نام شما:
ایمیل مقصد:

وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ : از پیشنهاد معاون رییس‌جمهور آمریکا و همچنین اظهارات وزیر خارجه جدید این کشور در رابطه با مذاکره مستقیم، استقبال کرده و با دید مثبت به این اظهارات می‌نگریم.

وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ : از پیشنهاد معاون رییس‌جمهور آمریکا و همچنین اظهارات وزیر خارجه جدید این کشور در رابطه با مذاکره مستقیم، استقبال کرده و با دید مثبت به این اظهارات می‌نگریم.


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1391/11/16
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

آفتاب: وزیر امور خارجه ایران که در نشست امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، تصریح کرد: از پیشنهاد معاون رییس‌جمهور آمریکا و همچنین اظهارات وزیر خارجه جدید این کشور در رابطه با مذاکره مستقیم، استقبال کرده و با دید مثبت به این اظهارات می‌نگریم. امروز نیز ما در رابطه با موضوع هسته‌ای آماده گفت‌وگو هستیم، اما مذاکره با آمریکا باید عادلانه و با نیت واقعی برای حل مساله باشد. صالحی ادامه داد: شما نمی‌توانید از یک طرف لحن تهدید‌آمیز داشته و بگویید: «همه گزینه‌ها روی میز است» و از طرف دیگر از مذاکره صحبت کنید، این یک تناقض آشکار است و فشار آوردن با گفت‌وگو سازگار نیست. اگر شما نیت صادقانه داشته باشید ما می‌توانیم مذاکرات جدی را در دستور کار قرار دهیم. سخنان صالحی در واکنش به اظهارات دو روز قبل جو بایدن مطرح شده است که گفته بود: هر گاه که ایران جدی باشد، ایالات‌متحده آماده مذاکره مستقیم با این کشور برای حل مساله هسته‌ای است.

استقبال ایران از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره

کنفرانس امنیتی مونیخ، نشستی که حواشی آن غلبه قابل توجهی بر متن داشت. چه، بحث حل بحران سوریه و مهم‌تر از آن رونمایی از پیشنهاد غرب درباره تعیین ومکان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به نوعی تحت الشعاع موضوع مذاکره ایران و آمریکا قرار گرفت. موضوعی که جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر کلید آن را در این نشست زده بود و البته پاسخ‌های علی‌اکبر صالحی به این پیشنهاد، کانون توجهات روز آخر کنفرانس بود.

جو بایدن، دو روز قبل در این نشست اعلام کرده بود که ایالات متحده آماده «مذاکره مستقیم» با ایران برای حل مساله هسته‌ای است؛ هر گاه که ایران جدی باشد. او تاکید کرده بود که این پیشنهاد پا برجا است، «اما [تلاش برای گفت‌وگو] باید واقعی و ملموس باشد و دستور کاری برای زمینه‌سازی برای گفت‌وگوها از سوی آنها [ایران] وجود داشته باشد. ما فقط برای دست‌گرمی آماده گفت‌وگو نیستیم.» پیش‌تر بایدن اعلام کرده بود هنوز زمان برای رفع نگرانی‌ها در مورد مساله هسته‌ای ایران از راه دیپلماسی و گفت‌وگو وجود دارد؛ اما تاکید کرده بود این موضوع به نشان دادن حسن نیت از سوی تهران بستگی دارد. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این پیشنهاد اعلام کرد که اعتماد لازم نسبت به صداقت آمریکایی‌ها، شرط انجام مذاکره با آمریکا است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز تاکید کرد: مذاکرات (با آمریکا) تنها در شرایطی انجام می‌گیرد که این بار اعتماد لازم نسبت به صداقت آمریکایی‌ها به ما اثبات شود؛ چراکه تجربه‌های قبلی ما تنها خلاف آن را ثابت مي‌کند. صالحی همچنین در حاشیه نشست در جمع خبرنگاران گفت: ما از تصمیم آمریکا برای انجام مذاکره استقبال مي‌کنیم؛ ولی ایران ملزم به قبول این پیشنهاد نیست. او افزود: ایران پیشنهاد جدید آمریکا را با نگاهی مثبت ارزیابی مي‌کند.

می‌خواهیم دشمنان خود را به دوست تبدیل کنیم

همچنین به گزارش ایرنا، صالحی گفت: امروز ما در رابطه با موضوع هسته‌ای آماده گفت‌وگو هستیم، اما مذاکره با آمریکا باید عادلانه و با نیت واقعی برای حل مساله باشد.

صالحی تاکید کرد: شما نمی‌توانید از یک طرف لحن تهدیدآمیز داشته و بگویید همه گزینه‌ها روی میز است و از طرف دیگر از مذاکره صحبت کنید، این یک تناقض آشکار است و فشار آوردن با گفت‌وگو سازگار نیست. اگر شما نیت صادقانه داشته باشید ما می‌توانیم مذاکرات جدی را در دستور کار قرار دهیم.

صالحی تاکید کرد: ما به‌دنبال این هستیم که دشمنان خود را به دوست تبدیل کنیم و نه برعکس، ما اهمیت زیادی برای استقلال و تعیین سرنوشت خود قائل هستیم و دیگر در حیاط خلوت ابرقدرت‌ها قرار نداریم.
استقبال علی‌اکبر صالحی از پیشنهاد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در شرایطی صورت مي‌پذیرد که بحث مذاکره مستقیم دو کشور را به نوعی محمود احمدی نژاد در سفر امسال خود به نیویورک کلید زد. او بارها در طول سفرش تاکید کرد که بحث هسته‌اي بین دو کشور ایران و آمریکا است. اظهارات احمدی‌نژاد البته با واکنش‌هایی از جانب مقامات نظامی و کشوری در داخل مواجه شد.

این مقامات تاکید داشتند که بحث مذاکره با آمریكا تنها در حیطه تصمیم‌گیری مقام معظم رهبری است. البته در طول این واکنش‌ها و انتقادات مباحثی هم درباره دیدارهای یکی از مقام‌هاي ایران یعنی علی‌اکبر ولایتی و سعید جلیلی در سال‌هاي گذشته با دیپلمات‌هاي آمریکایی در رسانه‌هاي خارجی مطرح شد که همگی آنها از سوی مقام‌هاي ایران تکذیب شد. علاوه بر این، کاخ سفید و علی‌اکبر صالحی هم ارائه هرگونه پیشنهاد رسمی از سوی ایالات متحده را برای مذاکره مستقیم بر سر برنامه هسته‌اي را تکذیب کردند.

اکنون و در شرایطی که چندی پیش علی اکبر ولایتی باز هم تاکید کرده بود که «نه در عمان و نه در جای دیگر با ایالات متحده دیداری نداشته است» و «این مذاکره تنها در حوزه تصمیم‌گیری مقام معظم رهبری است»، جو بایدن در دولت جدید اوباما با پیشنهاد مذاکره مستقیم وارد کنفرانس مونیخ شده است و شرط آن را هم جدی بودن ایران دانسته است. این در حالی است که صالحی علاوه بر استقبال، بررسی این پیشنهاد را منوط به صداقت آمریکایی‌ها دانسته است؛ موضوعی که باید دید در داخل با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد بود.

تعیین زمان و مکان مذاکره با ۱+۵

موضوع قابل اهمیت دیگر بحث بر سر تعیین مکان و زمان مذاکرات ایران و با گروه ۱+۵ است. موضوعی که به کشدار شدن هماهنگی‌ها برای مذاکرات انجامیده است. طرفین هنوز نتوانسته‌اند بر سر مکان و زمان مذاکرات به نتیجه برسند و یکدیگر را به تعلل و تعویق در مذاکرات متهم کرده بودند. این در حالی است که این موضوع هم ظاهرا در حاشیه کنفرانس مونیخ حل شده است؛ به طوری که وزرای خارجه آلمان و ایتالیا در دیدارهایی جداگانه با علی‌اکبر صالحی موضوع هسته‌ای ایران را مورد تبادل نظر قرار دادند و در مورد نشست ایران و ۱+۵ هم گفت‌وگو کردند.

به گزارش دنیای اقتصاد،مقامات اروپایی در این دیدارها ۲۵ فوریه (هفتم اسفند) را زمان پیشنهادی ۱+۵ برای نشست بعدی در قزاقستان اعلام کردند. موضوعی که هنوز از سوی مقامات شورای عالی امنیت ملی ایران (به عنوان مسوول مستقیم مذاکرات ایران و ۱+۵) هنوز تایید نشده است. هرچند که رسانه‌هاي خارجی اعلام کرده‌اند که صالحی از این ماجرا به عنوان «خبری خوب» یاد کرده است

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/وزیر-امور-خارجه-ایران.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496100     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: