نام شما:
ایمیل مقصد:

حق و تحقق عینی آن آموختنی و یادگرفتنی است! بسیار شنیده ایم که آیا حق دادنی است، یا گرفتنی است؟!/ یادداشتی از: حمیدرضا موحدی زاده

حق و تحقق عینی آن آموختنی و یادگرفتنی است! بسیار شنیده ایم که آیا حق دادنی است، یا گرفتنی است؟!/ یادداشتی از: حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/9/30
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

 این روزها انتشار منشور حقوق شهروندی از سوی دولت میانه روی دکتر حسن روحانی بسیار بحث انگیز شده است. برخی آن را دیرهنگام و یک امر تبلیغاتی در آستانه انتخابات بهار 1396 می دانند! برخی بر این باورند اقدام دولت در طرح مجدد حقوق و آزادی های شهروندان، نشان از تعهد و پایبندی رئیس جمهور به وعده های انتخاباتی در سال 1392 دارد و آن را مثبت و مبارک ارزیابی می کنند! و برخی نیز حق را گرفتنی می دانند! ما از زاویه دیگری به این رویکرد و رویداد می پردازیم و می خواهیم نشان بدهیم قبل از هر چیز می بایست حق و شیوه احقاق حق را به یکدیگر آموزش داده و آن را در جامعه نهادینه و تبدیل به یک خواسته و فرهنگ عمومی نمائیم و در واقع می خواهیم بگوییم بیش از هر عامل و متغیری برای اجرای یکسان قانون، حق و عدالت راهبرد صحیح و شدنی اینست که، " حق آموختنی و یاد گرفتنی است؟! " اغلب پاسخ می دهند که اگر کاری نکنیم، فقط بنویسیم و حرف بزنیم یا شعار دهیم و یا ساکت نشسته و منتظر این باشیم که حق و حقوق ما را داخل یک سینی طلایی بگذارند و آن را تقدیم ما کنند، انتظار نا به جا و بیهوده ای است! پس منطقا باید حرکت کنیم، برنامه ریزی کنیم و به طریق اولی اقدام کنیم! و حق خود را بگیریم! زمان های طولانی بر ما و دیگران گذشت و علیرغم تلاش های فراوان شاهد بوده ایم که باز هم به حق و خواسته های قانونی و بر حق خود آن طور که باید و شاید نمی رسیم! دانش و تجربه انباشته جوامع بشری اثبات کرده است که برای احقاق و استقرار حق و پدید آمدن جامعه قانونمند و حقوقی، ابتدا می بایست حق به معنای انسانی و حقوقی آن را بشناسیم و راه های به دست آوردن آن را بیاموزیم و یاد بگیریم که؟!.... یعنی:
1- یاد بگیریم چه حقوقی و مزایایی داریم؟ و از چه مسیر و طریقی می توانیم آن را به دست بیاوریم!
2- یادبگیریم تأمین حقوق شهروندی چه راهکارهایی دارد؟ و چگونه می توانیم آن را به دست بیاوریم!
3- یاد بگیریم ضمانت اجرایی حقوق متعارف انسان در جوامع توسعه یافته چیست؟ و از چه طریقی می توانیم آن را به دست آوریم!
4- یاد بگیریم آزادی های فردی و اجتماعی ما در قانون اساسی و قوانین موضوعه کدامند؟ و با چه شیوه ای می توانیم از نقض آن توسط دیگران جلوگیری کنیم!
5- یاد بگیریم چگونه با هم تعامل و گفتگو داشته باشیم؟ و با به کارگیری چه روش هایی می توانیم به فواید و آثار مثبت آن دست پیدا نمائیم!
6- یاد بگیریم چرا برخی انسان ها به حق و جایگاه خود واقف نبوده و زیاده خواه شده اند؟ و با چه فرآیندی می توانیم هر کس را در جای واقعی خودش قرار دهیم!
7- یاد بگیریم چطور از نعمت های زندگی و حقوق انسانی خود بهره بگیریم؟ و با چه مکانیزم هایی می توانیم امکانات و رفاه زندگی را برای خود و فرزندانمان به خدمت بگیریم!
8- یاد بگیریم جوامع خوشبخت چرا حق همدیگر را رعایت می کنند و قانون برای همه یکسان است؟ و چرا ما دچار دوگانگی شخصیت شده و حق همدیگر را فراموش کرده ایم!
9- یاد بگیریم راه جلوگیری از ضایع شدن حقوق انسانی ما کدامند؟ و چرا اجرای عدالت و احقاق حق مظلومان و محرومان را به بیراهه و کجراهه برده ایم!
10- یاد بگیریم آیا می توان زندگی را پر از مهر، نشاط، تکریم، آبادانی، آزادی و شادی کرد؟ و اگر بخواهیم و عزم و اراده آن را داشته باشیم، می شود، وقتی چگونه زندگی کردن را آموختیم، برای تحقق عملی و عینی آن چه ساز و کارها و تمهیداتی را می بایست فراهم کنیم؟!
به امید این که با یاری خداوند و شکیبایی حق را یاد بگیریم و سپس برای احقاق آن سعی و تلاش کنیم و خوشبختی و سعادت خودمان را در خوشبختی و سعادت دیگران جستجو کرده و آن چه را برای خود بد می دانیم، برای دیگران هم بد بدانیم! و بالعکس آن چه را برای خود خوب می دانیم، برای دیگران نیز خوب بدانیم! ان شاالله

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/حقوق-شهروند.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: