نام شما:
ایمیل مقصد:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 47 اثر میراث طبیعی،فرهنگی و گردشگری شهرستان قوچان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 47 اثر میراث طبیعی،فرهنگی و گردشگری شهرستان قوچان خبر داد.


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1396/6/15
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، محمدرحیم رهنما در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتى استان كه در سالن اجتماعات فرماندارى شهرستان قوچان برگزارشد، با بیان این نکته که شهرستان قوچان به لحاظ میراثی از موقعیت بسیار بالایی برخوردار است، عنوان کرد: شهرستان قوچان هنرمندان به نامی داشته که در صحنه موسیقی مقامی جایگاه رفیعی دارند. همچنین قهرمانانش در هنرهای رزمی و کشتی نام آور بوده‌اند و در حوزه علم و دانش عالمی همچون نجفی قوچانی را پرورانده در حوزه نظامی و سیاسی هم شهید کلاهدوز  را داشته است.
 

وی با اشاره به شناسایی 137 اثر درحوزه گردشگردی و میراث طبیعی و فرهنگی در قوچان، گفت: از این میان 47 اثر ثبت شده و 90 اثر در حال ثبت است که 11 اثر معنوی از فرهنگ، زبان، شیوه لباس و زندگی و موسیقی مقامی را شامل می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت مناسب شهرستان قوچان در زمینه اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری، گفت: متاسفانه این شهرستان در این حوزه بسیار ضعیف و در این زمینه تاکنون 85 شغل ایجاد شده است.
 
وی با اشاره به همکاری خوبی زندان در زمینه آموزش صنایع دستی به 55 نفر اعلام افزایش این میزان به 100 نفردر آینده، بیان کرد: برای 35 نفر مجوز مشاغل خانگی صادر شده است و در شهرستان قوچان 100 درصد اعتبار بخش مشاغل خانگی جذب شده است که نکته مثبتی به شمار می‌رود.
 
رهنما با تاکید بر لزوم رونق حوزه گردشگری، اظهارکرد: شهرستان قوچان دارای دو منطقه گردشگری نمونه دره تبارک آباد و دره شمخال است که در سال‌های 85 و 87 به تصویب رسیده اما تاکنون عملیات مطالعاتی و برنامه روشنی در این خصوص انجام نشده است.
 
وی  با بیان این جمله که یک روستای هدف گردشگری با ایجاد خانه‌های بوم گردی در این مناطق شناسایی شده است، ادامه داد: اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی از طرح مطالعاتی که توسط فرمانداری شهرستان قوچان در خصوص دره یوسفخان  انجام داده است آگاهی ندارد که امیدواریم مشاور پروژه گردشگری دره یوسفخان در ارتباط با ما استانداردهای گردشگری را در قالب این طرح مد نظر قرار دهد.
 
تعیین تکلیف هتل عتیق در قوچان یکی از بحث های مهم حوزه گردشگری است
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه در دره یوسفخان شهرستان قوچان مجتمع‌های اقامتی به صورت خصوصی ایجاد شده است، گفت: تعیین تکلیف هتل عتیق در قوچان یکی از مباحث مهم حوزه گردشگری است که باید به آن پرداخته شود.
 
وی بااشاره به وجود چهار بنای میراثی در سطح شهر قوچان و لزوم تعیین تکلیف این فضاها عنوان کرد: طبق بازدید و جلسه‌ای که با شورای اسلامی شهر و شهرداری قوچان داشتیم به این توافق رسیدیم که کاربری‌های فرهنگی در سطح شهر قوچان کم است که می توان با مشارکت شهرداری این فضاهای میراثی را مورد بهره برداری قرار داد.
 
رهنما با اشاره به ایجاد طرح جامع گردشگری دره شمخال و پیگیری  اعتبارات گردشگری برای احداث سرویس های بهداشتی در مسیرهای گردشگری در این منطقه تصریح کرد: ایجاد سه روستای هدف گردشگری جدید در منطقه و هشت خانه بوم گردی جدید در شهرستان قوچان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی است.
 
وی از برگزاری نمایشگاه‌های فصلی به عنوان یکی از نتایج مثبت فعالیت‎های گردشگری که باعث رشد گردشگری شده است نام برد و یادآور شد: نمایشگاه صنایع دستی با همکاری فرمانداری شهرستان قوچان ایجاد شده است که این نمایشگاه ظرفیت خوبی برای فروش محصولات صنایع دستی فراهم کرده و امیدداریم مشکل صنعت گران صنایع دستی را از این طریق حل کنیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ساماندهی محور قوچان- مشهد  با کمک سازمان میراث فرهنگی و شهرداری قوچان برای توقف گردشگران از تصویب اعتبار 2میلیارد و 900 میلیون تومانی در خصوص مجتمع خدمات رفاهی، مرمت بناهای اضطراری و نگهداری موزه مردم شناسی و ... خبرداد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان برگزاری مراسم آیینی موسیقی مقامی استان خراسان در قوچان و مراسم مربوط به فرهنگ عشایری همچون تولید گندم و تولیدات دامی است که امیدداریم این مراسم آیینی به تدریج تا آخر سال برگزار شود
بستن http://www.modarair.com/news/میراث/رهنما.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 494691     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: