نام شما:
ایمیل مقصد:

دبیر کل سازمان ملل: جهان باید از اوضاع سوريه شرمسار باشد/  سوریه در مرز فروپاشی قرار گرفته است

دبیر کل سازمان ملل: جهان باید از اوضاع سوريه شرمسار باشد/ سوریه در مرز فروپاشی قرار گرفته است


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1394/4/10
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

گروه بين‌الملل: دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید جهان باید شرمسار باشد که نتوانسته سه سال پس از تعهدات در ژنو برای ایجاد صلح در سوریه، به آن عمل کند، در حالی‌که فاجعه در آن کشور عمیق‌تر شده و سوریه در لبه سقوط قرار گرفته است.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان گی‌مون، گفته است در جنگ داخلی سوریه که اکنون در پنجمین سال خود قرار دارد، بیش از ۲۲۰ هزار نفر کشته شده‌اند، تقریبا نیمی از جمعیت کل آن آواره شده‌اند و شهروندان هنوز زیر حملات با بمب‌های بشکه‌ای قرار دارند و به حقوق انسانی آنها تجاوز می‌شود. دبیر کل سازمان ملل در عین حال می‌گوید بخش‌های دیگری از آن کشور تحت کنترل روز افزون افراطیونی مانند حکومت خودخوانده اسلامی یا شاخه‌های القاعده، مانند «جبهه النصره» قرار گرفته و میراث فرهنگی آن نیز در معرض نابودی‌ست.

بان خواستار پیدا کردن راهی برای برون رفتن از این بحران شده است؛ «جامعه بین‌المللی و به ویژه شورای امنیت ملل متحد، نمی‌تواند وقت بیشتری را برای پایان دادن به چرخه خشونت‌ها، هدر دهد.» بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد در سومین سالگرد مذاکرات صلح ژنو منتشر شده است. مذاکرات ژنو با هدف برون‌رفت از جنگ داخلی سوریه، در ۳۰ام ژوئن سال ۲۰۱۲ میلادی برگزار شده بود. طرحی که در آن از سوی «گروه کنش برای سوریه» به تصویب رسید، روندی سیاسی را برای پایان دادن به بحران خواستار شده بود. بنا بر این شده بود تا دولتی موقتی با قدرت کامل اجرایی در آن کشور شکل گرفته و سپس انتخابات برگزار شود.

«گروه کنش برای سوریه» از نماینده سازمان ملل، اعضای صاحب حق وتو در شورای امنیت، روسیه، آمریکا، چین، بریتانیا و فرانسه، اتحادیه کشورهای عرب، ترکیه و اتحادیه اروپا تشکیل شده بود. روسیه و چین از متحدان حکومت بشار اسد به شمار می‌روند در حالی‌که عمده کشورهای عربی و ترکیه، از مهم‌ترین مخالفان او هستند. چین و روسیه چند هفته پس از مذاکرات ژنو، قطعنامه‌ای که از دل قرارهای اولیه شکل گرفته بود را وتو کردند. آنها پیشتر نیز دو قطعنامه دیگر را وتو کرده بودند.

طی ماه‌های گذشته نماینده سازمان ملل در امور سوریه، استفان ده‌‌میستورا، با افراد مختلف، از جمله بشار اسد، دیدار کرده است تا راهی رو به جلو برای پایان دادن به بحران پیدا شود. از زمان مذاکرات ژنو تا کنون، شرایط در سوریه تغییرات زیادی پیدا کرده و از جمله گروه افراطی موسوم به داعش «دوله الاسلامی» بخش‌های زیادی از آن کشور را به کنترل خود درآورده است. قرار است ده‌میستورا در هفتم ژوئیه با دبیر کل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل، در مورد طرح‌های پیشنهادی‌اش دیدار و گفت‌وگو کند.

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/دبیر-کل.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496055     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: