نام شما:
ایمیل مقصد:

وزیر خارجه بریتانیا اعلام كرد: سفارت انگليس در تهران بازگشایی مي‌شود

وزیر خارجه بریتانیا اعلام كرد: سفارت انگليس در تهران بازگشایی مي‌شود


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1394/4/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

وزیر خارجه بریتانیا گفته که امیدوار است سفارت کشورش در تهران تا پایان سال جاری میلادی (حدود پنج ماه دیگر) بازگشایی شود.به نوشته بي بي سي، فیلیپپ هاموند، این موضوع را در مجلس عوام بریتانیا عنوان کرد. ابراز امیدواری وزیر خارجه بریتانیا برای بازگشایی سفارت در تهران یک روز پس از توافق اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام می شود. هاموند گفته که با وزیر دارایی بریتانیا درباره اطمینان یافتن از آمادگی کشورش در استفاده از فرصت های کسب و کار قابل توجهی که در پی توافق اخیر با ایران به وجود می آید، صحبت کرده است. وزیر خارجه بریتانیا برنامه ایران برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز خود را از جمله این فرصت ها توصیف کرده است.

سفارت بریتانیا در تهران نزدیک به ۴ سال است که در تعطیلی به سر می برد. به دنبال حمله گروهی از "دانشجویان بسیجی" به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران در آذر ۱۳۹۰، ویلیام هیگ وزیر خارجه وقت بریتانیا از تعطیلی سفارت کشورش در تهران خبر داد و تصمیم به اخراج دیپلمات های ایرانی را اعلام کرد. شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و شماری از کشورها، حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرده بودند. رهبر انقلاب هم نزدیک به یک سال پس از این واقعه در مرداد ۱۳۹۱ گفت "در قضیه اخیر اشغال آن سفارت خبیث [بریتانیا]، احساسات جوانان درست بود ولی رفتنشان [به داخل سفارت] درست نبود."

پیش از حمله "دانشجویان بسیجی"، مجلس ایران در واکنش به تحریم های یک‌‎جانبه بریتانیا علیه برنامه اتمی ایران، رای به کاهش روابط از سفیر به سطح کاردار گرفته بود. با تعطیلی سفارتخانه های دو کشور، روابط ایران و بریتانیا تا شهریور سال ۱۳۹۲ در پایین ترین سطح پیش از قطع کامل قرار گرفت اما در دیدار وزرای خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در همین سال اعلام شد که تهران و لندن برای بهبود گام به گام روابط کاردار غیرمقیم معرفی می کنند. یک سال بعد برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور، یک رئیس جمهور ایران با نخست وزیر بریتانیا ملاقات کرد. این دیدار سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد.

بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/1394-04-25-22-23-53.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: