نام شما:
ایمیل مقصد:

 علوی تبار در مصاحبه تفصیلی با ایلنا مطرح کرد: ضرورت تشکیل \

علوی تبار در مصاحبه تفصیلی با ایلنا مطرح کرد: ضرورت تشکیل "شورای عالی تصمیم‌گیری" برای اصلاح طلبان


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1391/9/18
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

علیرضا علوی تبار فعال سیاسی اصلاح طلبی است که پیش از این سردبیر روزنامه صبح امروز بود. وی که معتقد است باید برای انسجام اصلاح طلبان شورایی تحت عنوان شورای عالی تصمیم گیری تشکیل شود، تصریح می‌کند: باید شورایی تشکیل شود که بتواند همه گروه‌های اصلاح طلب را نمایندگی کند و علاوه بر این برخی از نیروها که در تشکل های اصلاح طلبان حضور ندارند به کار گیرد.
علیرضا علوی تبار در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار ایلنا، در خصوص چگونگی انسجام و حفظ ارتباطات اصلاح طلبان با یکدیگر تاکید کرد: ارتباطات اصلاح طلبان با یکدیگر قطع نشده  و احزاب اصلاح طلب همچنان زیر نظر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنند اما متاسفانه این ارتباطات با بدنه اصلاحات به ویژه در شهرستان‌ها تا حد زیادی محدود شده است به گونه‌ای که برخی گروه‌های اصلاح طلب حتی قادر به انتشار اطلاعیه نیستند.
ضرورت تشکیل "شورای عالی تصمیم گیری" برای اصلاح طلبان
وی با طرح موضوع تشکیل شورای عالی انتخابات برای اصلاح طلبان تصریح کرد: گفت‌و‌گو‌ها میان اصلاح طلبان انجام می‌شود اما به نظر من ما نیاز به تشکیل چیزی تحت عنوان «شورای عالی تصمیم گیری»  برای اصلاح طلبان داریم. شورایی که تشکل‌های موجود را در بر گیرد و علاوه بر این به افزودن برخی نیرو‌ها که در تشکل‌های موجود نیستند، کمک کند.
علوی تبار ادامه داد: به عبارت دیگر باید شورایی تشکیل شود که بتواند همه گروه‌های اصلاح طلب را نمایندگی کند و البته مهم‌ترین گام این است که ضابطه مشخصی برای بودن در دایره اصلاحات وجود داشته باشد و اینگونه نباشد که صرف ادعای اصلاح طلب بودن بتوان در این تشکل حاضر شد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه فردی که منتقد وضع موجود نباشد، اصلاح طلب نیست، گفت: اولین شاخصه یک اصلاح طلب منتقد وضع موجود بودن است اما شرط‌های دیگری همچون استفاده از روش‌های تصمیم گیری دموکراتیک و مردم سالاری، پذیرش جمهوری به عنوان شکل حکومت، نفی خشونت و قهر و پذیرش ایران به عنوان محل فعالیت و دفاع از تمامیت ارضی، تکیه بر شهروندان ایرانی به عنوان نیروی اصلی تغییرات، شش شرط اصلی اصلاح طلبی به شمار می‌رود. در صورتیکه فردی از یکی از آن‌ها محروم باشد، نمی تواند خود را اصلاح طلب بنامد.
سردبیر روزنامهٔ توقیف شده "صبح امروز"، با اشاره به وضعیت حاکم بر کشور، خطاب به برخی از مسئولان خاطر نشان کرد: مسئولان نباید خودی و غیر خودی داشته باشند. نمی‌شود بخشی از شهروندان را به بهانه اینکه نیت خوبی ندارند از حقوقشان محروم کرد بنابراین باید به رفتار افراد توجه کرد. نیروی سیاسی که می‌پذیرد به شکل مسالمت آمیز و در چارچوب قانون رفتار کند نباید از نظر مسئولان به عنوان برانداز تلقی شود به علاوه در مورد اینکه در فکر و نیت افراد چه می‌گذرد نمی‌توان مداخله‌ای داشت.
هیچ اصلاح طلبی برانداز نیست
وی با تاکید بر اینکه هیچ اصلاح طلبی برانداز نیست، عنوان کرد: اصلاح طلب کسی است که روش مسالمت جویانه دارد و فعالیت در چارچوب قوانین جاری کشور را پذیرفته است و حتی زمانیکه نافرمانی مدنی هم از او سر بزند باز هم در چارچوب همین قوانین عمل کرده چرا که وقتی فردی با آگاهی از اینکه عمل او مجازاتی را در پی دارد، مرتکب کاری می‌شود به معنای این است که قانون را پذیرفته است. یک وجه تمکین به قانون این است که در صورت شکستن قانون آماده مجازات باشیم.
علوی تبار افزود: اصلاح طلبان چه آن‌ها که چارچوب قانون را مبنای حرکت‌های خود قرار می‌دهند و چه آن عده که نا‌فرمانی مدنی می‌کنند، هیچ یک برانداز نیستند. نمی‌توان به کسی که دارای روش مسالمت آمیز و در چارچوب قوانین جاری است عنوان برانداز را اطلاق کرد. چرا که معتقدم خواست تغییر، اساسا به معنای براندازی نیست. آنچه یک اصلاح‌طلب را از یک برانداز جدا می‌کند لزوما آرزو‌ها و آرمان‌های وی نیست بلکه روش‌ها و رفتار‌های عملی او است.
وی در بیان دلایل استفاده از عنوان برانداز برای اصلاح طلبان توسط برخی از افراد تصریح کرد: کسانی که این مساله را مطرح می‌کنند در پی این هستند تا نیتی را به کسانی که مخالفشان بوده و غیرقانونی عمل نمی‌کنند، نسبت دهند در حالیکه وقتی قانون اساسی خود تغییر را پذیرفته است، چرا باید به افرادی که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کنند عنوان برانداز دهیم. بنابراین در اینصورت قانون اساسی خود اولین برانداز خواهد بود.
علوی تبار اضافه کرد: برخی که به دنبال حذف اصلاح طلبان از عرصه هستند، وقتی هیچ اشکال قانونی در رفتار آن‌ها مشاهده نمی‌کنند بر اساس نیت افراد شروع به اظهار نظر در این رابطه می‌کنند در حالیکه این کار غیرقانونی خواهد بود چرا که فقط خدا است که می‌تواند بر اساس نیات افراد تصمیم گیری کند و برخی افراد نباید خود را در جایگاه خدا قرار دهند.
حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده بزرگترین گام دموکراسی بعد از انقلاب خواهد بود
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه با اشاره به موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات آینده یادآور شد: اگر اصلاح طلبان بار دیگر به قدرت برسند وضع با سال ۷۶ متفاوت خواهد بود چرا که عده‌ای پس از روی کار آمدن خاتمی به خود آمده و شروع به ایجاد محدودیت برای فعالیت اصلاح‌طلبان کردند. بنابراین معتقدم اگر این اجازه داده شود که اصلاح طلبان در یک انتخابات رقابتی وارد شوند این بار اصولگرایان می‌دانند که با چه طیفی طرف هستند و این به معنای این است که مسئولان پذیرفتند که یک گروه منتقد قانونمند داخلی وارد عرصه شود و حق حیات داشته باشند و این بزرگ‌ترین گام دموکراسی در کشور بعد از انقلاب خواهد بود حتی اگر اصلاح طلبان نیز در این رقابت شکست بخورند.
علوی تبار با اشاره به شعار‌های اصلاح طلبان اظهارداشت: اصلاح طلبان در زمان ورود خود به عرصه اداره کشور شعار‌هایی داشتند که یکی ازآن‌ها خط مشی گذاشتن بر اساس دستاورد‌های علمی بود. به عبارت دیگراصلاح طلبان می‌گفتند باید خط مشی‌های عمومی بر اساس تئوری‌های علمی و روابط علمی میان نظریات اجتماعی صورت پذیرد.
وی با بیان اینکه نظریات اجتماعی از صفر شروع نمی‌شود، گفت: کسی که از صفر شروع کند حتی اگر خیلی هم باهوش باشد در آخر چرخ چاه را اختراع خواهد کرد. دولت فعلی هم می‌خواست از صفر شروع کند و بدون تئوری وارد خط مشی گذاری بشود که دیدیم در آخر هم چرخ چاه را اختراع کرد. در واقع وضعی که بر سر اقتصاد آمد حاصل همین بی‌تئوری کار کردن‌ها است.
این روزنامه نگار ایرانی با تاکید بر اینکه دولت فعلی همه بانک‌ها را میلیاردر کرد، اذعان داشت: همانطور که مشاهده می‌کنیم در این دوران مثل قارچ، بانک تولید شد چرا که سود خالصی برای آن‌ها توسط دولت تامین می‌شد و این با بدیهیات اقتصاد مغایر بود. یا اینکه در تعدیل‌های ساختاری همچون اجرای هدفمندی یارانه ها، امر مهم کنترل هزینه‌های دولتی است در حالیکه دولت در شرایطی دست به این تعدیل ساختاری زد که اتفاقا از سوی دیگر بیشترین ریخت و پاش‌ها را داشت که نتیجه آن نیز وضعیت امروز اقتصاد است.
اقتصاد فعلی یک اقتصاد سیاسی گروه محور است
وی با تاکید بر اینکه تیم احمدی‌نژاد از دل راست تندرو بیرون آمده است، گفت: راست تندرو مدعی بودند که نیاز به علم اقتصاد برای اداره کشور وجود ندارد و با تشخیص فردی می‌توان این کار را انجام داد.
علوی تبار با بیان اینکه دولت فعلی با ملاحظات و منطق اقتصادی تصمیم گیری نمی‌کند، اظهار داشت: به گفته خود اصولگرایان،تکیه‌گاه اصلی تیم(Band) احمدی‌نژاد اقتصاد زیر زمینی و غیر شفاف است بنابراین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که این بخش بیشترین استفاده را ببرد. به گونه‌ای که امروز شاهد این هستیم که کسانی که دارای بنادری برای قاچاق هستند بیشترین سود را از تحریم‌ها می‌برند.
وی اقتصاد فعلی کشور را یک اقتصاد سیاسی گروه محور دانست و تصریح کرد: از زمان جنگ این تصور بود که اتفاقاتی در کشور رخ داده است که علوم اجتماعی قادر به پاسخ آن نیست. در حالیکه علیرغم این ادعا من معتقدم هیچ اتفاقی در کشور رخ نداده است که با تئوری‌های علوم اجتماعی نتوان آن را توضیح داد. اما متاسفانه نتیجه تفکر این عده طی سال‌ها جامعه‌ای است که در بخش فرهنگی تولیدی نداشته و در آن به زبانی صحبت می‌شود که درک آن برای دنیا دشوار است.
مشکل اصلاح‌طلبان فردیت گرایی آنهاست
این فعال سیاسی اصلاح طلب همچنین با اشاره به تنوع نظرات میان اصلاح طلبان تصریح کرد: تنوع درونی اصلاح طلبان یک امر طبیعی است اما چگونگی کنترل آن یک درس تاریخی است که باید از انتخابات سال ۸۴ دریافت کنیم. من معتقدم که اصلاح طلبان باید با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند و بر اساس توافق کاندید معرفی کنند. برای شروع این گفت‌و‌گو هم  در کل ترکیبی از بزرگان این جناح از جمله موسوی خوئینی‌ها، خاتمی و عبدالله نوری می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته قرار نیست کار به این افراد ختم شود اما آن‌ها می‌توانند نقطه شروع باشند.
علوی تبار یکی از مشکلات اصلاح طلبان را تشخص یافتگی آن‌ها معرفی کرد و گفت: در جریان اصلاحات هر کس برای خود فردیت دارد به عبارت دیگر می‌توان گفت هدایت آنها دشوار است.
وی افزود: البته از سوی دیگر معتقدم اصلاح طلبان نیز باید افرادی را که در انتخابات به شکل فردی وارد شده و محاسبات را به هم می‌ریزند با ساز و کار‌های مشخصی تنبیه کنند. و این به معنای حذف نیست ما باید هزینه‌های تصمیمات خود را بپذیریم اصلاح طلبان نیز باید مکانیزم‌های کنترل جمعی برای خود داشته باشند.
علوی تبار با تاکید بر ضرورت تشکیل شورای عالی اصلاحات تصریح کرد: این شورا وظیفه دارد پس ازتصمیم گیری عمل کرده و در مواردی که مخالف عمل عده‌ای بود آن را با قاطعیت اعلام کند.
سردبیر سال‌های گذشته روزنامه صبح امروز با بیان اینکه در هشت سال گذشته قدرت یک دست برای کشور فاجعه ایجاد کرده است، گفت: تنها مقصر این مساله احمدی‌نژاد نیست و هیچ یک از اصولگرایان نمی‌توانند ادعا کنند که در ایجاد شرایط فعلی سهمی نداشته‌اند.
در صورت برگزاری انتخابات آزاد، اصلاح طلبان برنده رقابت خواهند بود
وی با اشاره به اینکه اگر انتخابات آزاد و منصفانه‌ای در کشور برگزار شود حتما برنده آن اصلاح طلبان خواهند بود، تصریح کرد: مردم ما تجربه‌های زیادی کسب کردند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند برای همین وقتی عده‌ای با شعار آوردن پول نفت بر سفره‌های مردم وارد شدند با اقبال مردم مواجه شدند.
علوی تبار با تاکید بر اینکه پذیرش مدیریت این کشور شجاعت می‌خواهد، گفت: در این شرایط هر کس روی کار بیاید از روز اول باید مشکلات را به مردم بگوید که البته این مشکلات هم بی‌راه حل نیست. علاوه بر این روی کار آمدن یک اصلاح طلب در این شرایط برای کشور یک نعمت و برای خود وی فاجعه است و می‌توان از آن به روی میدان مین رفتن تعبیر کرد.
این اندیشمند ایرانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرکت‌های صورت گرفته از سوی ملت‌های منطقه عنوان کرد: توسعه اجتماعی ایران به هیچ یک از کشورهای منطقه شباهتی ندارد. ما با نعمت نفت از این توسعه به میزان زیادی برخوردار بودیم کشورهایی همچون مصر که از تشکل‌های سازمان یافته برخوردارند، می‌توانند اوضاع را کنترل کنند اما کشور‌هایی همچون لیبی که به شکل قبایلی هستند آینده تاریکی دارند البته می‌توان امیدوار بود. در ایران هم دموکراتیزه شدن به معنای پایان مشکلات نیست بلکه به معنای ایجاد امکانی برای بررسی واقع بینانه‌تر شرایط است. کشور تونس در این میان به نظر موفق‌تر خواهد بود چرا که جامعه مدنی در آن پیشرفته‌تر است.
پایان پیام
بستن http://www.modarair.com/news/میراث/اصلاح-طلبان.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 496069     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: