نام شما:
ایمیل مقصد:

ضرورت انتقال

ضرورت انتقال " فرهنگ دفاع مقدس" به نسل جوان/ یادداشتی از حمیدرضا موحدی زاده*


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1393/7/7
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

  

34  سال پیش در چنین ایامی، جنگی نابرابر از سوی ارتش و حزب حاکم بعث عراق بر کشور عزیزمان ایران تحمیل شد. در طول ۸ سال دفاع از ایران و انقلاب نوپای اسلامی ، به گواهی تاریخ، مردان و زنان دلیر این مرز و بوم شجاعانه از بزرگترین دستاورد انقلاب ۱۳۵۷ یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی با جان و مال خویش دفاع کردند. ۵ مهر مصادف با شکسته شدن حصر آبادان با دلاوری لشگر ۷۷ پیروز خراسان نیز می باشد. این پیروزی درخشان نقطه عطفی در جنگ تحمیلی بود و موجب بازگشت روحیه و اعتماد به نفس در بین رزمندگان گردید. در این فرصت برای ارزیابی "فرهنگ دفاع مقدس" و انتقال آن به نسل جوان که دوران جنگ را تنها از دریچه سخنرانی ها، نوشته ها و ... شنیده اند، می توان به یک منشور چهار وجهی از آن دوران خاطره انگیز و درس آموز دست یافت.

وجه اول) دفاع دلیرانه جوانان از ایران و اسلام، به عنوان قطعه با شکوه و ماندگاری در تاریخ این سرزمین دلاورخیز ثبت شد.
جنگ ایران و عراق مهم ترین و تاثیر گذار ترین جنگ دهه های پایانی قرن بیستم به شمار می رود. علیرغم حمایت های برخی کشورهای غربی و اروپایی از رژیم بعث عراق، مردم ایران به ویژه نسل جوان تحت رهبری حضرت امام خمینی(ره)، سیاست ها و برنامه های دفاعی دولت دفاع مقدس و به ویژه لطف الهی، در برابر این تجاوز وحشیانه، مقاومت کردند و برای اولین بار در تاریخ پر فراز و نشیب ایران، اجازه تجزیه و جداشدن ذره ای از خاک و سرزمین ایران را به دشمنان متجاوز و اشغال گران ندادند. نسل دوم و سوم انقلاب اسلامی می تواند از این انباشت تجربه تاریخی به نفع بالندگی و کارآیی خویش بهره مند گردیده و اجازه تعرض به حقوق و امنیت خود را به هیچ کس و قدرتی ندهد. و این مهم از طریق افزایش آگاهی و انسجام بخشی امکان پذیر می باشد.
وجه دوم) فداکاری شهیدان و آزادگان برای استقرار عدالت، آزادی، انسانیت، قانون، فرهنگ و اخلاق بود.
فرهنگ دفاع کم نظیر مردم و جوانان در تاریخ ایران را می توان در سه شعار راهبردی زیر خلاصه و تجزیه و تحلیل نمود:
  • ایثار و مقاومت دیروز
  • عزت و امنیت امروز
  • آزادی و سربلندی فردا
پرواضح است شهیدانی که جان شیرین خویش را پای دفاع از کشور و جمهوری اسلامی ایران گذاشتند اگر امروز زنده بودند به کمتر از عزت، استقلال، آزادی و پیشرفت ایران اسلامی راضی نبودند. آنها باور داشتند که دین حنیف اسلام تنها در احکام خلاصه نمی شود. اخلاق، احسان و انصاف نیز دارد و عظمت رزمندگان را نبایستی در مقابله با برخی مسائل اجتماعی نظیر نوع پوشش زنان و ... هزینه نمود. آنها نیک می دانستند که امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ عاشورا یعنی برپایی عدل و داد در بین مردمان و مبارزه با ظلم مستبدان تاریخ و تنزل آن به مسائل خرد اجتماعی، جفا در حق دین و ایثارگران است. اگر دیروز و در هنگامه نبرد حق طلبان با متجاوزان به آب، خاک، ناموس و شرف ملت نیازمند به ایثار، فداکاری و مقاومت بودند، امروز نیز برای زنده نگه داشتن فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان نیازمند تأمین رفاه، اشتغال، ازدواج، مسکن و امنیت اجتماعی آنان می باشند.
وجه سوم) حفظ توأمان استقلال و عزت کشور و حقوق و امنیت مردم
این دوران و ایام که فصل مشترک همه نیروهای دلسوز به تمامیت ارضی کشور عزیزمان ایران را تشکیل می دهد و نمونه هایی را پرورش داد که هنوز هرگاه از آنان نام برده می‌شود مخاطبان، آنان را مظهر آرامش، امنیت و آزادی های مشروع، قانونی و انسانی مردم دانسته و این تنها متجاوزان به حقوق و سرزمین مردم ایران بودند که از قدرت ایمان و مقاومت آنان می هراسیدند. ۳۴ سال پیش از این امام و اکثریت قاطع مردم ایران در یک صف واحد و منسجم قرار گرفتند و فرهنگ دفاع مقدس شکل گرفت. جنگ تحمیلی تابلویی بود که این چهره شفاف و قابل دفاع از ملت ما را به نمایش می‌گذاشت. میدان های نبرد جلوه‌گاهی برای ظهور یکپارچگی اقشار و سلیقه‌های گوناگون مردم ما بود و سرانجام نیز با همان روحیه برادری، یگانگی و اتحاد، دشمن متجاوز را از سرزمین پاک ایران بیرون و برای همیشه تاریخ آنان را سر جای خویش نشاندند.
وجه چهارم) عدالت اقتضاء می کند که نامداران و بی نام و نشان های دفاع مقدس در پیچ و خم زندگی به فراموشی سپرده نشوند.
آنهایی که دوران رهبری امام(ره) و دفاع مقدس را به یاد دارند و آن را تجربه نموده اند نیک می دانند که خواست امام این بود که مدافعان دین و میهن به همه مردم ایران تعلق داشته باشند و آن تفکر آینده نگرانه و هوشیارانه مواظبت می نمود که خواسته یا ناخواسته در مقابل خواسته های مردم قرار نگیرد، بلکه همیشه در کنار مردم و پشت‌سر آنان بود. تجربه نشان داده است امتحان پس داده ها در هنگامه خطر و یا طمع بیگانگان و متجاوزان به امنیت و حقوق مردم بهترین یاران نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران هستند که درس صداقت، وفاداری و فداکاری را در میدان های سخت و فراموش ناشدنی جبهه های نبرد فراگرفته اند.
در پایان جای امیدواری است که همه نیروها و جریان های اصیل و ریشه دار با سعه صدر برای حفظ و انتقال فرهنگ دفاع مقدس در کنار هم قرار گرفته و از طریق مردمداری و جلب رضایت آنان و به ویژه نسل جوان و فرصت ایجاد شده و برآمده از انتخابات سال ۱۳۹۲ همدلی و هم افزایی نموده و برای موفقیت "دولت اعتدال، تدبیر و امید" که در صدد اصلاح روندها در عرصه های ملی و بین المللی برآمده است، آینده مردم، کشور و نظام را تضمین نمایند. این مهم از طریق وفاق ملی در عین تکثر و رفع تنگناها و محدودیت ها از پیش کسوتان و دلسوزان انقلاب اسلامی امکان پذیر است. انشاالله

٭ رئیس ستاد لشگر مهندسی، رزمی ۴۳ امام علی(ع) در دوران دفاع مقدس

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/دفاع-مقدس.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496095     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: