نام شما:
ایمیل مقصد:

عضو شوراي مرکزي حزب «مردم‌سالاري» :‌  پايگاه اجتماعي اصولگرايان ضعيف شده است

عضو شوراي مرکزي حزب «مردم‌سالاري» :‌ پايگاه اجتماعي اصولگرايان ضعيف شده است


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1391/10/24
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 0

 

 نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم تاکيد کرد که بعد از اجلاس اصلاح‌طلبان در 27 و 28 دي ماه کانديداي نهايي اصلاح‌طلبان مشخص خواهد شد.
داريوش قنبري در گفت‌و‌گو با ايلنا، با اشاره به انتخابات سال آينده رياست جمهوري تصريح کرد: اگرچه فرصت زيادي تا انتخابات سال آينده باقي نمانده است، اما به نظر مي‌رسد به نوعي فضاي دلسردي ميان گروه‌ها حاکم است البته در اين ميان، برخي شخصيت‌ها به شکل انفرادي فعاليت‌هايي را آغاز کرده‌اند، اما اين فعاليت‌ها چندان منسجم نيست.
وي ادامه داد: امروز حتي اصولگرايان که قدرت را دست دارند نيز به شکل منسجم آمادگي ندارند. با توجه به اينکه تشکل‌هاي اصلاح‌طلب در اين چند سال فعاليت چنداني نداشته‌اند،در آستانه انتخابات مشاهده مي‌کنيم که موضع گيري‌هاي محدودي تنها از سوي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اعلام مي‌شود. قنبري با بيان اينکه جريان اصلاحات بر خلاف اصولگرايان از پايگاه مردمي وسيعي برخوردار است، عنوان کرد: اصولگرايان اگرچه به نسبت جريان اصلاحات توانسته‌اند طي اين سال‌ها انسجام بهتري داشته باشند، اما به همين نسبت نيز پايگاه اجتماعي آن‌ها ضعيف شده است. در مقابل اصلاح‌طلبان مي‌توانند با اتکا به پايگاه وسيع مردمي که دارند ضعف تشکيلاتي که طي اين سال‌ها به اجبار به آن‌ها تحميل شده است، در مدت کوتاهي جبران کنند. نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم افزود: اصلاح‌طلبان مي‌خواهند اين اطمينان را حاصل کنند که در انتخابات آتي در موضع فرودستانه‌اي قرار ندارند تا گروهي بتواند براي آن‌ها تکليف معين کند. وي با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آينده رياست جمهوري عنوان کرد: اگرچه از ميان اصلاح‌طلبان افرادي براي انتخابات اعلام آمادگي کرده‌اند، اما به نظر مي‌رسد که حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 با محوريت خاتمي صورت خواهد پذيرفت. به گونه‌اي که وي يا از فردي به عنوان گزينه نهايي حمايت مي‌کند و يا در بهترين شرايط با حضور خود ضعف تشکيلاتي اصلاح‌طلبان را برطرف کرده و موجب اجماع حداکثري آن‌ها خواهد شد.
قنبري با تاکيد بر اينکه من به عنوان يک اصلاح‌طلب قهر سياسي را نمي‌پذيرم، گفت:من معتقدم اصلاح‌طلبان بايد به عنوان يک طيف سياسي درون نظام حتما در انتخابات حضور داشته باشند. چرا که صحبت از قهر سياسي نه به نفع جريان اصلاحات و نه به نفع کشور است. وي با بيان اينکه ما نبايد از رقباي خود اين انتظار را داشته باشيم که از ما براي انتخابات دعوت کنند، گفت: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تا حدي مي‌تواند شرايط را مهيا کند. اما در اين ميان برخي انتظارات قانوني هم وجود دارد. به گونه‌اي که توقع اصلاح‌طلبان اين است که با برخورد يکسان با همه گروه‌ها در انتخابات، مجوز تشکيل جلسات به اصلاح‌طلبان نيز داده شود. قنبري افزود: اصلاح‌طلبان مي‌خواهند فضايي در انتخابات مهيا شود، که دست افراطيون براي اتهام‌زني باز نشود و همانطور که امروز با رسانه‌هاي اصلاح‌طلب به راحتي برخورد مي‌شود، انتظار مي‌رود که زمان انتخابات اگر رسانه‌هاي جناح مقابل هم اقدام به اتهام زني به اصلاح‌طلبان کردند، دستگاه قضايي و وزارت ارشاد با آن‌ها برخورد کند.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم فعاليت‌هاي شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات را بسيار تاثير‌گذار خواند و تصريح کرد: قطعا ادامه اين جلسات و فعاليت‌ها و همچنين گردهمايي اواخر دي ماه اصلاح‌طلبان مي‌تواند نقطه آغاز خوبي براي فعاليت‌هاي انتخاباتي جريان اصلاحات و روش مناسبي براي اعلام حضور در انتخابات باشد. البته همه اين‌ها به شرطي است که شخصيت‌هاي موثر در جريان اصلاحات نيز شوراي هماهنگي را براي اين کار همراهي کنند.
وي با اشاره به اينکه از چند سال گذشته همواره اختلافاتي ميان اصولگرايان سنتي و افراطي وجود داشته است، تاکيد کرد: اگرچه در جريان اصولگرايي، معتدلين همواره در راستاي منافع نظام حرکت مي‌کنند، اما افراطيون به دنبال کسب هويت و عنوان هستند. بنابراين اگرچه اين اختلافات مساله جديدي نيست، اما به نظر مي‌رسد با نزديک شدن به زمان انتخابات بر دامنه آن افزوده شود.
قنبري افزود: در جريان اصولگرايي امکان همکاري و رسيدن به گزينه واحد وجود ندارد. چرا که افرادي همچون لاريجاني، قاليباف، رضايي و عسگراولادي که طيف معقول اصولگرا محسوب مي‌شوند، به هيچ عنوان با تندرو‌ها به وحدت نخواهند رسيد و به نظر مي‌رسد که براي آن‌ها زمينه پذيرش اصلاح‌طلبان بيشتر از افراطيون اصولگرا وجود دارد.
نماينده اصلاح‌طلب مجلس هشتم همچنين با بيان اينکه اظهارات تندروهاي جريان اصولگرا موجب بدنامي جريان اصولگرايي مي‌شود، گفت: براي همين برخي تحليل‌ها در اين مدت حاکي از اين است که در ادامه احتمال همکاري طيف معتدل اصولگرا با اصلاح‌طلبان وجود دارد. قنبري ادامه داد: طيف معقول اصولگرا در مجموع منافع آتي را در نظر مي‌گيرند و مي‌خواهند که بر قدرت ملي افزوده شود، اين طيف همواره تلاش مي‌کنند تا در مقابل تندروهاي اصولگرا از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي دفاع کنند به گونه‌اي که حق حضور و يا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 يکي از موارد اختلافي آن‌ها با افراطيون است. وي با اشاره به اينکه تا کنون هويت‌هاي فردي و نه هويت گروهي براي انتخابات سال آينده مطرح شده‌اند، تصريح کرد: به نظر مي‌رسد در ‌‌نهايت طيف اصولگرا با سه گزينه جريان سنتي، تندرو‌ها و طيف حامي دولت به ميدان انتخابات وارد شود که البته در اين ميان احتمال ائتلاف طيف تندرو با طرفداران دولت زياد است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به حضور طيف مستقل در انتخابات سال آينده رياست جمهوري نيز تاکيد کرد: شخصيت‌هايي همچون رضايي با شعار احياي وحدت نيرو‌ها تلاش مي‌کنند تا به شکل مستقل در انتخابات حضور داشته باشند. وي افزود: در ميان اصلاح‌طلبان نيز اگرچه گزينه‌هايي مطرح هستند، اما شايد با توجه به ابهاماتي که وجود دارد، براي تعيين اين افراد به عنوان نامزد نهايي انتخابات، قدري زود باشد بنابراين تا زماني که موضع گيري شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب را نبينيم، نمي‌توان در مورد کانديداتوري آن‌ها با قاطعيت صحبت کرد.
قنبري بار ديگر بر ضرورت برگزاري گردهمايي اصلاح‌طلبان تاکيد کرد و گفت: بايد ديد بعد از اجلاس اصلاح‌طلبان در 27 و 28 دي ماه چه شرايطي پيش مي‌آيد چرا که من معتقدم پس از اين اجلاس کانديداي نهايي اصلاح‌طلبان مشخص خواهد شد
بستن http://www.modarair.com/news/میراث/1391-10-24-20-05-22.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 498137     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: