نام شما:
ایمیل مقصد:

 استاندار خراسان رضوی در نشست کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت مشهد: برای گردشگری پاک و توام با معنویت برنامه‌ریزی می‌کنیم

استاندار خراسان رضوی در نشست کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت مشهد: برای گردشگری پاک و توام با معنویت برنامه‌ریزی می‌کنیم


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1395/11/10
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 3

استاندار خراسان ضوی گفت: نه تنها برای شیعیان و مسلمانان بلکه برای همه مردم جهان که به دنبال گردشگری پاک، سالم و توام با معنویت هستند در مشهد برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، علیرضا رشیدیان در دومین پیش‌نشست کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت امروز 9  بهمن ماه در مجتمع رفاهی آبادگران برگزار شد، با اشاره به این که در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، اظهار کرد: انقلاب ما ریشه در ارزش‌های اسلامی دارد این انقلاب، انقلابی زنده و پویا است که هر روز ابعاد نفوذش بیشتر می‌شود، ایثارها و شهادت‌هایی که در این انقلاب رخ داد رسالت کسانی که در این جامعه زندگی می‌کنند را سنگین‌تر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از پیشکسوتان فعالان انقلابی بود که زندگی و حیات وی برای همه ما درس است، تصریح کرد: امیدواریم قدر همدیگر را در زمانی که هستیم، بیشتر بدانیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در آستانه رخداد بزرگ مشهد  پایتخت فرهنگی جهان اسلام قرار داریم، عنوان کرد: ظرفیت‌هایی که در زمینه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ایجاد شده است را می‌توانیم در راستای دیپلماسی عمومی به کار بگیریم، باید توجه داشت که همه افراد، گروه‌های اجتماعی و صنوف دارای رسالت و ماموریت در این زمینه هستند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مشهد در حوزه گردشگری بیان کرد: مشهد به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) قطب گردشگری مذهبی را از آن خود کرده است و دارای ظرفیت‌های بالای فرهنگی و گردشگری است.

رشیدیان تصریح کرد: ما به روش‌های سنتی عادت کردیم و برای حوزه گردشگری برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام ندادیم و باتوجه به اینکه در دین ما تاکید بسیاری بر سفر شده است و آیاتی نیز در قرآن مبنی بر توصیه به سفر وجود دارد اما هدف‌گذاری نداشتیم.

وی با اشاره به توصیه‌های دین اسلام به سفر و گردشگری، اظهار کرد: در روایات تاکید شده است که برای دیدن آثار صنع خداوند، تدبر در امور خلقت و پندگیری از کسانی که بر روی کره زمین زندگی کردند و خدا و کلام حق را تکذیب کردند سفر کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به روایاتی که در زمینه حقوق گردشگران در دین اسلام وجود دارد، گفت: در کلام امیرالمومنین(ع) حقوقی برای کسانی که به کشورهای اسلامی می‌آیند، در صورتی که دچار خسارت شوند وجود دارد تا از حقوق بیمه برخوردار ‌شوند، این حقوق در زمانی وضع شد که پیش از این قانونی برای گردشگران و تامین حقوق آنها اصلا وجود نداشت.

وی تاکید کرد: مشهد به عنوان قطب فرهنگی و ادبی کشور در کنار ظرفیت‌های گردشگری بزرگی مانند فردوسی و همچنین ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در شهرستان‌های خود حوزه تاثیرگذاری را در اختیار دارد، همچنین باید به نقاط کویری جنوب خراسان به عنوان یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز گردشگری اشاره کرد.

رشیدیان گفت: هیچ اشکالی ندارد که در مشهد از ظرفیت‌های معنوی و متنوع گردشگری در کنار هم استفاده کنیم، این هدف‌گذاری نیازمند برنامه‌ریزی منسجمی است که تنها از عهده دولت بر نمی‌آید بلکه باید همه اعم از شرکت‌های گردشگری و سایر حوزه‌ها کمک کنیم و با تقسیم کار به این هدف‌گذاری دست پیدا کنیم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در افق 1404 ، 40 میلیون زائر و گردشگر به مشهد سفر می‌کنند، یادآور شد: در خراسان رضوی اندیشمندان و اساتید بزرگی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه وجود دارند که می‌توانند در حوزه زیارت و گردشگری طرح‌های خوبی را ارایه دهند.

وی عنوان کرد: تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است اما موضوع رقابت در عرصه جهانی، مطرح شدن نیازهای جدید و استاندارد کردن ظرفیت‌های خدماتی اکنون بیش از پیش احساس می‌شود.

 

 

 

 

 

 

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری:

اگر برنامه‌ریزی می‌کردیم، مشهدی معنوی‌تر و نورانی‌تری داشتیم

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برج‌ها و هتل‌هایی که اطراف حرم را گرفته‌اند این امر را نشان می‌دهند که ما برنامه‌ریزی نداشتیم و شهر را از دست دادیم. اگر در مشهد براساس نظری‌های علمی مطرح دنیا، برنامه‌ریزی می‌کردیم اکنون شهر معنوی‌تر و جلوه‌های نورانی‌تری داشتیم.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر غلام‌حیدر ابراهیم ‌بای ‌سلامی در دومین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت که امروز 9  بهمن ماه در مجتمع رفاهی آبادگران برگزار شد، اظهار کرد: در جریان تحقیقی از کنگره‌ها و مقالات پژوهشی معتبر دریافتیم که گفتمان گردشگری و معنویت برای اولین بار از سوی ایران ودانشمندان ایرانی مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری امروز تنها یک صنعت و یک مظهر کارآفرینی، فقر‌زدایی و حفظ محیط‌زیست نیست بلکه گردشگری، محور تحولات نظام اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی است و بزرگترین پدیده جامعه مدرن به شمار می‌رود.

‌ ابراهیم ‌بای ‌سلامی افزود: گردشگری موضوع فرابخشی است که تمام صنایع را در برمی‌گیرد حتی کشورهایی که از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی برخوردار نیستند تلاش می‌کنند برای خویش جاذبه‌ ایجاد کنند و می‌بینیم خیلی از کشورهای که دارای ظرفیت‌های گردشگری نبودند، اکنون به مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شدند به این دلیل که بسیار زودتر به مساله گردشگری پرداختند.

وی تصریح کرد:  خوشبختانه اکنون در ایران همه متفق‌القول هستند که باید گردشگری به صورت جدی‌تری دنبال شود و در سیاست‌های کلی برنامه ششم از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شده است که ایران‌گردی باید به 5 برابر افزایش یابد و دولت و مجلس نیز همواره بر موضوع گردشگری توجه دارند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه وضعیت گردشگری کنونی کشور سنتی، محدود و پراکنده است، افزود: ما هنوز در حوزه گردشگری دچار ابهام و لکنت زبان هستیم، در هیچ دینی همچون اسلام در صورت استطاعت به سفر توصیه نشده است، زیرا مهاجرت و گردش باعث تعامل فرهنگی، شناخت اقوام و خروج از یکنواختی می‌شود.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری افزود: امروز باید در حوزه گردشگری طرحی نو دراندازیم، زیرا اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم در فرآیند پرشتاب گردشگری که پیشتر از صنعت خودروسازی و نفت حرکت می‌کند له خواهیم شد، لذا باید در مدیریت کشور برنامه‌ها و سیاست‌های گردشگری فعال و جاری باشد.

وی با بیان اینکه اگر در مشهد در حوزه گردشگری و زیارت برنامه‌ای نداشته باشیم، حرم را از دست خواهیم داد، برج‌ها و هتل‌هایی که اطراف حرم را گرفته‌اند این امر را نشان می‌دهند که ما برنامه‌ریزی نداشتیم و شهر را از دست دادیم.

ابراهیم ‌بای ‌سلامی با تاکید بر این که باید از وضعیت پراکنده‌ای که در آن قرار داریم رها  شویم و به بازار گردشگری وسعت دهیم، افزود: 52 درصد از هتل‌های کشور در مشهد واقع شده است، در حالی که ضریب اشغال هتل‌ها تنها 50 درصد است این موضوع یعنی اینکه امکان سفر گروهی به مشهد فراهم نشده است و گردشگری تقاضامحور بوده است.

وی با تاکید بر حوزه تبلیغات در گردشگری، افزود: امسال در راستای توسعه تبلیغات "طرح 100 هتل، 100 کسب و کار" را مطرح کردیم که این طرح مورد استقبال وسیع برندهای معتبر قرار گرفته است.

 

 

بستن http://www.modarair.com/news/میراث/گردشگری.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498293     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: