نام شما:
ایمیل مقصد:

مولوی اسحاق مدنی: اگر علی(ع) نبود، اسلام پیش نمی‌رفت

مولوی اسحاق مدنی: اگر علی(ع) نبود، اسلام پیش نمی‌رفت


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/2/11
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

نشست علمی حکومت علوی و تندروی از سری نشست های علمی همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن، صبح امروز در دانشگاه مفید با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار شد.به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ سومین نشست علمی همایش حکومت علوی نگاهی پس از 14قرن، با عنوان "حکومت علوی و تندروی" صبح امروز در دانشگاه مفید با حضور اندیشمندان بزرگ داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، تونس و عراق برگزار شد. هیئت رییسه این نشست را دکتر «زمانی»، حجت الاسلام «حسن موحدی ساوجی»، مولوی «اسحاق مدنی» و دکتر «هاشم قریسه» برعهده داشتند.

در ابتدای این مراسم «ابراهیم صالحی» به ارائه مقاله خود با عنوان "راهکارهای امیرمومنان در مبارزه با افراطی گری" اظهار داشت: حضرت علی(ع) در مقابل افراطی گران ابتدا مدارا و در نهایت به مبارزه می پرداختند. وی افزود: آنها از ابتدای حکومت اسلامی به وجود آمدند و هم اکنون نیز با عنوان‌هایی همچون "داعش" حضور دارند. از نظر خوارج صرف اسلام کافی نیست و معتقدند که مسلمان باید کل اسلام را بشناسد و از گناه دوری کند.

وی با اشاره به اینکه گروه خوارج در جنگ صفین و با پیش کشیدن ماجرای حکمیت از گروه طرفداران حضرت علی(ع) خارج شدند، افزود: در بررسی های تاریخی باید علت دو مسئله تشکیل این گروه در زمان حکومت حضرت علی(ع) و چرایی نبود آن در زمان‌ها و مکان‌های دیگر همچون سرزمین شام را بررسی کرد. صالحی افزود: قاریان قرآن در زمان پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بیشترین مخالفت با آن‌ها صورت می‌گرفت. طبق روایتی، آنها تنها به ظواهر قرآن توجه کرده و هیچ توجهی به واقعیت قرآن نداشتند و قاریان عراق با اندیشه های اشعری گری بیشترین حرکت را در این زمینه داشتند. وی در اشاره به برخوردهای حضرت علی(ع) با گروه های افراطی گفت: امیرالمومنان(ع) در ابتدا با آنها مدارا، سپس مذاکره و در مرحله نهایی مجبور به مبارزه می‌شدند.

دومین مقاله ارائه شده در این نشست از سوی «علیرضا صالحی» با عنوان "شیوه های حکومتی و مدیریتی حضرت علی(ع) در مواجهه با گروه‌های تندرو و اقدامات افراطی" بود. وی در ابتدای این مقاله به بیان اهداف گروه های تندرو پرداخت و گفت: احیای هویت و خلافت اسلامی، بازگرداندن قدرت و شوکت به دول اسلامی و مبارزه با برتری ابرقدرهای شرق و غرب از دلایلی است که این گروه‌ها برای پیشروی‌های خود استفاده کرده‌اند.

این کارشناس علوم سیاسی در ارتباط با خاستگاه افراطی گری در جهان اسلام اظهار داشت: خاستگاه افراط گرایی در جهان اسلام از سوی قبایل عرب در منطقه عراق در دو شهر کوفه و بصره، آمیختگی تعالیم اسلامی با تفکر و فرهنگ قبیله ای متاثر از آموزه های فکری، دینی و سیاسی آیین‌های ایرانی و همچنین برخورداری از جایگاه شایسته در شرایط بعد از فتوحات از عوامل این واقعه است.

صالحی خاستگاه افراطی گرایی در جهان معاصر را به اندیشه های احمد بن حنبل، ابن تمیمه و محمد بن عبدالوهاب دانست و افزود: مخالفت با تاویل های کلامی ـ فلسفی از آیات و روایات و ایمان تام به ظواهر نصوص از اندیشه های این گروه می‌باشد. وی درباره آرا و عقاید افراط گرایان گفت: نفی تحکیم، تکفیر مرتکبان گناهان کبیره و تکفیر در اندیشه جریانات تندرو معاصر جزو نظرات این گروه هاست.

دانش آموخته دانشگاه مفید در پایان بیان داشت: مبارزه و مواجهه با گروه های افراطی معاصر جز با شناخت ماهیت فقه سلفی و پدیده ارهاب امکان پذیر نیست و به دلیل حضور گسترده این جریانات در فضای مجازی، باید اندیشمندانه در این فضا ورود پیدا کرد. مولوی اسحاق مدنی که به مدت 30 سال معاون رییس جمهور در امور اهل سنت بوده، با مقاله "مبارزه امیرالمومنین علی(ع) با تندروی" سومین ارائه دهنده مقاله در این نشست بود.

مولوی مدنی اظهار داشت: اوج تندروی‌ها در زمان حضرت علی(ع) شروع شد و آنچه که ما امروز به عنوان تندروی از آن سخن می گوییم در بزرگان شیعه و سنی وجود نداشته است. وی با بیان اینکه تندروی اساس برداشت غلط از اسلام است، گفت: سخنان افراط گرایان از درون اسلام ولی با برداشتی خارج و متفاوت از آن است و مسائل ساده و قابل فهم را چنان پیچیده جلوه می‌دهند که هر آنچه خود می خواهند را به مردم تحمیل کنند.

مولوی اسحاق مدنی خاطرنشان کرد: شخصیت حضرت علی(ع) مورد پذیرش شیعه و سنی است و به اتفاق اهل سنت، پس از پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) افضل اشخاص بر روی زمین بوده است اما امر مهم، برداشت ما از نوع سیره ایشان است که در طول زندگی خود از آن بهره ببریم. عالم اهل سنت گفت: اگر تلاش های امیرالمومنین(ع) نبود، اسلام تا همین جا هم پیش نمی‌رفت.

وی اظهار داشت: به علت دوری از سیره واقعی امیرالمومنین(ع)، میزان گرایش مسلمانان به ادیان دیگر بسیار بیشتر از گرایش سایر ادیان به اسلام شده است. مولوی اسحاق مدنی در پایان بیان داشت: من مخالف بحث شیعه و سنی با حالت دلسوزانه نیستم و خواستار مباحثه‌هایی با حضور علما و در زمان خاص هستم. باید تا مدتی از بحث شیعه و سنی کناره گیری کنیم و به رفع جریان های تکفیری بپردازیم و پس از رفع آن به سایر مسائل ورود نماییم.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/مولوی-اسحاق.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497900     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: