نام شما:
ایمیل مقصد:

کنفرانس سياست جهاني پيش بيني کرد : 8 چالش جهان در سال 2014

کنفرانس سياست جهاني پيش بيني کرد : 8 چالش جهان در سال 2014


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1392/9/25
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 2

ايران، خاورميانه، آفريقا و اروپا مهمترين چالش هاي جهان در سال 2014 ميلادي است. به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامۀ اقتصادي لزاکو چاپ پاريس، در ششمين نشست کنفرانس" سياست جهاني" که به مدت 3 روز در شهر موناکو برگزار شد، 300 کارشناس روابط بين الملل، روساي شرکتها و ديپلماتها از کشورهاي مختلف در خصوص مهمترين چالش هاي سياسي و اقتصادي جهان در سال 2014 به بحث و گفتگو پرداختند. شخصيت هاي سياسي زيادي به اين نشست دعوت شده بودند که از جمله آنها محمدظريف، وزير خارجۀ کشورمان، لوران فابيوس، همتاي فرانسوي اش، شاهزاده آلبرت دوم موناکو، هرمان ون رومپوي، رئيس شوراي اتحاديه اروپا، احمد باباجان، مشاور رجب طيب اردوغان و ساير شخصيت ها و روساي نهادهاي اقتصادي بين المللي بودند اما مهمترين چالش هاي جهان در سال 2014 کدامند؟ آيا اميدي به حل کانون هاي بحران هست؟ مهمترين موضوعاتي که نظام بين الملل در سال ميلادي جديد با آنها روبرو خواهد بود، بدين شرح است:
کورسوي اميد براي آفريقا
نشانه هايي از رونق براي قارۀ آفريقا ديده شده است. به رغم زيرساخت هاي ضعيف در اين حوزۀ جغرافيايي، قارۀ آفريقا علائم مثبتي به سرمايه گذاري هاي آمريکا، اروپا و آسيا از خود نشان داده است. امروزه بيش از 30 کشور جهان که رشد اقتصادي قابل توجهي داشتند، در اين قاره محروم حضور دارند. آمار تاجران، بازرگانان از داکار تا کوناکري و از نايروبي تا لاگوس گوياي آن است که طبقۀ متوسط در قارۀ آفريقا سير صعودي قابل توجهي به خود گرفته است. اين جمعيت متوسط امروز 150 ميليون نفر است و پيش بيني مي شود در 10 سال آينده به 300 ميليون برسد.
آمريکايي ها ديگر تمايلي به خاورميانه ندارند
خاورميانه به خصوص با آغاز تحولات جهان عرب، همچنان چالش اصلي آمريکاست؛ آن هم در حاليکه واشنگتن توجه زيادي به اين منطقه از خود نشان نمي دهد و تمرکز خود را بر روي آسيا قرار داده است. اما ترور سفير آمريکا در بنغازي، سقوط دولت مرسي در مصر و استفاده از سلاح هاي شيميايي در سوريه بار ديگر توجه آمريکا را به خاورميانه معطوف کرد. اوباما در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل اولويت هاي آمريکا را در چند محور برشمرد: صلح اسراييل- فلسطين، توافق هسته اي با ايران و حل بحران سوريه اما افزايش استفادۀ آمريکا از پهپادهاي آمريکايي در حذف القاعده اين فرضيه را تقويت کرده است که آمريکا ديگر قصد دخالت مستقيم در بحران هاي منطقه را ندارد؛ به خصوص آنکه افکار عمومي آمريکا ديگر خواهان دخالت مستقيم کشورشان در هيچ بحراني نيستند. از طرفي، با افزايش استقلال آمريکا در حوزۀ انرژي، اين کشور وابستگي کمتري به کشورهاي نفتي خليج فارس خواهد داشت که البته اين مسئله نگراني و عصبانيت متحدان سنتي خاورميانه را به همراه داشته است.
چين در آستانۀ انفجار است؟
انفجار در ميدان تيان آنمن پکن در ماه اکتبر آن هم چند روز پيش از نشست رهبران حزب کمونيست زنگ خطري براي امنيت چين بود که تهديد استقلال طلبي مسلمانان اويغور را به گوش رساند. اين در حالي‌است که پکن همزمان اصلاحات اقتصادي را آغاز کرده و در حالي تلاش مي کند جمعيت همراه با سياست هاي خود را افزايش دهد که ظاهراً با چالش هاي عديده اي روبروست. کاهش رشد اقتصادي و افزايش تنش هاي اجتماعي از مهمترين چالش هايي است که چين در سال 2014 با آن روبرو خواهد بود.
آيا بحران اروپا مهار شدني است؟
آيا اروپا مي تواند بحران اقتصادي را پشت سر گذارد، يا اينکه در اين بحران محو خواهد شد؟ اين پرسشي است که بسياري از اروپايي ها آن را از خود مي پرسند. در حدود يکسالي است که اروپا کمربندهاي رياضتي خود را محکم کرده، اما قدرت خريد مردم کاهش و در کنار آن بيکاري افزايش يافته است. شهرونداني که از اين وضعيت خسته شده اند، اميد دارند دولت هايشان با ايجاد اصلاحاتي رشد اقتصادي را به کشورشان بازگردانند. اما به نظر نمي رسد که اروپا در حال حاضر آمادۀ مقابله با بيکاري باشد؛ در حال حاضر مجموع رقم بيکاري در اروپا 12 و در ميان جوانان کمتر از 25 سال نزديک به 25 است. در صورتي که اروپا نتواند چالش بيکاري را حل کند، مردم، اعتمادشان را به دولت هايشان از دست خواهند داد.
جهان نگران قدرت روسيه است
غرب همچنان روسيه را به عنوان مهمترين رقيب خود مي داند. روسيه بزرگترين دارندۀ انرژي جهان و همچنين دومين دارندۀ سلاح هسته اي در جهان است. نقش آفريني مسکو در منازعات و کانون هاي بحران نيز روند رو به صعودي دارد و کرملين با وتوهاي خود در شوراي امنيت سازمان ملل بارها اين قدرت را اعمال کرده است. روسيه پيشتر نيز خشم خود از شکست در افغانستان را با حمله به گرجستان(که 30 برابر کوچکتر از روسيه است) نيز نشان داده بود. روسيه با توافق با آمريکا توانست واشنگتن را در منازعۀ سوريه يک گام به عقب براند.
آيا راه حلي براي جاسوسي هست؟
افشاگري هاي اسنودن بار ديگر جهان را با چالش جاسوسي و درز اطلاعات اينترنتي مواجه ساخت. برزيل که رييس جمهورش تحت شنود آمريکايي ها قرار گرفته بود، کنفرانسي بين المللي را در ماه آوريل به منظور مقابله با جاسوسي برگزار خواهد کرد. بيش از 500 نويسنده و برندگان جايزه نوبل فراخواني را ترتيب داده اند تا از طريق آن بتوانند طرحي را در حمايت از متوقف کردن جاسوسي و شنود در سازمان ملل ارائه کنند. نتيجۀ اين تلاشها هر چه باشد، دولتها سيستم و راهکار جديدي را براي مقابله با اين تهديد در پيش خواهند گرفت اما آنچه مسلم است اينکه بهانۀ مقابله با تروريسم براي شنود مکالمات ديگر قابل توجيه نيست.
آشتي ايران و آمريکا
توافق ژنو پس از 35 سال قطع رابطه ميان ايران و آمريکا تحول مهمي بود اما در اين مسير چالش هاي بيشماري وجود دارد. رييس جمهور ايران با فشار قابل توجهي از داخل روبرو خواهد بود. از سويي اوباما نيز بايد کنگره را راضي کند که در عين همپيماني با اسراييل در مقطع فعلي تحريم ها عليه ايران را متوقف کند؛ اين بازي هنوز تمام نشده است.
اسلام سياسي و بهار عربي

سقوط محمد مرسي در مصر، بحران النهضه در تونس، وضعيت عدالت و توسعه در ترکيه، اسلام سياسي در خاورميانه را در سال 2013 در وضعيت دشواري قرار داد. البته اين بدان معنا نيست که اسلام سياسي در حال محو شدن از خاورميانه است. در مصر به رغم سرکوب ها و کشتارها بعد از سقوط مرسي، اخوان المسلمين همچنان در حال مقاومت است، از سويي انتخاب حسن روحاني در ايران نشان داد که ايران همچنان مي تواند با شيوه اي جديد خود را با محيط سازگار کند. لذا نبرد ميان اسلام سياسي و لائيسيته يکي از مهمترين چالش ها در سال 2014 خواهد بود

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/کنفرانس.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497925     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: