نام شما:
ایمیل مقصد:


"به بهانه سفر دکتر حسن روحانی به استان خراسان رضوی و مشهد" یادداشتی از : حمیدرضا موحدی زاده، فعال اجتماعی اصلاح طلب


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1393/6/12
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 3

بیش از یک سال از عمر "دولت تدبیر و امید" و پیروزی درخشان آقای دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ می گذرد. در آستانه سفر رئیس دولت و وزیران کابینه به استان خراسان رضوی و مشهد قرار گرفته ایم، این سفر برای مردم فداکار خراسانی و جوانان صبور مشهدی فرصتی است تا دوباره مطالبات برحق و قانونی خویش در حوزه فرهنگ، اقتصاد، اشتغال، رفاه، آرامش و حمایت از دولت منتخب خود را یادآوری نمایند و از سوی دیگر فضایی است برای دولت مردان و خدمتگزاران ایران اسلامی تا پیوند متقابل خود را با مردم مستحکم نموده و میوه شیرین آن یعنی اعتماد و مشارکت را برداشت نمایند. می توان چشم انداز این سفر مهم را در ۳ حوزه زیر مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار داد :

الف) حوزه "تدبیر و امید"
دولت یازدهم به درستی و هوشمندانه شعار محوری "تدبیر و امید" را برای خود و همراهانش برگزید. این دولت و رئیس جمهور برآمده از آراء میلیونی مردم ایران و استان خراسان رضوی و صدها هزار رأی مردم و جوانان مشهدی فرصت دوباره ای برای غلبه بر مسائل و موانع رشد و توسعه و اثبات کارآمدی و مشروعیت سیاسی و اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم نمود. اینک نوبت مسئولان عالیرتبه، قوای سه گانه و نیروهای مسلح کشور است که دولت را برای حل و فصل مسائل داخلی نظیر اشتغال، مسکن، تورم، رکود و ... و مسائل خارجی نظیر رفع تحریم ها، حل مسائل هسته ای توأم با حفظ حق استفاده از انرژی هسته ای، اعتمادسازی، سرمایه گذاری خارجی و ... یاری و همراهی صادقانه نموده و موانع را از سر راه دشوار آن بردارند. پرواضح است تحقق عملی و عینی این مهم نیازمند هوشمندی، گذشت و آینده نگری می باشد. و اما امید و دلبستگی اقشار مختلف اجتماعی و به خصوص نسل پرشور جوان به دولت و رئیس جمهور برگزیده خویش، بزرگترین سرمایه اجتماعی است که لحظه ای در تقویت و باروری آن و فروزان نگاه داشتن مشعل امید به آینده کشور نباید تردید و درنگ نمود، زیرا در صورت کم سو شدن بارقه امید، آینده و چشم انداز روشنی را نمی توان انتظار داشت. این مهم و تحقق آن به نفع اکثریت جامعه، دولت و نظام و جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلب، اصول گرا، اعتدال خواه و مستقل می باشد.
 
ب) حوزه "اعتدال و عقلانیت"
شیوه و مشی اعتدالی دولت جدید پاسخی آگاهانه، کارآمد و مناسب به تحولات اجتماعی و ضرورت زمانه ماست. روشن است اعتدال یعنی میانه روی و پرهیز از افراط و زیاده روی، تفریط و انفعال و کم گذاشتن در روند اصلاح امور جامعه و حکومت. تحقیقاً اعتدال در برابر عدالت و آزادی قرار نمی گیرد که دوستداران آن را نگران کند، بلکه مخرج مشترک خواست های عدالت طلبانه و آزادیخواهانه آنان می باشد. هم چنین جریان شکل گرفته تحت عنوان اعتدال و عقلانیت از آسیب های آن نظیر انفعال، محافظه کاری بیش از حد، کندروی و بی تفاوتی در برابر سرنوشت اجتماعی بایستی برحذر و حقیقتاً در مسیر درست اعتدال حرکت نماید. خرد جمعی و رویکرد عقلانی دولت در یک سال گذشته موجب ایجاد و بازگشت آرامش و اعتماد نسبی در عرصه روابط متقابل دولت و ملت گردیده است. کنترل و کاهش تورم از ۴۴ درصد به ۲۴ درصد که در ملاقات اخیر هیأت دولت با آیت الله خامنه ای نیز مورد تأیید و حمایت آشکار ایشان قرار گرفت، نشان از موفقیت رئیس جمهور و یارانش داشته و میوه عقلانیت حاکم بر فرآیند تصمیمات اقتصادی دولت به شمار می رود. این مهم نباید موجب غفلت دولت از میدان دادن به نیروهای جوان و خلاق، هم چنین زنان و دختران جوان فارغ التحصیل دانشگاه ها گردد.
نگاه خردمندانه دولت و به ویژه شخص رئیس جمهور محترم در عرصه روابط بین الملل و حل و فصل مسائل هسته ای و دستیابی به توافق اولیه ژنو و اقدام در راستای حصول توافق نهایی با کشورهای اروپایی و امریکا، ظرف ماه های آینده دستاورد بی بدیلی برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می رود و موجب تغییر نگاه جهان به ایران، خروج از انزوا و تحریم های ناعادلانه و شکننده و توقف تحریم های جدید بین المللی شده است. این مهم نباید رئیس جمهور عزیز و دولت خدمتگزار را از سرعت بخشیدن به مسائل اجرایی و عملیاتی داخل کشور غافل کند.
ج) حوزه آثار و نتایج سفر رئیس جمهور و هیأت وزیران به استان خراسان رضوی و مشهد
امید است و انتظار می رود این سفر آثار، برکات و دستاوردهای مثبت و مفیدی را برای استان خراسان رضوی و به ویژه شهر زیارتی، تجاری و توریستی مشهد در برداشته باشد که در این فرصت کوتاه به برخی موارد مهم آن می توان اشاره نمود:
۱) تقویت شور، نشاط و امید اجتماعی مردم و به ویژه نسل جوان، مردان و زنان خراسانی و مشهدی و تداوم حمایت و دلگرمی آنها نسبت به رئیس جمهور منتخب خویش و "دولت تدبیر و امید". این مهم از طریق وفاداری و پایبندی رئیس جمهور محترم و هیأت وزیران به وعده های داده شده در انتخابات حماسی ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ و عملی شدن تدریجی آن ها امکان پذیر می باشد.
۲) تحرک و اراده باورمند و نیرومندتر نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوی و تیم ستادی و نیروها و مدیران صف در ادارات کل، فرمانداری ها، بخشداری ها و...در راستای بهینه سازی دستگاههای دولتی و جلب رضایتمندی مردم و دلجویی از هزاران همراه آقای دکتر حسن روحانی در قالب ستادهای انتخاباتی ایشان، ستادهای دکتر عارف و اصلاح طلبان حامی رئیس جمهور و جمعی از اصول گرایان متمایل به اعتدال و گمنامانی که علیرغم وجود ۲ کاندیدای محترم خراسانی که از سوی جریان اصول گرا حمایت گسترده ای را داشتند، برای منافع و امنیت ملی از منافع شخصی و محلی خویش گذشتند و در رقابت سنگین و نفس گیر انتخابات ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ دست به انتخاب شجاعانه و توأم با ریسک بالا و پرهزینه زدند. این مهم از طریق اصلاح روندها، جایگزینی و تغییرات ضروری برخی مدیریت های به جا مانده از ۸ سال گذشته ( استفاده از نیروهای توانمند آنها در پست های غیر سیاسی ) و انتخاب و به کارگیری نیروهای کارآمد، باتجربه، تحصیل کرده و معتقد به سیاست ها و برنامه های دولت تدبیر و امید امکان پذیر می باشد.
۳) بهادادن به نهادهای مدنی و اجتماعی مانند احزاب اعم از اصلاح طلب، عقلای اصول گرا، اعتدال خواه و تکنوکرات های وفادار به توسعه کشور و استان که می توانند نقش اعتمادسازی و افزایش مشارکت های اجتماعی را ایفا نمایند. برگزاری رقابتی، سالم و آزاد انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند سال ۱۳۹۴ به نحوی که همه جریان های شناخته شده و اصیل کشور اعم از اصلاح طلبان، اصول گرایان، اعتدال خواهان و مستقلین بتوانند خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند و بدون دلایل و استناد قانونی از عرصه رقابت حذف نگردند می تواند راهگشا و پیوند نظام و مردم را اصلاح و مستحکم نماید. این مهم از طریق بسترسازی، متعادل شدن هیأت های اجرایی انتخابات، بازرسان و معتمدان مردم، قانونمند کردن فعالیت احزاب و تشکل های موجود و برطرف شدن فضای سخت گیرانه در دانشگاهها  و عرصه های فرهنگی و اجتماعی، هم چنین تصویب و اجرای منشور حقوق شهروندی و برخورداری همه جریان های ملتزم به قانون اساسی از فرصت های برابر امکانات رسانه ای، روزنامه، صدا و سیما و ...امکان پذیر می باشد.
۴) در سال های گذشته به علت بروز برخی سوء تدبیرها و تنش های اجتماعی و اتلاف منابع، استان خراسان رضوی نیز مانند کشور فرصت های از دست رفته زیادی را از سر گذرانده است. جای امیدواری است استاندار جدید و برگزیده دولت تدبیر و امید با همت و تلاش مضاعف به کمک همکاران  و تیم همراه و معتقد به سیاست ها و برنامه های دولت آقای دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور محترم به گونه ای عمل نمایند که هم فرصت های از دست رفته تا حدودی جبران شود و هم توفیق ارتقای استان به جایگاه واقعی و شایسته آن فراهم شود. این مهم از طریق تلاش، مدیریت همه جانبه و چندبعدی، اراده کافی و برنامه لازم و کارشناسانه با افق های روشن و شاخص های قابل اندازه گیری میزان موفقیت و پیشرفت پروژه ها و طرح های توسعه ای و عمرانی امکان پذیر خواهد بود.
۵) موضوع حاشیه نشینی، بیکاری و اعتیاد
صدای زنگ خطر مسائل و معضلات حاشیه نشینی، بیکاربودن جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها، گسترش اعتیاد و برخی از نابسامانی های اجتماعی در شهر مشهد مدت هاست گوش بسیاری از مدیران و دلسوزان این سرزمین و خطه کارآفرین را آزار می دهد. همه می دانند چرخ های اقتصاد، تولید و صنعت در استان خراسان رضوی رمق و نفس چندانی برایش باقی نمانده است و چه بسا چرخ هایی که به علت اثرات تحریم، سوء مدیریت ها، ماجراجویی های بی حاصل، کج اندیشی، تنگ نظری، تورم و کمبود نقدینگی بخش های تولیدی از چرخیدن بازمانده است و باید روح تازه ای در کالبد صنعت، مسکن و کشاورزی استان دمیده شود. این مهم از طریق نگاه توسعه ای مدیران عالی استان، مدیران کل، فرمانداران و بخشداران و... و با استفاده از ظرفیت، توان و بودجه ملی و رویکرد ویژه دولت به استان پهناور خراسان رضوی و در نهایت با مدیریت علمی و کاربردی امکان پذیر خواهد بود.
۶) آب و کشاورزی
کارشناسان و متخصصان آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان در مطالعات و تحقیقات خود بارها نسبت به وضعیت آب و کشاورزی استان و آینده نگران کننده آن هشدار و اعلام خطر کرده اند. وضعیت کشاورزی استان به عنوان قطب کشاورزی کشور در مواردی چندان مناسب به نظر نمی رسد. الگوی کشت مدون و اجرایی نشده است و در اولویت قرار گرفتن آن کار عقلایی و ضروری به نظر می رسد. این مهم از طریق فرهنگ سازی در الگوی مصرف و کشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و استفاده بهینه از منابع باقیمانده آب موجود در سفره های زیرزمینی، چاه های کشاورزی، آب های موجود و ذخیره شده در سدهای آبی استان و اعمال مدیریت کارآمد و متخصص صنعت آب و کشاورزی استان امکان پذیر می باشد.
۷) سیستم حمل و نقل عمومی و ریلی درون شهری
دست اندرکاران سیستم حمل و نقل و خدمات شهری به خوبی آگاهند سیستم فعلی حمل و نقل برون و درون شهری به هیچ وجه پاسخگوی نیازهای شهر بزرگی چون مشهد با میلیون ها شهروند و دوستداران اهل بیت( علیهم السلام) و حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و مسافرین و گردشگران نمی باشد. بافت فرسوده مشهد و اطراف حرم مطهر علیرغم همه اقدامات ستودنی شرکت مسکن سازان شرق، آستان قدس رضوی و شهرداری ثامن الائمه(ع) بسیار نگران کننده می باشد. شوراهای محترم شهر و شهرداران منصوب شده آنان فارغ از این که چند درصد رأی مردم مشهد را کسب نموده اند در عمل می بایستی نیازهای شهرنشینی، تفریحی، فرهنگی و رفاهی بیش از ۳ میلیون شهروند مشهدی و میلیون ها زائر و مسافر و گردشگر را تأمین و برنامه ریزی نمایند. این مهم از طریق رعایت همه جانبه حقوق شهروندی، گرفتار نشدن در حصارهای تنگ فکری و فرهنگی و بعضأ منسوخ شده و پاسخگویی به نیازهای جدید نسل جوان که خواهان پیشرفت و توسعه با بهره گیری از تکنولوژی و فن آوری های اطلاعات، اینترنت، شبکه های اجتماعی و ارتباطی می باشند، هم چنین اختصاص ردیف های بودجه در قالب تعریف و تصویب پروژه های ملی و استانی امکان پذیر خواهد بود.
انشاءالله در سایه لطف الهی، کار و تلاش مضاعف، تفکر اصلاح و اعتدال و حرکت نوین آقای دکتر حسن روحانی رئیس "دولت تدبیر و امید" و برآورده کردن مطالبات منطقی و برحق ملت در راستای  توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و پرهیز از افراط و تفریط، آینده خوب، امن و برخوردار از امکانات زندگی شایسته مردم شکیبا و فداکار استان خراسان رضوی و مشهد مقدس بهتر از گذشته فراهم آید. انشاءالله
بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/دکتر-حسن-روحانی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498282     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: