نام شما:
ایمیل مقصد:

چشم انداز سال جدید 1394 را می توان با تکیه بر تحولات و روندها ی سال 1393، در 3 موقعیت زمانی و مکانی زیر به تصویر کشید.

چشم انداز سال جدید 1394 را می توان با تکیه بر تحولات و روندها ی سال 1393، در 3 موقعیت زمانی و مکانی زیر به تصویر کشید.


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1394/1/2
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0
 
چشم انداز سال جدید 1394 را می توان با تکیه بر تحولات و روندها ی سال 1393، در 3 موقعیت زمانی و مکانی زیر به تصویر کشید.
* در ابتدای سال هم زمان با بهار طبیعت به احتمال قوی، دستیابی ایران، امریکا و کشورهای غربی و اروپایی به موضوع " توافق اتمی و انرژی هسته ای " پس از سال ها چالش و نزاع بین المللی را شاهد خواهیم بود.
* در میانه سال همزمان با تابستان، امید است با عقلانیت و تدبیر مسئولان و همراهی مردم، شاهد بازگشت رونق نسبی به بخش مسکن و کارگاه های تولیدی و اقتصادی، ورود سرمایه گذاری خارجی و هم چنین گرما بخشیدن به مشارکت تأثیرگذار مردم و رقابت های انتخاباتی مجلس دهم باشیم.
* در انتهای سال همزمان با ایام پایانی فصل زمستان، با تعامل دولت، شورای نگهبان، احزاب و نهادهای سیاسی انتظار می رود امکان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در یک فضای نسبتاً سالم، رقابتی، قانونمند و با نشاط به منظور تشکیل مجلس گره گشا و کارآمدتر فراهم بشود.
 
اینک با توجه به شاخص ها و معیارهای ذکر شده به تبیین و تحلیل وقایع پیش رو و روندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سال 1394 پرداخته و تلاش خواهیم کرد در پایان هر موضوع، به ارائه راهکارهای اجرایی و عقلایی برای حل و فصل مسائل و عبور از موانع موجود بپردازیم.
 
الف) " بهار " و احتمال " توافق بین المللی هسته ای "
بلوغ سیاسی، بروز خطرات افراط گرایی در منطقه (عراق و سوریه)، بی حاصل بودن ماجراجویی تندروها در هر 2 کشور امریکا و ایران، ضرورت تعامل، گفتگو و تدبیر و سایر تحولات، هر دو طرف منازعه هسته ای را متقاعد ساخته است دستیابی به یک "توافق حداقلی و کارآمد" که بتواند متضمن منافع و امنیت ملی طرفین باشد به مراتب بهتر از تداوم تحریم ها و احتمال بروز جنگ و... می باشد. دولت آقای دکتر حسن روحانی که شعار" تدبیر و امید" را بر پایه اعتدال و عقلانیت انتخاب و با زمینه سازی مقام معظم رهبری مبنی بر "رأی مردم حق الناس است." و" ضرورت مشارکت مخالفان در انتخابات 92 برای سرنوشت ایران"، هم چنین افزایش آگاهی و قدرت انتخاب مردم و نسل جوان با حمایت و از خود گذشتگی اصلاح طلبان و عقلای اصول گرا بر سر کار آمده است، در کمتر از 2 سال توانسته است کشور را از انزوا و تشدید تحریم های بین المللی خارج و با توقف تحریم های ناعادلانه، سایه فشارهای شکننده اقتصادی در داخل و خطر بروز جنگ را از این سرزمین دورکند. دستیابی به توافق هسته ای درصورت امضاء وعملی شدن مفاد آن، بزرگترین دستاورد در عرصه بین المللی را نصیب دولت یازدهم و ملت ایران خواهدنمود و درتاریخ جمهوری اسلامی و حافظه تاریخی مردم ایران ثبت خواهد شد.
 
از آن جا که این مذاکرات و نتایج حاصله با حمایت و زیر نظر عالی ترین مقام نظام صورت می پذیرد، از سوی جناح های اصلی کشور مورد حمایت قرار خواهد گرفت. شاید بتوان گفت نقش افراط گرایان و دلواپسان داخلی علیرغم همه ضرر و زیان های فراوان، دست کم خواسته یا ناخواسته یک سود را نصیب نظام و کشور نموده است و آن هم افزایش قدرت چانه زنی هیأت مذاکره کننده و دیپلماسی دولت ایران در مقابل زیاده خواهی های کشورهای غربی می باشد. امید است هم زمان با چرخش سانتریفوژها، چرخ زندگی و کار مردم در سال 1394 نیز بهتر از گذشته بچرخد.
 
ب) " تابستان " و احتمال " بازگشت رونق اقتصادی "
هرچند سیاست های معقول و سنجیده تر "دولت تدبیر و امید" موجبات بازگشت آرامش و اعتماد نسبی به عرصه های اقتصادی و اجتماعی را فراهم نموده است و کاهش نرخ تورم از 42% به 16% و افزایش نرخ سرمایه گذاری از زیر صفر به بالای 3% و دست کم توقف سوء استفاده از رانت های اقتصادی، نفتی و بانکی توسط اختلاس کنندگان فاسد را به همراه داشته است، لیکن بر اثر سیاست های ماجراجویانه، اختلاف انگیز و مخرب دولت ماقبل دولت جدید، اقتصاد داخلی از رکود و بی رونقی و جامعه از شکاف طبقاتی و وارونگی اخلاق و انصاف، هم چنان رنج می برد. انتظار می رود دولتی که با هزاران امید، رأی خود را در مقابل رقبای قدرتمند از اکثریت مردان، زنان و جوانان این مرز و بوم اخذ نموده است، با سرانگشت تدبیر، اعتدال و خردمندانه مسیر پیشرفت جامعه و کشور را هموار و با غلبه بر موانع و زیاده خواهی سودجویان و ناشایستگان، آینده روشن تری را برای اقشار مختلف اجتماعی رقم بزند. این مهم نیازمند استحکام، پایبندی و شجاعت اخلاقی رئیس محترم دولت و وزرا، استانداران و فرماندارانی می باشد که از دل و جان سیاست ها و برنامه های آن را قبول داشته باشند و برای پیاده سازی اهداف از پیش تعیین شده، تمام کوشش و همت خود را مصروف دارند.
 
می توان چنین نتیجه گرفت که حفظ پایگاه اجتماعی دولت، مستلزم بسترسازی برای ورود مردم، بنگاه های اقتصادی، نهادهای مدنی، صنفی و سیاسی به عرصه های کار و سرمایه گذاری می باشد. علاوه بر آن استفاده از اختیارات قانونی برای اعمال تغییرات مورد نیاز مدیریتی و اجرایی و انتصاب مدیران همراه و دلسوز در سطوح وزارت خانه ها، استان ها و شهرستان ها ضروری به نظر می رسد. بدیهی و روشن است که پایبندی و وفاداری دولت به شعارها و وعده های داده شده در جریان حماسه سیاسی انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392، از وظایف و تعهدات قوه مجریه می باشد و اگر به هر دلیل و علتی این عزم و اراده را در رأس و بدنه دستگاههای اجرایی به وجود نیاورد و یا حداقل علت عدم تحقق آنها را با مردم در میان نگذارد،حسرت ازدست دادن این فرصتهای سرنوشت ساز راخواهدبردوطعم تلخ آن را تجربه خواهدکرد. انشا الله چنین مباد !
 
ج) "پائیز و زمستان" و احتمال " تشکیل مجلس کارآمد و معتدل "
اداره و مدیریت این نظام بر اساس قانون اساسی، متکی بر آرای عمومی مردم است. تجربه تلخ و شیرین 2 انتخابات ریاست جمهوری در سال 1388 و 1392 اثبات می کند، به هر میزانی که شرایط برگزاری انتخابات از سوی دستگاه های اجرایی و نظارتی بی طرفانه و متعهد به رعایت حقوق مردم و انتخاب شدن و انتخاب کردن استاندارد، آزاد، رقابتی، سالم و مشارکت جویانه باشد، منافع متقابلی را برای نظام از یک سو و خواسته ها و مطالبات مردم از سوی دیگر ایجاد می کند. آرامش و نشاط حاکم بر انتخابات حماسی 1392 و انتخاب باشکوه و معنادار دکتر حسن روحانی بیان گر مدعای ماست. در اواخر سال 1394 انتخاب نمایندگان واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند تشکیل مجلسی بالنده، کارآمد، اخلاقی و متعادل را به ارمغان آورد. هم چنین انتخاب نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری می تواند مجلسی عالمانه، روشن بین و ناظر را برای تضمین آینده نظام و حرکت در مسیر تحقق آرمان های اولیه انقلاب اسلامی یعنی " استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" فراهم آورد.
 
نقش وزارت کشور به عنوان مسئول اجرا و نظارت بر حسن انجام تمامی مراحل انتخابات و نقش شورای نگهبان به عنوان نهادی برآمده از قانون اساسی و نظارت و داوری بی طرفانه، برجسته و تعیین کننده خواهد بود. امید به رهنمودهای رهبری و بزرگان انقلاب و نظام و استفاده از تجارب انتخابات های گذشته می تواند کارآمدی و مشروعیت اجتماعی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی را بهتر از گذشته ارتقاء داده و بیمه نماید. در این میان نهاد انتخابات به عنوان تنها معبر و راهکار اعمال تغییرات اجتماعی به صورت مسالمت آمیز، مدنی و قانونمند، می تواند مطالبات برحق و مشروع مردم را نیز برآورده و زمینه برطرف کردن مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را فراهم آورد. نقش احزاب، مطبوعات، و شخصیت های تأثیرگذار هم چون دکترمحمدرضاعارف که شجاعانه یخ و سردی حاکم بر فضای قبل از انتخابات ریاست جمهوری 1392 را در هم شکست و در نهایت نیز با از خودگذشتگی و اخلاق مداری، موجبات پیروزی درخشان دکتر حسن روحانی را مهیا نمود، بسیار کارساز خواهد بود.
 
علاوه بر آن نهادهای حاکمیتی و امنیتی می بایستی ضمن پرهیز از دخالت های غیرمسئولانه در جریان انتخابات که در درازمدت می تواند بنیان وحدت ملی و ماندگاری نظام را به خطر افکند، بایستی سعی نمایند بستر افزایش سطح مشارکت شهروندان و دفاع از مرزها و امنیت کشور توأمان با حفظ حقوق مردم را فراهم نموده و دلسوزی، بلوغ فکری و آینده نگری خود را به نمایش بگذارند. امیدواریم سال 1394 سالی سرشار از موفقیت و سربلندی برای مردم و خانواده بزرگ ایثارگران و جانبازان گرانقدر ایران اسلامی باشد و با بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه و حل و فصل مسائل بین المللی، فرجام نیک و قابل قبولی برای نسل های جدید کشور عزیزمان ایران رقم بخورد. انشاء الله
بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1394-08-25-13-52-18.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496066     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: