نام شما:
ایمیل مقصد:


"فقر از در وارد شود، ایمان از پنجره خارج می شود!" یادداشتی از: حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/10/9
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

"فقر از در وارد شود، ایمان از پنجره خارج می شود!"

یادداشتی از: حمیدرضا موحدی زاده
این جمله منسوب به حضرت محمد (ص) پیامبر گرامی اسلام می باشد. می توان حال و روزگار امروز کشور عزیزمان ایران را چنین توصیف کرد که زمانی نه چندان دور وقتی وجه سلبی اصلاحات را می خواستند تعریف کنند، می گفتند: " اصلاحات، یعنی مبارزه و مواجهه با فقر، فساد، تبعیض و انحصارگرایی!" و در وجه ایجابی آن گفته می شد "اصلاحات یعنی بازگشت به قانون عادلانه، حقوق و تکریم انسان، تعامل با جهان و گفتگوی ملی و سرمایه گذاری برای اشتغال و تولید!" و از این قبیل مواضع و سخنان اصلاح طلبانه.


اینک از خودمان سؤال می کنیم، چرا اصلاحات در کشور ما ناتمام و ناکام ماند!؟

شاید بتوان گفت بخشی از آن به ضعف ها، نارسایی ها، تندروی ها، کندروی ها و درجه قوت های درون اصلاحات و ناتوانی در استفاده از فرصت ها و مسائل فرهنگی و ساختاری بر می گردد که در فرصتی مناسب و موسع به آسیب شناسی، دلایل و علل بروز و ظهور آن خواهیم پرداخت!
امروز با مراجعه به تاریخ گذشته نه چندان دور کشورمان می توان در آئینه قدنمای آن دید که حلبی آبادهای قبل از انقلاب صحنه های دلخراش، تأثرانگیز و تأسف باری را تشکیل می داد، یکی از وعده های انقلاب اسلامی در سال 1357 برطرف کردن فقر ناشی از بی عدالتی، ثروت اندوزی، فساد و جهل بود. حال چرا داستان تلخ حلبی آباد در این سرزمین به شکل دیگری به مانند یک تراژدی غم انگیز خود را نشان داده است. فقر، خشونت و اعتیاد که همزاد یکدیگرند، در پدیده تلخ، شوم و شرمگین " کارتن خوابی، آلونک های حاشبه شهرها و زندگی در گورستان و بیابان" ظاهر شده است.
اگر بخواهیم به اختصار علت ناکامی و عدم موفقیت برنامه اصلاحات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را در ارزیابی وجوه ایجابی اصلاحات که در فوق بدان اشاره شد، جستجو و پیدا نماییم، چه بسا بتوان گفت، جریانی خواسته یا ناخواسته نمی خواهد و قدرت آن را نیز دارد که نگذارد اصلاحات در این کشور به پیش رفته و موفق شود. حالا چرا این چنین است! کمی به ریشه های آن می پردازیم. ناامید کردن مردم و نسل جوان از ورژن جدید و تعدیل شده اصلاحات یعنی "دولت تدبیر و امید" و بالاتر از آن سودای بازگشت به قدرت و تجربه ناموفق و پرهزینه و کم فایده سال های قبل از دولت یازدهم، نیز در همین راستا مورد ارزیابی، رصد و نظر دلسوزان و چشمان بیدار اما نگران آنان به حال و آینده این مرز و بوم می باشد!
حال ممکن است این پرسش در ذهن مخاطب شکل بگیرد، آنها چرا همیشه ساز مخالفت با برنامه اصلاحات را کوک کرده اند. مگر اصلاحات بد است. یا این که مخالفان اصلاحات به فکر سرنوشت خود و فرزندانشان نمی باشند! اصول گرایان عاقل و باهوش نگران نشده اند! و ... شاید بتوان علت های زیر را برای رفتار، پندار و مواضع خودخواهانه و سخت گیرانه و چه بسا دلسوزانه آنان بیان کرد:


1- در علم مدیریت آزمایش و اثبات شده است علت مقاومت و ایستادگی برخی کارمندان و مدیران در برابر تغییرات سازمانی، ترس و نگرانی آنها از عواقب، آثار و نتایج تحول است، زیرا آنها به اشتباه تصور می کنند در صورت موفقیت تغییر و تحول سازمانی و ورود نیروها و افکار جدید، جایی برای نیروهای سنتی و قدیمی در سازمان وجود نخواهد داشت. پس علت مخالفت و کارشکنی آنها ناآگاهی از فواید و جنبه های مثبت و خیرخواهانه برنامه اصلاحات در کشور و عرصه جامعه می باشد!


2- فربه شدن حس تمامیت خواهی و خودحق پنداری در بخشی از جامعه به علت کسب قدرت و ثروت از روش های عمدتا غیردموکراتیک و غیر مولد. این علت دیگری برای مخالفت با هرگونه برنامه ای که ممکن است منتهی به توازن و تعادل انباشته های آنان گردد، می باشد!


3- توهم نوطئه یکی از اندیشه های منفی و مخرب به ارث رسیده از حوادث تلخ و شیرین تاریخ گذشته ما ایرانی ها را تشکیل می دهد. تا جریانی، نواندیشی و یا کسی از تجدد، تحزب، آزادی و اصلاحات سخن به میان آورد، اولین ذهنیتی که شکل می گیرد، توهم پنداری، سوء ظن و بدبینی به آن اندیشه مثبت، راهگشا و نسبت دادن آن به خارجی ها و بیگانگان است!


امید است عقلانیت، آینده نگری و تدبیر، در نهایت چاره کار این سامان نازنین باشد. و چهره زشت و یأس آلود فقر، جهل، تعصب و گرسنگی از قامت این سرزمین پاک و زدوده شود. چه بسا در کتاب های درسی فرزندان ما در آینده نوشته شود که تفکر، شیوه و برنامه اصلاحات در چارچوب قانون اساسی قادر بود و یا این که تنها راه حل ممکن و مسالمت آمیز بود و می توانست سرنوشت بهتر، شایسته تر و قابل قبول تری را برای ایران، انقلاب و مردم رقم بزند! باز هم خواهیم نوشت! خداوند این مردم و این کشور را از نگاه و نیت فقرآفرینان، بدخواهان و کج اندیشان حفظ کند! چون حالا می شود فهمید چرا و چگونه وقتی فقر و ناداری و ناچاری از در وارد شد ایمان، اخلاق و معنویت از پنجره خارج می شود! ان شاالله چنین مباد!

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-10-09-09-21-36.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497608     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: