نام شما:
ایمیل مقصد:


" چالش اصلاح طلبی و اصول گرایی در مشهد، پایتخت معنوی ایران-1 " نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1394/12/27
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1


علیرغم این که جریان اصلاحات و حامیان دولت در شهرستان مشهد، در انتخابات مجلس دهم در 7 اسفند ماه سال 1394 از چهره های نام آشنا و رأی آوری هم چون سید حسن رسولی، استاندار دانا و توانای دولت اصلاحات و سایرین در استان خراسان رضوی، محروم گردیده بود، در یک شرایط نابرابر از نظر امکانات رسانه ای، حمایتی و تبلیغات میدانی، توانست برای نفر اول لیست امید در مشهد، آقای حسین امینی بیش از 280/000 رأی شهروندان و روستائیان مشهدی و کلاتی را از آن خود نماید، لیکن بر خلاف الگوی رأی مردم تهران، اصفهان، شیراز و... صحنه رقابت را به کاندیداهای اصول گرا واگذار نمود. در این میانه بسیاری از جوانان و زنان رأی دهنده، فعالان سیاسی، دبیران احزاب و تلاشگران ستادهای تبلیغات انتخاباتی از چرایی غلبه حریف مبهوت و شگفت زده شده اند.

اینک برآنیم تا با استفاده از ماتریس Tows به شناسایی نقاط قوت و ضعف جریان و تفکر اصلاح طلبی در مشهد پرداخته و با یادآوری فرصت ها و تهدیدهای موجود در محیط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دیار خراسان و مرکز آن، به ارائه راهبردی مناسب به منظور همسان کردن تراز تحولات خراسان و به ویژه مشهد با سایر نقاط کشور و سایر استان ها پرداخته و در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر مشهد که در سال 1396برگزار می گردد، ضمن کمک به تداوم دولت "تدبیر و امید" برای کسب اکثریت کرسی های شورای شهر مشهد، به عنوان پایتخت معنوی ایران اقدام نماید.

 

الف) ماتریس TOWS و پرسش های چهارگانه

در قالب ماتریس فوق از طریق شناخت محیط داخلی و بیرونی، جریان اصلاح طلبی پی به نقاط قوت(Strengths  )، نقاط ضعف(Weaknesses  )، فرصت ها(Opportunities  ) و تهدیدها(Threats  ) در محیط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مشهد می برد. هم چنین تجزیه و تحلیل ماتریس، راهبردهای مناسبی را برای غلبه بر موانع ارائه می نماید. آنالیز ماتریسtows ، چهار پرسش اساسی را در مقابل جامعه مخاطب مطرح و از تلاقی هریک از موقعیت های 4 گانه، راهبردهای عملیاتی تولید می کند که می تواند برای کسب پیروزی در رقابت های پیش رو به یاری اصلاح طلبان آمده و شرایط مطلوب تری را برای آنان و طرفدارانشان در جامعه رقم بزند.

-        چگونه می توان نقاط قوت جریان اصلاح طلبی در مشهد را به حداکثر کارکرد رسانید؟

-        چگونه می شود با اقدامات و حرکت های هوشمندانه از بروز نقاط ضعف اجتناب نمود؟

-        چگونه امکان سرمایه گذاری و بهره مندی از امتیازات موجود در محیط سیاسی و اجتماعی و فرصت های بوجودآمده فراهم می آید؟

-        چگونه و با چه روش هایی می توان بر تهدیدهای موجود در محیط حاکم بر شهر غلبه و آنها را مدیریت کرد؟

 

ب) ماتریس TOWS و موقعیت های چهارگانه

نقاط قوت-S

·        دستیابی به لیست واحد و مشترک از طریق افزایش آگاهی، قدرت ائتلاف، اجماع و کمپین سازی.

·        برخورداری از کارآمدی و اثرگذاری روی افکار عمومی از طریق نفوذ اخلاقی و محبوبیت رهبران اصلاحات.

·         خلق نیروی امید و میانه روی و نمایندگی مطالبات زنان و جوانان و از طریق بازیابی تجارب گذشته.

·         ناکارآمد کردن اهرم برکناری نام آوران جریان اصلاحات از طریق شناسایی اصلاح طلبان جوان و معتدل.

·        سیاست ورزی و واقع گرایی در تفکر اصلاح طلبی از طریق درس گرفتن از نتایج انتخابات84 و...

نقاط ضعف-W

·        عدم ایجاد سینرژی در لیست امید بین اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به علت نیروی گریز از مرکز.

 

·        نداشتن سازمان رهبری واحد جریان اصلاح طلبی در مشهد به علت تعدد مراکز تصمیم گیری و تمرکز در گذشته.

 

·        ضعف ارتباط کارکردی و مستمر با اقشار محروم، حاشیه شهر و محلات شهری به علت عدم برخورداری از نهادهای مردمی، تریبون، رسانه، روزنامه، مسجد، امکانات و...

 

·        عدم ارتباط سازمان یافته با طبقه متوسط شهری به علت نبود رسانه های فراگیر، احزاب و نهادهای مدنی حرفه ای و از دست دادن شورای شهر مشهد و ...

 

·        به کار نگرفتن نیروهای جوان و نواندیش در حد انتظار، به علت وجود فاصله بین آرمان نیروهای قدیمی و سنتی اصلاح طلبی و نسل سوم.

 

 

فرصت ها-O

·        تمایل شدید پایگاه اجتماعی اصلاح طلبی به تکمیل چرخه موفقیت مردم، به دلیل پیروزی دکتر روحانی در انتخابات24خرداد 1392

·        اطلاع رسانی سریع و به هنگام به دلیل وجود و تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و... در فضای مجازی.

·        تمایل اکثریت مردم مشهد به برخورداری از نمایندگانی معتدل، نوگرا و کارآمد به دلیل پاسخگویی به نیازهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آنان.

·        اطمینان نسبی به سلامت و بی طرفی و ایجاد شرایط یرایر رقابت به دلیل برخورداری از مکانیزم اجرایی انتخابات در قوه مجریه.

·        فضای امیدبخش ملی پس از دستیابی به توافق برجام به دلیل موفقیت دیپلماسی دولت تعقل گرا و میانه رو در مذاکرات هسته ای ایران با امریکا و کشورهای1+5


تهدید ها-T

·        سازمان رأی و عقبه نیرومند اصول گرایان مشهد در ابعاد ایدئولوزیکی، لجستیکی، جمع آوری آراء و...

·        عدم نفوذ و درک مشترک از مطالبات و نیازهای مناطق محروم در حاشیه شهر مشهد و روستاها

·        عدم حضور فعال و اثرگذار در فضای عینی و واقعی اجتماعی، از نظر تبلیغات و ارتباط با مخاطبین.

·        متقاعد نشدن اقشار خاکستری و طبقه متوسط شهری در مشارکت بالا و رأی منسجم و لیستی به نامزدها.

·        رد صلاحیت و حذف چهره های خوش نام، توانا و رأی آور اصلاحات در عرصه انتخاب و حضور اجتناب ناپذیر در عرصه رقابت ناعادلانه.

 

این که جریان اصلاح طلبی و اصلاح طلبان مشهد در رقابت های آینده نظیر شورای اسلامی شهر مشهد و ریاست جمهوری در سال 1396 و مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم، چه راهبردی را برای غلبه بر رقیب و موانع و کسب پیروزی قابل قبول و باثبات بایستی اتخاذ نمایند، مستلزم آن است که آیتم های 20 گانه فوق در ماتریس Towsمورد تحقیق و نظرسنجی علمی و کاربردی در بین جامعه نمونه مخاطب قرار گرفته و با سنجیدن وزن هر یک از شاخص ها و تلاقی آنها در جدول ماتریس نقاط قوت و ضعف در محیط داخلی و بررسی فرصت ها و تهدیدها در محیط بیرونی جامعه شهری و روستایی شهرستان مشهد، استراتژی کارآمد و اثربخشی( استراتژی های چهارگانه: تهاجمی، رقابتی، بازنگری و تدافعی) برای برون رفت از شرایط نامطلوب فعلی و ساختن شرایط بهتر، انتخاب و به مرحله اجرا در آید. ان شاالله

 

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/مشهد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498133     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: