نام شما:
ایمیل مقصد:

 31 اکتبر‌؛ سالروز قتل اينديرا گاندي : مادر مهربان هند

31 اکتبر‌؛ سالروز قتل اينديرا گاندي : مادر مهربان هند


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1391/8/10
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

بانو اينديراگاندي نخست‌وزير محبوب هند درسال 1984 ترور شد‌. گاندي چهار بار نخست‌وزير هند بودو به دست دو تن از افراد گارد محافظ خود كه از ناسيوناليست‌هاي سيك (پنجابي) بودند هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. شوهر اينديرا، فيروز گاندي، يکي از پارسيان هند بود.درتاريخ معاصرجهان، اينديرا گاندي به عنوان يك سياستمدارخوشفكروتاثيرگذار شناخته شده است.
خانم اينديرا گاندى، دختر جواهر لعل نهرو نوامبر 1917 در الله‌آباد هندوستان به دنيا آمد.
وى خود مى‏نويسد:درست بگويم، حيات اجتماعى من از سه سالگى شروع شد، ياد ندارم با ساير کودکان بازى کرده و با آنها قاطى شده باشم، بهترين سرگرمى و تفريح من ايراد نطق و خطابه آتشين براى خدمتکاران بود.
بخاطر تظاهرات ضد انگليسى، تمام اعضاي خانواده، که تا آن زمان به سن بلوغ نرسيده بودند، بارها دستگير و زندانى شده بودند.
اينديرا به ترتيب در هند و سوئيس به تحصيل پرداخت، در سال 1937 بعد از فوت مادر وارد کالج آکسفورد شد، در 1941 به وطن خويش بازگشت و در سال 1942 با فيروز گاندى روزنامه‌نگار اهل الله‌آباد، که يکى از افراد فعال کنگره ملى بود ازدواج کرد و پس از اينکه تا سال 1946 داراى دو پسر بنام‌هاى راجيو و سن جاى گرديد، در سال 1960 شوهرش چشم از جهان فرو بست.
در سال 1947 جواهر لعل نهرو، اولين نخست‌وزير هند شد و اينديرا نيز به يارى پدر شتافت و با توجه به اينکه در امور خارجى و داخلى کارآزموده شده و مدارج علمى خود را هم در اين زمينه طى کرده بود، به عنوان عضو کميته مرکزى کنگره، مشاور خوبى براى پدر بود.
جواهر لعل نهرو در سال 1964 چشم از جهان فرو بست و در سال 1966 هيات اجرايى حزب، خانم اينديرا گاندى را براى پست نخست‌وزيرى معرفى کرد، وى تصميم داشت راه نهرو را ادامه دهد و همين امر باعث شد که با مخالفت‌هاى زيادى در داخل و خارج روبه‌رو بشود.
اينديرا مى‏نويسد: يکى از امتيازات من اين بود که پدرم به من آموخته بود، چگونه با سياستمداران و بزرگمردان روبرو بشوم و با آنها به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازم، از آن گذشته مهارت و تجربه فراوانى در ملاقات و مذاکره با هنرمندان و نويسندگان و طبقات ديگر اجتماع پيدا کرده بودم، اما تنها اشکالى که برايم پيش مى‏آمد اين بود که بايد به سياست بازان حالى مى‏کردم، که به من به چشم دختر نهرو نگاه نکنند و براى شخص خودم حقى قائل باشند.
اينديرا در تمام مدتى که در راس حکومت قرار داشت، روزانه هيجده ساعت کار مى‏کرد، برنامه ده ماده‏اى، معروف خود را تحت عنوان: ارتقاي سطح اقتصادى هند ارائه داد و در مه 1967 توسط کميته کار حزب مورد تائيد قرار گرفت و با بهره‏گيرى از محبوبيت و شخصيت و اعتبارش بين مردم توانست در عين مخالفت‌هاى سنديکاليست‌هاى کنگره، در ژوئيه 1969 چهارده بانک تجارى را ملى اعلام کند.
در پايان دهه شصت، دولت اينديرا گاندى توجه فراوانى نسبت به توسعه کشاورزى مبذول داشت، اما اين برنامه هرگز نتوانست مشکل دهقانان بى‏زمين را حل کند و مالکان بزرگ همچنان وجود داشتند و به تاخت و تاز خود ادامه مى‏دادند و معضلات اجتماعى نيز رو به گسترش بود.
در 9 اوت 1971 اينديرا گاندى با برقرارى پيمان مودت 15 ساله هند و شوروى توانست پشتوانه يک قدرت بزرگ را به دست آورد، و اين کار به خصوص براى دولت جوان و نوپاى بنگلادش از اهميت خاصى برخوردار بود، اما اين وابستگى نتوانست مشکلات کمبود و نارضايتى داخلى را حل کند و اينديرا در 26 ژوئن 1976 ناچار وقع فوق‌العاده اعلام کرد و همزمان دولت با انتشار برنامه 20 ماده‏اى خود تحت عنوان ارتقاي سطح زندگى فقرا وعده داد دنباله برنامه اصلاحات ارضى قبلى را بگيرد و براى اصلاح وضع شهرنشينان و دهقانان تهى دست بکوشد و قيمت ارزاق و مواد غذايى را ثابت نگهدارد، که متاسفانه اين طرح هم به اجرا در نيامد و کنگره ملى بعد از 30 سال که در راس قدرت قرار داشت با شکست مواجه شد.
مخالفان بعد از اين شکست، اينديرا گاندى را از قدرت خلع کردند و با ايراد تهمت‌هايى او را به زندان انداختند و براى اعضاي خانواده‏اش هم مزاحمت‌هايى فراهم کردند، اما طرفداران او مبارزه کردند، حزب جديدى تشکيل دادند و او پس از آزادى باز به قدرت رسيد.
دو عامل عمده سبب به قدرت رسيدن مجدد اينديرا گاندى شد:
1- اراده پولادين و عزم راسخ او در مقابله با مشکلات و مخالفان‏
2- برنامه مدون نداشتن حزب جاناتا رقيب او براى جلب اعتماد عموم افراد. زيرا حزب مخالف کارى که مى‏کرد فقط خورده‏گيرى و انتقاد از رهبران سابق کنگره بود.
اينجا بود که حزب جديد التاسيس خانم گاندى از موعد 1980 براى انتخابات توانست با موفقيت چشمگيرى برنده شود و دو سوم کرسى‏هاى مجلس را به خود اختصاص دهد و بار ديگر خانم گاندى به نخست‌وزيرى انتخاب گرديد.
اينديرا مادر هند و مظهر آزادى و استقلال سرزمين پهناور هند و مايه شرف و افتخار تاريخ بود. اما در صحنه داخلى جدائى‌طلبان و فرقه‌گرايان، اين زن مبارز و فداکار در سن 63 سالگى در يک توطئه ناجوانمردانه به قتل رسيد.
بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/اينديرا-گاندي.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497580     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: