمگين بود ؟
- صالحی: توهین به صحابه پیامبر (ص) و همسر ایشان [عایشه] کار دشمنان اسلام است
- یادداشتی از رسول جعفریان؛ برخورد امام رضا (ع) با ادعاهای هاله نوری غالیان
- بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم ... فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
- شهر زیر زمینی «مطماطه» در تونس + تصاویر
- متن دستنویس سخنرانی «همینگوی» در مراسم نوبل ادبیات کشف شد
- پيام آيتالله هاشمي رفسنجاني به همايش بيداري قرآني
- آيتالله هاشمي رفسنجاني : استقلال و پیشرفت نیاز به همکاری احزاب، اقوام و مذاهب دارد
- حسين کرمي، جراح زبردست کليه، قاري ممتاز بين المللي و حافظ کل قرآن / قرآن نقاط تاريک زندگي ام را روشن کرده است
- امید بخشترین آیه قرآن کریم کدام است؟ «و لسوف یعطیک ربک فترضی»یعنی «و پروردگارت آنقدر به تو عطا خواهد کرد که راضی شوی»
- ازدواج فرزندان آدم و حوا چگونه صورت گرفته است ؟!
- این عالم که به پایی بود، با اعتدال در پای بود / نوروز؛ زمان بازگشت به خط اعتدال و آغاز حیات نو
- جایگاه زنان در نقاشی های صدر اسلام چگونه بود؟ از خنیاگری زنانه تا نماد بالندگی
- ارتباط مسئله شر و وجود خدا در مسحیت بر اساس دیدگاه افلاطون وآگوستین
- يكي از اهداف حضور من در بُعد سياست خارجي، كم كردن كينههاي مذهبي و تقويت وحدت بين شيعه و سني در جهان اسلام بود
- رابطه انسان و دين 1 حجتالله جودکی *
- «سفيد» مردی بر چهره «سیاه» دنیا : ميبخشم اما فراموش نميکنم / به بهانه 95 سالگي نلسون ماندلا
- اسلام در دنيای مدرن از نگاه آيتالله سيد مصطفي محقق داماد
- دين تعبدي/ حجتاله جودكي / از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
- مفهوم و گستره «اعتدال» در گفتمان ديني
- در نظر آقا نجفی قوچانی منصب و مقام ارزشی نداشت و هدف او فقط رضای خدا و خدمت به مردم بود.
- تدابیر امامصادق (ع) برای مقابله با فرقه های انحرافی و شیعیان غالی
- نقد شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه .::نه خودش اصل دین و نه انکارش کفرآور و فسق است. کسانی که غیر از این را می گویند نیز اهل بدعت بوده و از باب نهی از منکر باید آنان را طرد کرد
- در مسير گفتوگوي تمدنها تا ائتلاف تمدنها در گفتوگو با تقي آزاد ارمکي / گفت و گوی تمدن ها ؛ گذر از تعارض به تعامل جهانی
- عضو هیات رئیسه مجلس ششم در گفتگو با "تدبیر و امید": گفتگوی تمدن ها جایگاه انقلاب را به حركت عقلاني و بشردوستانه تبديل كرد
- «اخلاق» را بر صدربنشانيم / مصطفي ملكيان
- امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی ؟ و نقد آن توسط محمدعلی شاهآبادی / روزنامه بهار
- محمد تقی فاضل میبدی استاد برجسته حوزه و دانشگاه مفید قم / در حاشیه سخنان نادرست مصباح یزدی
- « انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»
- نامه امام علی(ع) به مالک اشتر: ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی
- عللِ ماندگاری و جاودانگی قیام امام حسین(ع) / حسين(ع)؛ پرچمدار اصلاحطلبي و اصلاحگري
- مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان: قیام امام حسین، قیام در برابر ظلم و استبداد بود
- دکتر معصومه ابتکار: عاشورا،مصاف عاشقان آزاد نه مقلدان موظف
- مراسم ویژه دهه دوم محرم در بنیاد امید ایرانیان / عاشورا زمانی رخ داد که جامعه اسلامی از درون پوسیده شده بود
- درس های عاشورا برای انسان ایرانی
- امروز چراغی درخشان در جهان از تابیدن باز ایستاد؛ نلسون ماندلا، «نماد آزادیخواهی» در جهان در گذشت
- هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان : اسلام دین گفتوگو و شنیدن نظرات مختلف است
- جماران در گفت و گو با علیرضا بهشتی حسینی استاد فلسفه سیاسی : قانون اساسی مشروعیتش را از مردم می گیرد نه ولی فقیه
- دکتر محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی : تفكر دينی اصالتاً ضدپوپوليسم است
- جواد طباطبایی : فهم ما از فلسفه سياسی ابتدایی است
- ضياء موحد : وضعیت فلسفه تحلیلی در ایران
- جریان انحرافی در شیعه و غلو درباره امام حسین (ع)
- بیست و پنجم دسامبر سالروز تولد پیامبر صلح و دوستی، مهربانی و مودّت عیسی مسیح(ع) مبارک باد.
- محمد؛ رحمهللعالمین است و برترین بنده خدا / تو آفتاب روشن حقیقت بودی در شام تیره زندگی
- آیتالله غرویان در گفتگو با سلام نو: نباید کارهای حساس به جبهه پایداری سپرده شود/جبهه پایداری میخواست جلوی اندیشه مرا بگیرد
- یونسی: نباید کسی به دلیل اعتقاد به یک دین و مذهب احساس محرومیت کند / باید همه دنیا را به صلح و آشتی دعوت کنیم
- آیات یکم تا پنجم سوره بقره (۱) تفسیر آیت الله خامنه ای از تقوا و خصوصیات متقین
- آیت الله امامیکاشانی : رییسجمهور با منطق و استدلال با دنیا سخن میگوید
- آیت الله مصطفی محقق داماد: دین رحمانی را در انقلاب اسلامی نشان دهیم
- تکرار اظهارات جنجالی در مورد نظر امام (ره) درباره «جمهوریت» و «حکومت اسلامی» از سوی مصباح یزدی: امام (ره) چون درصدد نفی حکومت سلطنتی بودند، لفط جمهوری را به کار بردند/ امام براي اقناع طرفهاي مقابل، به رأي مردم استدلال ميكنند
- سیدحسین موسوی بلده: از فیس بوک در مسیر فعالیتهای قرآنی استفاده میکنم
- آیت الله غرویان: فعالان سیاسی در اظهارنظرها، شرایط زمان را در نظر داشته باشند
- قرائتی: هم آسمان و هم زمین را از دست دادهایم/ از دین، خنده را رها کرده و به گریه چسبیدهایم
- ویژگیهای حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و … از نگاه علی(ع)
- نوروز که هرساله توسط ميليونها انسان در سرتاسر دنيا جشن گرفته ميشود پيام آور احترام، درک متقابل و صلح براي همه مردان و زنان است.
- / محمدجواد حجتی کرمانی / «آشتی ملی» و تبار ایرانی عمامه و کراوات
- بازرگان و سه گانۀ ایران، دین و دموکراسی
- نخستین گفتگوی والرشتاین در ایران
- پیام صلح و دوستی ایران برای منطقه ملتهب و آشوبزده خاورمیانه
- مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی، سرپرست شورای هماهنگی مدارس اهل سنت استان سیستان وبلوچستان:اصل این است که افراط گرایی با اسلام سازگار نیست و اسلام دینی وسیع و معتدل است.
- مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مداحان : در جلسات دینی به کینهورزیهای مذهبی دامن نزنید
- اعتدال و ميانهروي / منبع: روزنامه آرمان روابط عمومي
- سخنرانی منتشر نشده ای از شهید دکتر بهشتی در میان مردم قم/ مبادا بر خلاف دستور قرآن، مسلمان بودن و مسلمان زيستن را بر مردم تحميل كنيد
- سروش محلاتی تشریح کرد؛ تقابل عدالت خواهی علی(ع) با افراط گری های مریدان خود
- سه مشخصه فرهنگ آلمانی/ روحیه تیمی، تمرکز مطلق روی هدف و کادرسازی
- علی(ع) در نهج البلاغه می فرماید: خداوند سبحان حقوق بندگانش را بر حقوق خود مقدم قرار داده است، پس هر کس که برای اداء حقوق بندگان خدا قیام کند، در حقیقت، این عمل، او را به ادای حقوق الهی می کشاند.
- عبدالعزیز آل شیخ رئیس هیئت علمای مسلمانان و مفتی اعظم پادشاهی عربستان سعودی نسبت به "آسان پنداشتن ارتکاب جنایت قتل" از سوی گروههای افراطی مدعی اسلام شدیدا هشدار داد.
- صبر و ملایمت طالقانی در برخورد با مخالفان ریشه در ایمان او به پیروزی و برتری اندیشههای اسلامی داشت.
- آیت الله وحید خراسانی: استفاده از آنتن ماهواره اشکالی ندارد
- خلاصه دعای عرفه ( با ترجمه دکتر علی شریعتی )...پروردگار من! من را از شر آنان كه در زمين ستم مي كنند در امان بدار!
- تقدیر مولوی عبدالحمید از ایجاد عیدگاه جدید برای اهل سنت در زاهدان
- در آستانه عید غدیر، بررسی شاخصه های حکومت امیر المومنین علیه السلام، گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن موحدی ساوجی
- آزادي انديشه و بيان از منظر قرآن كريم/ موحدی ساوجی، عضو هیات علمی پژوهشی مرکز مطالعات قرآن دانشگاه مفید
- جاي خالي انديشههاي طالقاني/ استراتژي طالقاني براي رواج انديشههاي خالص ديني در جامعه، گفتوگو، مدارا و بحث بود
- برتری عدالت بر مصلحت در کلام علی (ع)، استاد مرتضی مطهری
- ريشه همگرایی توسعه یافتهها و واگرایی جهان سوميها در چيست؟
- بررسی علت فاجعهآفرینی دینداران در کربلا/ سروش محلاتی: بسیاری از فجایع، با انگیزه های دینی انجام میشود
- دسته بندی جامع از براهین باور به وجود خدا/ مصطفی ملکیان: ایمان به خداوند، در زمره عواطف است
- دیدگاه امام خمینی درباره تعرض به زنان بدحجاب: این گونه دخالت ها براى مسلمان ها «حرام» است
- نقش متفکران و علمای دین در پيدايش افراطيگري/ دکتر حسن اکبری بیرق
- پاسخ فاضل میبدی به رحيميان و آقاتهراني
- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد که شیعه واقعی باید رعایت اخلاق اسلامی و احترام به همنوعان را از تعالیم ائمه (ع) بیاموزد.
- چرا جلوی رفتار خلافوحدت گرفته نمیشود؟ «اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است.
- اگر قرار است وحدتی پیدا شود جز در بستر اخلاق پیدا نمی شود و جز در بستر اخلاق نمی ماند
- درسهای حضرت محمدمصطفی(ص)؛ از مصلح تا حاکم/ میثم محمدی
- این مدعیان را با محمد (ص) چه کار؟ غلامعلی رجائی
- رئیسجمهور آمریکا: کشورش نه با اسلام بلکه با کسانی در جنگ است که اسلام را به انحراف کشانده اند/ مسئول خشونت و تروريسم نه اديان بلکه انسانها هستند.
- آیا روشنفکری دینی همان روشنفکری دینداران است؟| یاسر میردامادی
- آنچه «روشنفکری دینی» نیست/ من چه غم دارم که ویرانی بود؟... زیر ویرانی گنچ سلطانی بود
- مولوی عبدالحمید، امام جمعه مسجد اهل سنت مکی زاهدان: شیعه و سنی به مشترکات، وحدت و اعتدال اتکا کنند
- سیدهادی خامنهای: عبدالعلی بازرگان جوابهای خوبی به اظهارات سروش داده است
- حکمت و حکومت؛امام علي (ع) وسياست ازمنظر نهج البلاغه* دکتر محمد جواد اطاعت
- ارائه اولین ارزیابی علمی از قیام بشر علیه خود/ دوازده دستاوردی که به پایان جهان میانجامد
- این لحظه دوباره در آینده ای نزدیک باز نخواهد گشت. معتقدم دو کشور دارای فرصت تاریخی برای حل مسالمت امیز مسئله هسته ای هستند فرصتی که نباید آن را از دست بدهیم.
- پیام تبریک یونسی بمناسبت تولد زرتشت: «زرتشت»اولین پیامآور یکتاپرستی، صلحطلبی، رعایت حقوقبشر، راستی و درستکاری در جهان بود.
- تحول معنی کلمه «عورت» در قرآن| ابوالفضل ارجمند
- تحول معنی کلمه «خاتم» در قرآن – ابوالفضل ارجمند
- فهم قرآن بدون شناخت فرهنگ عرب پیش از اسلام ممکن نیست| ابراهیم منهاج
- چگونگی سازگاری دین و عقل(1)/ منبع: مجله چشم انداز ایران شماره ۹۰ ویژه اسفند ۱۳۹۳ و فروردین ۱۳۹۴
- چگونگی سازگاری دین و عقل، پرسشی دیرین است که...(2)
- نزديكي آمریکا و کوبا پس از ۵۷ سال خصومت/ رائول کاسترو: باراک اوباما انسانی صادق است
- باید راه را دوباره تعریف کنیم| سید علیرضا بهشتی
- رضا صادقیان در یادداشتی در سایت انصاف نیوز: ایران و عربستان و واکنشهای عاطفی
- گزارشي از سفر سرمایهگذاران آمریکایی به تهران/ تكاپو براي روزهاي پس از پايان تحريمها
- ایران در «تعامل» يا «تقابل» با شرق و غرب؟ / عطا افشاریان
- مولوی اسحاق مدنی: اگر علی(ع) نبود، اسلام پیش نمیرفت
- نقش مثبت "فارسی ایر" و "انگلیسی ظریف" آنها یکدیگر را "جان" و "جواد" خطاب میکنند
- سیدحسن خمینی: بزرگترین دِین ما این است که نام امام را برای جامعه و نسل بعد، توام با آزادگی، رفاه و مشکل گشایی زنده نگه داریم.
- گزارش یک مناظره؛ از «علم و دین» تا «علمِ دینی»
- فراستخواه: مدرنیته به معنای افول دین نیست
- بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور
- وحدت و اتحاد، الفت میان مسلمانان، دعوت مردم به خیر و امر به معروف و نهی از منکر، از جمله خواسته های قران از جوامع اسلامی است.
- آیت الله محمد علی ایازی: نشانی از اینکه پیامبر(ص) بخواهد فردی را به زور و با جنگ مومن کند نیست/ قرآن تنها اجازه جنگ با کفاری را می دهد که به جنگ روی آورده اند
- روایتی خواندی از بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب
- حجت الاسلام سید حسن خمینی یادگار گرامی امام گفت: راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل وجود اعتماد بین نسلی است.
- بامیان در افغانستان رسما پایتخت فرهنگی سازمان سارک شد
- گفتمان اصلاحات بر پایهٔ اعتقاد به کنش ارتباطی میان فرهنگها و دولت با مردم به ارادهٔ آزاد و آزادی خواهی ذاتی انسان میرسد
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- ۳ نکته برای کمتر کردن درد و رنج های زندگی/ از استاد مصطفی ملکیان
- رهبر معظم انقلاب اسلامی: پذیراى جوان ها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا.
- باراک حسین اوباما، رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای حلول ماه مبارک رمضان را به مسلمانان تبریک گفت.
- مربی تیم آمریکا: مردم ایران عالی هستند/ بسیار مشتاقم باز به ایران بیایم
- دکتر شهریار عدل درگذشت: شهریار عدل به هزینه خود برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغا زنبیل و میدان نقش جهان اصفهان وارد عمل شد
- ایرانیان همچنین بر اساس آموزه های الهی خود، ارزش های انسانی و انسانیت را نیز همواره در سرلوحه کاری خود قرار داده اند.
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- در گفتگویی با رئیس حوزه علمیه کاشان: نظر آیت الله یثربی درباره حجاب اختیاری و حضور بانوان در ورزشگاه
- رییس جمهور اتریش: مردم ایران و امریکا توافق را تایید خواهند کرد
- اوحدی در گفتوگو با ایلنا اعلام کرد: جزییات سفر زائران به حج تمتع 94/ امسال 60 درصد پروازها مستقیم به مدینه میرود
- واشنگتن پست: آنان مبناي اعتمادسازي را گذاشتند/ نام کري و ظريف در کتب تاريخي جهان ثبت خواهد شد
- روزنامه انگلیسی ساندی تایمز مدعی شد باراک اوباما قصد دارد در سال 2016 به تهران سفر کند
- آیت الله هاشمی: گره های بی ربط سیاست خارجی بعد از توافق باز خواهد شد
- ترجمه فارسی/ متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)
- کری نمی توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت: «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ وقت نمیخواهم به آنجا بروم»
- اوباما: توافق با ایران فرصت تاریخی است/ دو راه بيشتر مقابل ما نبود؛ جنگ يا ديپلماسي
- وزیر خارجه بریتانیا اعلام كرد: سفارت انگليس در تهران بازگشایی ميشود
- فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه ال موندو خاطرنشان ساخت که در صورت عدم توافق هسته ای، حمله نظامی جایگزین آن بود.
- باراک اوباما و دیوید کامرون عید فطر را به مسلمانان جهان از جمله مسلمانان آمریکا تبریک گفتند.
- روحانی در تماس تلفنی نخست وزیر انگلستان: خواهان توسعه روابط بر مبنای منافع و احترام متقابلیم
- وزارت خارجه ايران منتشر كرد؛ متن کامل و ۵ ضمیمه برنامه جامع اقدام مشترک
- بازخوانی نامه تاریخی امام(ره) درباره موسیقی و شطرنج: با برداشت بعضی ها از اسلام مردم باید بروند در صحراها زندگی کنند
- ملکیان و پساروشنفکری دینی/ دکتر مصطفی ملکیان
- نقد حال تشیّع: امیدها و نومیدی ها/ سخنرانی دکتر سیدحسین مدرسی طباطبایی درمونتریال کانادا
- «ای خدا! تو خوب می دانی که ما برای قدرت طلبی، یا دنیا خواری قیام نکردیم، بلکه خواستیم احکام روشن دین تو را به کار بندیم، و کشور اسلامی را اصلاح کنیم،
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام » رابطه با آمریکا، مستلزم جبران گذشته و قدمهای جدید آمریکا به سوی ایران است
- آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای هاینس فیشر رئیسجمهور اتریش: تاکنون صحبتهایی از طرف دولتهای اروپایی مطرح شده است، اما باید منتظر آثار عملی این اظهارات بود.
- روحانی دوم مهر به نیویورک میرود: امروز جهانیان آماده شنیدن پیام صلح آمیز مبتنی بر حقوق متقابل هستند.
- مباهله رسول اكرم (صلي الله عليه وآله) با مسيحيان نجران: . شما را دعوت میکنم که از ولایت بندگان خدا خارج شوید و در ولایت خداوند درآیید
- سروش محلاتی در پیش همایش بین المللی حقوق و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س): عده ای از زمان تدوین قانون اساسی بنای تعارض با اندیشه امام را گذاشتند/ برخی حق تعیین سرنوشت از سوی مردم را به رسمیت نمی شناسند
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- گزارش جماران از میزگرد «مبانی فقهی حق الناس بودن رأی مردم»؛ فخار طوسی: نظریه حق الناس بودن رأی مردم وجوه قابل تفسیری دارد/ قاضی زاده: شرط مشروعیت حکومت اقبال مردم به آن در قالب رأی است
- پژوهشی در موانع عملی وحدت| سیدمحمدعلی ایازی
- به بهانه اهدا جایزه صلح نوبل به تونس؛ جهان، صلح مردمی میخواهد
- رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان و استعدادهای برتر: حضور انبوه نخبگان جوان و حرکت عظیم و پرشتاب علمی و فناوری که آغاز شده است، آینده ای روشن و همراه با پیشرفت و اقتدار و نفوذ روزافزون معنوی در منطقه و جهان خواهد بود
- بررسی آداب عزاداری در گفت و گوی جماران با حجت الاسلام والمسلمین غرویان؛ مردم در مجالس عزاداری که حرف های تفرقه انگیز گفته می شود، ننشینند/ جهانیان عزاداری ما را می بینند پس امام حسین(ع) را درست معرفی کنیم
- حجه الاسلام عبدالرحیم اباذری: اصول گرایی و اصلاح طلبی در نهضت حسینی
- آیتالله سید محمد علی ایازی استاد حوزه و دانشگاه و قرآن پژوه: این نیست که بگوییم اصل در اسلام جنگ است. اتفاقا اصل صلح و پیشگیری از خونریزی است. بدینجهت نه امام حسین(ع) هیچگاه میخواسته وارد جنگ شود و نه امام حسن(ع).
- سنت اسلام لیبرال به چه معناست؟ نگاهی به کتاب سنت اسلام نواندیش در ایران
- وزیر خارجه آمریکا از مسجد «سلطان» و قرآن تاریخی که در آن نگهداری می شود در «آستانه»، پایتخت قزاقستان بازدید کرد.
- مولوی عبدالحمید: مشترکات شیعه و سنی غیرقابل شمارش و اختلافات جزئی است/ به امام حسین(ع) اقتدا میکنیم و جلوی افراطگری ایستادهایم
- حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب از مدرسین برجسته حوزه و دانشگاه و شرح و تفسیر سوره مبارکه عصر
- یونسی: کوروش به پیروان ادیان امنیت داد/ «ایران مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان»
- «و کذلِکَ جَعلناکُمْ اُمَّةً وَسَطاً»؛ «و این گونه شما را امت میانه قرار دادیم». (بقره: ۱۴)
- رئیس جمهوری: بله امکان پذیر هست که بین ایران و آمریکا یک رابطه غیرخصمانه و بدون تنشی برقرار شود/ کلید این کار در واشنگتن است و در تهران نیست. اگر این کلید در تهران بود من حتما از آن استفاده می کردم
- باراك اوباما با حضور درمسجدی در آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از افزایش آزار مسلمانان، اسلام را حامل پیام صلح دانست و از رسانه های آمریکا خواست به جز انتشار حوادث مربوط به شمار اندکی از افراط گرایان منحرف، پیام صلحطلبانه اسلام و مسلمانان واقعی را به تصوی
- یک آموزگار فلسطینی به دلیل تلاش و فعالیت های آموزشی، جایزه نوبل بهترین آموزگار جهان را به دست آورد.
- دیپلماسی ایران در قبال آمریکا/ با امریکا چه کنیم؟/ «شاه کلید» یک رابطه خاص/ «سید حسین موسویان» استاد دانشگاه پرینستون امریکا
- ایران، کشوری هسته ای، اما متعهد به صلح جهانی/ پایان «جان سخت ترین بحران»/نقطه ای طلایی در تاریخ دیپلماسی جهان
- باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده فرا رسیدن نوروز ۱۳۹۵ را تبریک گفت. او گفت امیدوار است دوستی بین مردم ایران و آمریکا به رشد خود ادامه دهد.
- دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی به مناسبت سالروز تولد پیامبر بزرگ زرتشتیان پیامی صادر کرد.
- کنسرت موسیقی سنتی ایرانی همزمان با جشن باستانی نوروزی توسط گروه صبا در شهرهای مختلف یونان برگزار شده است.
- حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد: ساختن جامعه، حلم، رحمت، عفو و سعه صدر میخواهد/ باید با توجه به مشترکات فراوان گرد هم بیاییم، هم خودمان حرف بزنیم و به دیگران اجازه دهیم حرف بزنند و آنچه میتواند موفقیت بیاورد، اعتدال است
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: در گذشته برخی حتی با داشتن تلویزیون و رادیو مخالف بودند و آن را حرام تلقی میکردند ولی با آمدن جمهوری اسلامی برخی از این کجفهمیها از بین رفت.
- مولانا عبدالحمید روحانی، امام جمعه اهلسنت زاهدان: مردم ایران «دارای تمدن دیرینه هستند و هرگز در تردد حجاج بیتالله الحرام مزاحمت ایجاد نخواهند کرد».
- سید مصطفی محقق داماد در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اسلام در یزد: ریشه اتفاقات و جنایتها در کج اندیشی های دینی و برداشتهای غلط از ظواهر دین است و جای انکار نیست.
- ایت الله امجد در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مطرح کرد: کسی می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند که دو شرط "عقل" و " اعتدال" را داشته باشد/ اگر عدالت را در جامعه رعایت کنیم بسیاری از مشکلات حل می شود
- دومین جلسه از سلسله درسگفتارهای «حقوق شهروندی؛ جستاری در طریق پرچالش علوم انسانی»،امکان حقوق شهروندی در جامعه دینی
- نگاهی به آثار و فعالیت های ابوریحان بیرونی خالق نظریه های ماندگار
- سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور و دستیار ارشد رهبر انقلاب: «پیشنهاد من این است که ما باید روابط مان را با کشورهای عمان، کویت و قطر بیشتر کنیم و در رابطه با سعودی ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی ها حرکت کنیم.»
- عاشورای حسین (ع) نماد چيست؟ فرهنگ حسینی؛ فرهنگی ضد افراط گرایی/ محمد توکلی
- روز کوروش کبیر، بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، مدارا، صلحدوستی، خردورزی، مردمداری، کشورداری و انساندوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر قوم است.»
- برای صلح بين اسرائیل و فلسطین اوباما - کری در کسوت نلسون ماندلا؟ روزنامه بهار/ امید پورعزیز
- بازخوانی یک اندیشه/ هاشمی رفسنجانی: هیچ مشکلی با اقلیتهای مذهبی به ویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم
- نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی: فرهنگ ایران در جهت احترام به انسانیت به گونهای است که همه ما در کنار هم زندگی میکنیم و برای پیشرفت کشورمان تلاش میکنیم.
- یونسی: توسعه کشور نیازمند مشارکت همه اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی است
- پنج نشانه چرخش عربستان/ به گزارش دنیای اقتصاد، نشانههایی از نرمش ریاض در قبال تهران در حال هویدا شدن است.
- در گفتوگو با جاوید قربان اوغلی مطرح شد: روایتی از تجریه آشتی ملی در آفریقای جنوبی
- کاروان سرزمین برادری در پایان این سفر، که نشان دهنده وحدت میان شیعه و سنی است، به اقامه نماز جمعه در کنار مردم و روحانیون اهل سنت خواف پرداختند.