نام شما:
ایمیل مقصد:


"ماده 108 منشور حقوق شهروندی و حق دانش آموزان"، سخنرانی حمیدرضا موحدی زاده در جمع تشکل های فرهنگی استان خراسان رضوی با حضور دکتر دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/11/15
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 6

دیدار وزیر آموزش و پرورش با اعضای تشکل های مدنی، فرهنگی و غیر دولتی

 استان خراسان رضوی در مشهد

"ماده 108 منشور حقوق شهروندی و حق دانش آموزان"

 موضوع: سخنرانی کوتاه آقای حمیدرضا موحدی زاده،

در جمع تشکل های استان خراسان رضوی با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش

ایرنا - مشهد - فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش صبح جمعه با اعضای تشکل های مدنی و غیر دولتی خراسان رضوی در مشهد دیدار کرد.

روز جمعه 15 بهمن سال 1395، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، نشست هم اندیشی در جمع مدیران و نمایندگان تشکل های علمِی، فرهنگی، آموزشی و احزاب اصلاح طلب و اصول گرا با حضور آقای دکتر فخرالدین دانش آشتیانی، وزیر محترم آموزش و پرورش، معاونین و هیأت همراه که در روزهای برفی و نزول برکات آسمانی به شهر مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران سفر کرده اند، برگزار گردید. در این جلسه تعدادی از نمایندگان تشکل ها موضوعات مرتبط با مسائل و نیازمندی های آموزش و پرورش خراسان و مشهد را بیان داشتند. در ادامه آقای دکتر کاظمی و دکتر دانش آشتیانی نیز سخنان امیدبخش و مهمی را ایراد فرمودند. این جانب نیز به نمایندگی از بنیاد باران و امید ایرانیان استان، مطالبی به شرح زیر را ارائه و بیان نمودم.

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض خوشامدگویی به وزیر محترم آموزش و پرورش و هیأت همراه برای قبول زحمت سفر به شهر ما مشهد و احترام به جمع حاضر و اعضای محترم تشکل ها نکاتی را در ارتباط با نقش و جایگاه آموزش و پرورش و مدرسه در رشد و توسعه جامعه در حضور جناب عالی بیان می کنم. شاید فایده و بهره ای در این راستا داشته باشد. در ماده 108 منشور حقوق شهروندی که اخیرا از سوی رئیس جمهور محترم کشورمان منتشر شده است، در خصوص حق و نقش دانش آموزان و فرزندانمان برای رشد، تعالی و پیشرفت اشعار می دارد:

 "حق دانش‌آموزان است که از آموزش‌ و پرورشی برخوردار باشند که منجر به شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانائی‌های ذهنی و جسمی و احترام به والدین و حقوقدیگران، هویت فرهنگی، ارزش‌های دینی و ملی شود و آن‌ها را برای داشتن زندگی اخلاقی و مسئولانه توأم با تفاهم، مسالمت، مدارا و مروت، انصاف، نظم و انضباط، برابری و دوستی بین مردم و احترام به محیط‌زیست و میراث فرهنگی آماده کند."

قبل از این که در خصوص اهمیت و ضرورت ماده فوق نکاتی را بیان کنم، اشاره ای داشته باشم به تجربه ژاپن در آموزش و پرورش. جایی خواندم از وزیر آموزش و پرورش ژاپن سوال کردند، "رمز توسعه ژاپن چیست؟" او در جواب گفت ما در صنعت آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده و به آن بها داده ایم! خبرنگاران دوباره از او سؤال کردند، چرا می گویید صنعت آموزش و پرورش! چون که صنعت یعنی مکانی برای تولید کالا و نظیر آن! او در پاسخ گفت، "ما در دستگاه آموزش و پرورش ژاپن، روی دانش آموزان و فرزندانمان از همان مراحل پیش دبستانی سرمایه گذاری می کنیم و بستری را فراهم کرده ایم که، از آنها انسان های کارآمد، دانا و باهوش ساخته و تولید می کنیم!"

جناب آقای وزیر، تصدیق می فرمایید، منابع انسانی سرمایه سازمان و محور رشد و توسعه جامعه می باشد و ما اگر بخواهیم حق شکوفایی شخصیت، استعدادها و توانایی های ذهنی و جسمی دانش آموزان خودمان را به رسمیت شناخته و زمینه پرورش قابلیت های آنان را فراهم کنیم، بایستی فضا و بستر مدارس و کلاس های درس مهیا باشد. اگر مدیران آموزش و پرورش، مدرسه و معلمان ما ذهن و تفکر توسعه یافته نداشته باشند، اگر به مفاهیم توسعه باور نداشته باشند، و اگر با آن بیگانه باشند و نگاهشان تغییر نکند، قادر نخواهند بود، موجبات خلاقیت یا Creativity و نوآوری یا همان Innovation را در مدرسه و کلاس درس و آموزش فراهم کنند! و ما هم چنان در لوپ توسعه نیافتگی گرفتار آمده و این دوران هم می گذرد و نتیجه قابل قبولی را دریافت نخواهیم کرد!

آقای وزیر، در ماده 108 منشور حقوق شهروندی، مسأله احترام به والدین مطرح شده است، در این روزگار ما سبک احترام به پدر و مادرها فرق کرده است. حضرت علی (ع) می فرمایند، آداب، سنن و عادت های خودتان را به فرزندانتان تحمیل نکنید، زیرا آن ها برای زمانی غیر از زمان شما خلق شده اند! حالا ما چه کار می کنیم؟ ما برای احترام به حقوق دیگران چه ارزشی قائل هستیم؟ البته برای خواسته ها و حقوق خودمان همه کار می کنیم، اما از حقوق دیگران غافل شده و فراموش می کنیم که دیگران هم حقی دارند!

در پایان ضمن تشکر از همه، لازم و ضروری می بینم از آقای دکتر کاظمی مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان هم تشکر کنم. ایشان از مدیران شایسته، فهیم و کارآمد استان ما می باشند و از بچه های جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس هستند. ان شاالله قدر ایشان را بدانید!

 از حوصله حضار محترم و جناب عالی متشکرم.

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-11-15-17-57-00.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497776     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: