نام شما:
ایمیل مقصد:

یادداشت

یادداشت "ملتی که کتاب نمی خواند و مطالعه نمی کند، باید تمام تاریخ را تجربه کند!" نویسنده: حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/8/28
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

"کتاب و کتاب خوانی" عنصر اصلی تشکیل دهنده فرهنگ یک جامعه می باشد، زیرا مردمانی که بخشی از اوقات زندگی خود را به مطالعه کتاب، مقاله، مجله و تحقیق پیرامون مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می گذرانند، هیچ گاه دچار عقب گرد و یأس در تاریخ نمی شوند و اصالت فرهنگی شان موجبات رشد، تعالی و پیشرفت همه جانبه انها را بهتر و بیش از گذشته فراهم می آورد. جوامع برخوردار از ارزش های ملی و انسانی و با اتکاء به فرهنگ غنی سرزمین و تاریخ خویش، راه خوشبختی و سعادت را پیدا می نمایند. نیروی پیش برنده فرهنگ یک جامعه، مردم و مدیران را توانمند و قادر می سازد تا راه های غلبه بر موانع ترقی و تکامل را شناخته و بر مسائل و معضلات خود فائق آیند. آنها در تجربه فرهنگی خویش در می یابند، برای این که در سرزمین مادری دو بار تاریخ را تکرار نکنند، بایستی راه جبران اشتباهات گذشته خود را از طریق مطالعه سرنوشت گذشتگان کشف و با عدم تکرار آن به سمت اهداف و جلو حرکت نمایند. آنها از همه فراز و نشیب های تاریخی خودشان به وسیله گسترش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی آگاه شده و جنبه های مثبت آن را محافظت و به کارگیری می نمایند و از جنبه های منفی و تلخ آن نیز پرهیز کرده و دوری می گزینند و یاد می گیرند که آن تجربه های ناموفق و شکست خورده را هرگز نباید تکرار کنند!

دوست عزیزم آقای دکتر بازرگان امیری در پست قبلی در صفحه فیس با ذکر خاطره ای از سال های 1357 و 1358 یادآوری نمودند که، در جمع متشکل، دارای منطق گفت و گو و مناظره و دوستانه مان که تحت عنوان "دفتر فعالیت های انقلاب اسلامی" داشتیم، هر یک از اعضاء اگر دچار بی انضباطی می شدند، جریمه شان مطالعه یک کتاب و بیان مختصر آن برای سایر دوستان بود. ( در سال 1358 به ابتکار "دفتر فعالیت های انقلاب اسلامی" اولین مناظره گروه های سیاسی فعال آن دوران در مسجد جامع شهرستان شیروان برگزار گردید و شادروان و شهید والامقام " اصغر قانع گلیان" نمایندگی جریان فکری و سیاسی ما را عهده دار بودند. در آن روزگار و روزها و ماه های اول انقلاب، گروه های متعدد سیاسی از چپ و راست، چریک های فدایی خلق، مارکسیستی، مجاهدین خلق، حزب توده و ... که ترجیح می دادند برای جذب نیرو و سایر اهداف خویش در سر چهار راه ها و خیابان ها به بحث و جدل بپردازند، این اقدام و برگزاری مناظره در مواجهه با شیوه های ماجراجویانه آنان، در ذهن طرفداران آرمان های اولیه انقلاب اسلامی ایران شجاعانه، منطقی، خاطره انگیز و ماندگار جلوه کرده است.)
علاوه بر این در آن سال های پر از ماجرا و خاطره، به فکر این فرو رفتیم که در دبیرستان های شهر و دفتر مرکزی خودمان کتاب خانه ای دایر کنیم. نام آن را "کتابخانه موحدین" گذاشتیم. روزها گذشت تصمیم گرفتیم با سرمایه اندک ولی انگیزه قوی خودمان، در خیابان اصلی شهر شیروان از شهرستان های استان خراسان شمالی کتاب فروشی راه بیندازیم. با محبت برادران قربانی که از بازاریان بااخلاق و علاقمند آن روزگار بودند، مغازه ای را رایگان در اختیار ما گذاشتند و از طریق دوستانی که در تهران داشتیم، کتاب های خواندنی، شیرین و جذابی را تأمین می کردیم. نام این کتابفروشی را نیز "کتاب فروشی و نشر موحدین" گذاشتیم. در رونق گرفتن این کتاب فروشی همین بس که دوستان ما 20 جلد کتاب را با قیمت 200 تومان بسته بندی و گاهی اتفاق می افتاد در روزهای برگزاری نماز جمعه 50 بسته (یعنی 100/000 ریال در 38 سال قبل) آن به فروش می رسید. این در حالی بود که برخی کتاب ها آن زمان 5 یا 10 تومان قیمت داشتند.بعضی از روزها در رقابت با سایر گروه های متعددی که در آن ایام فعال بودند، روزانه 300/000 ریال کتاب به فروش می رسید. یادش به خیر آن روزهایی که مردم و جوانان افتخارشان این بود که نسبت به دیگران کتاب بیشتری خوانده و اهل مطالعه باشند. اولین امام جمعه ای که بعد از پیروزی انقلاب به شهرستان ما آمد، حجت الاسلام آقای مجیدی بود. انسان باسواد و مخلصی بود و یکی از مبلغان کتاب های ما ایشان بود. اگر در قید حیات هستند، خداوند حفظشان کند. و بقیه داستان های جالبی که در این کتاب فروشی شکل گرفت. بماند برای فرصت دیگری! ان شاالله

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-08-28-20-45-39.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498299     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: