نام شما:
ایمیل مقصد:

 بیانیه اتحادیه اروپا در سالگرد توافق هسته ای؛ اتحادیه اروپا دفتر نمایندگی خود در ایران را افتتاح می‌کند

بیانیه اتحادیه اروپا در سالگرد توافق هسته ای؛ اتحادیه اروپا دفتر نمایندگی خود در ایران را افتتاح می‌کند


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1395/8/6
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

به گزارش ایلنا، بیانیه‌ای از سوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جانب اتحادیه اروپا منتشر شد. 

این بیانیه با تاکید بر اینکه در یک سال بعد از توافق هسته‌ای در وین اتحادیه اروپا مفتخر است که اعلام کند برجام در حال اجرا شدن است گفت: این نشان می‌دهد که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چند جانبه راه حل‌های عملی برای سخت‌ترین مشکلات قابل دستیابی است.

در این بیانیه همچنین گفته شد که اتحادیه اروپا به حمایت فعالانه و موثر از اجرایی شدن برجام و اجرای قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا و اعضای آن بر ضرورت پایبندی ایران بر تعهداتش تحت برجام پافشاری کرده و بر همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی هسته‌ای ادامه خواهد داد. 

آن‌ها همچنین در این بیانیه از ایران خواستند که از فعالیت‌هایی که در قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از آن منع شده است، خودداری کند. 

اتحادیه اروپا پشتیبانی خود را از نقش هماهنگ‌کنندگی نماینده عالی‌ خود در کمیسیون مشترک را اعلام کرده و خواهان مشارکت بیشتر با آژانس انرژی اتمی در راستای مسئولیت نظارت و تایید پایبندی ایران بر تعهدات هسته‌ای‌اش است. 

به گفته فدریکا موگرینی در این بیانیه پایبندی طرفین بر تعهدات یک شرط ضروری برای اعتماد سازی و بهبود مداوم و تدریجی روابط با اتحادیه اروپا است. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفت: در روز اجرایی شدن برجام که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است، تحریم‌های هسته‌ای، مالی و اقتصادی برداشته شد. در‌‌ همان روز متن اطلاعات جامع در زمینه برداشته شدن تحریم‌ها به منظور شفاف‌سازی برای کسب و کار‌های اتحادیه اروپا تدوین شد. 

در این بیانیه تاکید شده است که این به نفع اتحادیه اروپا است که برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای منافعی را به مردم ایران برساند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌اش اذعان داشت که شفافیت در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها کلید برقراری روابط بانکی و تجاری کشورهای اروپایی با ایران است. در این زمینه هدایت گسترده‌تری در خصوص شفافیت تحریم‌های برداشته شده و باقی مانده از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. 

اتحادیه اروپا در زمینه ادامه فعالانه روابط با بخش خصوصی و تشویق تمام بخش‌ها برای اجرای برجام و امدادرسانی آن‌ها در این زمینه تعهد داده و گفته برای اینکه ایران به طور کامل از برداشته شدن تحریم‌ها منتفع شود، این مهم است که تمام موانع اقتصادی و سیاست‌های مالی، فضای تجاری و قوانین حقوقی برطرف شود.

اتحادیه اروپا و اعضای آن آماده همکاری با ایران در این زمینه‌ها و تامین کمک‌های تکنیکی شامل انطباق با الزامات FATF است و و در نظر دارد از اعتبار صادراتی برای تسهیل تجارت‌ها و پروژه‌های مالی و سرمایه گذاری‌ها استفاده کند.

اتحادیه اروپا تعهد خود را برای توسعه روابط بیشتر با ایران در زمینه‌های تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری‌های هسته‌ای بشر دوستانه، مهاجرت، محیط زیست، مبارزه با تهدیدات فراملی نظیر مواد مخدر، همکاری‌های انسان دوستانه، حمل و نقل، پژوهش، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌ای در این بیانیه اعلام کرد.

در این راستا بیاینه پایانی مشترک در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیات کمیسیونری به تهران تدوین شد.

اتحادیه اروپا حمایت هایش را از استراتژی ارتباط نزدیک تدریجی که در هدف جامع است ، و در جایی که منافع مشترک وجود دارد همکارانه است و زمانی که اختلافات سازنده وجود دارد قاطعانه اعلام می‌کند . 

اتحادیه اروپا به منظور نشان دادن جدیت در این زمینه اعلام کرد که در نظر دارد نمایندگی اتحادیه اروپا را در ایران افتتاح کند.

اتحادیه اروپا در فرمانیه!

 

معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه خبر داد

اتحادیه اروپا در فرمانیه!

زمان ارتقای روابط با انگلیس نرسیده است

آرمان: اتحادیه اروپا در تهران است! این خبری بود که روز گذشته از سوی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه اعلام شد. مجید تخت روانچی درباره تاسیس دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند و امور مربوط به ایران و اتحادیه اروپا را پیگیری می‌کنند. وی در این باره توضیح داد:‌خانم موگرینی و دیگر مسئولان اتحادیه اروپا تاکید دارند که در دور جدید روابط ایران و این اتحادیه، فعالیت و همکاری‌های زیادی بین دو طرف در حوزه‌های مختلف انجام خواهد شد. بنابراین نیاز است تا آنها دفتر مستقلی در تهران تاسیس کنند.در حال حاضر دو نفر به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سفارت هلند جهت پیگیری امور مربوط به این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند. وی افزود: ما به طرف‌های مقابلمان در اتحادیه اروپا به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم که این موضوعی زمان‌بر است و باید مسائل حقوقی مرتبط با تاسیس دفتر در تهران را در نظر بگیرند و کاری نیست که بتوان یک‌شبه آن را انجام داد. معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که «آیا موانع موجود بر سر راه ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران فقط مسائل حقوقی است یا موانع سیاسی نیز در این ارتباط وجود دارد چنانکه در مقطعی این ادعا از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح شد که هدف اتحادیه اروپا از ایجاد دفتر مستقل در تهران جاسوسی است؟»، تصریح کرد: ممکن است در مورد یک موضوع نظرات متعدد، مختلف و متفاوتی وجود داشته باشد؛ چنانکه در مورد موضوع برجام نیز شاهد این مساله هستیم. وی ادامه داد: این امر در مورد ایجاد دفتر مستقل اتحادیه اروپا در تهران نیز صدق می‌کند و همانطور که پیش از این اشاره شد، تاسیس چنین دفتری نیازمند طی‌شدن مراحل قانونی در کشور است و ما نمی‌توانیم به آنها بگوییم که مثلا فردا بیایند و دفترشان را باز کنند. در حال حاضر برای تسریع امور به این فرمول رسیده‌ایم که تعداد محدودی از نمایندگان این اتحادیه در سفارت هلند در تهران مستقر شوند تا کارها را پیش ببرند. گرچه آنها مصر هستند که با این وسعت کار بین دو طرف، تعداد افراد اعزامی کم است و می‌گویند باید نمایندگی فعال و مستقلی داشته باشند.

گشایش رسمی دفتر اتحادیه اروپا؟

طی هفته‌های اخیر یکی از موضوعات مورد توجه در عرصه دیپلماسی ایران گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران بود. اتحادیه اروپا به عنوان یک مجموعه با ۲۸ کشور در بیش از صد کشور دارای نمایندگی مستقل است. این اتحادیه به دنبال تصویری از آینده است که کشورهای اروپایی با اتحاد کامل در یک دفتر نمایندگی در کشورهای خارج از اروپا خلاصه شوند و امور همه کشورها از طریق همان دفتر پیگیری شود. در اردیبهشت سال جاری بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از مذاکرات دو روزه با مقامات جمهوری اسلامی ایران در حالی تهران را ترک کرد که یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح در سفر موگرینی و هفت کمیسیونر اتحادیه اروپایی، بحث گشایش دفتر اتحادیه در تهران بود. اتحادیه اروپا که برای فرجام مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ تلاش بسیاری کرده بود، اکنون به دنبال ورود تمام‌قد به ایران است. قطعا بازگشایی این دفتر در تهران نیازمند مقدمات سیاسی و حقوقی است که به نظر می‌رسد در هر دو این موارد مشکلاتی پیش روی دو طرف باشد. محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با موگرینی در تهران و پس از امضای نقشه راه روابط دو طرف اعلام کرد که درباره آماده‌سازی اقدامات اداری برای بازشدن دفتر اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرده‌ایم. فدریکا موگرینی نیز از زمان‌بندی گشایش این دفتر در تهران طی هفته‌های آتی خبر داده و گفته است:«طبق توافق حاصل شده دیپلمات‌‌ها در سفارت هلند در تهران به فعالیت خواهند پرداخت.»، اما موانع پا برجاست. یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه درباره بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا می‌گوید: «پارلمان اروپا دو قطعنامه صادر کرده است که هر دو این قطعنامه‌ها بر این امر تاکید دارد که دفتر اتحادیه اروپا در تهران حتما باید بازگشایی شود.» ایران در بروکسل، مقر اتحادیه اروپایی دارای نمایندگی سیاسی با حضور سفیر در سفارتخانه است و تمام ظرفیت‌های لازم برای یک سفارتخانه را داراست و مسلم است که در روابط سیاسی، اصل عمل متقابل جزو اصول اولیه است و زمانی‌که امکاناتی از کشوری دریافت شده است باید متقابلا این امکانات واگذار شود. گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران مخالفان و موافقانی دارد. محمد صالح جوکار، یک عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس در این باره می‌گوید:«اگر بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران در راستای گشایش اقتصادی باشد، خوب است اما اگر اتحادیه اروپا بخواهد از طریق این دفتر در امور داخلی ایران ورود کرده و مباحثی مانند حقوق بشر و... را مطرح کند به صلاح نیست.» اما از سوی دیگر نوذر شفیعی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس موضع متفاوتی با جوکار دارد و تاکید می‌کند: «گذشته از مبحث رژیم غاصب اسرائیل، ما علاقه‌مند به گسترش روابط با همه کشورها هستیم. » مجید تخت‌روانچی دیروز علاوه بر اعلام خبر نمایندگان اتحادیه اروپا در تهران خبر دادکه«دور دوم نشست‌های سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا به احتمال زیاد در مهرماه برگزار می‌شود.» وی همچنین تصریح کرد:«هنوز زمان آن نرسیده است که روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر ارتقا پیدا کند.

 

اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر خود در تهران زمان را تلف نمیکند و قرار است به زودی دفتر این اتحادیه در ایران افتتاح شود. این خبر در بیانیه ای که اخیرا به مناسبت یکسالگی برجام و توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی انتشار یافته اعلام شده است.

به گزارش تابناک، در حالی که از چندی پیش اخبار مربوط به افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران منتشر شده بود اما برخی مسائل رخ دادن این اتفاق را با چالش هایی مواجه کرده و امکان آن را زیر سوال برده بود. اما اخیرا اتحادیه اروپا بیانیه ای را در یکسالگی توافق هسته ای منتشر کرده است که طی آن اعلام کرده: «یک سال بعد از به نتیجه رسیدن توافق تاریخ ساز اتحادیه اروپا مفتخر است که اعلام کند برجام به شکل کامل تحقق یافته است. این امر نشان میدهد که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چند جانبه میتوان راه حل های عملیاتی برای مشکلات اساسی پیدا کرد.»

بیانیه اتحادیه اروپا همچنین واجد نکات مهمی در مورد روابط و مراودات اقتصادی این اتحادیه با ایران و از جمله موضوع برداشته شدن تحریم ها است و در آن آمده است: «با توجه به این موضوع که برداشته شدن تحریم ها برای ارتباط و مراوده مجدد بانک ها و شرکت های اروپایی با ایران لازم و اساسی است، برای آنکه ایران بتواند به شکل کامل از مزایای برداشته شدن تحریم ها بهرمند شود لازم است که این کشور موانع مربوط به سیاست های مالی و اقتصادی، محیط کسب و کار و حاکمیت قانون را از میان بردارد».

این بیانیه ادامه داده است: «اتحادیه اروپا و اعضای آن آمادگی خود را برای همیاری با ایران در این مسائل و ارائه کردن کمک های فنی از جمله قبول الزامات FATF و همچنین استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری اعلام میکند.»

بیانیه اتحادیه اروپا در یکسالگی برجام اشاره میکند: «اتحادیه اروپا مجددا بر تعهدات خود برای ایجاد روابط سازنده بیشتر با ایران به ویژه در حوزه های تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری های هسته ای صلح آمیز، مهاجرت، محیط زیست، مبارزه با تهدیدات فرامرزی نظیر مواد مخدر، همکاری های بشر دوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه ای تاکید میکند. اتحادیه اروپا از استراتژی همکاری تدریجی و قدم به قدم که حیطه وسیعی را پوشش داده، در مسائل مشترک سازنده باشد، در موارد اختلاف نظر حیاتی بوده و در عمل مفید باشد حمایت میکند.»

بیانیه اتحادیه اروپا اعلام میکند: «به عنوان بخشی از این استراتژی اتحادیه اروپا قصد دارد اقدام به باز کردن دفتر نمایندگی در ایران کند. برجام برای کل منطقه سودمند است و فرصتهایی برای همکاری های منطقه ای فراهم میکند. اتحادیه اروپا از همه طرف ها میخواهد برای یک همکاری منطقه ای سازنده تلاش کنند و به کاهش تنش ها کمک رسانند. اتحادیه اروپا مجددا بر تعهد خود برای واقعی سازی وضعیت بهینه منطقه ای تاکید میکند.»

بر این اساس آنچه به نظر میرسد این است که علیرغم کارشکنی های مداوم برخی گروه ها از جمله صهیونیست ها، به زودی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تهران افتتاح خواهد شد.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/اتحادیه-اروپا.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494647     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: