نام شما:
ایمیل مقصد:

ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را پودر خواهیم کرد!

ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را پودر خواهیم کرد!


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1394/3/7
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست، اعلام کرد که نخستین اقدام "داعش" پس از فتح شهر باستانی پالمیرا در سوریه کشتن دست‌کم ۲۱۷ نفر از شهروندان طی ۴۸ ساعت بود. گفته می‌شود که ۶۷ نفر از این افراد غیرنظامی بودند. این سازمان حقوق بشری که بیانیه‌هایش را بیشتر منابع جهانی موثق می‌دانند، در ادامه نوشته است که بیشتر اعدام‌شدگان افرادی بودند که با اين گروه ستیزه جویی مبارزه می‌کردند. همچنین کلیه افراد چندخانواده نیز کشته شدند که گفته می‌شد یکی از افراد آنها ‌علیه  داعش جاسوسی کرده یا یکی از مخالفان را در خانه خود پناه داده‌اند.

بسیاری از اعدام شدگان در انظار عمومی گردن زده شدند و اکنون پرچم گروه موسوم به "دوله الاسلامی" بر فراز این شهر باستانی در اهتزاز است. پس از تصرف این شهر باستانی به دست شبه‌نظامیان "داعش"، اکنون آنها به فکر تهیه برنامه‌ای برای آینده شهر باستانی پالمیرا افتاده‌اند؛ شهری که از طرف یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگ جهانی انتخاب شده است.

ابولیث سعودی، فرمانده عملیات "داعش" در شهر باستانی پالمیرا در شبکه رادیویی "الوان اف‌ام" در سوریه در باره آینده این شهر گفت: «ما آن طور که بسیاری فکر می‌کنند با بولدوزر به این شهر حمله نمی‌کنیم.» فرمانده عملیات "دولت اسلامی" در پالمیرا در ادامه به طرح نابودی مجسمه‌های این شهر باستانی اشاره کرد و گفت: «ما این شهر باستانی را ویران نمی‌کنیم، اما مجسمه‌های موجود در آن را که گمراهان پرستش می‌کردند، پودر خواهیم کرد.»

شبکه رادیویی الوان اف‌ام در سوریه در سال ۲۰۱۳ فعالیت خود را در مناطق شمال سوریه که در کنترل دولت این کشور نبود آغاز کرد. هنوز مشخص نیست که چند مجسمه در شهر باستانی پالمیرا و موزه این شهر موجود است. مامون عبدالکریم، وزیر آثار باستانی سوریه، در این باره اعلام کرد که صدها مجسمه قبل از فتح پالمیرا توسط "داعش" به مناطق امن‌تری در سوریه منتقل شده‌اند.

ویرانی آثار باستانی در عراق
"داعش" در عراق تا کنون چندین شهر باستانی را با خاک یکسان کرده است. یکی از این شهرهای باستانی، شهر حضر (هترا) است که به تمدن باستانی آشور تعلق داشت و پس از آن در قلمرو اشکانیان قرار گرفت. خرابه‌های زیبای این شهر کهن‌سال در ۱۱۰ کیلومتری جنوب موصل واقع شده است. هترا (به عربی حضره) از معدود آثار به‌جا مانده از دوران اشکانی بود و قدمتی بیش از دو هزار سال داشت. خرابه‌های این شهر با دیوارها و ستون‌های بلند، نمونه بارزی از شهرسازی آن دوران به شمار می‌رفت. یونسکو آن را جزو "میراث بشریت" ثبت کرده بود.

شهر باستانی پالمیرا واقع در صحرای میانی سوریه یکی از مراکز مهم تمدن در تاریخ باستان بوده است. سازمان علمی، ‌فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۸۰ ویرانه‌های پالمیرا که در دوره "ملکه زنوبیا (زباء یا زینت)"، قرن سوم پس از میلاد، مرکز تجاری مهمی بود را در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار داد. پالمیرا در نخستین سده‌های میلادی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و واقع بودن در مسیر یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های تجاری میان امپراتوری روم، ایران، هند و چین از اهمیت بسیار برخوردار بود. پالمیرا پس از گذراندن دوره شکوفایی خود، در سال ۲۷۲ پس از میلاد مسیح به دست رومی‌ها ویران شد. معبد بعل، طاق نصرت و دیگر ویرانه‌های باعظمت، این شهر را پیش از جنگ داخلی در سوریه به یکی از مقصدهای جذاب برای جهانگردان در خاورمیانه تبدیل کرده بود.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/حقوق-بشر.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496101     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: