نام شما:
ایمیل مقصد:

« انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»

« انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»


گروه: گفتگو و تعامل تمدن ها و ادیان
تاریخ درج: 1392/8/8
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

خداوند درآيه شريفه 33 سوره احزاب مي فرمايد:« انَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً؛خداوند فقط مي خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور کند و کاملاً شما را پاک کند.»

شأن نزول
شأن نزول اين آيه شريفه درحقيقت همان حديث معروف« کسا» است که امّ سلمه همسر رسول خدا(ص) آن را چنين روايت مي کند: رسول خدا(ص) در خانه ام استراحت مي کردند و عبايي را به روي خود کشيده بودند، در اين حال حضرت فاطمه زهرا(س) وارد خانه شدند، در حالي که ظرف غذايي با خود آورده بودند. رسول خدا(ص) خطاب به دختر بزرگوارشان فرمودند: همسر و دو پسرانت؛ حسن(ع) و حسين(ع) را صدا بزن، حضرت فاطمه(س) برگشتند و آنان را با خود آوردند. در همان حال که مشغول غذا خوردن بودند، اين آيه نازل شد:«انَّمَا يُرِيدُ الله ُ لِيُذهِب عَنکمُ الرِّجس اهل البَيتِ وَ يُطهِّرَکم تَطهيراً» پس رسول خدا(ص) زيادي جامه اي که داشتند بر سر آنان کشيدند، آن گاه دست خود را از زير کسا بيرون آوردند، به آسمان اشاره کردند و عرضه داشتند: بارالها اينها اهل بيت من و خاصان من هستند، پس پليدي را از آنها ببر و تطهيرشان کن و اين کلام را سه بار تکرار فرمودند. ام سلمه مي افزايد: من نيز سر خود را زير جامه بردم و عرضه داشتم: يا رسول ا... (ص) من هم با شمايم؟ حضرت دو بار فرمودند: تو عاقبت بخيري. علامه طباطبايي پس از نقل اين حديث ، مي نويسد: اين روايت را صاحب «غاية المرام» از عبدا... پسر احمد بن حنبل، به سه طريق از امّ سلمه نقل کرده و تفسير ثعلبي نيز آن را روايت کرده است.
نحوه دلالت
آيه تطهير بيانگر مقام «عصمت» خاندان پيامبر اکرم(ص) است.اما درباره اينکه چگونه براين معنا دلالت دارد، تفسير الميزان مي نويسد: کلمه «انما» در آيه، انحصار خواست خدا را مي رساند و مي فهماند که خدا خواسته که رجس و پليدي را تنها از اهل بيت(ع) دور کند و به آنان عصمت دهد و کلمه «اهل البيت» دلالت دارد بر اينکه دور کردن رجس و پليدي از آنان و تطهيرشان، مسئله اي مختص آنان است. مفسران در ذيل اين آيه شريفه، مباحث متعددي را بررسي کرده اند که مقصود از اهل بيت(ع) و منظور از پاکي و طهارت از پليدي از جمله آنهاست.
مقصود از اهل بيت(ع)
درباره اينکه مقصود از اهل بيت(ع) کيست، مفسران ديدگاه هايي را مطرح کرده اند. تفسير نمونه تصريح مي کند که تعبير «اهل البيت» به اتفاق همه علماي اسلام و مفسران، اشاره به اهل بيت پيامبر اکرم(ص) است و اين معنا از ظاهر خود آيه نيز فهميده مي شود اما اين که مقصود از اهل بيت پيامبر اکرم(ص) در اين جا چه اشخاصي هستند، ميان مفسران مورد بحث است، بعضي آن را مخصوص همسران پيامبر اکرم(ص) دانسته اند و آيات قبل و بعد را که درباره همسران رسول خدا(ص) سخن مي گويد، شاهد اين معنا شمرده اند. ولي با توجه به يک مطلب، اين ديدگاه رد مي شود و آن اينکه ضميرهايي که در آيات قبل و بعد آمده عموماً به صورت ضمير جمع مونث است، در حالي که ضميرهاي اين بخش از آيه (انما يريدالله ليذهب عنکم الرجس اهل البيت و يطهرکم تطهيرا) همه به صورت جمع مذکر است که نشان مي دهد، معناي ديگري در نظر بوده است. تفسير نمونه مي افزايد: روايات بسيار زيادي که در منابع اهل سنت و شيعه ذکر شده، شمول همه خاندان پيامبر اکرم(ص) را نيز نفي و تاکيد مي کند که مخاطبان در اين آيه منحصراً پنج نفرند: پيامبر اکرم(ص)، علي(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسين(ع). علامه طباطبايي هم در اين باره مي نويسد: کلمه «اهل البيت» در عرف قرآن اسم خاص است؛ به اين معنا که هر جا ذکر شود، منظور از آن، اين پنج تن هستند و بر هيچ کس ديگر اطلاق نمي شود. هر چند که از خويشاوندان و اقرباي آن جناب باشد.
بستن http://www.modarair.com/news/گفتگو/اهل-بيت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498388     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: