نام شما:
ایمیل مقصد:

مناظره 4 ساعته در دانشگاه فردوسی مشهد/مهدی فضائلی و حمیدرضا موحدی زاده

مناظره 4 ساعته در دانشگاه فردوسی مشهد/مهدی فضائلی و حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1391/8/3
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

 

100945644322
 
 
         
 
 
 
 
به گزارش قلم‌نیوز، مهدی فضایلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در جریان مناظره «دولت‌ها و آزادی مطبوعات» که روز دوشنبه 21 اردیبهشت سال 1388در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه نماینده رسمی ستاد  احمدی‌نژاد نیست، در پاسخ به دانشجویی درباره چگونگی شعار آمدن نفت بر سر سفره‌های مردم که 4 سال پیش توسط آقای احمدی‌نژاد مطرح شده بود، گفت: در این خصوص مدرکی وجود ندارد، آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کردند که چنین چیزی نگفته‌اند.
حمید رضا موحدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد باران استان خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: جوانان،دانشجویان و نسل جدید ما همیشه در طول تاریخ خصوصا در 100 سال گذشته بعد از انقلاب مشروطه، نقش کارسازی داشته و در همه احوال جلودار حرکت‌های اجتماعی بوده‌اند، بعد از انقلاب اسلامی ایران هم این دانشجویان و زنان ما بوده‌اند که با حضور معنادار خود تاثیرگذاریشان را بر روند اداره کشور به نمایش گذاشته و خواهند گذاشت.
وی ادامه داد: انتخابات دهم در 22 خرداد سال 88 فرصتی است برای این‌که مردم، نظر، آرزوها و مطالبات خود را تا حد امکان و تا جائی که شرایط فراهم است، منعکس و پیگیری کنند. بنابراین در یک فضای دانشگاهی که توام با منطق و آزادی است، همه ما می‌توانیم گفتمان خود را مطرح کنیم تا نظرات مختلف بیان شود و نهایتا داوری را به عهده مردم وحضار بگذاریم.
موحدی‌زاده همچنین ضمن ابراز خرسندی از انتخاب موضوع جلسه، در خصوص تعریف آزادی تصریح کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که انفجار اطلاعات صورت گرفته و گردش آزاد اطلاعات و دسترسی راحت مردم به اخبار و وقایع اطرافشان و دستگاه‌های دولتی ضروری و لازم است تا بتوانند از طریق این دریافت‌ها، تصمیمات لازم را بگیرند، این جریان آزاد اطلاعات هم چنین می‌تواند اندیشه‌ای نیرومند را در جامعه شکل دهد و سامانه‌ای به وجود آورد تا مردم در قالب تشکل‌های غیر دولتی و NGOها و سازمان‌هایی که وابسته به قدرت و دولت نیست در چارچوب قانون به طرح خواسته ها و مسائلشان بپردازند.

مديرعامل سابق فارس:

استان خراسان رضوی - مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس اذعان کرد: انتخاب کردان را جزء انتخاب‌های فاحش و قابل نقد آقای احمدی‌نژاد می‌دانم، اما در کنار این مسئله آن قدر نکات مثبت در ایشان می‌بینیم که این نکته دیده نشود و در مورد مشایی هم حمایت‌ رییس‌جمهور از ایشان را حمایتی غلط و پرهزینه می‌دانم.

به گزارش قلم‌نیوز، مهدی فضایلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در جریان مناظره «دولت‌ها و آزادی مطبوعات» که روز دوشنبه 21 اردیبهشت در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با تاکید بر اینکه نماینده رسمی ستاد دکتر احمدی‌نژاد نیست، در پاسخ به دانشجویی درباره چگونگی شعار آمدن نفت بر سر سفره‌های مردم که 4 سال پیش توسط آقای احمدی‌نژاد مطرح شده بود، گفت: در این خصوص مدرکی وجود ندارد، آقای احمدی‌نژاد بارها اعلام کردند که چنین چیزی نگفته‌اند.
فضائلی همچنین در خصوص توزیع سیب‌زمینی در دولت نهم گفت: دولت و مسوولان اعلام کردند مقدار قابل توجهی سیب‌زمینی در حال فاسد شدن است و این محصول در حال توزیع بین اقشار کم در آمد و تحت پوشش کمیته امداد است.
وی این نظر را که عده زیادی به خاطر چند کیلو سیب‌زمینی به احمدی نژاد رای می‌دهند توهین به شعور مردم خواند و گفت: اگر این طور باشد و این انتخاب اشتباه باشد همین مردم نتیجه‌اش را خواهند دید.
مهدی فضائلی درباره عملکرد دولت نهم در حوزه آزادی بیان گفت: آنچه در خصوص آزادی عقیده در قانون اساسی آمده است کاملا روشن است و این که هر عقیده‌ای اجازه بروز دارد یا خیر به لحاظ قانونی جای بحث دارد و بحث از این نظر است که اگر بخواهیم برای جامعه‌ای مسیر سعادت و کمال تعریف کنیم باید بدانیم که بیان عقاید هم در چارچوب خاصی است.
وی افزود: در کلیت همه طرفدار آزادی هستیم، اما این پایبندی به آزادی در مورد دولت‌ها متفاوت است. در همه دولت‌ها صرف نظر از دولت‌های موقت، از زمان ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای تا حال دو نکته قابل توجه است، اول این‌که مطبوعات و رسانه‌ها در حال حاضر نسبت به آن زمان متحول شده است و تاثیرگذاری بعضی از این رسانه‌ها از صدا و سیما بیشتر است.
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس افزود: دوم این‌که آرایش سیاسی رسانه‌ها با آن زمان تفاوت دارد، در آن زمان دو جریان چپ و راست وجود داشت که هر کدام مطبوعات خاص خود را داشتند تا زمان آقای خاتمی که فزونی قابل توجهی را در مطبوعات داشتیم که البته در این دوره نیز بعضی رسانه‌ها طرفدار دوم خرداد بودند و حمایت می‌کردند و یک سری هم مخالف سیاست‌های دولت بودند، اما این آرایش در دولت آقای احمدی‌نژاد فرق کرد، یعنی آرایش رسانه‌ای به جای دو دسته، چند دسته شد علت آن هم شرایط رقابت انتخاباتی دوره نهم بود همه رسانه‌های مخالف به تخریب پرداختند و در خود اصولگرایان هم تکثر پیش آمد و نقد دولت کمرنگ نبود.
فضائلی مدعی شد: حجم حملاتی که به دولت نهم شده و می‌شود اصلا قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست، هم به دلیل تعدد رسانه‌ها و هم به دلیل آرایش سیاسی داشتند، در تمام دولت‌ها محدودیت رسانه‌ای بوده و هست و نمی‌توان گفت در دولت‌های قبل رسانه‌ها بدون شرط می‌نوشتند. در دوره نخست وزیری آقای موسوی خود ایشان از روزنامه مخالف رسالت شکایت کرد. در دولت آقای هاشمی دو روزنامه نسبت به دولت منتقد بودند که روزنامه‌های سلام و جهان اسلام بودند و بارها آقای هاشمی تلاش کردند که این روزنامه‌ها را تعطیل کنند و در دولت جناب خاتمی که بسیار ادعای آزادی بیان بود پرونده‌های متعدد در مورد خود من تشکیل شد، پس نمی‌توان گفت در دولت اصلاحات همه آزاد بوده‌اند.
حمیدرضا موحدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد باران استان خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: دانشجویان و نسل جدید ما همیشه در طول تاریخ خصوصا در 100 سال گذشته بعد از انقلاب مشروطه، نقش کارسازی داشته و همیشه جلودار حرکت‌های اجتماعی بوده‌اند، بعد از انقلاب اسلامی ایران هم این دانشجویان و زنان ما بوده‌اند که با حضور معنادار خود تاثیرگذاریشان را بر روند اداره کشور به نمایش گذاشتند.
وی ادامه داد: انتخابات دهم در 22 خرداد سال 88 فرصتی است برای این‌که مردم، نظر و آرزوهای خود را تا حد امکان و تا جائی که شرایط فراهم است، منعکس کنند. بنابراین در یک فضای دانشگاهی که توام با منطق و آزادی است، همه ما می‌توانیم گفتمان خود را مطرح کنیم تا نظرات مختلف بیان شود و نهایتا داوری را به عهده حضار بگذاریم.
موحدی‌زاده همچنین ضمن ابراز خرسندی از انتخاب موضوع جلسه، در خصوص تعریف آزادی تصریح کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که انفجار اطلاعات صورت گرفته و گردش آزاد اطلاعات و دسترسی راحت مردم به اخبار و وقایع اطرافشان و دستگاه‌های دولتی لازم است تا بتوانند از طریق این دریافت‌ها تصمیمات لازم را بگیرند، این جریان آزاد اطلاعات همچنین می‌تواند اندیشه‌ای نیرومند را در جامعه شکل دهد و سامانه‌ای به وجود آورد تا مردم در قالب تشکل‌های غیر دولتی و NGO و سازمان‌هایی که وابسته به قدرت و دولت نیست در چارچوب قانون به طرح مسائلشان بپردازند.
مدیرعامل بنیاد باران استان خراسان رضوی کارکرد رسانه‌های گروهی، ‌چاپی، مطبوعات، صدا و سیما و رسانه‌های اینترنتی را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: اولین کارکرد جریان آزاد اطلاعات و این که مردم محرم حکومت‌هایشان تلقی بشوند، به جز در نکات و خط قرمزهائی که ممکن است به امنیت ملی یک کشور برگردد و در قانون اساسی هم مشخص است، این است که فضا شفاف سازی شود و نکته‌ مبهمی در مسائل باقی نماند و این مسئله نهایتا از سوء استفاده از قدرت جلوگیری می‌کند.
وی دومین کارکرد رسانه‌های مستقل را کارکردی کاربردی خواند و افزود: همه دولت‌ها مایلند که با فساد اداری و اقتصادی مبارزه کنند، اما مهم روش‌هایی است که هر دولت می‌تواند اتخاذ کند، این جریان به علت شفاف مطرح شدن آمار مانع این فساد و یا تشکیل مافیا می‌شود.
موحدی‌زاده سومین کارکرد را به چالش کشیده شدن گفتمان‌های سطح جامعه دانست و افزود: این مسئله باعث می‌شود گفتمانی که برهانی منطقی‌تر داشته باشد غالب شود و در مسائل انتخاباتی خود را نشان دهد.
وی همچنین ایجاد فضای باز و موقعیت مثبت را از دیگر مزایا وکارکردهای رسانه‌ی آزاد خواند و از تنظیم مناسبات بین مردم و دولت و انعکاس مطالباتشان به عنوان آخرین کارکرد یاد کرد.
مدیرعامل بنیاد باران استان خراسان رضوی آزادی را یکی از شعارهای محوری انقلاب اسلامی خواند و گفت: این آزادی در مقابل دیکتاتوری و استبداد بوده و مردم به دنبال فضایی بوده و هستند که بتوانند اندیشه‌ها و نقطه نظراتشان را بدون ایجاد مزاحمت و هزینه مطرح کنند، البته این آزادی در عرصه اعتقادات و بیان هر شخص بر طبق قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است و نکته مقابل این است که مردم باید دارای آزادی‌های فردی و اجتماعی باشند تا از شکل‌گیری فرهنگ استبداد در بخش‌هایی از قدرت جلوگیری شود که البته این آزادی نباید به حقوق دیگران تعرض کند.
وی همچنین گفت: حکومت‌های منتخب واقعی مردم خود حامی آزادی‌اند و از آزادی مردم دفاع می‌کنند این حکومت‌ها خود حامی نهادهای مدنی و غیردولتی هستند که نمایندگی می‌کنند از اقشار جامعه و در عرصه آزادی اندیشه فعالیت می‌کنند.
موحدی‌زاده افزود: آزادی اندیشه و نقد قدرت را اگر بخواهیم با دموکراسی پیوند بدهیم این طور می‌توانیم توصیف کنیم که مردم باید بتوانند بر اساس فرآیندهای قانونی و دموکراتیک مسوولان خود را نصب کنند و بعد از نصب مسوولان این آزادی را داشته باشند که منتخبین خود را نقد کنند.
بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/ددانشگاه-فردوسی-مشهد.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497697     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: