نام شما:
ایمیل مقصد:

به چه دلیل حکیم ابوالقاسم فردوسی راه خشنودی خداوند و خوشبختی و سعادت انسان را در

به چه دلیل حکیم ابوالقاسم فردوسی راه خشنودی خداوند و خوشبختی و سعادت انسان را در "خردمندی" و " راستی" می داند؟ یادداشتی از، حمیدرضا موحدی زاده


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/9/10
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

به چه دلیل حکیم ابوالقاسم فردوسی راه خشنودی خداوند و خوشبختی و سعادت انسان را در "خردمندی" و " راستی" می داند؟

* اول شاید بتوان گفت، ریشه تمام جنگ ها، فسادها، فقرها و بدبختی جوامع در دوربودن آنها از خردمندی و عقل ورزی باشد. جهل و تعصب عامل عقب ماندگی، دشمنی و برادرکشی در بین آنها شده است. برای اثبات این مدعا، می توان به تفاوت آشکار سطح بالای رفاه و پایداری جوامع پیشرفته به دلیل تکیه بر خرد و دانش و به کارگیری آن در نظام های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای توسعه نیافته و فقیر اشاره کرد!

* دوم این که راستی به معنای وسیع آن یعنی راستگویی، درستکاری و انجام کارهای درست نیز آشکارا عامل آسایش و آرامش هر جامعه ای می باشد و بالعکس ناراستی، زیاده خواهی خواص، ریا و دغل کاری، موجب تخریب اعتماد اجتماعی، بنیان ها و باورهای سازنده یک جامعه و ملت می شود. فرهنگ صداقت و پاکی بستر رشد، تعالی و توسعه را برای مردان، زنان و جوانان هر سرزمینی مهیا کرده و باعث شکوفایی استعدادهای بالقوه و بالفعل فرد و جامعه شده و امکانات، منابع و لوازم زندگی شرافت مندانه برای اقشار مختلف اجتماعی را به خدمت رفاه، امنیت، عدالت و آزادی آنها می گیرد و اسباب مدیریت رشد و تکامل اجتماعی را فراهم می کند.
به امید روی آوردن بزرگان و صاحبان مقام و ثروت کشور به فرهنگ خردمندی و راستی، زیرا پیامبر اکرم (ص) می فرمایند، " الناس علی دین ملوکهم" مردم به منش و روش حاکمان خود می روند!
اگر از آنها دانشمندی، عقلانیت و راست کرداری و راستگویی را مشاهده کنند، ترغیب می شوند که اهل خرد و دانش باشند و از آن اخلاقیات خوب و نیکو الگو و نشانه بگیرند.
و اگر برعکس آن را دیده و تجربه کنند، چاره ای جز گام نهادن در راه بزرگان و بالادستی های خود ندیده و اجبارا برای عقب نماندن از دیگران و سیرکردن شکم خود و خانواده هایشان به روش های غیر عقلانی، دورویی و توسل به ناراستی و دروغ، روی می آورند!


ان شاالله در جامعه ما چنین مباد!

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-09-10-23-54-45.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498286     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: