نام شما:
ایمیل مقصد:

برجام تنها لغو ساده تحریم‌ها نیست/ برجام و پیامدهای پیدا و پنهان/  اشکان بنکدار جهرمی

برجام تنها لغو ساده تحریم‌ها نیست/ برجام و پیامدهای پیدا و پنهان/ اشکان بنکدار جهرمی


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1394/11/1
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

سایت بهارنیوز/ گروه سياسي: اکنون با اجرایی شدن برجام تمام تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا، بیشتر تحریم‌های ثانویه آمریکا که مربوط به مسائل هسته‌ای است و تحریم‌های مربوط به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد یک جا لغو می‌شود. این اما تنها یکی از آثار مسقیم اجرای برجام در کنار دیگر گشایشهای اقتصادی می‌تواند باشد. شکی نیست که تنگناهای ناشی از سوء مدیریت دولت گذشته در کنار تحریمهای ظالمانه، مردم را در خرداد 92 بر آن داشت که تدبیر را بر هیجان و دیپلماسی را بر ماجراجویی سیاسی‌ترجیح دهند.

اکنون به یُمن همان آرای ریخته شده در صندوقهاست که درایت روحانی و فراست ظریف توانست سایه شوم تحریمها را از سر کشورمان باز کند. اما این تنها می‌تواند شروعی روشن از آینده‌ای دیگر باشد. گرایش مردم به توافق هسته‌ای گرچه از نوعی خواست اقتصادی از مسیر دیپلماسی نشأت گرفته است ولی اثراتی بس فراتر برای کشور به ارمغان خواهد آورد که مطمئنا گسترده‌تر از رفع تحریمهای مورد نظر است. هشت سال فرهنگ خشن پرخاشگری بستر ارتباط دولت گذشته با دنیای خارج، تحت عنوان نامیمون دیپلماسی تهاجمی بود. ادبیات نامطلوب و بعضاً مضحک دولت گذشته و سوء استفاده رسانه‌های دشمن از آن، چیزی از ما به جهانیان نشان می‌داد که فرسنگها با فرهنگ ایرانی-اسلامی فاصله داشت.

رفتارهای ماجراجویانه و تحریک کننده نیز، مضاف بر آن، جز دشمن‌تراشی و آب به آسیاب صهیونیسم ریختن و مظلوم نمایی آنان نتیجه‌ای در بر نداشت. پس بیراه نیست اگر از ثمرات برجام و شاید مهمترین و سهل الصول‌ترین آن، بازگشت ایران به جایگاه و شأن اولیه اش بدانیم. مطمئنا در سایه روش اعتدالی دولت کنونی و ادبیات وزین این روزهای ایران است که می‌توانیم به آیندۀ تعامل سازنده با دنیا امید داشته باشیم. اکنون دنیا ایران را کشوری قدرتمند از لحاظ سیاسی می‌داند که توان بالایی در حل چالشهای بین المللی خود دارد.

برجام نشان می‌دهد که دنیا نیز علیرغم کارشکنی‌های اسرائیل و لابی‌های صهیونیستی اروپا و آمریکا و شیطنت ارتجاع منطقه، جایگاه والای ایران را پذیرفته است. دنیای غرب تنها به این بسنده نکرده که دایره تحریمها علیه کشورمان از هم بگسلد بلکه اکنون نگاه تازه و محترمانه، ارمغانی از سوی جهانیان برای ما صاحبان تمدن کهن است. اگر روزی ایران هراسی توانسته بود بهانه‌های لازم را در اختیار دشمنان جمهوری اسلامی قرار دهد اما اکنون دنیا پذیرفته است که ما مردم اعتدال و منطق هستیم. شاید هیچگاه احساس نمی‌کردیم که در کنار گشایشهای حاصله از اجرای برجام، این چنین رقبای منطقه‌ای ما همچون عربستان به انزوا کشیده شوند و منافع خود پس از برجام را از غرب گدایی کنند. نگاهی به رسانه‌های معتبر غربی این روزها نشان می‌دهد که تا چه حد سمپاتی مردم اروپا به ایرانیان بیشتر شده است.

این در حالیست که حوادث روزهای اخیر که حاصل توطئه شاهزادگان سعودی در اعدام شیخ نمر و حمله افراطیون داخلی به سفارت عربستان بوده است را از سر گذرانده ایم. دیپلماسی قایقها را نیز توانستیم منتج به ساحل آرامش و بلوغ سیاسی نماییم. شاید کسی پیش از ظهور دولت اعتدال به اندیشه اش هم نمی‌رسید که ایران و آمریکا بی‌هیچ واسطه‌ای از یک چالش که ممکن بود معضلی بزرگتر شود به راحتی عبور کنند. گرچه در واقعه حمله به سفارت عربستان تعداد اندکی از کشورهای وابسته به دلارهای نفتی سعودی، به جهت خوش خدمتی، اعلام قطع رابطه با ایران کردند- که عملاً هم هیچ کاستی در اقتصاد ما را رقم نمی‌زند- ولی نکته مهم آنجا بود که حد اقل در کنار تقبیح عمل افراطیون، وضعیت حقوق بشر و تعداد کثیر اعدام مخالفان در عربستان همچنان برای دنیای مدرن برجسته ماند.

موضعگیریهای جهان غرب نشان داد که از توطئه سعودیها و افراطیون مخالف دولت در ایران آگاهند و می‌دانند که نشاید و نباید عمل عده‌ای را به حساب کل ملت ایران گذاشت و یا از دریچه خواست غوغاسالاران و شاهزادگان جنگ طلب سلفی به ایران نگریست. پس برجام تنها یک لغو ساده تحریمها نیست. برجام شستن نگاه دنیا از غبار‌ تروریست‌انگاری ملتی متمدن است. برجام پایان انزوای ناحق یک ملت صاحب منطق است. برجام بازگشت شأن به یغما برده ایرانیست.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/برجام.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494622     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: