نام شما:
ایمیل مقصد:

موحدی زاده، فعال مدنی اصلاح طلب در جمع اصلاح طلبان، اعتدال خواهان و اصول گرایان مشهد: مهم ترین نیاز جامعه امروز ما، مدارا و تحمل همدیگر در عرصه های فرهنگی و اجتماعی می باشد.

موحدی زاده، فعال مدنی اصلاح طلب در جمع اصلاح طلبان، اعتدال خواهان و اصول گرایان مشهد: مهم ترین نیاز جامعه امروز ما، مدارا و تحمل همدیگر در عرصه های فرهنگی و اجتماعی می باشد.


گروه: رویکرد مدارا، مروت و تدبیر
تاریخ درج: 1395/7/27
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 9

 

 متن کامل سخنرانی آقای حمیدرضا موحدی زاده، فعال سیاسی اصلاح طلب  که در نشست مشترک دبیران، فعالان و نخبگان سیاسی احزاب و جریان های اصلاح طلب، اعتدال خواه و اصول گرای مشهد در تاریخ 26/7/1395 در محل استانداری خراسان رضوی بیان و ارائه گردید. این نشست در حضور آقای رشیدیان، استاندار محترم و آقای حسینی، معاون محترم سیاسی، اجتماعی استانداری خراسان رضوی، محولاتی مدیر کل سیاسی،  میهمانان و هیأت عالیرتبه ای که از هیأت محترم دولت "تدبیر و امید" به سرپرستی آقای دکتر شریعتمداری معاون محترم اجرایی رئیس جمهوری به مشهد تشریف آورده بودند، تشکیل گردید که جای تشکر از مقامات استانداری خراسان رضوی و هیأت عالیرتبه دولت و رئیس جمهور محترم و همه دست اندرکاران و خانه احزاب را دارد.
مقام های دولتی که در این جلسه حضور داشتند شامل آقایان دکتر شریعتمداری، دکتر صالحی امیری، حجت الاسلام والمسلمین یونسی، فریدون، برادر رئیس جمهور، دکتر رضوانی، دکتر احمدی و سرکار خانم مولاوردی بودند.

 


بسم الله الرحمن الرحیم

لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم

حسبناالله و نعم الوکیل، نعم المولی و نعم النصیر

عرض سلام و ادب دارم خدمت حضار محترم، آقایان و خانم ها و خوشامد می گویم به میهمانان و هیأت محترم عالیرتبه ای که از دولت تشریف آورده اند به استان خراسان رضوی و شهر مشهد، شهر علی ابن موسی الرضا (ع). در خبرها آمده بود هدف از سفر این هیأت در آخرین سال خدمت دولت تدبیر و امید، ارزیابی عملکردی استان و مدیران دولتی خراسان رضوی می باشد. اجازه می خواهم از این طرف ما هم به عنوان نیروها و جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلبان، اعتدال خواهان و اصول گرایان و خصوصا احزاب اصلاح طلب استان، ارزیابی خودمان را از رویکرد و عملکرد دولت محترم در طول 3 سال گذشته داشته باشیم.

در شروع صحبتم تصریح داشته باشیم و یادآوری نمائیم که " دولت آقای دکتر روحانی و احزاب و جریان اصلاح طلب در ایران به نوعی مدیون همدیگر هستند." زیرا اگر دولت "تدبیر و امید" روی کار نیامده بود، اصلاح طلبان نمی توانستند دوباره به سپهر سیاسی ایران برگردند و از این بابت مدیون دولت جدید هستند. می توان گفت این دولت گرانیگاه و نقطه تعادل جریان های سیاسی اعم از اصلاح طلب، اعتدال خواه و اصول گرا می باشد. رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید هم بخش بزرگی از پیروزی خودش را مدیون تفکر و جریان نیرومند اصلاح طلبی کشور و ایران اسلامی می باشد، زیرا اگر تلاش های فراوان و تشکیلاتی اصلاح طلبان نبود، اگر صبر و متانت آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود و گذشت و فداکاری سایر بزرگان و دلسوزان اصلاحات از جمله گذشت اخلاقی و تاریخی دکتر عارف نبود، به احتمال قوی پیروزی آقای دکتر روحانی تضمینی نداشت. اصلاح طلبان توانستند، فضای سرد حاکم بر جامعه را شکسته و عرصه سرنوشت را گرم و فعال نمایند. پس دولت عزیز امروز ما به نوعی مدیون از خودگذشتگی و بلوغ سیاسی اصلاح طلبان می باشد.

تجربه مشترک و ارزشمندی را که هر دو جناح اصلی کشور در سال های اخیر به دست آورده اند، آن هم در فضای اعتدال و عقلانیت و برخورداری از نعمت دولت آقای دکتر روحانی در ذیل نظام جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به بلوغ سیاسی و پختگی لازم می باشد. آنها به خوبی دریافته اند شیوه و روش های خشونت آمیز، بداخلاقی، افراط و تفریط مناسب نیست و ضررهای آن به مراتب بیشتر از فواید احتمالی آن می باشد. ما بر این باوریم هر دو جریان اصلی انقلاب و نظام تا حدودی دغدغه های مشترک دارند. نیازهای مشترک را هم احساس می کنند، ولی طبیعی و واضح می باشد که ما در شیوه مدیریت جامعه و اجرای برنامه ها با هم اختلاف نظر داشته باشیم و متفاوت فکر کنیم. به طور  مثال روشن است اگر ما به عنوان اصلاح طلبان در سال 1396 شورای شهر مشهد را از طریق جلب اکثریت آرای مردم و جوانان مشهدی در اختیار بگیریم، شیوه بهتر و متفاوتی را در اداره شهر مشهد و پاسخگویی به نیازهای مردم و نسل جوان و زنان در پیش خواهیم گرفت. با مطالعات تطبیقی و تجارب گرانبهایی که از دوران های قبل با نگاه به آینده داریم، و هم اکنون در مراکزی مشغول تحقیق و بررسی ابعاد و زوایای آن می باشیم، قادریم فضای مناسبت تر و کارآمدتری را برای شهروندان فراهم کنیم.

اگر در مجلس هم نمایندگانی داشته باشیم و بتوانیم اکثریت را به دست بگیریم، شیوه متفاوتی را در تصویب و اجرای قوانین کارشناسانه تر، کارآمدتر و پاسخگو به نیازهای مردم در پیش خواهیم گرفت. به نظر می رسد مهم ترین نیاز جامعه امروز ما، مداراکردن در عرصه های فرهنگی و سیاسی می باشد. تحمل همدیگر و درک مشترک از آن جمله می باشد. با اجازه دوستان در وقت محدودی که در اختیار دارم به چند مطلب اساسی و مورد نیاز اشاره می کنم.

اول این که چرا در جامعه ما حالت سیاست گریزی و حزب گریزی به وجود آمده است . به ریشه های تاریخی آن فعلا کار نداریم و در حوصله این جلسه هم نیست و در جای دیگری باید مورد تحقیق و مطالعه قرار بگیرد. شاید یک علت آن این باشد که ما نتوانسته ایم تعریف درستی از سیاست و فواید و کارکردهای حزب را ارائه و آن را در جامعه نهادینه کنیم. این مطلب روح جامعه ما را آزار داده و آن را اذیت می کند. نظریه پردازان در یک عبارت کوتاه و پرمعنا سیاست را شیوه مدیریت جامعه و زندگی بیان کرده اند و اخیرا تعریف کاربردی تری از آن ارائه داده اند و گفته اند "سیاست، علم پیش بینی" می باشد. سیاست مداران باهوش هرگز منتظر نمی مانند اول فقر، فساد و تبعیض جامعه را فرا بگیرد و بعد به فکر چاره اندیشی بیفتند. آنها بایستی بدانند تبعات و نتایح احتمالی هر سیاست و برنامه ای در حال حاضر و آینده چه می تواند باشد. اگر آثار مثبت و مفیدی دارد آن را حمایت، تقویت و به پیش ببرند و اگر هم آثار منفی و زیانبار دارد، از گسترش آن جلوگیری کرده و نسبت به اصلاح و تصحیح آن اقدام نمایند. لازم باشد در آن سیاست و برنامه اشتباه تجدید نظر کرده و جبران نمایند. در همه جای دنیا این روند (اصلاح و بازنگری سیاست ها و برنامه ها) وجود دارد و اتفاق خاصی هم نمی افتد.


اشاره به نکته ای در همین رابطه داشته باشیم. در شیوه مدیریت جامعه برخی هنگام بروز موانع و مشکلات تنها چاره آن را کنترل کردن می دانند
و به تعبیری به جای حل مسأله، آن را پاک می کنند. در حالی که راه حل اصلی آن، درمان و مداوا کردن می باشد. یک نکته را هم با اجازه آقای حسینی ( معاونت سیاسی استانداری) که اشاره داشتند دولت تدبیر و امید اهل تقابل و تسامح نمی باشد و از آن پرهیز دارد.  تقابل کردن کار عاقلانه ای نیست و باید از آن خودداری کرد، ولی این که دولت اعتدال و امید اهل تسامح نیست، جای تأمل دارد. این همه در حالی است که پیامبر ما می فرمایند دین من (اسلام)، دین سمحه و سهله می باشد.

و اما مطلب بعد، انتظارات متقابل دولت و احزاب از یکدیگر می باشد. انتظار دولتمردان از احزاب سیاسی این می باشد که آنها در چهارچوب قانون رفتار و عمل نموده و جامعه را ملتهب نکرده و سطح انتظارات مردم را از حد امکانات و مقدورات بالا نبرند که با فراز و نشیب های تلخ و شیرینی که هر دو جریان اصلاح طلب و اصول گرا به دست آورده اند، در ایام دولت تدبیر و امید نسبت به رعایت و التزام به قانون پایبند بوده اند. البته هر قانون بشری ممکن است عیب و ایراد و نارسایی هم داشته باشد که منطقاً از طریق مکانیزم های قانونی دولت، مجلس و احزاب می توانند با ارائه طرح و لایحه نسبت به اصلاح و کارآمدترکردن آن کوشش و اقدام نمایند.

در این هنگام که سخنران خطاب به میهمان حاضر در نشست مشترک احزاب سیاسی، به عنوان مردان تدبیر و امید که میهمان شهر ما هستند یاد کرد، آقای دکتر شریعتمداری معاون محترم اجرایی رئیس جمهور فرمودند چرا فقط مردان دولت را گفتید و از سرکار خانم مولاوردی معاون محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ذکری به میان نیامد که در جواب کوتاه و نغز آلود عرض کردم، ببخشید، این خانم مولاوردی به اندازه همه شما مردان دولت برای مملکت کار می کند. ( این موضوع موجب انبساط و تلطیف فضای حاکم بر جلسه شد و تشویق حضار به خصوص بانوان محترم حاضر در جلسه را به دنبال داشت.)

انتظار دیگر از احزاب، اعمال کارکردهای احزاب می باشد. که به مهم ترین آن اشاره می کنیم. "تجمیع خواسته ها و مطالبات مردم" از آن جمله می باشد. و سپس از طریق نمایندگان و مقاماتی که در مجلس و دولت دارند، قادرند این خواسته ها و مطالبات را که در قالب شعارها و وعده های انتخاباتی احزاب مطرح شده است را تبدیل به طرح، لایحه و قانون نموده و با اجرای صحیح و سودمند آن قوانین، طعم شیرین کار حزبی در کام مردمان و اکثریتی از جامعه که به برنامه ها و کاندیداهای حزب مورد قبول خودشان رأی داده، مزه کرده و این حرکت اجتماعی، سیاسی و تشکیلات حرفه ای تداوم داشته باشد.

یکی دیگر از مهم ترین کارکردهای حزب ارائه راهکار و برنامه برای برون رفت دولت از موانع و مشکلات اقتصادی،
سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می باشد. که کم و بیش این کار در حال انجام است.

و اما انتظارات و مطالبات احزاب اصلاح طلب از دولت و کابینه آقای دکتر حسن روحانی به قرار زیر می باشد.

اولین مطالبه ما از دولت، بسترسازی برای رقابت احزاب سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا می باشد. این مهم از طریق تصویب و اجرای قوانین کارآمد که پاسخگوی نیازهای جدید مردم و نسل جوان باشد، امکان پذیر می باشد. احزاب در یک شرایط برابر بتوانند به گسترش کار حزبی و عضوگیری و فعالیت انتخاباتی بپردازند.

دومین مطالبه و خواست جریان اصلاح طلب استان خراسان رضوی و به ویژه شهر بزرگ مشهد، امانتداری رأی مردم است که به خوبی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز رأی مردم را حق الناس دانستنه اند. روشن تر بگوئیم هیچ کس نمی تواند حتی یک رأی مردم را به خاطر دیگران جا به جا کند و گوشه چشمی به آن داشته باشد. در همین رابطه به 2 نکته اشاره داشته باشیم. اول این که فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت و مسئول اجرای سالم، صحیح و آرام انتخابات، وظایف قانونی به عهده دارند که بایستی مانند هیأت های محترم نظارت بتوانند از این اختیاراتی که در قانون انتخابات پیش بینی شده است،  استفاده نموده و جلوی هرگونه سوء استفاده دیگران را بگیرند و کسی نمی تواند مانع انجام وظایف قانونی آنها بشود.

نکته دوم این که در انتخابات سال 1396 شاید بهتر بود برخی اجازه ورود به عرصه رقابت با آقای دکتر روحانی را پیدا می کردند تا وزن اجتماعی آنان روشن و تعیین می شد. چه بسا جلوی مشکلات بعدی گرفته می شد و هزینه کمتری از این ناحیه به کشور و نظام وارد می شد. حال که رهبری صلاح ندانسته اند ایشان ورود پیدا نمایند و آن را به صلاح مملکت ندانسته اند، اگر بنا باشد 4 سال بعد به عرصه بیایند، البته حق ایشان است که بیایند ولی مسلما این حق برای رؤسای جمهور محترم قبلی نیز محفوظ می باشد و آنها نیز می توانند خود را دوباره در معرض آرای مردم قرار دهند. ( با تشویق حضار مواجه شد.)

سومین مطالبه احزاب اصلاح طلب از دولت محترم پاسداری از حقوق مردم و صیانت از قانون اساسی که حاصل خون شهیدان ماست، می باشد. در این مسیر هر چقدر دولت و رئیس جمهور محترم به وعده های انتخاباتی خود وفادار و پایبند باشند، پشتیبانی و حمایت بیشتر مردم و زنان و جوانان را به دنبال خود خواهد داشت.

در بخش پایانی چند نکته هم در ارتباط با مشهد خدمتتان عرض کنم. زمانی که سازمان فرهنگی بین المللی یونسکو، شهر مشهد را در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کرده است، جا دارد و توقع این است که شهر ما در طراز پایتخت فرهنگی جهان اسلام (قریب به 60 کشور جهان) ظاهر شود و درخشش داشته باشد. مردمی که در این شهر زندگی می کنند حق دارند به رفع نیازهای انسانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تفریحی خود بپردازند. لازم است در کنار گسترش مساجد از امکانات مدرسه و دانشگاه، موسیقی و سالن نمایش نیز برخوردار باشند. این نیازهای متنوع را خداوند حکیم در درون انسان ها تعبیه کرده است تا آنها بتوانند راه رشد و تکامل را طی نمایند. شایسته و زیبنده نیست جلوی نیازهای فطری انسان ها گرفته شود.

( نکات دیگری هم در باب موفقیت های دولت در عرصه سیاست خارجی مانند برجام و رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی ( مهار تورم و ایجاد آرامش و رشد اقتصادی) و موانع پیش روی سرمایه گذاری و اشتغال داشتم که به علت کمبود وقت از بیان آنها صرف نظر شد.) از حوصله ای که به خرج دادید و آقای استاندار نیز تشکر می کنم.

خدایا چنان کن سرانجام کار   که تو خشنود باشی و ما رستگار

بستن http://www.modarair.com/news/مقالات-مدیر-سایت/1395-07-27-13-24-42.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497572     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: