نام شما:
ایمیل مقصد:

 کری از نمایندگان مردد دموکرات و جمهوری خواه خواست که دو ماه و نیم دیگر به فرآیند مذاکرات با ایران مهلت دهند.

کری از نمایندگان مردد دموکرات و جمهوری خواه خواست که دو ماه و نیم دیگر به فرآیند مذاکرات با ایران مهلت دهند.


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1394/1/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

به گزارش بي بي سي، جان کری وزیر خارجه عصر دوشنبه پشت درهای بسته ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان را در جریان چارچوب مورد تفاهم در لوزان سوئیس که دوم آوریل به دست آمد قرار داد. کری از نمایندگان مردد دموکرات و جمهوری خواه خواست که دو ماه و نیم دیگر به فرآیند مذاکرات با ایران مهلت دهند. او در بیرون محل این نشست به خبرنگاران گفت:‌ "ما دو ماه و نیم دیگر وقت برای مذاکره داریم، در این مدت کارهای جدی هست که باید انجام دهیم. امیدواریم کنگره به دقت گوش کند و سوالاتی را که می خواهد بپرسد. اما همچنین فضا و زمان لازم برای کامل کردن این وظیفه دشوار که برای کشور ما اهمیت زیادی دارد را بدهد."

کمیته روابط خارجی سنا قرار است سه شنبه بحث درباره طرح مربوط به ایران را شروع می کند و کری قرار است در آن هم شرکت کند. طرحی که سناتور جمهوری خواه باب کورکر و سناتور دموکرات باب منندز نوشته اند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را ملزم خواهد کرد توافق نهایی با ایران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره بگذارد. کاخ سفید گفته است که اگر این طرح در شکل فعلی تصویب شود آن را وتو خواهد کرد اما سناتور کورکر گفت که تغییراتی در آن داده شده و اظهار امیدواری کرد طرح رای زیادی بیاورد.

او گفت: احتمال دارد روایت تازه ای از طرح معرفی شود به طوری که برای قانونگذارانی که خواستار اصلاح آن بوده اند قابل قبول باشد. یکی از این تغییرات به گفته او کاهش زمان بررسی توافق ایران در کنگره از ۶۰ روز به ۳۰ روز است. آخرین آمارگیری ها تا هفته پیش نشان می داد که در سنا ۶۷ رای لازم برای مصون کردن طرح در برابر وتوی رئیس جمهور وجود ندارد اما سناتور کورکر بعد از ظهر دوشنبه اظهار امیدواری کرد که با توجه به حل بعضی مسائل، طرح با اکثریت قاطع آرا در برابر وتو مصون شود.

نمایندگان اتحادیه اروپا، ایران و کشورهای ۱+۵ روز ۱۳ فروردین (دوم آوریل) با صدور بیانیه‌ای مشترک از رسیدن به تفاهمی خبر دادند که به گفته آنها می‌تواند زمینه‌ساز توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران تا کمتر از سه ماه دیگر (۹ تیر) شود. انتظار می رود که مذاکرات ایران و این کشورها هفته آینده از سر گرفته شود. ماری هرف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه گفت: "کارشناسان (دو طرف) شاید همین هفته آینده جمع شوند و کار را شروع کنند. با این حال این تاریخ هنوز قطعی نشده."

در جلسه دوشنبه عصر کنگره، جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم کری را همراهی می کردند. ماری هرف در مورد این جلسه با ۴۳۵ نماینده مجلس گفت: "هدف برگزاری این جلسه به طور محرمانه این است که او بتواند تا جای ممکن بی پرده باشد" و اضافه کرد که کری جزئیات توافق تا به اینجا و آنچه در آینده باید حل و فصل شود را حلاجی خواهد کرد. پس از برگزاری این جلسه بعضی نمایندگان درباره آن اظهار نظر کرده اند. استیو اسرائیل نماینده دموکرات از نیویورک گفت که او هنوز "قانع نشده که چاچوب شرح داده شده توسط کری به اندازه ای که باید خوب باشد. من قبلا مردد بودم. هنوز هم مردد هستم."

مت سلمون نماینده آریزونا هم گفت که او استدلال کری را قبول ندارد: "راستش را بخواهید مثل این بود که انگار کسی می خواهد به من ماشین بفروشد." دانا روراباچر نماینده کالیفرنیا در مجلس نمایندگان هم گفت که قبلا به اندازه کافی به دولت اوباما وقت داده است:‌ "حتی اگر او موفق شود، فکر نمی کنم که ما (براساس توافق لوزان) از امنیت بیشتری برخوردار شویم." مایک پامپیو دیگر نماینده کنگره هم در توییتر نوشت: "این نه یک معامله، بلکه تسلیم کامل است." طرحی که سه شنبه در کمیته سنا به بحث گذاشته خواهد شد قصد اعمال نظارت بر توافقی را دارد که آمریکا ممکن است در چارچوب پنج به علاوه یک با ایران به آن برسد.

در پیش نویس این طرح آمده است:‌ "رئیس‌جمهور باید ظرف پنج روز پس از رسیدن به توافق با ایران بر سر برنامه اتمی ایران، متن موافقتنامه و کلیه مواد و پیوست های مرتبط آن را تسلیم کمیته های مربوطه در کنگره کند." طرح کمیته روابط خارجی، اوباما را از تعلیق تحریم های وضع شده در کنگره علیه ایران در جریان یک دوره ۶۰ روزه که توافق در کنگره مرور می شود منع می کند. براساس تازه ترین خبرها در طرح اصلاح شده شاید این مدت زمان به ۳۰ روز کاهش یابد. اگر کمیته توافق با ایران را ظرف این مدت تصویب کند - یا اگر آن را به رای نگذارد - باراک اوباما می تواند در جهت کاهش تحریم هایی که کنگره وضع کرده گام بردارد. اما اگر علیه آن رای دهد، اوباما نخواهد توانست تحریم های کنگره را بردارد.

تحریم هایی که کنگره در طول سالیان مجزا از کاخ سفید وضع کرده بخش مهمی از اهرم فشار بر ایران بوده است. کوین مکارتی رهبر اکثریت جمهوری خواه مجلس نمایندگان روز دوشنبه گفت که پس از اقدام سنا در مورد این طرح، آن را در مجلس نمایندگان به رای خواهد گذاشت. او با این ادعا که آمریکا از بعضی درخواست های اولیه اش عقب کشیده گفت: "خیلی از سوالات ما این خواهد بود که چرا دولت عقب نشسته و آیا ایران هرگز قادر خواهد بود ظرفیت سلاح اتمی را داشته باشد؟ این سوال اصلی ماست."

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/جمهوری-خواه.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497711     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: