نام شما:
ایمیل مقصد:

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد؛ تقویت نظام شورایی، کلید گشایش توسعه شهرها

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح کرد؛ تقویت نظام شورایی، کلید گشایش توسعه شهرها


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1397/2/24
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، حمیدرضا موحدی زاده در این یادداشت آورده است:

نهم اردیبهشت ١٣٩٧ روز ملی شوراها، تجلی «حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش»، «مشارکت مستقیم شهروندان در مدیریت و اداره بهتر شهرها» و «سرچشمه زایش و رویش امید، اعتماد و نشاط اجتماعی» است. خوشبختانه نظام شورایی هم در قرآن کریم مورد عنایت پروردگار حکیم و دانا قرار گرفته است و هم در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، و امروز نیز مورد تأکید و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی است. کتاب آسمانی ما سوره‌ای به نام «شوری» دارد. اینک به دو آیه کلیدی اصل «شورا و مشورت» اشاره می‌نماییم:


وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاهَ وَأَمْرُهُمْ شُورَیٰ بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ/ آیه ٣٨ سوره شوری


و آنان که امر خدایشان را اجابت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را به مشورت یکدیگر انجام می‌دهند و از آن چه روزی آن‌ها کردیم (به فقیران و نیازمندان) انفاق می‌کنند.


فَبِما رَحمَهٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم ۖ وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ ۖ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِی الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلینَ/ سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۵۹


به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان [مردم‌] نرم (ومهربان) شدی! و اگر خشن و سنگ‌دل بودی، از اطراف تو، پراکنده می‌شدند. پس آن‌ها را ببخش و برای آن‌ها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (عزم خود را جزم کن ! و) بر خدا توکل کن! زیرا خداوند توکل‌کنندگان را دوست دارد.


می‌دانیم شوراها به عنوان بزرگ‌ترین نهاد انتخابی و عمومی کشور، گستره‌اش سراسر شهرها و روستاهای سرزمین ایران را در نظام تصمیم‌گیری فرا گرفته است. در اصل ششم قانون اساسی شیوه اداره امور کشور مبتنی بر مراجعه به آرای عمومی مردم از طریق انتخابات معرفی شده است. انتخاب بیش از ٢٠٠ هزار نفر اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور روشی برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده عمومی شناخته شده است.


می‌دانیم در اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور یاد شده است.


به یاد داریم اولین دوره شوراها در ٧ اسفند ١٣٧٧ برگزار شد. یعنی ٢٠ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اجرای اصل شوراها در قانون اساسی، واگذاری اختیارات دولت در عزل و نصب شهرداران، تصویب نظام درآمد-هزینه و بودجه شهرداری‌ها توسط شوراها، اخذ عوارض و فراهم نمودن زمینه مشارکت و دخالت مردم و شهروندان در ساختار مدیریت و تصمیم‌گیری، شجاعت و دوراندیشی ویژه‌ای می‌طلبید که نصیب دولت اصلاحات گردید. هم‌اکنون نیز ٢٠ سال از آن روز تاریخی و ملی می‌گذرد. در نتیجه این انتخابات ١٨۵ هزار نفر از سوی مردم برگزیده شدند و در روز نهم اردیبهشت ١٣٧٨ شوراهای اسلامی شهر و روستا رسمیت و استقرار پیدا کردند.

کلید گشایش امور و توسعه شهرها


ایفای نقش بی‌بدیل مردم در برپایی پارلمان‌های محلی و منطقه‌ای، نظام مدیریت شهری را قادر ساخته است بر بسیاری از موانع رشد و توسعه شهرها غلبه یابد و روح امید، کار، تلاش، سازندگی، نشاط و مشارکت را در کالبد شهر پمپاژ کند. تجربه موفق شوراهای مردمی و انتخابی در کشور، استان خراسان رضوی و مشهد، نشان می‌دهد در صورت بازگشت و تقویت اختیارات شوراها به جایگاه قانونی خویش و استقرار مدیریت واحد شهری، نهاد عمومی شوراها و شهرداری‌ها مناسب‌ترین راهبرد «مشارکت مردم و اداره بهتر شهرها» و «تعلق خاطر مردم به شهر و زادگاه خویش» و «افزایش کارآمدی و مشروعیت اجتماعی» است. در این میانه هر حرکت و تصمیمی از سوی دولت، مجلس، سیستم قضایی و دستگاه‌های نظارتی در جهت محدود کردن اختیارات قانونی شوراها و یا زمین‌گیر شدن نهاد شوراها و شهرداری‌ها، خواسته یا ناخواسته اقدامی در راستای بی‌‌اثرکردن رأی، اعتماد و امید مردم و عامل رکود در شهرها محسوب می شود و پشیمانی دیرهنگام، غیر‌قابل بازگشت و بی‌فایده‌ای را به دنبال خواهد داشت. چنین مباد‌!


این مهم از طریق تقویت و ارتقای جایگاه قانونی شوراهای شهر و روستا به عنوان کلید گشایش امور و توسعه جامعه شهری و روستایی امکان‌پذیر است. شوراها که نمایندگان و وکلای مستقیم مردم و شهروندان هستند، نسخه شفابخش و منطقی برون رفت از مسائلی نظیر بیکاری، فقر، فساد، تبعیض و بی‌عدالتی، آلودگی هوا، ترافیک، بهداشت محیط شهری، خدمات و رفاه شهروندان و جلب رضایتمندی مردم و احقاق حقوق و منزلت شهروندی به شمار می‌روند.
اصولی که منتخبان مردم شریف مشهد در پنجمین دوره شورای اسلامی کلان شهر مشهد مقدس به آن وفادار و پایبندند، عبارت‌اند از:


 ما بر این باوریم تقویت و افزایش اختیارات شوراها در چارچوب «قانون و تدبیر» بستر رشد، تعالی و توسعه شهر و رضایت مردم را بهتر از گذشته فراهم می‌کند.


 ما به برکت آگاهی و اعتماد مردم در شورای پنجم، از انواع تخصص‌های مدیریت شهری برخورداریم و ١٠ نفر از ١۵ عضو شورای شهر از خانواده بزرگ ایثارگران، شهدا، رزمندگان و فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس هستند.
 ما به عنوان نمایندگان مردم بر این باوریم که مشهد به عنوان پایتخت معنوی و فرهنگی ایران و جهان اسلام و دومین کلان شهر ایران، شهر فرصت‌ها، قابلیت‌ها و واجد رشد، عمران و پیشرفت همه‌جانبه است.


 خیرخواهانه معتقدیم در کنار اهمیت و ضرورت توجه به زائران میلیونی امام رضا (ع) نبایستی از افزایش رفاه و خدمات شهری، نگاه یکسان و انسانی به همه شهروندان و پاسخ‌گویی به نیازهای ۵/٣ میلیون نفر از مجاورین و شهروندان مشهدی غافل شویم.


ما می‌توانیم با کمک و تشریک مساعی یکدیگر و با تأسی به شیوه و گفتمان امام رئوف و مهربان حضرت امام رضا (ع) شهرمان را تبدیل به شهری آباد، توسعه یافته، پر رونق و دارای فرهنگ گفت‌وگو، مناظره، مدارا، امید، عشق و اعتماد کنیم و آن را با عزم و اراده و تلاش خود و فرزندان متخصص و متعهدمان بسازیم.


 ما می‌دانیم بیش از یک میلیون نفر از جمعیت شهر مشهد در مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار ساکن‌اند و تلاش خواهیم کرد با کمک همه دستگاه‌ها و نهادها در کنار رسیدگی به مسایل و نیازهای خدمات رفاهی آنان، این مردمان سخت‌کوش و کم‌توقع را توانمند بسازیم.


ما اعتقاد داریم در تعامل سازنده با حفظ هویت گفتمانی خود در اصلاح امور بین شورای شهر، شهرداری مشهد، استانداری و دستگاه‌های اجرایی، آستان قدس رضوی، نهادهای حاکمیتی و انقلابی و تشکل‌های غیر‌دولتی منافع و رضایت مردم شهر بهتر از گذشته تضمین خواهد شد.


 ما بر این باوریم که هر‌گونه حرکت اختلاف‌برانگیز، نومیدانه و غیر‌اخلاقی باعث عقب‌افتادگی از جریان رشد، تعالی و توسعه شهر مشهد خواهد شد و به جای نفع عمومی، همگان ضرر خواهند کرد و اگر هم روزی متوجه آن شویم، ممکن است خیلی دیر شده باشد.

 ما عمیقا به آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی و خون مطهر شهیدان یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» وفادار و پایبندیم و از همه جریان‌های ریشه‌دار انقلاب مانند اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدالیون برای برطرف کردن موانع توسعه شهر و خوشبختی مردان، زنان و جوانانمان استقبال و همکاری خواهیم نمود.

نتیجه‌گیری


نوروز باستانی و بهار طبیعت سال ١٣٩٧ با همکاری همه شهروندان، مجریان زحمت‌کش شهرداری مشهد، هنرمندان و سایر دستگاه‌ها و اقشار اجتماعی، متفاوت از سال‌های قبل برگزار شد. در روزهای پایانی سال ١٣٩۶ بهره‌برداری از خیابان دو سطحی آیت‌ا... واعظ طبسی (ره)، بازگشایی میدان سعدی، ورود ٢١٠ دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان حمل‌و‌نقل شهری، بهره‌برداری از ایستگاه‌های سعدی و شریعتی قطار شهری در روزهای آینده و ده‌ها اقدام خدماتی، رفاهی و امکانات شهری موجب افزایش سطح رضایت‌مندی مردم عزیزمان شده است. تحقیقا این مردم شایسته برخورداری از زندگی بهتر از این هستند و ما در شورای شهر امانتدار رأی آنان، مدافع حقوق شهروندی و پیشرفت همه‌جانبه شهر دل‌ها و شهر امام رضا (ع) خواهیم بود. از انتقادهای سازنده استقبال خواهیم کرد. خود و دیگران را به قانون‌گرایی، تقوی، پاک‌دستی، پاک‌دامنی، برادری، حفظ حیثیت و حقوق شهروندی، حرمت حریم خصوصی اشخاص و عقلانیت دعوت می‌کنیم

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1397-02-24-20-35-36.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494731     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: