نام شما:
ایمیل مقصد:


"ضرورت نقش آفرینی شهروندان در انتخابات 29 اردیبهشت 1396" نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده، اصلاح طلب و پژوهشگر مسائل و مدیریت شهری


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1396/1/21
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 22

مهم ترین حق مردم، حاکمیت بر سرنوشت خویش در چارچوب قانون اساسی می باشد. این مهم را آنان می توانند از طریق انتخابات و مکانیزم صندوق رأی، تحقق بخشیده و عملی سازند. برخورداری از رئیس جمهوری با تجربه مدیریت اجرایی، اهل تعامل با دنیا، نوگرا، صلح جو و دوراندیش و شورا و پارلمان های شهری با کفایت، دانا، متخصص، پاکدست، شهروند مدار و راهگشا، حق بدیهی و مسلم آزاد مردان و شیر زنان ایرانی و خراسانی می باشد. نسل جوان این مرز و بوم، تجربه موفق و پیروزمندانه دو انتخابات ریاست جمهوری24 خرداد 1392 و انتخابات مجلس 7 اسفند 1394 را به یاد و حافظه تاریخی خویش دارند. در پایتخت فرهنگی و معنوی ایران یعنی مشهد، بیش از 000/ 500 نفر به دکتر روحانی رأی دادند. آن هم در برابر حریف های سرسخت، دارای امکانات بیشمار، بذل و بخشش های بی انتها و قدرتمند بومی، سال 1394 برای مجلس دهم به آقای امینی، نفر اول لیست " امید" رأی دادند.

در گام سوم و انتخابات پیش روی 29 اردیبهشت 1396 مردان، زنان، جوانان و شهروندان صاحب حق و احترام، ضمن حفظ و استمرار پیروزی های گذشته، تداوم برجام، ثبات اقتصادی، بیمه سلامت، گسترش تلگرام و حس بهتر شدن، می توانند با چشم پوشی موقت بر برخی نارسائی ها، انتقادها و گلایه ها نسبت به رویکرد و عملکرد دولتمردان ملی و استانی، زمینه و بستر امید به تغییر، اصلاح و توسعه ایران، خراسان و مشهد را بهتر از قبل مهیا کرده و با دفاع از حقوق تضییع شده خویش، مقدمات استمرار "عقلانیت داخلی و تعامل با دنیا" و استقرار "شورای شهر برنامه مدار و پیش برنده"، رشد و توسعه پایدار کلان شهر مشهد را فراهم آورند. امید است با نقش آفرینی و مشارکت بالای مردم و شهروندان، شاهد بازگشت شور و شوق زندگی، فضای باز فرهنگی و اجتماعی، رونق اشتغال و تولید در شهر بین المللی امام رضا (ع) باشیم.

 

وجه سلبی و تبعات پایین آمدن ضریب مشارکت مردم،

منطقاﱠً نمی توان تمام نارضایتی های مردم اعم از طبقات محروم، کم درآمد و طبقه متوسط شهری را به حساب فضاسازی های رسانه ای منفی جبهه مقابل گذاشت. می توان درک کرد که پایین آمدن قدرت خرید مردم، ادامه رکود در بخش هایی از بازار، مسکن و برآورده نشدن کامل حقوق شهروندی و وعده های آقای روحانی در انتخابات گذشته، از عوامل ناخشنودی و اعتراض آنها باشد. لیکن وجدان بیدار، هوشیار و دور نگر مردم ایران، دوران 8 سال دولت ماجراجو و ضایع کننده برخی سرمایه های مادی و معنوی فرهنگ ایرانی و اسلامی را از یاد نبرده اند و نمی خواهند دوباره با واگرایی، بی تفاوتی و عدم مشارکت، ناخواسته بازگشت به فضای تحریم، فرارسرمایه، سوء مدیریت، فساد مالی و دشمن سازیهای بیهوده را تجربه نمایند.

کاهش مشارکت مردم و نسل جوان، موجب خواهد شد تا جریانهای رقیب که پایگاه اجتماعی ضعیفی دارند، با رأی حداقلی بر خواست و اراده اکثریت جامعه غلبه پیدا کرده و حسرت روزهای این انتخابات پیش رو را بر دل های مشتاق و نگران مردمان رنج دیده بگذارند. چنین مباد. علاوه بر آن بیش از 50 درصد مردم ثابت قدم شهر مشهد در انتخابات مجلس 1394 شرکت و توانستند پایگاه قوی و یکپارچه خود را به رخ رقیبان بکشند. حال اگر این مشارکت پایین بیاید، دوباره یک دیدگاه فزون خواه، مقدرات و سرنوشت آنها را به دست گرفته و با مدیریت یک بعدی خود، فضاهای سرمایه گذاری، فرهنگی و اجتماعی شهر را هم چنان بسته و پس رونده نگاه خواهند داشت. اگر هم این مشارکت به بالای 60 درصد برسد، شهروندان مشهدی می توانند پارلمان شهری را به دست گرفته و دوباره طعم و شهدپیروزی خود و فرزندانشان را بچشند.

 

وجه ایجابی و آثار افزایش ضریب مشارکت مردم،

بالا رفتن مشارکت و نقش آفرینی مردان، زنان، جوانان و شهروندان رشید و آگاه، ضمن این که آنان را قادر می سازد تا اجازه عقب گرد به دوران برخی سیاست های عمدتا غیر کارشناسی و سبب ساز معضلات بیکاری، تعطیلی واحدهای تولیدی و سقوط ارزش پول ملی و ...که این دولت وارث آن گردیده است، را به برخی حریفان کم انصاف و زیاده خواه ندهند، آنها می توانند چهره دولت آینده، رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران را در نزد ایرانیان و جهانیان، مقتدر، مدبر، صلح جو، اهل گفت و گو و تعامل، طرفدار حقوق انسانی و شهروندی، رونق بخش اقتصاد و فرهنگ، نشان دهند.

هم چنین در استان پهناور خراسان و به خصوص دومین شهر بزرگ ایران، یعنی مشهد، طرز فکر اشتباه و ناکارآمد برای اداره شهر، شورای شهر و شهرداری را به عقب رانده و موجبات روی کار آمدن شورای شهری را فراهم آورند که، برنامه جامع، حکمرانی خوب و کارآمد برای مدیریت و عمران شهر، رفع موانع توسعه، مبارزه با ویژه خواری ها و تأمین کننده حقوق شهروندی، در صدر اقدامات آنها قرار گیرد. دارا بودن شهری در تراز پایتخت فرهنگی ایران، حق ساکنان مشهد می باشد. شهری که شاهد بازار پر رونق، هنر، موسیقی، ادبیات، سرمایه گذاری، اشتغال، تولید، سیاحت و جاذب گردشگر، معماری، زیباسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری ودیگرمؤلفه های شهرسازی باشد.

 

"شهری که سلامت، هوای پاک، زیبایی، برخورداری از ترافیک روان، حمل و نقل ارزان و همگانی، ساخت و ساز و ... در گوشه و کنار آن موج زده و خودنمایی کند."

 

نتیجه گیری و راهبردهای مشارکت جویانه،

·        حضور، مشارکت و حمایت مجدد از رئیس جمهور و ایجاد شوراهای شهر و روستای واجد شرایط فوق، مستلزم وفاداری، اجرا و پایبندی به راهبرد "برنامه مداری" و "مطالبه محوری" می باشد.

·        تشکیل دولت دوم "تدبیر و امید" می بایست ناظر بر کارآمدی، شجاعت، پرهیز از محافظه کاری شدید، مدافع عملی حقوق شهروندی و اجرایی کردن "توافق برجام" برای سرمایه گذاری باشد.

·        برداشتن گام سوم و تمدید "عقلانیت و اعتدال" و امید به "اصلاح و تغییر" برای پیشرفت در سراسر ایران اسلامی، خراسان و شورای پنجم شورای شهر مشهد، با رأی گسترده و یکپارچه و واحد مردم و جوانان امکان پذیر می باشد.

·         اداره بهتر و مؤثرتر شهری که نزدیک به 4 میلیون نفر در آن زندگی می کنند و سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون مسافر، توریست و زائر می باشد، نیازمند برنامه، اراده و عزم ملی و همت والای شورائیان و همشهریان خراسانی و مشهدی می باشد.

·        خدمت به مردم مناطق پیرامونی کلان شهر مشهد که از امکانات و رفاه لازم و کافی برای یک زندگی عزت مندانه، رو به پیشرفت و با احترام برخوردار نیستند، در نگاه توسعه ای و انسانی یک فرصت و نقطه قوت به حساب می آید.

·        تلفیق عمران و آبادانی شهرها در کنار حفظ محیط زیست، تأمین و اعاده حقوق از دست رفته و حیثیت شهروندان خراسانی و مشهدی، هنر شوراهای شهر، شهرداران و مدیران لایق شهری می باشد. از دیدگاه "امید به اصلاح امور و توسعه شهر" همه شهروندان، اقلیت های قومی و مذهبی، درجه یک محسوب شده و همگان در برابر قانون، ضوابط شهرسازی و سایر مقررات یکسانند.

·        نامزدهای انتخاباتی شوراها، احزاب، تشکل های غیردولتی ( NGOها) و شخصیت های اثرگذار و ذینفود، نیازمند اقناع افکار عمومی، گذشت و فداکاری به خاطر منافع و امنیت ملی، شبکه سازی، روش های نوین تبلیغاتی و دستیابی به لیست واحد می باشند.

در پایان اطمینان می رود به لطف حق، نیروی آگاهی مردمان و در صورت افزایش مشارکت مردم و نسل جوان و رأی یکپارچه به کاندیدای ملی ریاست جمهوری و لیست واحد شوراهای شهر و روستا، به خصوص در شهر بزرگ و دلپذیر مشهد پیروزی، سربلندی و کامیابی در روز پس از انتخابات 29 اردیبهشت 1396 از آن مردمان شریف، شکیبا و نجیب باشد. حرکت آنها، تضمین کننده رشد و رفع موانع توسعه همه جانبه و پایدار کشور، شهرها و روستاهایمان و به ویژه کلان شهر مشهد خواهد بود.ان شاالله

پیش به سوی انسجام، اتحاد و  عزم ملی برای رفع موانع رشد، پویایی و توسعه ایران، خراسان و  کلان شهر مشهد ،

 

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1396-04-27-09-02-54.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498296     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: