نام شما:
ایمیل مقصد:

اسلام در دنيای مدرن از نگاه آيت‌الله سيد مصطفي محقق داماد

اسلام در دنيای مدرن از نگاه آيت‌الله سيد مصطفي محقق داماد


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1392/5/13
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
آيت‌الله سيد مصطفي محقق داماد درباره راه‌هاي رشد فلسفه اسلامي در دوره معاصر گفت: در صورتي كه دانشمندان متفكر بتوانند فلسفه اسلامي را با مسائل امروز جهان مواجه كنند و از درون نظام‌هاي فلسفي به سوالاتي كه دنياي علم مطرح كرده است پاسخ بگويند فلسفه اسلامي رشد خواهد كرد.
 
آيت‌الله محقق داماد استاد دانشگاه شهيد بهشتي درباره دوران رشد يا فراز فلسفه اسلامي به مهر گفت: دوره‌هايي كه فلسفه با چالش‌هاي معادل روبه‌رو مي‌شد، دوران رشد آن به شمار مي‌‌آيد. از جمله مي‌توان به مناظره ميان افكار و نقدهاي غزالي و پاسخ‌هاي فلاسفه اسلامي اشاره كرد كه نخستين گام‌هاي رشد فلسفه اسلامي را فراهم كرد.
 
استاد مدرسه عالي شهيد مطهري با اشاره به اينكه در قرن ششم و هفتم هـ. ق مواجهه فلسفه اسلامي با سوالات متكلمين از عوامل تاثيرگذار در رشد آن بود، گفت: امام فخر رازي فقيه متكلمي است و بيشترين موضع او كلامي است؛ درعين حال افكار ابن‌سينا، افكاري عقلاني است. از همين رو امام فخر رازي افكار ابن‌سينا را بسيار مورد انتقاد قرار مي‌داد، تا جايي كه امام فخر رازي از موضع متكلمين شرحي براي نقد افكار ابن سينا به نگارش درآورد.
 
وي افزود: خواجه طوسي در اواخر قرن ششم و اوايل قرن هفتم تمام افكار امام فخررازي را مورد بررسي قرار داد و به نفع ابن‌سينا موضع گرفت و بر اين اساس شرح اشاراتي نوشت. اين ناخن زدن‌ها كه امام فخر رازي از موضع كلامي داشتند و از سوي ديگر پاسخ‌هاي خواجه طوسي فلسفه را اوج داد. جالب اين است كه در همين زمينه قطب الدين رازي به عنوان نفر سوم ميان امام فخر رازي و خواجه طوسي داوري كرد و كتابي به نام المحاكمات را به تحرير درآورد.
 
 استاد دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي عامل ديگري كه منجر به اوج فلسفه اسلامي مي‌شود را مكتب تفكيك عنوان كرد و گفت: مكتب تفكيك از موضع كلامي به جنگ فلسفه رفته است. اين انديشه كه در مكتب فكري مشهد ايجاد شده با تفكر عقلاني فلسفه ستيز مي‌كند. امروز دانشمندان متفكر در اين زمينه در حال بحث و گفت‌وگو با اين تفكر هستند كه انجام اين روش به خودي خود منجر به اوج گرفتن فلسفه خواهد شد.
 
اين استاد حوزه و دانشگاه درباره فراز و فرود فلسفه اسلامي در دوران معاصر گفت: در قرن معاصر فلسفه اسلامي با مسائلي مانند مسائل كلامي مواجه نيست. در اين دوره فلسفه اسلامي با سوالاتي مواجه است كه علم‌پژوهي براي او ايجاد كرده است. اگر دانشمنداني كه در اين مسير گام برمي‌دارند بتوانند فلسفه اسلامي را با مسائلي كه جهان مطرح كرده است مواجه كنند و بتواند از درون نظام‌هاي فلسفي مثل مشاء، اشراق يا حكمت متعاليه به سوالاتي كه دنياي علم مطرح كرده پاسخ بگويند فلسفه اسلامي رشد خواهد كرد.
 
عضو فرهنگستان علوم ايران با بيان اينكه در گذشته، اغلب متكلمين سبب رشد فلسفه اسلامي شدند و در دوران‌معاصر، مسائل جامعه‌شناسي، انسان‌شناسي ‌و از همه مهم‌تر دنيايي كه مدل تجربي آن را مطرح كرده، سبب فراز فلسفه شده است، درباره موقعيت فلسفه اسلامي در قرن معاصر گفت: در اين دوره نيز فلسفه اسلامي به اوج خود خواهد رسيد مشروط به اينكه افراد فلسفي موفق شوند مسائلي كه در جهان علم مطرح مي‌شود را با نظام‌هايي كه در فلسفه مطرح است مقابله دهند و از درون آنها پاسخ خود را بگيرند. به عنوان مثال دنياي علم امروز، توحيد را زيرسوال مي‌برد. اگر اساتيد فلسفه بتوانند با آن سوالات روبه‌رو شده و بر اساس موازين فلسفه اسلامي به آن پاسخ بدهند، فلسفه اوج مي‌گيرد در غير اين صورت حتما ركود خواهد كرد. در واقع فلسفه مثل آبي است كه اگر در جايي بماند و راكد شود غيرقابل استفاده مي‌شود و اگر آن آب حركت داشته باشد اوج خواهد گرفت.
 

وي با بيان اينكه فلسفه اسلامي هرگاه با مساله‌يي روبه‌رو شد، اوج گرفت و در صورت نبود مساله، دوران ركود و فرود خود را سپري مي‌كرد، گفت: اوج فلسفه اسلامي زماني است كه با مساله روبه‌رو بوده و با افكار مختلف مواجه شده و زمان ركود فلسفه اسلامي زماني است كه درجا زده و با هيچ مساله جديدي روبه‌رو نشده است

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/سيد-مصطفي-محقق-داماد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496106     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: