نام شما:
ایمیل مقصد:

دو آمريكايي برندگان جایزه نوبل شیمی

دو آمريكايي برندگان جایزه نوبل شیمی


گروه: اخبار، نگاه وتحولات بین المللی
تاریخ درج: 1391/7/20
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

گروه علم و فناوری : آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل شیمی را به برای رابرت جی لفکویتز و برایان کوبیلکا برای مطالعه درباره گیرنده های همراه G پروتئین اهدا کرد.

 

 

 

 


آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل شیمی را به رابرت جی لفکویتز و برایان کوبیلکا از کشور آمریکا برای مطالعه درباره گیرنده های همراه G پروتئین جایزه نوبل شیمی امسال را دریافت کردند.
حسگرهای روی سطح سلول گیرنده نامیده می شوند، تحقیقات این دو برنده نوبل در رشته شیمی برای مشخص کردن نحوه کار یک خانواده از گیرنده ها که G پروتئین- گیرنده های همراه (GPCR) نامیده می شوند، بوده است.

در این خانواده ما با گیرنده هایی برای آدرنالین، دوپامین، سروتونین، نور، طعم و بو رو به رو می شویم. اکثر فرآیندهای فیزیولوزیکی به GPCR ها بستگی دارد. حدود نیمی از تمام داروها از طریق این گیرنده ها عمل می کنند که در آن میان می توان به آنتی هیستامینها و انواع داروهای مربوط به روانپزشکی اشاره کرد. اطلاعات درباره GPCR برای انسان از مزیتهای بسیاری برخوردار است. اگرچه این گیرنده ها مدتها است که از دانشمندان گریزان بوده اند. جایزه نوبل سال گذشته به دن شختمن به خاطر کشف شبه کریستالها اختصاص یافت. آکادمی سلطنتی علوم سوئد برندگان جایزه نوبل شیمی را انتخاب می کند. این آکادمی از ۳۵۰ عضو سوئدی و ۱۶۴ عضو خارجی تشکیل شده است.
عضویت در این آکادمی بر اساس به رسمیت شناختن دستاوردهای موفق تحقیقاتی صورت می گیرد. این آکادمی اعضای کمیته نوبل را برای یک دوره سه ساله انتخاب می کند. جایزه نوبل شیمی تاکنون ۱۰۳ بار به ۱۶۱ نفر بین سالهای ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۱ اهدا شده است. فردریک سانگر نخستین برنده جایزه نوبل شیمی است که دوبار این جایزه را در سالهای ۱۹۵۸ و ۱۹۸۰ از آن خود کرد. وی اولین بار برای ساختار مولکول انسولین و دومین بار برای توالی ویروس نوکلئوتاید این جایزه را دریافت کرد. این بدان معناست که تعداد برندگان جایزه نوبل تاکنون ۱۶۰ نفر بوده اند.
در روز ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ در باشگاه نروژی ها- سوئدی‌ها در پاریس، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و بیشتر دارایی خود را به مجموعه جوایزی اختصاص داد تا همه ساله بدون توجه به ملیتی خاص، به افراد شایسته اهدا شود.

اهدای این جایزه به فردی که مهمترین کشف رادر علم شیمی داشته نیز بخشی از این جوایز را تشکیل می دهد. 
جایزه نوبل طی هشت سال به برندگان اهدا نشد. سالهای ۱۹۱۶، ۱۹۱۷، ۱۹۱۹، ۱۹۲۴، ۱۹۳۳، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۱ این مراسم برگزار نشد. براساس قوانین و اساسنامه نوبل اگر هیچ کدام از فعالیتهای انجام شده از اهمیت مشخص شده برخوردار نباشد مبلغ جایزه برای سال بعد حفظ می شود و حتی اگر سال بعد هم این جایزه اهدا نشد این مبلغ به بودجه بنیاد نوبل افزوده می شود. در طول جنگهای جهانی اول و دوم تعداد جوایز نوبل محدود تر بوده اند.
تاکنون ۶۳ جایزه نوبل شیمی تنها به یک برنده اختصاص یافته است؛ ۲۲ جایزه نوبل شیمی به دو برنده و ۱۸ جایزه نوبل شیمی به سه برنده اختصاص یافته است

بستن http://www.modarair.com/news/اخبار-بین-المللی/جایزه-نوبل-شیمی.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496061     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: