نام شما:
ایمیل مقصد:

به نام خالق انسان و انسانیت

به نام خالق انسان و انسانیت "ادب مرد به ز دولت اوست" یادداشتی از: حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/11/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 4

به یاد دارم که در دوران نوجوانی معلمانی داشتیم که سعی می کردند به دانش آموزان بیاموزند که بزرگتر از سرمایه و ثروت مادی، کسب علم و دانش است. در روزگاری که ما در آن زندگی می کنیم، یاد گرفته ایم که "ثروت و علم" برای پیشرفت و تعالی جامعه شرط لازم است، ولی کافی نیست!
آن چه که می تواند گوهر انسانیت و معرفت آدمیان را به ارمغان آورده و شکوفا نماید، مجهز شدن به توان و نیروی معجزه آسای "ادب، اخلاق و خیرخواهی" برای خود، فرزندان و دیگران می باشد. اینک می خواهیم بدانیم "ادب مرد" را به چه چیز می توان شناخت و آن را محک زد؟

ا/ ادب و انسانیت را بایستی ابتدا آموخت، تمرین کرد و سپس آن را به کار بست!
فرض کنیم اگر جای صاحبان قدرت، شهرت و ثروت با محرومان، ضعیفان و محصوران عوض شود، آیا آنها می پذیرند که حق دفاع از حقوق، حبثبت و تظلم خواهی شان سلب شده و ارتباطشان با خانواده، دوستان و مردم قطع شود!

د/ دوست داریم با ما چگونه رفتار کنند؟! ما هم همان طور رفتار کنیم!
در پاسخ بایستی گفت معیار یک انسان عادل، خودساخته و بااخلاق، اینست که هر آن چه را بر خود می پسندد، برای دیگران نیز بپسندد و آن چه را که بر خود نمی پسند، برای سایرین و دگراندیشان نیز نپسندد!

ب/ به قول شاعر، ادب از که آموختی، از بی ادبان!
سعدی ماجرای این ضرب المثل رادر باب دوم گلستان، چنین بیان نموده است:
لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان ؛ هرچه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از فعل آن پرهیز کردم.
پر واضح است، تاریخ آنهایی را که به جای گسترش فرهنگ و اخلاق "درست کاری و انجام کارهای درست"، خرده فرهنگ دروغ، ریاکاری و پرده دری را در جامعه رواج دادند، نه فراموش خواهد کرد و نه در وجدان بیدار و آگاه مردمان جایی خواهند داشت!

م/ من، تو، او و ما ممکن است در مسیر زندگی و تصمیمات و مواضعی که اتخاذ می کنیم، اشتباه و خطا داشته باشیم! هیچ کس مصون از گناه و لغزش و خطا نیست، پس در مورد خطاهای دیگران داوری مطلق نداشته باشیم و کمی هم به اشتباهات خودمان فکر کرده و در صدد اصلاح آن برآئیم!
فرصت تصحیح اشتباه و خطا را از خود، دیگران و جامعه نگیریم، زیرا یک بار متولد می شویم! یک بار زندگی می کنیم! و در پایان یک بار هم طعم تلخ مرگ را خواهیم چشید!

 ر/ راز ارتباط ادب، مدارا با مردم و مرام با کمال انسانی در این است که، هر چقدر بر میزان ادب افزوده شود، شخصیت آدمی نیز بالاتر می‌رود. امام علی(ع) می‌فرمایند: «ای مؤمن، علم و ادب، ارزش وجود توست. در تحصیل علم کوشش نما. چه به هر مقداری که بر دانش و ادبت افزوده شود، قدر و قیمت تو افزایش می‌یابد». شرافت خانوادگی وقتی تکمیل و شکوفا می‌شود که همراه با ادب باشد.

د/ دل های خودمان را از زنگار حسد، کینه و بدخواهی دیگران پاک و پالایش کنیم!
امام علی (ع) درباره بزرگان و صاحب منصبان جامعه هم می‌فرمایند: «هر که خود را پیشوای مردم نمود، باید پیش از ادب کردن و آراستن دیگری به زبان، خود را به روش و اعمال و رفتار و ادب آراسته سازد، فراگیری ادب در درجه اول باید از خود انسان شروع شود و حال کسی که خود را ادب کرد می‌تواند ادب‌کننده دیگری باشد.»
* بر دیگران ببخشیم و آسان بگیریم، تا خدا و خلق نیز بر ما در وجدان مردمان و یوم الحساب بخشیده و آسان بگیرند!
* در برابر مردمان و والسابقون السابقون متواضع، باگذشت و منصف باشیم تا خداوند مهر و محبت ما را در دل آنها جای دهد!
* ادب مرد به از دولت اوست، آن را در قول و عمل به کار ببندیم تا خدا و خلق بر ما نیز چنین داوری نمایند!

از گذشته های دور در تمامی کشورهای دنیا، ایران و ایرانی را به عنوان انسان‌هایی مؤدب و البته مستحکم و متحد در برابر زور، تهدید و ظلم می‌شناسند، بنابراین ما نباید اجازه دهیم برخی‌ها این ویژگی و ارزش را خدشه‌دار کنند. متاسفانه بداخلاقی، تهمت زدن به افراد، پرونده سازی و فحاشی در جامعه سیاسی امروز، امری فراگیر و عادی شده که هر روز شاهد آن هستیم. این‌گونه صحبت کردن‌ها در شأن و برازنده کشور و ملت ما نیست و از این رو باید دقت لازم را داشته باشیم، حتی اگر بیگانگان و دشمنان با ملت و دولت ما بی ادبی و حرمت شکنی داشته باشند!
ان شاالله

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-11-25-20-41-22.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496065     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: