نام شما:
ایمیل مقصد:

درنگی بر مشکلات فراروی ایران؛ چه باید کرد؟ گام نخست چیست؟

درنگی بر مشکلات فراروی ایران؛ چه باید کرد؟ گام نخست چیست؟


گروه: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع.
تاریخ درج: 1391/9/3
نویسنده: مدیر سایت
تعداد بازدید: 1

 

اجرای این طرح مقدمه ای است برای کاهش تنش در داخل و خارج ، همدلی بیشتر نیروهای نظام و استفاده از اهالی خرد و اندیشه در تصمیم گیری ها و انتخاب راههای میانه و جامع الاطراف برای مواجهه با مشکلات پیش رو. مخالفان طرح نیز هیچ نسخه روشن و مشخصی برای مقابله با آن در دست ندارند ، شاید تنها به این دلیل که مبدع طرح آیت الله هاشمی است با آن بنای مخالفت نهاده اند بدون آنکه بپذیرند و یا بفهمند این طرح گامی است برای جبران عقب ماندگی از اهداف مورد نظر ایران 1404 ، گام اول برای احیای اقتصاد ، فرهنگ و اخلاق.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
*امیرحسام شهسواری: ایران امروز یکی از حساس ترین و سرنوشت سازترین دوران خود را سپری می کند . در عرصه داخل ، منازعات میان جریانها و گروههای اصولگرا که قصد فرافکنی مشکلات را دارند ، عدم مدیریت صحیح اقتصاد ، عدم اجرای برنامه ها براساس الگوهای طراحی شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور و در عرصه بین الملل هم حرکت های سینوسی دستگاه دیپلماسی ، افزایش تنش ها با غرب و واگذاری نقش فعال و تأثیرگذار ایران در منطقه به کشورهایی مانند ترکیه و قطر و ایجاد جبهه متحد منطقه ای و بین المللی علیه ایران و عدم اجرای سیاستها بر اساس سه اصل عزت ، حکمت و مصلحت ، از مهمترین مشکلات پیش روی تصمیم سازان آینده کشور است.

شاید اشاره به برخی مشکلات تلنگری باشد تا مجریان و قانون گذاران بجای وعده و ارائه ایده آل های غیرواقعی ، از مسیر انحراف از قوانین خارج شوند و  در مسیر بازگشت ، منافع ملی و مردمی را در پیشاپیش اقدامات خود قرار دهند.


الف/ برخی گروههای اصولگرا در چندسال اخیر نشان داده اند در مواردی که مسیر مورد خواست آنها در سیاست ها پیش نرود ، اختلاف نظرها را بسوی جامعه سوق داده و صحنه های عمومی را با دعواهای سیاسی متلاطم می کنند. آنچه که امروز از آن به عنوان زوال اخلاق در جامعه یاد می کنند ؛ لذا بیم آن است که هرچه به ایام انتخابات ریاست جمهوری آینده نزدیک تر شویم تنازع میان گروهها و جریانهای سیاسی بیشتر شود و همین ، بخش عظیمی از توان کشور را که باید با تدبیر و بصیرت مقابل تحریم ها برنامه ریزی کند ، به هدر دهد.

گروههایی که باید در مقابل انحرافات و جریانهای معاند ایستادگی کنند تا خللی در امور کشور پیش نیاید ، امروز هیچ نقدی را بر نمی تابند و جامعه را به دو طیف "با ما" و "علیه ما" تقسیم کرده اند. درنتیجه ی همین تفکر ، این گروهها به دور از واقعیت های موجود در جامعه حرکت می نمایند و تبدیل به مجمع الجزایری دور از هم می شوند که از یکدیگر مطلقاً خبری ندارند و بالطبع هر تصمیمی می گیرند با روند موجود در جامعه و واقعیت ها برای ادامه مسیر ، فرسنگ ها فاصله دارد . همین می شود که وعده های نفت سر سفره ، مسکن ، کار و تولید در عمل به نتیجه ای حداقلی هم منجر نمی شود.

متاسفانه چنین گروههایی از هر ابزاری برای رسیدن به اهداف بهره می گیرند. با آنچه بیان شد می توان به چرایی اینکه گروههایی از این دست ، هر تحول و نوآوری را مخالف دین تلقی می کنند و تصویری بسته ، متحجر و ناکارآمد از آن ارائه می دهند ، دست یافت. یعنی آنها اصول ، مبانی و ارزش ها را نمی شناسند بلکه آن را براساس منافع زمانی خود تعریف می کنند، منافعی که ارزش ها را قربانی جناح بازی ها و حرکت های تند سیاسی می کند.

ب/
دشمنان ما با تفکرات ایرانی-اسلامی مشکل دارند و طبیعی است برای آنکه با ما مبارزه کنند جهت گیری خود را به سمت مباحث اقتصادی و فرهنگی تغییر داده و برای هریک برنامه ای خاص را طراحی کرده اند ، از بهره گیری از فاصله میان نسل ها تا تبلیغات در جهت مصرف گرایی صرف . اما ما برای مقابله چه کرده ایم ؟ برای جلوگیری از مسخ فرهنگی جوانان خود چه الگوی نوی ارائه نموده ایم ؟ مراکز تحقیقاتی ما برای مبارزه با تهاجم فرهنگی که مقام معظم رهبری سالها قبل تذکر داده بودند چه اقدام جامعی انجام داده اند ؟

هدف ما آن است که جامعه در عین توسعه یافتگی به سوی معنویت مطلوب حرکت کند. برای اینکار چه کرده ایم ؟

مراکز تحقیقاتی ما که پیاپی تولید علم می کنند چه خروجی ای برای تولید ملی و سیاستگذاری های فرهنگی داشته اند ؟

میزان انتقال علم به فن آوری در کشور ما چقدر بوده است ؟

ج/ سند چشم انداز به عنوان یک سند بالادستی و لازم الاجرا به توسعه متوازن در سیاست و زندگی توجه کرده است. این سند که بر چهار اصل آینده نگری ، ارزش گرایی ، واقع گرایی و جامع گرایی استوار است ، 70 شاخص را برای طراحی یک الگوی تحول در سبک زندگی و همچنین مدیریت کشور ارائه داده است که بر اساس آن ایران 1404 ویژگی های قابل توجهی را در عرصه بین الملل برای مردمش به ارمغان می آورد. آنچه که اگر نوشته "افراد بی اطلاع که دریافت کاملی از ملت ایران ندارند" خوانده نمی شد و ادامه راه مطابق آن پی ریزی میشد ، سدهای عظیمی را مقابل تحریم های غرب قرار می داد که لااقل آنها برای انجام عملی تحریم می بایست تمام این سدها را فتح می کردند . تحریم هایی که دقیقاً علیه چشم انداز وضع شده بود .

مقام معظم رهبری درخصوص انطباق سند چشم انداز با واقعیت های کشور فرموده اند: "ما چشم‌انداز بيست‌ساله را تدوين كرديم؛ سياستهاى برنامه‌هاى پنج‌ساله را تدوين كرديم و ميكنيم. همه‌ى اين سياستگذارى‌ها بر اساس واقع‌بينى است. اينجور نيست كه يك عده‌اى نشسته باشند و با توهمات خودشان سياست پنج‌ساله يا چشم‌انداز بيست‌ساله بنويسند؛ نه، اين با واقعيتها تطبيق ميكند؛ متكى به واقعيتهاى كشور است."

چشم انداز محاسن را تقویت می کند و معایب را نقد ، اما متاسفانه امروز کار برخی شده تقویت معایب و نقد محاسن و اتخاذ تصمیماتی انعطاف ناپذیر ،  آنچه گذار به آینده مطلوب را با نگرانی همراه می کند.

می بایست براساس اهداف سند چشم انداز با آموزش جامعه ، شهروندانی مسئول و آگاه در جامعه تربیت می کردیم و بدین طریق اتاق فکرهای تصمیم گیر را از پایین ترین سطح اجتماع تا کارشناسی طرح های ملی ایجاد و جامعه ای یادگیرنده را بنا می کردیم.

ما در این سالها می بایست با تجارت و فرهنگ و با اعتماد به مردم از مرزها خارج می شدیم  و نه سخنرانی در مجامع خالی از مستمعان! که ارمغانی برای کشور به همراه ندارد. اما ...

د/
اقتصاد کشور با بستن گلوگاه و طرح های خلق الساعه هم درمان نشد. پتانسیل عظیم کشور در این بخش به سبب سیاست های نادرست هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می شود و جالب اینجاست که همه از قبل می دانستند و همه نسخه درمانی دارند ، اما نمی گذارند! گاه جمشید ها و گاه حروف الفبا ، به هر حال ، حال اقتصاد خوب نیست و مسکن ها هم یا تاریخ مصرفشان گذشته و یا آثار درمانیشان را از دست داده اند و بیماری ها از آنها قوی تر شده اند. یکی از ابزار ایجاد امنیت ، اقتصاد سالم است . اقتصاد سالم بدون رانت اگر تحریم هم شود حمایت مردمی را به همراه خواهد داشت و شهروندان مسئول را در جامعه رشد می دهد. این یعنی سدی در برابر سیاست های تحریم کنندگان.

امروزه در جهان ، تغییر معنای قدرت در عرصه بین الملل از دارایی های نظامی به سمت اقتصاد نمود روشنی دارد . اقتصاد سالم و پویا می تواند نقش کشورها را در روابط بین الملل به شدت تحت تاثیر قرار دهد و هرچه ما به سوء تدبیر در اداره اقتصاد داخل ادامه دهیم ، میزان حوزه تاثیرگذاری خود در عرصه بین الملل را بیش از پیش از دست می دهیم .

آنچه بیان شد مشکلاتی است که گذار از آن چندان آسان نمی نماید. راه رهایی از آن هم اشخاص نیستند بلکه روشی است که مردم انتخاب می کنند . در شرایط فعلی باید به راهی اندیشید که نیکی هایی که به محاق رفته بازگردد. باید تکثر آرا بجای ایجاد تنش در جامعه ،  درون دولت و مجلس با کار کارشناسی به همدلی و ایجاد راهکار بدل شود و نه اعتراضات بی هدف و طعنه زنی هایی که بجای آنکه دردی از جامعه بزداید ، آن را مضطرب تر می کند . طرح "دولت وحدت ملی" راهی است برای دستیابی به این هدف بزرگ. راهی که روند تکاملی کشور را در سایه اقتصاد با برنامه و امنیت ملی تضمین می کند.

اجرای این طرح مقدمه ای است برای کاهش تنش در داخل و خارج ، همدلی بیشتر نیروهای نظام و استفاده از اهالی خرد و اندیشه در تصمیم گیری ها و انتخاب راههای میانه و جامع الاطراف برای مواجهه با مشکلات پیش رو. مخالفان طرح نیز هیچ نسخه روشن و مشخصی برای مقابله با آن در دست ندارند ، شاید تنها به این دلیل که مبدع طرح آیت الله هاشمی است با آن بنای مخالفت نهاده اند بدون آنکه بپذیرند و یا بفهمند این طرح گامی است برای جبران عقب ماندگی از اهداف مورد نظر ایران 1404 ، گام اول برای احیای اقتصاد ، فرهنگ و اخلاق.
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
انتشار یافته: ۲۳
خواننده انتخاب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
177
17
همه بدبختی ها از انتخابات کزایی 88 شروع شد قبلش مشکلی نبود اگر در دوم ریاست جمهوری خاتمی همون بساطی که بعد انتخابات 88 راه افتاد راه می افتاد همین اتفاقات واسه خاتمی می افتاد نمیشه باد بکاری و طوفان درو نکنی بهتره به عقب برگردیم و ببینیم چه کسانی این دواهارو شروع کردند از قبل از انتخابات 88 و متهم می کردند بهتر فیلم تبلیغاتی نامزدهارو یک بار دیگه ببینید تا هدف گزاری هاشون بهتر متوجه بشید
پاسخ ها
ali akbar
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
خواننده انتخاب جان ! اول برو سواد خواندن نوشتن یاد بگیر بعد بیا اظهار نظر کن.
خواننده انتخاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
جواب داری بده نمونه ادمهای بی فرهنگ و بی سواد که جوابی ندارن جز بی ادبی خود تو و امثال تو هست مشکل مملکت ما ادمهایی مثل ت هست که عقل از خودشون ندارن و با یک لبخند یا اخم از یکی خوششون میاد از یکی بدشون
دنیای وارونه
| - |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
خواننده انتخاب حالا تو و هم گروهیات خیلی سواد دارین با این تفسیر های ابکیتون... هرجا مطلب تورو میبینم رد میکنم چون میدونم جو زده ای
یک بیسواد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
مجیدجان دلبندم دعواها نه دواها...
خواننده انتخاب
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
دنیای وارونه خودت جواب خودتو دادی معلوم چه قدر ادم متعصب و بی منطقی هستی که هر جا نظرات من دیدی منفی دادی یعنی من یک کامنت درست و مطابق با خواست دیگران نداشتم معلوم ملاک تو همون چیزیه که گفتم اگه کسی باب میلتون باشه هر اشتباهی بکنه طرفدارشین اما اگه یکی حتی بیشتر کاراش درست باشه ولی شما ازش خوشتون نیاد مخالفش هستید خدارو شکر که ادمهایی با تفکرات تو با من هم رای نیستند میدونم نمیزارین
ناصر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
اتفاقا شما جو زده اید طرفداران ابکی اصاح طلبان
ناشناس
| - |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
ناصر خان طرفداران اصلاحات آبکی اند طرفداران اصولگرایان چی اند؟ حتما پفکی!!
اینهمه بینش سیاسی منو کشته
محمد رضا
| NETHERLANDS |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
دوست عزیز خواننده انتخاب من نظر شمارو خوندم نظر بقیه را هم خوندم این که بعضی فقط می خواهند بگویند نظر خودشان درست است و هر کس با انها هم نظر نیست بی سواد است و غیره نشان می دهد چه طور ادمهایی هستند بهتر است هر کس نظر منطقی دارد بدهد نه اینکه به دیگران توهین کند این شیوه درستی نیست من نظر خواننده انتخاب را معقول تر می دانم کما اینکه به بقیه هم احترام می گزارم
ناشناس
| NETHERLANDS |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
بابا با سوادا شعور ربطی به سواد نداره که مهم شعوره خیلی با سوادا بی شعورن خیلی بی سوادا با شعور
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
13
67
اگر با دشمنی ها و اتفاقات که این چند ساله افتاد به جایی غیر از اینجا می رسیدیم جای تعجب بود وقتی به جای هم کاری هم فکری و هم دلی و کمک به دشمنی مشکل تراشی اتهام زنی مچ گیری من خوبم تو بدی مسخره کردن و........ می پردازیم معلومه چی میشه اونهم جلو چشم این همه دشمن قسم خورده خدارو شکر کشور اینقدر قوی هست که باز هم اتفاقات بدتری نمیفته نمونه اش لبنان یک نفر میکشن ببینین دچار چه اشوبی میشن باید از جنجال و اشوب دوری کرد
پاسخ ها
ناصر
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
راست میگی
....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
7
74
فارغ از نام ها بقول خاتمی عزیز باید راه را برگزید ، راه سربلندی ایران که همانطور که گفتید با دعوا و تنش حاصل نمی شود
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
3
61
آفای شهسواری با این جمله‌ات خیلی موافقم: «امروزه در جهان، تغییر معنای قدرت در عرصه بین الملل از دارایی های نظامی به سمت اقتصاد نمود روشنی دارد . اقتصاد سالم و پویا می تواند نقش کشورها را در روابط بین الملل به شدت تحت تاثیر قرار دهد»
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
3
71
چند سوال:
1- چرا مجلس در مقابل انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تغییرات هیات مدیریه صندوق ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی هیچ واکنشی نشان نداد؟
2- آیا رییس حمهور می تواند هر موقع دلش خواست لایحه بودجه بدهد و هرجور دلش خواست ردیفهای بودجه مصوب را جابجا کند و هیچ نهاد نظارتی هم نتواند او را بازخواست کند؟ (رجوع به گزارشهای تفریغ بودجه و عملکرد 7ساله دولت)
3- میزان نفوذ دولت یا نماینده دولت در مجلس چقدر است؟ آیا نمایندگان محلس مصلحت موکلینشان را در نظر می گیرند یا مصلحت دولت را؟ (چرا تحقیق و تفحص از بورس عملی نشد؟ چرا دولت در طرحهای استیضاح مطرح شده کاری می کند که نمایندگان امضا کننده امضایشان را پس بگیرند؟!)
3- آیا نمایندگان طرح های سوال یا استیضاح را اول می خوانند بعد امضا می کنند یا اول امضا می کنند بعد توجیه می شوند که نباید امضا می کردند؟!
4- وقتی نمایندگان مجلس می بینند که دولت قوانین مصوب آنها و شورای نگهبان را اولا ابلاغ نمی کند، دوما اجرا نمی کند، سوما قوانینی را توسط شورای اداری تصویب و اجرا می کند، چه حسی بهشان دست می دهد و بر اساس قانون چه عکس العملی باید نشان دهند؟
5- چرا مجلس ماحرای سازمان تامین اجتماعی را پیگیری نکرد؟
پاسخ ها
آزاد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
فکر کنم یکی از موارد فوق تو کشوری مثل چین کافی باشه تا (مقابله کننده با قانون رو) رو گردن بزنند.
وای بر ما با اینهمه ... مهرورزی
سیدرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
2
46
یعنی منظور شما این است که مردم باید بیش و پیش از اینکه شخص را انتخاب کنند راه را انتخاب کنند . در.د بر شما و خاتمی عزیز که این جمله رو بیان کرد .
اميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
0
45
مادشمني نداريم مگر اينكه اين دشمن ازجانب خودمان باشد،نميدانم كي اين توهم دشمن پنداري ويا توهم دايي جان ناپل‍يوني راكنارخواهيم گذاشت، مگراينهمه سوء مديريتهاوتآكيد بر ابقاء آن، تنگ نظريها،كج فهميها،مديريتهاي موازي ومتضاد باهم و ........ براي اضمحلال ونابودي يك كشور چيزي غيراز موارد بالا لازمست ديگر فرافكني ودادن آدرس اشتباه بس است ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
2
52
تاموقعی که بجای منافع ملی منافع اشخاص مهمتر باشه وضع همینطوره
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
2
52
ماه پیش رفتم کیسه زباله خریدم کیلویی 2000 تومن هفته پیش خریدم 3000 تومن دیشب خریدم 4000 تومن خدایا خودت شاهدی که دیگه توانی برای من و خانوادم نمونده
قبلا تورم سالیانه محاسبه میشد
الان ...
این طور که میبینید تورم تو این ماه در یک چیز 200 درصد بوده
چرا خبرنگارا یکم این موضوع رو برسی نمی کنن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
كي به كيه آقا دلت خوشه
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
کمتر پول اینترنت بده
خوزنين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
1
17
چه بايد كرد از پرسش هاي اصلي دانش مداري است ،
بستن http://www.modarair.com/news/میراث/1391-09-03-20-41-37.html
مطالب مرتبطمطالب مرتبط:
بازديد کل : 495183     
تمام حقوق مادی و معنوی محفوظ و متعلق به سايت بنياد مدارا و تدبير مردم ایران ( تأسیس: سال 1384 ) می باشد.
نام شما:
ایمیل مقصد: