نام شما:
ایمیل مقصد:

منطقه ییلاقی شاندیز در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. رودخانه‌ها و دره‌های گوناگون شاندیز و اقلیم متنوع و چشم‌انداز طبیعی آن منظره دلنشین را برای گردشگران طبیعت پدید آورده است.

منطقه ییلاقی شاندیز در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. رودخانه‌ها و دره‌های گوناگون شاندیز و اقلیم متنوع و چشم‌انداز طبیعی آن منظره دلنشین را برای گردشگران طبیعت پدید آورده است.


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1395/1/15
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، امروزه محور گردشگری شاندیز را علاوه بر روستای ویرانی که جنبه تاریخی دارد و دارای مزار و رباطی کهن است، روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پایین، ابرده بالا، و زشک تشکیل می‌دهند.
 
ابتدای ورودی شاندیز فروشگاه‌هایی وجود دارد که صنایع دستی از جمله پوستین، گلیم، ظروف سنگی هرکاره و... را عرضه می‌کنند. ورود به این محور از انتهای بلوار وکیل آباد و از سمت راست دوراهی شاندیز و طرقبه امکان‌پذیر است.
 
روستای سرآسیاب؛ این روستا در پنج کیلومتری شاندیز واقع شده است و به دلیل قرابت با ارتفاعات و استقرار در مسیر رودخانه‌ها آب‌وهوایی بسیار معتدل و اقلیمی متبوع دارد.
 
روستای ییلاقی خادر؛ این روستا واقع در یک کیلومتری شاندیز با وضعیتی منحصر به فرد در حدفاصل دو رودخانه شاندیز و نغندر قرار گرفته است. ارتفاعات این منطقه برای کوهپیمایی خانواده.ها مناسب است و قنات و استخری موسوم سرچشمه در بخش غربی آن وجود دارد که محل اطراق مناسبی برای گردشگران به شمار می‌رود.
 
روستای ابرده پایین؛ این روستا در میان دره‌ای واقع شده است و پیرامون آن را ارتفاعات دربرگرفته است. این منطقه به دلیل وجود کوه‌های مستعد در زمستان به پیست اسکی برای علاقمندان به این ورزش تبدیل می‌شود.
 
روستای ابرده بالا، این روستای خوش آب و هوا در مسیر رودخانه زشک و در فاصله چهار کیلومتری شاندیز قرار دارد.
 
روستای زشک؛ این روستا که در سرچشمه دره شاندیز واقع شده است از نظر چشم‌اندازهای زیبا، صفای محیط، اعتدال آب و هوا و باغ‌های سرسبز یکی از بهترین مناطق ییلاقی اطراف مشهد محسوب می‌شود.
 
همچنین باید به محور گردشگری طبیعی مشهد به طرقبه اشاره کرد ، طرقبه در فاصله 15 کیلومتری غرب مشهد و در امتداد کوه‌های بینالود قرار دارد. طرقبه دارای سابقه طولانی در تاریخ مشهد است و در قرون اسلامی به عنوان یکی از مناطق دشت توس به نام «تروغبد» مطرح بوده است. علاوه بر بافته‌ها و ساخته‌های بومی، سبدبافی و صنایع ظریف حصیربافی از مهم‌ترین صنایع دستی منطقه است.
 
این صنایع در میان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. ورود به این منطقه از انتهای بلوار وکیل آباد و از سمت چپ دوراهی شاندیز و طرقبه امکان‌پذیر است.
 
روستای کوهپایه‌ای کنگ؛ این روستا در ۱۶ کیلومتری طرقبه قرار دارد و به دلیل نوع استقرار منازل آن بر روی کوهپایه شبیه به روستای ماسوله در گیلان است.
 
روستای گلستان و مناظر طبیعی بندگلستان؛ این منطقه در ۵ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است و دارای منطقه‌ای سرسبز و دره‌های زیباست. وجود امامزادگان یاسر و ناصر به اهمیت گردشگری این منطقه افزوده است. بند گلستان سازه‌ای آجری و عظیم است که در ابتدای دره پرآب طرقبه و به فاصله ۴ کیلومتری آن قرار دارد.
 
این بند تاریخی در دوره تیموری ساخته شد و باتوجه به مرمت‌ها و بازسازی‌های اخیر هنوز زیبایی و استحکام خود را مانند گذشته حفظ کرده است. بند گلستان و دریاچه پشت آن در فصل بهار و تابستان به عنوان یک منطقه گردشگری آبی، بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
 
غار زری؛ در ۹ کیلومتری جنوب غربی مشهد و در مسیر روستای گلستان و کوه‌های اطراف رودخانه قرار دارد. دهانه این پدیده طبیعی در ارتفاع ۱۰ متری زمین قرار دارد.
 
روستای ییلاقی جاغرق؛ این منطقه ییلاقی در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است. این روستا علاوه بر رودخانه فصلی چندین رشته قنات و آبشارهای متعدد نیز دارد که در حاشیه آن رستوران‌هایی برای گردشگران ایجاد شده است.
 
ییلاق عنبران؛ این ییلاق در یک کیلومتری طرقبه واقع شده است و دارای مناظر سرسبز، پوشش گیاهی زیبا و مراکز پذیرایی در حاشیه راه، باغ‌ها و توقفگاه‌های خانوادگی است.
 
روستای نغندر؛ این منطقه سرسبز در ۱۰ کیلومتری طرقبه قرار دارد در ارتفاعات این روستا بقایای قلعه‌ای کهن به چشم می‌خورد.
 
سد چالیدره؛ این سد در یک کیلومتری جاده نغندر و بر سر دوراهی طرقبه و نغندر قرار دارد. این منطقه دارای تسهیلات و امکانات رفاهی برای علاقمندان است.
بستن http://www.modarair.com/news/میراث/گردشگران-طبیعت.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 497576     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: